Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
3D grafika
Relative vertex keys v Blenderu
12. června 2002, 00.00 | Relative vertex keys (RVK) je pokročilá animační technika, která se používá zejména pro animaci mimiky postav avšak hojné využití tato technologie najde i při oživování virtuálních plazů,ryb a podobných živočichů. V tomto článku se však ničeho tak složitého neobávejte, předvedeme si základy technik.
Nejprve o RVK obecně. Stučně řečeno je tato technika založena na tom, že vytvoříme několik verzí jedné sítě mezi nimiž pak můžeme libovolně morfovat.
Jedna přeměna odpovídá jednomu RVK klíči, přičemž jednotlivé klíče můžeme různě kombinovat a vytvořit tak velice komplexní systém např. mimických animací při minimálních základních výrazech. Můžeme si například vytvořit klíč pro zvednutí levého obočí, pravého obočí, zvednutí úst v úsměvu, mrknutí oka apod., a následně pak vytvořit výraz kombinací klíčů "zvednutí obočí"+"úsměv". Úsměv se také může přeměnit ve smutné poklesnutí koutků jednoduchoou inverzní interpolací klíče pro úsměv...
Zkrátka RVK jsou velice mocným nástrojem a ačkoli jejich ovládání vypadá jednoduše, zvládnout je na takové úrovni, aby se všechny jejich výhody zúročily vyžaduje poměrně velké množství času a experimentování. Cílem tohoto článku je předvést právě ono základní ovládání a poskytnout několik námětů k zamyšlení a experimentování na vlatní pěst.
Základ
Mějme obyčejný plán vložený do scény a obrazovku rozdělenou na dvě poloviny, kde levá část obsahuje 3D window a pravá ipo editor, tak jak vidíte na obrázku.
Protože budeme animovat jednotlivé vertexy v meshi, přepněte v ipo editoru na Mesh Ipos kliknutím na ikonku 4 vertexů.
V Anim buttons (F7) také zaktivujte tlačítko Relative keys.
Nejprve vložíme tzv. referenční klíč, tedy výchozí pozici. Stiskem i vyvoláte animační pop up menu, ze kterého vyberte položku Mesh. Jak vidíte, objevily se v IPO editoru 2 nové křivky- červená a oranžová. Červená křivka je křivka rychlosti a je určena pro obyčejné vertex klíče, pro relativní je irelevantní a proto ji označíme pravým tlačítkem a klávesou x ji smažeme
Daleko zajímavější je pro nás druhá křivka, tedy oranžová, která představuje právě výchozí pozici. V pozdější fázi se k ní budete moci vrátit její aktivací pravým tlačítkem myši.
Nyní vložíme první RVK klíč. Opět stiskněte i a stejně jako minule vyberte položku Mesh. V ipo editoru se objevila modrá křivka, kterou posuneme o něco nahoru, abychom se v klíčích vyznali. Nyní v edit módu posuneme jeden vertex mimo Plane a návratem z edit módu tuto deformaci přiřadíme onomu vytvořenému RVK klíči.
Nyní tedy máme 2 klíče- referenční a Key 1. Když pravým tlačítkem kliknete v Ipo editoru na oranžovou křivku (reference key) , Plane bude v původní pozici, zatímco po kliknutí na modrou křivku se Plane zdeformuje (Key1).
Stejným způsobem můžete vložit všechny ostatní klíče pro libovolné transformace sítě.
Ipo editor
Nyní se podívejme podrobněji na Ipo křivky pro jednotlivé klíče. Jak vidíte, v pravém sloupci je nahoře položka "----"- kliknutím na ni zobrazíte všechny klíče, tedy oranžovou křivku a všechny modré. Položky "Key 1", "Key2" až "Key x" jsou pak tzv. Strenght curves, tedy křivky, kterými určíme časování transformace. Jinými slovy- modrá křivka v "----" zobrazení udává konečnou fázi tranformace (posunutí vertexu na jinou pozici), příslušná Strenght křivka pak určuje do jaké míry v kterém framu animace tato transformace postoupí.
Vyselektujte křivku pro Key 1 (tedy tu modrou) a klikněte na Key 1 v pravém sloupci. Barevné křivky zmizí a objeví se prázdné okno. Známým způsobem nakreslete křivku- tedy se stisknutým CTRL klikněte do okna, čímž vložíte první ControlVertex a stejně tak vložte i druhý CV.
Chceme, aby se přesun vertexu odehrál v 10 framech, počínaje 1. framem. Proto v edit módu křivky vyselektujte nejprve první CV a stikněte n. V menu nastavte Locx na 1 (1. frame) a Locy na 0 (0% deformace). U druhého CV stejným způsobem nastavte Locx na 10 (10. frame) a Locy na 1.0 (odpovídá 100% deformace).
Když v tuto chvíli v 3D okně stiknete klávesy Alt+a, měli byste vidět animovanou deformaci meshe způsobenou přesunem jednoho rohu čtverce.
