Blender: sequencer II. - 3D grafika - 3Dscena.cz: 3D grafika jako na dlani

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



3D grafika

Blender: sequencer II.

24. září 2003, 00.00 | V pokračování našeho seriálu o sequencer editoru si vytvoříme několik jednoduchých prolínaček a ukážeme si, jak do naší animace přidat speciální "sequencer" plugin.

Blender: sequencer II.

V pokračování našeho seriálu o sequencer editoru si vytvoříme několik jednoduchých prolínaček a ukážeme si, jak do naší animace přidat speciální "sequencer" plugin.

Pokud jste nečetli první díl, tak si ho honem rychle přečtěte. Bez znalostí z prvního dílu toho příliš nepochytíte ani v dílu druhém. Dále bych chtěl poznamenat, že ve verzi 2.28 lze do sequencer editoru přidávat i zvukové soubory (položka "Audio" v sequence menu). Bližší informace naleznete na stránkách Alexandra Ewringa.

1.0 Sequencer efekty

V minulém díle jsme si vyzkoušeli ADD efekt, který umožňuje míchat jednotlivé animační sequence. Kromě ADD efektu máme k dispozici v sequence menu Shift-A ještě dalších sedm efektů.

Obr. 1. Sequence menu
Seznam efektů
  • Cross
  • GammaCross
  • Add
  • Sub
  • Mul
  • AlphaOver
  • AlphaUnder
  • AlphaOverDrop

2.0 Prolínačka

Pro spojení dvou záběrů můžeme použít nepřeberné množství efektů. Jedním z nejznámějších a hojně používaným je i profláknutá prolínačka. Abychom si život nekomplikovali vytvářením animace jako v minulém dílu, tak tentokráte budeme prolínat pouze obrázky (ti z vás, kteří byli minule pilní mohou samozřejmě použít svou úžasnou animaci). Princip práce s animacemi pak bude totožný jako u obrázků. Práce s obrázky samozřejmě nebude tak paměťově náročná jako práce s animacemi :-).

Nejdříve si opatříme nějaké pěkné obrázky. Například tyto:

první obrázek, který použijeme pro další práci
Obr. 2. Pohled 1
druhý obrázek, který použijeme pro další práci
Obr. 3. Pohled 2

Oba obrázky vložíme do sequence editoru (Shift-A). Každý obrázek vložíme do jiné stopy tak, aby se na časové ose překrývaly (viz Obr. 4). Vyselektujeme oba proužky s obrázky (nejprve spodní, následně vrchní) a vložíme efekt (Shift-A)se jménem Cross, který posuneme do třetí stopy.

vložení obrázků do sequence editoru
Obr. 4. Vložení proužků s obrázky a efektu Cross do sequence editoru.

V pravém horním okně můžete vidět postupné prolínání obou obrázků.

prolínání obrázků (Cross efekt)
Obr. 5. Prolínání obou obrázků pomocí efektu Cross.

3.0 Změna efektu

Nejste-li s výsledkem efektu spokojeni, tak ho můžete jednoduše změnit. Vyselektujete proužek s efektem pomocí PTM a stiskněte klávesu C. Zobrazí se vám menu "Change effekt", které se nepatrně liší od "Sequence menu". Přibyly v něm položky "switch a-b", které určitě použijete, pokud jste vybrali proužky s obrázky v opačném pořadí a prolínačka se vám prolíná trochu zmateně. Obdobě funguje i položka "switch b-c". Položka "Recalculate" přepočítá práci efektu. Pakliže vybereme například položku "GammaCross", tak změníme efekt "Cross" právě na efekt "GammaCross". Tím dojde k nepatrně odlišnému prolínání obrázků.

prolínání obrázků (GammaCross efekt)
Obr. 6. Prolínání obou obrázků pomocí efektu GammaCross.

4.0 Další typy prolínaček

K vytvoření dalších typů prolínaček budeme potřebovat dva "speciální" obrázky. Jeden je úplně černý a druhý úplně bílý (oba musí mít stejnou velikost jako animace/obrázky se kterými už pracujeme). Pro zjednodušení vaší práce jsem pro vás takové dva připravil, jinak je lze velice jednoduše vyrobit ve vašem oblíbeném obrázkovém editoru.

4.1 Světlý přechod

Naše dva obrázky přesuneme za sebe do jednoho kanálu. Do druhého kanálu vložíme (Shift-A)bílý obrázek tak, aby na časové ose překrýval oba obrázky. Nejdříve vybereme první obrázek v prvním kanálu, pak bílý obrázek v druhém kanálu a nakonec vložíme (Shift-A) GammaCross efekt do třetího kanálu. V případě druhého obrázku v prvním kanálu postupujeme stejně, pouze s opačným výběrem obrázků (nejdříve bílý v druhém kanálu ... )


Obr. 7. světlý přechod.

4.2 Tmavý přechod

Tmavý přechod vytvoříme z předchozího jednoduše zaměněním bílého obrázku za černý.


Obr. 8. změna obrázku.

5.0 Sequence pluginy

Poslední věc o které si dnes povíme jsou pluginy, které umožňují s vašimi výtvory provádět různá kouzla. Blender má v základní výbavě tři sequence pluginy (blur, scatter a showzbuf). Na těchto stránkách naleznete dalších 37 sequence pluginů. Každý plugin má nějaké parametry, které lze nastavit v dialogovém okně po stisknutí klávesy N.


Obr. 9. sequence plugin (inverze) a jeho parametry.

Výsledek "inverse" pluginu pak vypadá následovně:


Obr. 10. inverzní obrázek.

Některé sequence pluginy nejsou napsány úplně korektně a mohou způsobit pád Blenderu. Takže než začnete používat nějaký plugin, tak si vaši práci nejprve uložte.

6.0 Závěr

O sequence editoru, jeho pluginech, jejich programování a různých efektech by se toho dalo napsat ještě spoustu. My tímto náš miniseriál o sequence editoru uzavřeme. Pokud vás dané téma zaujalo, další studium je na vás. Budete-li mít nějaké problémy, klidně se mi svěřte v konferenci nebo zašlete mail. Příště se podíváme na podporu implicitních ploch v Blenderu.

Obsah seriálu (více o seriálu):

Tématické zařazení:

 » 3D grafika  

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: