Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
3D grafika
Relative Vertex Keys v Blenderu 2- animování mimiky
19. června 2002, 00.00 | Minule jsme si představili animační techniku Blenderu zvanou Relative Vertex Keys a dnes si na praktickém příkladu ukážeme, jak se dá využít při animování výrazu v obličeji.
Bez zbytečných průtahů a nudné teorie, kterou jsme si odbyli minule se hned pustíme do práce.
Pro demonstraci použijeme mesh představující velmi zjednodušený a stylizovaný 2D model obličeje.
Chceme dosáhnout toho, aby se obličej usmál a přitom povytáhnul obočí. Abychom si otevřeli cestu k několika dalším výrazům, vytvoříme samostané klíče pro jednotlivá obočí a pro ústa.
Nejdříve ze všeho ale vytvoříme referenční klíč, představující základní, neutrální, výraz. Stikněte tedy i a vyberte Mesh.
Stejným způsobem také vložte první klíč (pokud si nevíte rady- viz minulý díl), který bude reprezentovat úsměv.
Poznámka: Až budete vytvářet skutečně komplexní animační systém obsahující desítky různých výrazů, např. fonemů (fonemy jsou poloha úst při vyslovování jednotlivých samohlásek či souhlásek), je vždycky vhodné vytvářet si tabulku, kde budete mít zaznamenané, který klíč v pořadí odpavídá kterému výrazu.
V edit módu vyselektujte ústa a stiskem Shift+h necháte ostatní vertexy přechodně zmizet. Aktivujte magnetic tool (o) a povytáhněte koutky úst nahoru.
V Ipo editoru vyselektujte referenční klíč (oranžová křivka) a poté Key 1 (modrá křivka). Pokud jste vše provedli správně, měla by se ústa při aktivaci Key 1 usmát. Povytáhněte modrou křivku o něco nahoru, abychom se mezi klíči dobře orientovali.
Aktivujte referenční křivku a vložte další klíč (i->Mesh). A hned Jeho křivku v Ipo editoru přesuňte nahoru nad Key1.
Proč jsme nejprve aktivovali referenční křivku? Protože kdyby se mesh nacházel v poloze Key 1, uložil by so do dalšího klíče i úsměv a to my necheme. Naopak pokud bychom chtěli vytvářet nový výraz obličeje a vycházet přitom z jiného, než neutrálního klíče, aktivovali bychom právě ten jiný klíč.
V edit módu vyselektujte jedno z obočí a posuňte ho o něco nahoru a mírně jej natočte. Tímto jsme si připravili Key 2.
Stejným způsobem vytvoříte i Key 3, ve kterém obdobmě povytáhnete druhé obočí.
Nyní be měl váš Ipo editor vypadat následovně:
Nad referenční křivkou (která je na obrázku žlutá, protože je vyselektovaná) se nachází křivka pro Key1, nad ní pro Key2 a nejvýše je Key3.
Tabulka k nim by mohla vypadat následovně:
Key1 | Ústa úsměv |
Key2 | Levé obočí nahoru |
Key3 | Pravé obočí nahoru |
Když tedy máme vytvořeny všechny klíče, začneme animovat pomocí Strenght křivek (viz. minulý díl).
Začneme ústy. Řekněme, že změna nálady v obličeji se má odehrát v 15 framech, což je možná příliš dlouhá doba, ale na druhou stranu to alespoň bude lépe vidět :-).
V ipo editoru tedy klikneme na Key1 a načrtneme podobnou křivku, jako je na obrázku. Poté v editačním módu vyselektujeme nejprve spodní ControlVertex (CV) a stiskem N se dostaneme do parametrického zadání pozice. Nastavíme x=1; y=0, což odpovídá tomu, že v prvním framu animace je míra deformace nulová. Podobně nastavíme i druhý CV, kde budou hodnoty x=15; y=1, tedy na 15. framu animace je míra deformace stoprocentní.
V 3D okně si můžete klávesami Alt+a prohlédnout animaci úst.
Naprosto stejným způsobem nastavíte i animaci obou obočí, tedy Key 2 a Key3, shodné budou i nastavované hodnoty. Nyní tedy máme animaci, ve které se obličej usměje a povytáhne obě obočí. Nyní se podíváme na skutečnou sílu RelativeVertexKeys, které nám umožní z těchto tří klíčů vytvořit celou škálu dalších emocí.
Zkuste upravit Strenght křivku úst (Key 1) přidáním dalšího CV, který umístíte o 15 framů dál a přesunete jej podle osy y do záporných hodnot. Deformace se odehraje inverzně a ústa náhle odpovídají zcela opačné náladě než předtím!
