Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
3D grafika
Máte problémy s Python skripty pro Blender?
4. února 2002, 00.00 | Kdo používá Blender, ví, že pro něj existuje celá řada užitečných python scriptů, které rozšiřují možnosti tohoto mocného nástroje. Mnozí uživatelé mají ovšem problémy některé skripty spustit, což většinou bývá způsobeno tím, že nemají správně nainstalován Python. Právě jim je určen tento článek.
Kdo používá Blender, ví, že pro něj existuje celá řada užitečných python scriptů, které rozšiřují možnosti tohoto mocného nástroje. Mnozí uživatelé mají ovšem problémy některé skripty spustit, což většinou bývá způsobeno tím, že nemají správně nainstalován Python. Právě jim je určen tento článek.
Pokud vám nejde spustit nějaký skript, ujistěte se, zda máte nainstalován Python a pokud ano, zda je to nejnovější verze. Některé skripty instalaci Pythonu nevyžadují, pracují s interní implementací Blenderu. Většina těch nových však ke svému chodu Python potřebuje.
Prostá instalace programu Python však zpravidla nestačí a je třeba provést několik dalších kroků, ve kterých vložíte systémové cesty, zkontrolujete je a upravíte autoexec.bat. Následující krátký návod na kompletní instalaci je určen uživatelům Windows9x/Me. Uživatelé jiných operačních systémů najdou návod na instalaci přímo na stránkách výrobce.
Instalační "samorozbalovací" soubor si můžete stáhnout z adresy www.python.org/download/. Jeho spuštěním započne obvyklá instalace, na jejímž konci je třeba restartovat počítač.
Z adresáře, kam jste Python nainstalovali (defaultní adresář je C:\Python20), spusťte soubor python.exe. Mělo by se objevit okno interpreteru:
Napište
import sys
print sys.path
Měli byste dostat podobnou hlášku jako je tato:
['', 'c:\\python20', 'c:\\python20\\dlls', 'c:\\python20\\lib\plat-win', 'c:\\python20\\lib\\lib-tk´]
Nyní spusťe Blender a otevřete textové okno kombinací kláves Shift+F11. Přidejte nový text klepnutím na roll menu vedle tlačítka Screen xx, ze kterého vyberte "Add new".
Napište opět "import sys" a na dalším řádku "print sys.path". Tímto jste vlastně napsali takový malý python skript a jako takový jej spusťe, tedy klávesami Alt+p.
Podívejte se do dosového okna Blenderu, abyste zkontrolovali, že akce opravdu proběhla. Pokud se vypíše podobná hláška jako na obrázku, je vše v pořádku. Pokud se nevypíše žádná, tak proces neproběhl (znovu Alt+p) a je-li výsledkem nějaký error, zkontrolujte skript, zda jste se nepřepsali. Pokud ne, opakujte celý proces znovu, dokud nebude vše jak má být.
Nakonec upravte svůj autoecex.bat. Do něj dopište
set pythonpath=cesty oddělené středníkem
Cesty opište z řádků, které dostanete právě oním příkazem print sys.path v Pythonu. V našem případě tedy bude celý řádek vypadat takto:
set pythonpath="c:\python20; c:\python20\dlls;c:\python20\lib; c:\python20\lib\lib-tk
Nakonec ještě jednou restartujte počítač a můžete si začít hrát se skripty. Některé skripty bohužel nebudou fungovat ani po instalaci Pythonu a je třeba opravit jejich zdrojový kód. V mnoha případech stačí upravit různé cesty na soubory nebo do adresářů, na které se skript odkazuje.
Obsah seriálu (více o seriálu):
- Blender pro úplné začátečníky
- Blender pro úplné začátečníky, díl 2.
- Modelování v Blenderu metodou extrude
- Animace v Blenderu
- Blender: Budiž světlo, část první
- Blender: Budiž světlo, část druhá
- Materiály v Blenderu- první část
- Materiály v Blenderu- druhá část
- Modelování v Blenderu pomocí křivek
- Světelný meč rytířů řádu Jedi v Blenderu
- Co jste chtěli vědět o Blenderu...