A to jsou celé základy. Nyní již umíte vložit relativní klíč a umíte jej časovat, což je teoreticky vše, co potřebujete znát. Ono je toho samozřejmě víc a určitě jste po přečtení tohoto článku zmateni, jako ostatně skoro každý při prvním setkání s touto tehnickou, ale hned v příštím díle se již bez nudné teorie, kterou jsme si odbyli dnes, pustíme do jednoduché animace mimiky obličeje, kde si RVK předvedeme prakticky.
Obsah seriálu (více o seriálu):
- Blender pro úplné začátečníky
- Blender pro úplné začátečníky, díl 2.
- Modelování v Blenderu metodou extrude
- Animace v Blenderu
- Blender: Budiž světlo, část první
- Blender: Budiž světlo, část druhá
- Materiály v Blenderu- první část
- Materiály v Blenderu- druhá část
- Modelování v Blenderu pomocí křivek
- Světelný meč rytířů řádu Jedi v Blenderu
- Co jste chtěli vědět o Blenderu...
- Váza v Blenderu
- Hořící svíčka v Blenderu
- Vkládání 2D obrázků do 3D scény
- Ter2Blend - propojení Blenderu a Terragenu
- Zrcadlové odrazy v Blenderu
- Planární zrcadlení v Blenderu
- Ter2Blend krok za krokem
- Různé techniky vytváření laserových paprsků v Blenderu
- Lidská hlava v Blenderu snadno a rychle
- Materiálové možnosti Blenderu
- Materiálové možnosti Blenderu II.
- Texturové plug-iny do Blenderu
- Meč v Blenderu - 1. část
- Meč v Blenderu 2. část
- Meč v Blenderu 3. část
- Vodní hladina v Blenderu
- Booleans v Blenderu
- Novinky ze světa Blenderu
- Úvod do částicového systému Blenderu
- Oheň v Blenderu - první část
- Oheň v Blenderu - dokončení
- Fontána v Blenderu 1.část
- Fontána v Blenderu2 - wave efekt
- Déšť v Blenderu
- Volumetrické světlo v Blenderu
- Sníh v Blenderu
- Máte problémy s Python skripty pro Blender?
- 3D text v Blenderu 1. část
- 3D text v Blenderu 2. část
- Mlha v Blenderu
- Importování knihoven do Blenderu
- Člun v Blenderu
- Pár tipů pro Blender
- Tipy pro Blender - renderování
- Skákající koule v Blenderu 1.část
- Skákající koule v Blenderu 2.část
- Nástroje pro Character animation v Blenderu
- Relative vertex keys v Blenderu
- Relative Vertex Keys v Blenderu 2- animování mimiky
- Tipy pro modelování v Blenderu 1
- Tipy pro modelování v Blenderu 2
- Tipy pro modelování v Blenderu 3
- Generátor trávy a vlasů pro Blender
- Skript MakeHead pro Blender
- Sklo v Blenderu
- Kovové materiály v Blenderu 1: Zlato
- Kovové materiály v Blenderu 2: Rezavé železo
- Výroba textur pro Blender a jiné 3D aplikace
- Světlo a stín v Blenderu I
- Světlo a stín v Blenderu II
- Generátor vlasů, chlupů, trávy a větru pro Blender
- Tutoriál k plug-inu Fiber Generator
- Blender vstupuje do nové éry jako OpenSource
- Blender 2.25 Publisher
- Světlo a stín v Blenderu III:Působení světla na scénu
- Pravidla kompozice (nejen) pro 3D grafiku
- Jaké jsou možnosti exportu z Blenderu?
- První film vytvořený v Blenderu a další zajímavosti
- FunBlender - uvolnění kódu Blenderu přináší své první plody
- MakeHuman pro Blender a další zajímavosti
- Blender 2.26
- Modelujeme v Blenderu: Řemdih
- Dvě nové verze Blenderu ke stažení
- Knihy o Blenderu: Oficiální příručka
- Další krátké filmy v Blenderu ke stažení
- Blender 2.28 - konečně oficiální release
- Blender: Fiber Generator 2.0
- Blender: sequencer II.
- Blender 2.30 - revoluční verze Blenderu ke stažení
- Blender raytracing tutorial I - Světla
- Tvorba backgroundu pro adventuru v Blenderu- 1. část
- Tvorba backgroundu pro adventuru v Blenderu- 2. část
- Tvorba backgroundu pro adventuru v Blenderu- 3. část
- Otexturování hlavy v Blenderu pomocí UV mapování
- Nová verze Blenderu: 2.35(a)
Tématické zařazení:
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
11. května 2014
-
23. května 2014
Epson na konferenci Droidcon Berlin ukázal nové možnosti čekající na vývojáře OS Android
-
24. listopadu 2014
-
13. května 2014
Samsung NX3000: retro styl, špičkový výkon a snadná konektivita v jednom přístroji
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014