Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
3D grafika
Materiálové možnosti Blenderu
Blender zed
15. února 2001, 00.00 | Díl první: Bump mapy neboli práce s prostorovou informací u textur.
Materiálové možnosti Blenderu
Díl první: Bump mapy
Většina z vás jistě ví, o čem zde bude řeč, přesto si dovolím malý úvodní komentář o bump mapách pro úplné začátečníky.
Bump mapa je textura nanesená na materiál, která definuje "hrbolatost" povrchu. Textura je většinou v stupnici šedi, přičemž světlá místa reprezentují prohlubeniny, tmavá vyvýšeniny. Ukážeme si to na příkladu kamenné zdi.
Realistická kamenná zeď musí mít nejen správnou barevnou texturu, aby kámen vypadal jako kámen, ale měla by být také plastická, tzn. mezi kameny by měly být spáry a i zbytek povrchu není ve skutečnoti hladký. Kdybychom měli modelovat kámen po kameni a poté je klást vedle sebe tak, aby byly patrné spáry, asi bychom toho v životě už moc jiného nestihli. Navíc by se zvýšila výpočetní náročnost. Proto si pomůžeme bump mapou.
Nejprve potřebujeme texturu kamenů. Můžete použít fotografii nebo si nějakou sami vytvořit. Já jsem si jednu narychlo namaloval ve Photoshopu.
Z textury kamenů vytvoříme také vlastní bump mapu a to tak, že obrázek nejprve převedeme do grayscale a potom jej invertujeme. Nakonec zvýšíme kontrast. Ve Photoshopu toho dosáhnete příkazem Obraz->Režim->Stupně šedi; poté Ctrl+i nakonec nastavíte kontrast sliderem v Obraz->Přizpůsobit->Jas a kontrast. Výsledek by měl být něco podobného, jako vidíte na obrázku.
V Blenderu vymodelujeme vhodnou zeď a přiřadíme jí materiál. Postup přiřazování materiálu naleznete v jednom z prvních dílů seriálu o Blenderu, takže se na tomto místě omezím pouze na vlastní aplikaci bump mapy.
V materiálovém menu si povšimněte parametrů ve sloupci nejdále vpravo. Pro nás jsou tentokrát důležité parametry Col (barva textury ovlivní barevnost materiálu) a Nor(textura je bump mapa).
Nejprve naneste na materiál barevnou texturu a upravte mapování na Cube. Výsledný render ukáže barevnou zeď, která však nepůsobí příliš plasticky.
Pro větší realističnost tedy do druhé vrstvy materiálu přidáme bump mapu. Klikněte na prázdný obdélník druhé vrstvy, čímž ji aktivujete. Známým způsobem nyní naneste na materiál druhou texturu, kterou jsme si vytvořili.
Deaktivujte parametr Col a naopak klepněte na parametr Nor. Pokud na něj klepnete ještě jednou, nápis na něm zežloutne a tím se dostanete do druhého, silnějšího, módu Nor.
Render by nyní měl vykreslit plastickou zeď. Míru bump mapingu můžete ovlivnit jednak dvěma módy, jednak sliderem Nor.
Bump maping má ovšem ještě širší využití. Řekněme, že chceme vymodelovat kamennou truhlici s tesanými skulpturami, něco jako náhrobek Alexandra Velikého. I velmi zkušený modelář by jednotlivé ornamenty a sošky modeloval velmi dlouho, pomocí vysoce kontrastních bump map je to ovšem velmi rychlá a snadná záležitost.
Obsah seriálu (více o seriálu):
- Blender pro úplné začátečníky
- Blender pro úplné začátečníky, díl 2.
- Modelování v Blenderu metodou extrude
- Animace v Blenderu
- Blender: Budiž světlo, část první
- Blender: Budiž světlo, část druhá
- Materiály v Blenderu- první část
- Materiály v Blenderu- druhá část
- Modelování v Blenderu pomocí křivek
- Světelný meč rytířů řádu Jedi v Blenderu
- Co jste chtěli vědět o Blenderu...
- Váza v Blenderu
- Hořící svíčka v Blenderu
- Vkládání 2D obrázků do 3D scény
- Ter2Blend - propojení Blenderu a Terragenu
- Zrcadlové odrazy v Blenderu
- Planární zrcadlení v Blenderu
- Ter2Blend krok za krokem
- Různé techniky vytváření laserových paprsků v Blenderu
- Lidská hlava v Blenderu snadno a rychle
- Materiálové možnosti Blenderu
- Materiálové možnosti Blenderu II.
- Texturové plug-iny do Blenderu
- Meč v Blenderu - 1. část
- Meč v Blenderu 2. část
- Meč v Blenderu 3. část
- Vodní hladina v Blenderu
- Booleans v Blenderu
- Novinky ze světa Blenderu
- Úvod do částicového systému Blenderu
- Oheň v Blenderu - první část
- Oheň v Blenderu - dokončení
- Fontána v Blenderu 1.část
- Fontána v Blenderu2 - wave efekt
- Déšť v Blenderu
- Volumetrické světlo v Blenderu
- Sníh v Blenderu
- Máte problémy s Python skripty pro Blender?
- 3D text v Blenderu 1. část
- 3D text v Blenderu 2. část
- Mlha v Blenderu
- Importování knihoven do Blenderu
- Člun v Blenderu
- Pár tipů pro Blender
- Tipy pro Blender - renderování
- Skákající koule v Blenderu 1.část
- Skákající koule v Blenderu 2.část
- Nástroje pro Character animation v Blenderu
- Relative vertex keys v Blenderu
- Relative Vertex Keys v Blenderu 2- animování mimiky
- Tipy pro modelování v Blenderu 1
- Tipy pro modelování v Blenderu 2
- Tipy pro modelování v Blenderu 3
- Generátor trávy a vlasů pro Blender
- Skript MakeHead pro Blender
- Sklo v Blenderu
- Kovové materiály v Blenderu 1: Zlato
- Kovové materiály v Blenderu 2: Rezavé železo
- Výroba textur pro Blender a jiné 3D aplikace
- Světlo a stín v Blenderu I
- Světlo a stín v Blenderu II
- Generátor vlasů, chlupů, trávy a větru pro Blender
- Tutoriál k plug-inu Fiber Generator
- Blender vstupuje do nové éry jako OpenSource
- Blender 2.25 Publisher
- Světlo a stín v Blenderu III:Působení světla na scénu
- Pravidla kompozice (nejen) pro 3D grafiku
- Jaké jsou možnosti exportu z Blenderu?
- První film vytvořený v Blenderu a další zajímavosti
- FunBlender - uvolnění kódu Blenderu přináší své první plody
- MakeHuman pro Blender a další zajímavosti
- Blender 2.26
- Modelujeme v Blenderu: Řemdih
- Dvě nové verze Blenderu ke stažení
- Knihy o Blenderu: Oficiální příručka
- Další krátké filmy v Blenderu ke stažení
- Blender 2.28 - konečně oficiální release
- Blender: Fiber Generator 2.0
- Blender: sequencer II.
- Blender 2.30 - revoluční verze Blenderu ke stažení
- Blender raytracing tutorial I - Světla
- Tvorba backgroundu pro adventuru v Blenderu- 1. část
- Tvorba backgroundu pro adventuru v Blenderu- 2. část
- Tvorba backgroundu pro adventuru v Blenderu- 3. část
- Otexturování hlavy v Blenderu pomocí UV mapování
- Nová verze Blenderu: 2.35(a)
Tématické zařazení:
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
11. května 2014
-
23. května 2014
Epson na konferenci Droidcon Berlin ukázal nové možnosti čekající na vývojáře OS Android
-
24. listopadu 2014
-
13. května 2014
Samsung NX3000: retro styl, špičkový výkon a snadná konektivita v jednom přístroji
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014