- Váza v Blenderu
- Hořící svíčka v Blenderu
- Vkládání 2D obrázků do 3D scény
- Ter2Blend - propojení Blenderu a Terragenu
- Zrcadlové odrazy v Blenderu
- Planární zrcadlení v Blenderu
- Ter2Blend krok za krokem
- Různé techniky vytváření laserových paprsků v Blenderu
- Lidská hlava v Blenderu snadno a rychle
- Materiálové možnosti Blenderu
- Materiálové možnosti Blenderu II.
- Texturové plug-iny do Blenderu
- Meč v Blenderu - 1. část
- Meč v Blenderu 2. část
- Meč v Blenderu 3. část
- Vodní hladina v Blenderu
- Booleans v Blenderu
- Novinky ze světa Blenderu
- Úvod do částicového systému Blenderu
- Oheň v Blenderu - první část
- Oheň v Blenderu - dokončení
- Fontána v Blenderu 1.část
- Fontána v Blenderu2 - wave efekt
- Déšť v Blenderu
- Volumetrické světlo v Blenderu
- Sníh v Blenderu
- Máte problémy s Python skripty pro Blender?
- 3D text v Blenderu 1. část
- 3D text v Blenderu 2. část
- Mlha v Blenderu
- Importování knihoven do Blenderu
- Člun v Blenderu
- Pár tipů pro Blender
- Tipy pro Blender - renderování
- Skákající koule v Blenderu 1.část
- Skákající koule v Blenderu 2.část
- Nástroje pro Character animation v Blenderu
- Relative vertex keys v Blenderu
- Relative Vertex Keys v Blenderu 2- animování mimiky
- Tipy pro modelování v Blenderu 1
- Tipy pro modelování v Blenderu 2
- Tipy pro modelování v Blenderu 3
- Generátor trávy a vlasů pro Blender
- Skript MakeHead pro Blender
- Sklo v Blenderu
- Kovové materiály v Blenderu 1: Zlato
- Kovové materiály v Blenderu 2: Rezavé železo
- Výroba textur pro Blender a jiné 3D aplikace
- Světlo a stín v Blenderu I
- Světlo a stín v Blenderu II
- Generátor vlasů, chlupů, trávy a větru pro Blender
- Tutoriál k plug-inu Fiber Generator
- Blender vstupuje do nové éry jako OpenSource
- Blender 2.25 Publisher
- Světlo a stín v Blenderu III:Působení světla na scénu
- Pravidla kompozice (nejen) pro 3D grafiku
- Jaké jsou možnosti exportu z Blenderu?
- První film vytvořený v Blenderu a další zajímavosti
- FunBlender - uvolnění kódu Blenderu přináší své první plody
- MakeHuman pro Blender a další zajímavosti
- Blender 2.26
- Modelujeme v Blenderu: Řemdih
- Dvě nové verze Blenderu ke stažení
- Knihy o Blenderu: Oficiální příručka
- Další krátké filmy v Blenderu ke stažení
- Blender 2.28 - konečně oficiální release
- Blender: Fiber Generator 2.0
- Blender: sequencer II.
- Blender 2.30 - revoluční verze Blenderu ke stažení
- Blender raytracing tutorial I - Světla
- Tvorba backgroundu pro adventuru v Blenderu- 1. část
- Tvorba backgroundu pro adventuru v Blenderu- 2. část
- Tvorba backgroundu pro adventuru v Blenderu- 3. část
- Otexturování hlavy v Blenderu pomocí UV mapování
- Nová verze Blenderu: 2.35(a)
Tématické zařazení:
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
11. května 2014
-
23. května 2014
Epson na konferenci Droidcon Berlin ukázal nové možnosti čekající na vývojáře OS Android
-
24. listopadu 2014
-
13. května 2014
Samsung NX3000: retro styl, špičkový výkon a snadná konektivita v jednom přístroji
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014