Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
3D grafika
Déšť v Blenderu
9. ledna 2002, 00.00 | Déšť je další z klasických případů, kdy ke slovu přichází částicový systém. V tomto tutoriálu si ukážeme, jak na déšť s particle systémem Blenderu, kde je třeba použít malé finty, aby déšť vypadal dobře.
Déšť je další z klasických případů, kdy ke slovu přichází částicový systém. V tomto tutoriálu si ukážeme, jak na déšť s particle systémem Blenderu, kde je třeba použít málé finty, aby déšť vypadal dobře.
Narozdíl od některých jiných programů Blender totiž nedisponuje více druhy částic. Když částici vyrenderujeme, vypadá spíše jako sněhová vločka z japonských animovaných filmů. Aby se tvarem přiblížila deštové kapce, používá se většinou volba Vect, která ovšem stále nezajistí příliš kvalitní výsledek.
Mnohem lepších výsledků dosáhneme, když částicový systém použijeme pouze pro simulaci pohybu kapek a vlastní kapku dodáme v podobě mesh, která bude duplikována namísto každé částice. Je nasnadě, že při tomto postupu se mnohonásobně zvětší požadavky na výpočet, a proto je třeba držet model kapky na co nejmenším možném počtu vertexů.
Jedním ze způsobů, jak vymodelovat kapku s malým počtem vertexů, je protáhnout kouli pomocí mesh proportion tool (pod klávesou "o" v edit módu;popsáno v Tutoriálu "Hořící svíčka v Blenderu") a poté zredukovat počet polygonů pomocí decimatoru, který naleznete v Edit buttons (F9). Nástroj se používá tak, že sliderem zmenšíte počet vertexů vyselektovaného mesh objektu a pokud se vám náhled zamlouvá, potvrdíte redukci tlačítkem Apply.
Když je model kapky hotov, přistoupíme k částicovému systému. Jako emitor nám poslouží mesh typu Grid, jejíž hustotu volíme podle zamýšlené hustoty samotného deště. Stejně jako minule u fontány, i zde připravíme mesh pro využití parametru Norm a tedy v editačním módu označíme všechny vertexy, které pak přesuneme o něco níž, než je centre objektu. Pro jistotu ještě přepočítáme normály ven (v edit módu označit všechny vertexy a stisknout Ctrl+n).
Již známým způsobem přiřadímě emitoru efekt Particles a nastavujeme.
Povšimněte si, že se tentokrát nenastavuje žádná náhodnost (parametr Rand). Je tomu tak proto, že by se v opačném případě kapky nejen náhodně zjevovaly, ale také by se náhodně pohybovaly. Ve většině případů je tento efekt nežádoucí, nicméně existují vyjímky, jako například déšť za silnějšího větru mezi domy - turbulence proudícího vzduchu způsobí, že na různých místech kapky dopadají pod různým úhlem a nastavením Rand tohoto efektu snadno dosáhnete.
Náhodnost objevování se kapek zajistíme tím, že pozpřeházíme pořadí vertexů v emitoru nástojem Hash, který naleznete v Edit buttons (F9) a který působí na vyselektované vertexy (v našem případě vyselektujeme všechny).
A nyní to nejdůležitější z celého dnešního tutoriálu. Vyselektujte objekt kapky a poté emitor. Ten by měl být nyní zobrazen světlejší barvou. Stiskem Ctrl+p nadřadíte emitor kapce. S vyselektovaným emitorem se přepněte do animačního menu (F7), kde klepněte na tlačítko DupliVerts, čímž se na místo každé částice objeví kopie kapky. Sympatické je, že tyto kapky jsou jen klony a tedy se na nich projeví veškeré změny, které provedete na originálním objektu.
Nakonec ještě emitor trochu natočte, aby déšť získal sklon. Stejně tak natočte i samotnou kapku.
Zbývá již jen nastavit materiál kapky a vložit nějaké pozadí, na kterém se bude déšť vyjímat.
Materiál kapky sestává z barvy a průhlednosti. Pro barvu doporučuji velmi světlou modrou a průhlednost o něco větší než poloviční (slider Alpha tedy na hodnotách okolo 0,4). Výběr pozadí již nechám na vás :-)
Na velmi podobném principu je možné taktéž naanimovat sníh, pouze je třeba pohyb částic zpomalit a dát jim onen "taneční" pohyb, s jakým se snášejí vločky sněhu dolů, ale o tom až zase někdy příště.
Obsah seriálu (více o seriálu):
- Blender pro úplné začátečníky
- Blender pro úplné začátečníky, díl 2.
- Modelování v Blenderu metodou extrude
- Animace v Blenderu
- Blender: Budiž světlo, část první
- Blender: Budiž světlo, část druhá
- Materiály v Blenderu- první část
- Materiály v Blenderu- druhá část
- Modelování v Blenderu pomocí křivek
- Světelný meč rytířů řádu Jedi v Blenderu
- Co jste chtěli vědět o Blenderu...
- Váza v Blenderu
- Hořící svíčka v Blenderu
- Vkládání 2D obrázků do 3D scény
- Ter2Blend - propojení Blenderu a Terragenu
- Zrcadlové odrazy v Blenderu
- Planární zrcadlení v Blenderu
- Ter2Blend krok za krokem
- Různé techniky vytváření laserových paprsků v Blenderu
- Lidská hlava v Blenderu snadno a rychle
- Materiálové možnosti Blenderu
- Materiálové možnosti Blenderu II.
- Texturové plug-iny do Blenderu
- Meč v Blenderu - 1. část
- Meč v Blenderu 2. část
- Meč v Blenderu 3. část
- Vodní hladina v Blenderu
- Booleans v Blenderu
- Novinky ze světa Blenderu
- Úvod do částicového systému Blenderu
- Oheň v Blenderu - první část
- Oheň v Blenderu - dokončení
- Fontána v Blenderu 1.část
- Fontána v Blenderu2 - wave efekt
- Déšť v Blenderu
- Volumetrické světlo v Blenderu
- Sníh v Blenderu
- Máte problémy s Python skripty pro Blender?
- 3D text v Blenderu 1. část
- 3D text v Blenderu 2. část
- Mlha v Blenderu
- Importování knihoven do Blenderu
- Člun v Blenderu
- Pár tipů pro Blender
- Tipy pro Blender - renderování
- Skákající koule v Blenderu 1.část
- Skákající koule v Blenderu 2.část
- Nástroje pro Character animation v Blenderu
- Relative vertex keys v Blenderu
- Relative Vertex Keys v Blenderu 2- animování mimiky
- Tipy pro modelování v Blenderu 1
- Tipy pro modelování v Blenderu 2
- Tipy pro modelování v Blenderu 3
- Generátor trávy a vlasů pro Blender
- Skript MakeHead pro Blender
- Sklo v Blenderu
- Kovové materiály v Blenderu 1: Zlato
- Kovové materiály v Blenderu 2: Rezavé železo
- Výroba textur pro Blender a jiné 3D aplikace
- Světlo a stín v Blenderu I
- Světlo a stín v Blenderu II
- Generátor vlasů, chlupů, trávy a větru pro Blender
- Tutoriál k plug-inu Fiber Generator
- Blender vstupuje do nové éry jako OpenSource
- Blender 2.25 Publisher
- Světlo a stín v Blenderu III:Působení světla na scénu
- Pravidla kompozice (nejen) pro 3D grafiku
- Jaké jsou možnosti exportu z Blenderu?
- První film vytvořený v Blenderu a další zajímavosti
- FunBlender - uvolnění kódu Blenderu přináší své první plody
- MakeHuman pro Blender a další zajímavosti
- Blender 2.26
- Modelujeme v Blenderu: Řemdih
- Dvě nové verze Blenderu ke stažení
- Knihy o Blenderu: Oficiální příručka
- Další krátké filmy v Blenderu ke stažení
- Blender 2.28 - konečně oficiální release
- Blender: Fiber Generator 2.0
- Blender: sequencer II.
- Blender 2.30 - revoluční verze Blenderu ke stažení
- Blender raytracing tutorial I - Světla
- Tvorba backgroundu pro adventuru v Blenderu- 1. část
- Tvorba backgroundu pro adventuru v Blenderu- 2. část
- Tvorba backgroundu pro adventuru v Blenderu- 3. část
- Otexturování hlavy v Blenderu pomocí UV mapování
- Nová verze Blenderu: 2.35(a)
Tématické zařazení:
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
11. května 2014
-
23. května 2014
Epson na konferenci Droidcon Berlin ukázal nové možnosti čekající na vývojáře OS Android
-
24. listopadu 2014
-
13. května 2014
Samsung NX3000: retro styl, špičkový výkon a snadná konektivita v jednom přístroji
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014