Touto technikou je možné vytvořit relativně malý počet klíčů odpovídajících nejvýše polovině všech možných stahů svalů v obličeji a pomocí těchto klíčů je pak možné animovat jakýkoli výraz v obličeji, stejně tak jako se takto dá velice snadno provozovat synchronizace animovaného pohybu úst s mluveným slovem ve zvukové stopě.
Obsah seriálu (více o seriálu):
- Blender pro úplné začátečníky
- Blender pro úplné začátečníky, díl 2.
- Modelování v Blenderu metodou extrude
- Animace v Blenderu
- Blender: Budiž světlo, část první
- Blender: Budiž světlo, část druhá
- Materiály v Blenderu- první část
- Materiály v Blenderu- druhá část
- Modelování v Blenderu pomocí křivek
- Světelný meč rytířů řádu Jedi v Blenderu
- Co jste chtěli vědět o Blenderu...
- Váza v Blenderu
- Hořící svíčka v Blenderu
- Vkládání 2D obrázků do 3D scény
- Ter2Blend - propojení Blenderu a Terragenu
- Zrcadlové odrazy v Blenderu
- Planární zrcadlení v Blenderu
- Ter2Blend krok za krokem
- Různé techniky vytváření laserových paprsků v Blenderu
- Lidská hlava v Blenderu snadno a rychle
- Materiálové možnosti Blenderu
- Materiálové možnosti Blenderu II.
- Texturové plug-iny do Blenderu
- Meč v Blenderu - 1. část
- Meč v Blenderu 2. část
- Meč v Blenderu 3. část
- Vodní hladina v Blenderu
- Booleans v Blenderu
- Novinky ze světa Blenderu
- Úvod do částicového systému Blenderu
- Oheň v Blenderu - první část
- Oheň v Blenderu - dokončení
- Fontána v Blenderu 1.část
- Fontána v Blenderu2 - wave efekt
- Déšť v Blenderu
- Volumetrické světlo v Blenderu
- Sníh v Blenderu
- Máte problémy s Python skripty pro Blender?
- 3D text v Blenderu 1. část
- 3D text v Blenderu 2. část
- Mlha v Blenderu
- Importování knihoven do Blenderu
- Člun v Blenderu
- Pár tipů pro Blender
- Tipy pro Blender - renderování
- Skákající koule v Blenderu 1.část
- Skákající koule v Blenderu 2.část
- Nástroje pro Character animation v Blenderu
- Relative vertex keys v Blenderu
- Relative Vertex Keys v Blenderu 2- animování mimiky
- Tipy pro modelování v Blenderu 1
- Tipy pro modelování v Blenderu 2
- Tipy pro modelování v Blenderu 3
- Generátor trávy a vlasů pro Blender
- Skript MakeHead pro Blender
- Sklo v Blenderu
- Kovové materiály v Blenderu 1: Zlato
- Kovové materiály v Blenderu 2: Rezavé železo
- Výroba textur pro Blender a jiné 3D aplikace
- Světlo a stín v Blenderu I
- Světlo a stín v Blenderu II
- Generátor vlasů, chlupů, trávy a větru pro Blender
- Tutoriál k plug-inu Fiber Generator
- Blender vstupuje do nové éry jako OpenSource
- Blender 2.25 Publisher
- Světlo a stín v Blenderu III:Působení světla na scénu
- Pravidla kompozice (nejen) pro 3D grafiku
- Jaké jsou možnosti exportu z Blenderu?
- První film vytvořený v Blenderu a další zajímavosti
- FunBlender - uvolnění kódu Blenderu přináší své první plody
- MakeHuman pro Blender a další zajímavosti
- Blender 2.26
- Modelujeme v Blenderu: Řemdih
- Dvě nové verze Blenderu ke stažení
- Knihy o Blenderu: Oficiální příručka
- Další krátké filmy v Blenderu ke stažení
- Blender 2.28 - konečně oficiální release
- Blender: Fiber Generator 2.0
- Blender: sequencer II.
- Blender 2.30 - revoluční verze Blenderu ke stažení
- Blender raytracing tutorial I - Světla
- Tvorba backgroundu pro adventuru v Blenderu- 1. část
- Tvorba backgroundu pro adventuru v Blenderu- 2. část
- Tvorba backgroundu pro adventuru v Blenderu- 3. část
- Otexturování hlavy v Blenderu pomocí UV mapování
- Nová verze Blenderu: 2.35(a)
Tématické zařazení:
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
11. května 2014
-
23. května 2014
Epson na konferenci Droidcon Berlin ukázal nové možnosti čekající na vývojáře OS Android
-
24. listopadu 2014
-
13. května 2014
Samsung NX3000: retro styl, špičkový výkon a snadná konektivita v jednom přístroji
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014