Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
3D grafika
3D text v Blenderu 2. část
20. února 2002, 00.00 | V tomto tutoriálu se budeme zabývat extrudováním textu, psaním textu na křivku a krátce se také podíváme na problematiku fontů v Blenderu
Minule jsme začali používat základní nástoje pro práci s textem v Blenderu a dnes tento popis dokončíme.
Jak jsem již psal minule, je text v Blenderu reprezentován křivkou a v základním nastavení je tedy pouze 2D. K přidání třetího rozměru slouží parametry Extrude1a Extrude2, které naleznete v Edit buttons (F9)
Zatímco parametr Ext1 určuje hloubku objektu, Ext2 slouží k bevelování, tedy k zaoblení hran. Rozdíl nejlépe osvětlí obrázek, kde horní nápis je pouze extrudován (Ext1) a dolní i bevelován (Ext1 i Ext2):
Dále je tu paramert BevResol, tedy rozlišení pro beveling. Čím vyšší rozlišení, tím kvalitnější výsledek, ale také náročnost na výkon počítače.
Posledním parametrem v tomto sloupci je BevOb. Když do prázdného pole vyplníte název objektu typu Curve, bude tento objekt tažen jako profil po mateřské křivce. Více o této technice najdete v jednom z prvních dílů seriálu o Blenderu s názvem "Modelování v Blenderu pomocí křivek".
Text na křivce
V praxi často narazíte na potřebu zdeformovat text tak, aby sledoval určitý tvar, např. kružnici nebo vlnovku apod. K tomu v Blenderu slouží přiřazení textu ke křivce v poli příznačně nazvaném TextOnCurve.
Mějme objekt typu curve ve tvaru kružnice (Add->Curve->BezierCircle). Tato kružnice nám poslouží jako cesta pro text. Dejte jí nějký smysluplný název a to tak, že kliknete se stisknutým Shift na pole Ob:
Nyní vytvořte text a v poli TextOn Curve vložte zvolený název kružnice.
Pokud jste vše provedli správně, měl by se text zdeformovat podobně jako na obrázku. Jak vidíte, text se na křivku "nepřilepí" - zůstane na svém místě a pouze změní tvar.
Nejprve si vyzkoušejte, jak textem po křivce posunovat. To se provádí parametry X offset a Y offset, o kterých jsem se zmiňoval již minule. V našem případě tedy zvětšením offsetu podle souřadnice x dosáhneme umístění textu na horní část kružnice.
Parametrem Spacing můžete text poněkud rozprostřít, budete však muset ještě i zmenšit offset podle X, aby se nápis vrátil do původní polohy:
Posledními parametry, kterými se v této kapitole budeme zaobírat jsou tlačítka Left, Right, Middle a Flush. Jak již samy názvy napovídají, jedná se o zarovnání textu doleva, doprava, na střed a rozprostření po celé délce nejdelší věty.
Fonty v Blenderu
Pro smysluplnou práci s textem se ve většině případů neobejdeme bez více typů písmen než je ten jeden interní font v Blenderu. V podstatě jsou dvě možnosti, jak do Blenderu dostat nová písma. Ta první spočívá ve vytvoření všech znaků jako samostané objekty a jejich kopírování na místo jednotlivých písmen pomocí funkce ObFamily (viz minulý díl seriálu). Takto můžete používat nestandardní znakové sady jak např. Azbuka, orientální znaky apod nebo také truetypová písma zkonvertovaná do formátu DFX např. v programu Elefont.
Druhou možností je import nových fontů tlačítkem Load Font. Zdá se to být jednodušší a skutečně tomu tak je, ovšem je třeba si uvědomit, že Blender si neumí poradit s TrueTypovými fonty a podporuje tak pouze písma ve formátu Type 1 Postscript font. Ty je samozřejmě možné ztáhnout z Internetu nebo z instalačních CD různých programů, zejména pak od firmy Adobe.
Tím je o práci s textem v Blenderu řečeno snad vše podstatné. Těším se zase příště u dalších tutoriálů na tento skvělý produkt..
Obsah seriálu (více o seriálu):
- Blender pro úplné začátečníky
- Blender pro úplné začátečníky, díl 2.
- Modelování v Blenderu metodou extrude
- Animace v Blenderu
- Blender: Budiž světlo, část první
- Blender: Budiž světlo, část druhá
- Materiály v Blenderu- první část
- Materiály v Blenderu- druhá část
- Modelování v Blenderu pomocí křivek
- Světelný meč rytířů řádu Jedi v Blenderu
- Co jste chtěli vědět o Blenderu...
- Váza v Blenderu
- Hořící svíčka v Blenderu
- Vkládání 2D obrázků do 3D scény
- Ter2Blend - propojení Blenderu a Terragenu
- Zrcadlové odrazy v Blenderu
- Planární zrcadlení v Blenderu
- Ter2Blend krok za krokem
- Různé techniky vytváření laserových paprsků v Blenderu
- Lidská hlava v Blenderu snadno a rychle
- Materiálové možnosti Blenderu
- Materiálové možnosti Blenderu II.
- Texturové plug-iny do Blenderu
- Meč v Blenderu - 1. část
- Meč v Blenderu 2. část
- Meč v Blenderu 3. část
- Vodní hladina v Blenderu
- Booleans v Blenderu
- Novinky ze světa Blenderu
- Úvod do částicového systému Blenderu
- Oheň v Blenderu - první část
- Oheň v Blenderu - dokončení
- Fontána v Blenderu 1.část
- Fontána v Blenderu2 - wave efekt
- Déšť v Blenderu
- Volumetrické světlo v Blenderu
- Sníh v Blenderu
- Máte problémy s Python skripty pro Blender?
- 3D text v Blenderu 1. část
- 3D text v Blenderu 2. část
- Mlha v Blenderu
- Importování knihoven do Blenderu
- Člun v Blenderu
- Pár tipů pro Blender
- Tipy pro Blender - renderování
- Skákající koule v Blenderu 1.část
- Skákající koule v Blenderu 2.část
- Nástroje pro Character animation v Blenderu
- Relative vertex keys v Blenderu
- Relative Vertex Keys v Blenderu 2- animování mimiky
- Tipy pro modelování v Blenderu 1
- Tipy pro modelování v Blenderu 2
- Tipy pro modelování v Blenderu 3
- Generátor trávy a vlasů pro Blender
- Skript MakeHead pro Blender
- Sklo v Blenderu
- Kovové materiály v Blenderu 1: Zlato
- Kovové materiály v Blenderu 2: Rezavé železo
- Výroba textur pro Blender a jiné 3D aplikace
- Světlo a stín v Blenderu I
- Světlo a stín v Blenderu II
- Generátor vlasů, chlupů, trávy a větru pro Blender
- Tutoriál k plug-inu Fiber Generator
- Blender vstupuje do nové éry jako OpenSource
- Blender 2.25 Publisher
- Světlo a stín v Blenderu III:Působení světla na scénu
- Pravidla kompozice (nejen) pro 3D grafiku
- Jaké jsou možnosti exportu z Blenderu?
- První film vytvořený v Blenderu a další zajímavosti
- FunBlender - uvolnění kódu Blenderu přináší své první plody
- MakeHuman pro Blender a další zajímavosti
- Blender 2.26
- Modelujeme v Blenderu: Řemdih
- Dvě nové verze Blenderu ke stažení
- Knihy o Blenderu: Oficiální příručka
- Další krátké filmy v Blenderu ke stažení
- Blender 2.28 - konečně oficiální release
- Blender: Fiber Generator 2.0
- Blender: sequencer II.
- Blender 2.30 - revoluční verze Blenderu ke stažení
- Blender raytracing tutorial I - Světla
- Tvorba backgroundu pro adventuru v Blenderu- 1. část
- Tvorba backgroundu pro adventuru v Blenderu- 2. část
- Tvorba backgroundu pro adventuru v Blenderu- 3. část
- Otexturování hlavy v Blenderu pomocí UV mapování
- Nová verze Blenderu: 2.35(a)
Tématické zařazení:
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
11. května 2014
-
23. května 2014
Epson na konferenci Droidcon Berlin ukázal nové možnosti čekající na vývojáře OS Android
-
24. listopadu 2014
-
13. května 2014
Samsung NX3000: retro styl, špičkový výkon a snadná konektivita v jednom přístroji
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014