Volumetrické světlo v Blenderu - 3D grafika - 3Dscena.cz: 3D grafika jako na dlani

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



3D grafika

Volumetrické světlo v Blenderu

17. ledna 2002, 00.00 | Jedním z nejjednodušších triků, které lze provádět se světlem a který je zároveň velice efektní, je volumetrické světlo.

Jedním z nejjednodušších triků, které lze provádět se světlem a který je zároveň velice efektní, je volumetrické světlo.

Přejděme rovnou k věci. Vytvořte si libovolnou scénu, pokud možno s oknem nebo jiným zdrojem přirozenéh světla, jako například stropní otvor v kanalizaci středověkého města, jako je tomu v mém případě.

Umístětě světlo typu Spot tak, aby procházelo otvorem v požadovaném úhlu. Aby byl efekt zajímavější, je také vhodné dát do cesty nějakou překážku, například mříž.

Vyselektujte spot light a v nastaveních světel zaktivujte tlačítko Halo, čímž přiřadíte světlu kýžený efekt "světelné mlhy".

Dosah kuželu určíte parametrem Dist a také vzdáleností světla od otvoru, kterým má procházet. Když nyní vyrenderujeme scénu, uvidíme, že kužel světla nerespektuje mříž a dokonce ani tvar stropního otvoru- zkrátka světlo prochází zdí.

Aby tomu tak nebylo, musí se do výpočtu zahrnout i stíny. Zkontrolujte, je-li v Render buttons (F10) zapnuta volba Shadows a je-li týž parametr zapnut i u světla. V nastaveních světla jsou ještě dva parametry, které nás zajímají.

HaloInt, jak již název sám napovídá, určuje intenzitu halo efektu.

HaloStep je pro volumetrická světla klíčovým parametrem, protože jakákoli hodnota různá od nuly způsobí detekci stínů u halo efektu. Je-li hodnota 1, bude výsledek nejkvalitnější, ale výpočet nejdelší. Naopak nejrychlejší, ale nejméně kvalitní výsledek získáme nastavením nejvyšší hodnoty, což je 12. Obvykle se doporučuje nastavit HaloStep na 8, kdy je výsledek kvalitní ve většině případů. Nastavte jej tedy tak a vyrenderujte.

Jak vidíte, je to rychlé, jednoduché a efekt v mnoha případech stojí za to. Využití halo je samozřejmě mnohem širší. Představte si například paprsky světla tančící pod hladinou moře (nejaký děravý neviditelný objekt v úrovni hladiny, který se pohybuje nebo rotuje a volumetrické světlo jím prochází), nebo tzv. "boží paprsky", tedy kužely světla prosvítající mraky. Samostané halo bez stínů vrhané světlem, které má SpotSize blízké 180 a které je umístěné na vhodném místě ve scéně nočního baru zase dodá onu kouzelnou atmosféru rozptýleného dýmu z cigaret.

Obsah seriálu (více o seriálu):

Tématické zařazení:

 » 3D grafika  

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: