Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
3D grafika
Blender: sequencer II.
24. září 2003, 00.00 | V pokračování našeho seriálu o sequencer editoru si vytvoříme několik jednoduchých prolínaček a ukážeme si, jak do naší animace přidat speciální "sequencer" plugin.
Blender: sequencer II.
V pokračování našeho seriálu o sequencer editoru si vytvoříme několik jednoduchých prolínaček a ukážeme si, jak do naší animace přidat speciální "sequencer" plugin.
Pokud jste nečetli první díl, tak si ho honem rychle přečtěte. Bez znalostí z prvního dílu toho příliš nepochytíte ani v dílu druhém. Dále bych chtěl poznamenat, že ve verzi 2.28 lze do sequencer editoru přidávat i zvukové soubory (položka "Audio" v sequence menu). Bližší informace naleznete na stránkách Alexandra Ewringa.
1.0 Sequencer efekty
V minulém díle jsme si vyzkoušeli ADD efekt, který umožňuje míchat jednotlivé animační sequence. Kromě ADD efektu máme k dispozici v sequence menu Shift-A ještě dalších sedm efektů.
Obr. 1. Sequence menu |
Seznam efektů
|
2.0 Prolínačka
Pro spojení dvou záběrů můžeme použít nepřeberné množství efektů. Jedním z nejznámějších a hojně používaným je i profláknutá prolínačka. Abychom si život nekomplikovali vytvářením animace jako v minulém dílu, tak tentokráte budeme prolínat pouze obrázky (ti z vás, kteří byli minule pilní mohou samozřejmě použít svou úžasnou animaci). Princip práce s animacemi pak bude totožný jako u obrázků. Práce s obrázky samozřejmě nebude tak paměťově náročná jako práce s animacemi :-).
Nejdříve si opatříme nějaké pěkné obrázky. Například tyto:
Obr. 2. Pohled 1 |
Obr. 3. Pohled 2 |
Oba obrázky vložíme do sequence editoru (Shift-A). Každý obrázek vložíme do jiné stopy tak, aby se na časové ose překrývaly (viz Obr. 4). Vyselektujeme oba proužky s obrázky (nejprve spodní, následně vrchní) a vložíme efekt (Shift-A)se jménem Cross, který posuneme do třetí stopy.
V pravém horním okně můžete vidět postupné prolínání obou obrázků.
3.0 Změna efektu
Nejste-li s výsledkem efektu spokojeni, tak ho můžete jednoduše změnit. Vyselektujete proužek s efektem pomocí PTM a stiskněte klávesu C. Zobrazí se vám menu "Change effekt", které se nepatrně liší od "Sequence menu". Přibyly v něm položky "switch a-b", které určitě použijete, pokud jste vybrali proužky s obrázky v opačném pořadí a prolínačka se vám prolíná trochu zmateně. Obdobě funguje i položka "switch b-c". Položka "Recalculate" přepočítá práci efektu. Pakliže vybereme například položku "GammaCross", tak změníme efekt "Cross" právě na efekt "GammaCross". Tím dojde k nepatrně odlišnému prolínání obrázků.
4.0 Další typy prolínaček
K vytvoření dalších typů prolínaček budeme potřebovat dva "speciální" obrázky. Jeden je úplně černý a druhý úplně bílý (oba musí mít stejnou velikost jako animace/obrázky se kterými už pracujeme). Pro zjednodušení vaší práce jsem pro vás takové dva připravil, jinak je lze velice jednoduše vyrobit ve vašem oblíbeném obrázkovém editoru.
4.1 Světlý přechod
Naše dva obrázky přesuneme za sebe do jednoho kanálu. Do druhého kanálu vložíme (Shift-A)bílý obrázek tak, aby na časové ose překrýval oba obrázky. Nejdříve vybereme první obrázek v prvním kanálu, pak bílý obrázek v druhém kanálu a nakonec vložíme (Shift-A) GammaCross efekt do třetího kanálu. V případě druhého obrázku v prvním kanálu postupujeme stejně, pouze s opačným výběrem obrázků (nejdříve bílý v druhém kanálu ... )
4.2 Tmavý přechod
Tmavý přechod vytvoříme z předchozího jednoduše zaměněním bílého obrázku za černý.
5.0 Sequence pluginy
Poslední věc o které si dnes povíme jsou pluginy, které umožňují s vašimi výtvory provádět různá kouzla. Blender má v základní výbavě tři sequence pluginy (blur, scatter a showzbuf). Na těchto stránkách naleznete dalších 37 sequence pluginů. Každý plugin má nějaké parametry, které lze nastavit v dialogovém okně po stisknutí klávesy N.Výsledek "inverse" pluginu pak vypadá následovně:
Některé sequence pluginy nejsou napsány úplně korektně a mohou způsobit pád Blenderu. Takže než začnete používat nějaký plugin, tak si vaši práci nejprve uložte.
6.0 Závěr
O sequence editoru, jeho pluginech, jejich programování a různých efektech by se toho dalo napsat ještě spoustu. My tímto náš miniseriál o sequence editoru uzavřeme. Pokud vás dané téma zaujalo, další studium je na vás. Budete-li mít nějaké problémy, klidně se mi svěřte v konferenci nebo zašlete mail. Příště se podíváme na podporu implicitních ploch v Blenderu.Obsah seriálu (více o seriálu):
- Blender pro úplné začátečníky
- Blender pro úplné začátečníky, díl 2.
- Modelování v Blenderu metodou extrude
- Animace v Blenderu
- Blender: Budiž světlo, část první
- Blender: Budiž světlo, část druhá
- Materiály v Blenderu- první část
- Materiály v Blenderu- druhá část
- Modelování v Blenderu pomocí křivek
- Světelný meč rytířů řádu Jedi v Blenderu
- Co jste chtěli vědět o Blenderu...
- Váza v Blenderu
- Hořící svíčka v Blenderu
- Vkládání 2D obrázků do 3D scény
- Ter2Blend - propojení Blenderu a Terragenu
- Zrcadlové odrazy v Blenderu
- Planární zrcadlení v Blenderu
- Ter2Blend krok za krokem
- Různé techniky vytváření laserových paprsků v Blenderu
- Lidská hlava v Blenderu snadno a rychle
- Materiálové možnosti Blenderu
- Materiálové možnosti Blenderu II.
- Texturové plug-iny do Blenderu
- Meč v Blenderu - 1. část
- Meč v Blenderu 2. část
- Meč v Blenderu 3. část
- Vodní hladina v Blenderu
- Booleans v Blenderu
- Novinky ze světa Blenderu
- Úvod do částicového systému Blenderu
- Oheň v Blenderu - první část
- Oheň v Blenderu - dokončení
- Fontána v Blenderu 1.část
- Fontána v Blenderu2 - wave efekt
- Déšť v Blenderu
- Volumetrické světlo v Blenderu
- Sníh v Blenderu
- Máte problémy s Python skripty pro Blender?
- 3D text v Blenderu 1. část
- 3D text v Blenderu 2. část
- Mlha v Blenderu
- Importování knihoven do Blenderu
- Člun v Blenderu
- Pár tipů pro Blender
- Tipy pro Blender - renderování
- Skákající koule v Blenderu 1.část
- Skákající koule v Blenderu 2.část
- Nástroje pro Character animation v Blenderu
- Relative vertex keys v Blenderu
- Relative Vertex Keys v Blenderu 2- animování mimiky
- Tipy pro modelování v Blenderu 1
- Tipy pro modelování v Blenderu 2
- Tipy pro modelování v Blenderu 3
- Generátor trávy a vlasů pro Blender
- Skript MakeHead pro Blender
- Sklo v Blenderu
- Kovové materiály v Blenderu 1: Zlato
- Kovové materiály v Blenderu 2: Rezavé železo
- Výroba textur pro Blender a jiné 3D aplikace
- Světlo a stín v Blenderu I
- Světlo a stín v Blenderu II
- Generátor vlasů, chlupů, trávy a větru pro Blender
- Tutoriál k plug-inu Fiber Generator
- Blender vstupuje do nové éry jako OpenSource
- Blender 2.25 Publisher
- Světlo a stín v Blenderu III:Působení světla na scénu
- Pravidla kompozice (nejen) pro 3D grafiku
- Jaké jsou možnosti exportu z Blenderu?
- První film vytvořený v Blenderu a další zajímavosti
- FunBlender - uvolnění kódu Blenderu přináší své první plody
- MakeHuman pro Blender a další zajímavosti
- Blender 2.26
- Modelujeme v Blenderu: Řemdih
- Dvě nové verze Blenderu ke stažení
- Knihy o Blenderu: Oficiální příručka
- Další krátké filmy v Blenderu ke stažení
- Blender 2.28 - konečně oficiální release
- Blender: Fiber Generator 2.0
- Blender: sequencer II.
- Blender 2.30 - revoluční verze Blenderu ke stažení
- Blender raytracing tutorial I - Světla
- Tvorba backgroundu pro adventuru v Blenderu- 1. část
- Tvorba backgroundu pro adventuru v Blenderu- 2. část
- Tvorba backgroundu pro adventuru v Blenderu- 3. část
- Otexturování hlavy v Blenderu pomocí UV mapování
- Nová verze Blenderu: 2.35(a)
Tématické zařazení:
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
11. května 2014
-
23. května 2014
Epson na konferenci Droidcon Berlin ukázal nové možnosti čekající na vývojáře OS Android
-
24. listopadu 2014
-
13. května 2014
Samsung NX3000: retro styl, špičkový výkon a snadná konektivita v jednom přístroji
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014