Materiálové možnosti Blenderu - 3D grafika - 3Dscena.cz: 3D grafika jako na dlani

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



3D grafika

Materiálové možnosti Blenderu

Blender zed

15. února 2001, 00.00 | Díl první: Bump mapy neboli práce s prostorovou informací u textur.

Materiálové možnosti Blenderu

Díl první: Bump mapy

Většina z vás jistě ví, o čem zde bude řeč, přesto si dovolím malý úvodní komentář o bump mapách pro úplné začátečníky.

Bump mapa je textura nanesená na materiál, která definuje "hrbolatost" povrchu. Textura je většinou v stupnici šedi, přičemž světlá místa reprezentují prohlubeniny, tmavá vyvýšeniny. Ukážeme si to na příkladu kamenné zdi.

Realistická kamenná zeď musí mít nejen správnou barevnou texturu, aby kámen vypadal jako kámen, ale měla by být také plastická, tzn. mezi kameny by měly být spáry a i zbytek povrchu není ve skutečnoti hladký. Kdybychom měli modelovat kámen po kameni a poté je klást vedle sebe tak, aby byly patrné spáry, asi bychom toho v životě už moc jiného nestihli. Navíc by se zvýšila výpočetní náročnost. Proto si pomůžeme bump mapou.

Nejprve potřebujeme texturu kamenů. Můžete použít fotografii nebo si nějakou sami vytvořit. Já jsem si jednu narychlo namaloval ve Photoshopu.

Z textury kamenů vytvoříme také vlastní bump mapu a to tak, že obrázek nejprve převedeme do grayscale a potom jej invertujeme. Nakonec zvýšíme kontrast. Ve Photoshopu toho dosáhnete příkazem Obraz->Režim->Stupně šedi; poté Ctrl+i nakonec nastavíte kontrast sliderem v Obraz->Přizpůsobit->Jas a kontrast. Výsledek by měl být něco podobného, jako vidíte na obrázku.

V Blenderu vymodelujeme vhodnou zeď a přiřadíme jí materiál. Postup přiřazování materiálu naleznete v jednom z prvních dílů seriálu o Blenderu, takže se na tomto místě omezím pouze na vlastní aplikaci bump mapy.

V materiálovém menu si povšimněte parametrů ve sloupci nejdále vpravo. Pro nás jsou tentokrát důležité parametry Col (barva textury ovlivní barevnost materiálu) a Nor(textura je bump mapa).

Nejprve naneste na materiál barevnou texturu a upravte mapování na Cube. Výsledný render ukáže barevnou zeď, která však nepůsobí příliš plasticky.

Pro větší realističnost tedy do druhé vrstvy materiálu přidáme bump mapu. Klikněte na prázdný obdélník druhé vrstvy, čímž ji aktivujete. Známým způsobem nyní naneste na materiál druhou texturu, kterou jsme si vytvořili.

Deaktivujte parametr Col a naopak klepněte na parametr Nor. Pokud na něj klepnete ještě jednou, nápis na něm zežloutne a tím se dostanete do druhého, silnějšího, módu Nor.

Render by nyní měl vykreslit plastickou zeď. Míru bump mapingu můžete ovlivnit jednak dvěma módy, jednak sliderem Nor.

Bump maping má ovšem ještě širší využití. Řekněme, že chceme vymodelovat kamennou truhlici s tesanými skulpturami, něco jako náhrobek Alexandra Velikého. I velmi zkušený modelář by jednotlivé ornamenty a sošky modeloval velmi dlouho, pomocí vysoce kontrastních bump map je to ovšem velmi rychlá a snadná záležitost.

Obsah seriálu (více o seriálu):

Tématické zařazení:

 » 3D grafika  

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: