Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
3D grafika
FunBlender - uvolnění kódu Blenderu přináší své první plody
5. února 2003, 00.00 | Uvolněním zdrojových kódů Blenderu se otevřely takřka neomezené možnosti všem programátorům, kteří se kdy chtěli podílet na dalším vývoji tohoto unikátního 3D nástroje. Pokud vás zajímá, jak vypadá první verze Blenderu od nezávislé skupiny vývojářů, čtěte dál.
Pro někoho zřejmě nebude FunBlender právě horkou novinkou, první zmínky o něm byly již krátce po zpřístupnění zdrojových kódů, ale s lednovým uvedením nové verze jistě nebude na škodu seznámit s ním i ty čtenáře, kterým původní verze unikla.
FunBlender není oficiálním pokračováním Blenderu 2.25, tím bude až, dnes již téměř dokončený, Blender 2.26, ale jedná se spíše o jakousi boční větev s celou řadou vylepšení a opravou některých chyb.
Staré Blenderovské veterány, kteří pamatují ještě dobu počátků C klíče (mluvíme o dobách před Blenderem 1.8) jistě potěší, že je zpátky naše stará dobrá opička BlenderMonkey mezi primitivy a je stejně hezká, jako kdysi :-)
Animace postav v Blenderu nikdy nebyla snazší
Osobně mě na FunBlenderu velmi potěšily např. Xray bones, což je vylepšení armatur pro animování (nejen) postav. Jestli je na character animaci v Blenderu něco frustrujícího, pak je to neustálá nutnost přepínat mezi drátěným zobrazením scény, kde se jednotlivé kosti armatury lépe selektují a stínovaným zobrazením, které je naopak vhodnější pro vlastní animaci, protože usnadňuje orientaci. Tedy alespoň orientaci v celku, nikoli armatuře, protože kosti samozřejmě nejsou přes pevný povrch postavy vidět. A právě tento problém řeší Xray bones, které, jak ostatně název sám napovídá, přes "kůži" postavy prosvítají.
Obdobně, možná i o něco více, mě velmi příjemně překvapily funkce pro autoskining. Nebaví vás ručně nastavovat vertex groups objektu podle skeletu? FunBlender to udělá za vás! Stačí vytvořit armaturu a při přiřazení meshe k ní se vás program zeptá, zda chcete použít starý způsob (ruční nastavení), nebo zda chcete vytvořit prázdné vertex skupiny, kterým pak přiřadíte vertexy (tzn. ušetříte si práci s pojmenováváním), anebo necháte autoskining udělat vše za vás. Musím říci, že algoritmus vybírá vertexy do skupin podle jednotlivých kostí velmi úspěšně a většinou stačí jen pár dodatečných úprav pomocí Bone paint nástroje, aby byl výsledek dokonalý.
Dalším šikovným vylepšením nástrojů pro character animaci je duplikování párových kostí s přejmenováním cílové kosti podle opačné strany. V praxi to vypadá tak, že pokud duplikujete stehenní kost z levé strany (Thight.L) novou klávesovou zkratkou Ctrl+Alt+d, bude se zkopírovaná kost jmenovat Thight.R. To samé platí pro přejmenování z "left" na "right" a naopak. Přitom právě takovéto párové pojmenování je pro některé klíčové funkce v animačním systému Blenderu (paste inverted) nezbytoností a tato "drobnost" ušetří u složitějších skeletů opravdu hodně práce.
Nové prvky ovládání
Změn doznalo i interface Blenderu, kde přibyla podpora myší s kolečkem a to podle následujího schématu:
3D Okno (pracovní plocha) :
otáčení kolečkem (OTK): zoom+ ; zoom -
shift+ OTK: posun nahoru a dolu
ctrl+OTK: posun doleva a doprava
alt+shift+OTK: rotace nahoru a dolu
alt+ctrl+mousewheel: rotace doleva a doprava
2D Okna (tlačítka, ipo editor apod.) :
OTK: zoom+ ; zoom -
alt+shift+OTKl: zoom jen podle y
alt+ctrl+OTK: zoom jen podle x
shift+mousewheel: posun podle y
ctrl+mousewheel: posun podle x
Kromě toho přibyla celá řada nových klávesových zkratek, které se však vztahují k jednotlivých oknům jako je IPO editor, Action window apod. a protože nemají závažnější charakter a jsou spíše pro úzce specializované akce, odkazuji na seznam ve "feature list" k programu, kde jsou uvedeny i s příklady.
Výstupní formáty
FunBlender vychází z výstupních formátů Blenderu 2.25, jejichž použití činí komfortnější a přidává další formáty, z nichž zřejmě nejdůležitější je oblíbený QuickTime 6. Ve FunBlenderu tedy můžete renderovat do:
Avi Raw
Avi Jpeg
Avi Codec
Quick Time
Targa
Targa Raw
PNG
Jpeg
HamX
Iris
Iris+Z buffer
Ftype
Při zvolení Avi Codec vám program nejprve nabídne výběr ze všech video kodeků dostupných na vašem počítači a až po volbě jednoho z nich umožní renderovat (čímž alibisticky předcházím možným dotazům na téma proč Blender odmítá spustit výpočet :-) ).
Kde FunBlender získat?
Stahujte na adresehttp://www.tncci.com/blender/funblender.zip
Výčet všech změn pak naleznete na :http://projects.blender.org/viewcvs/viewcvs.cgi/*checkout*/blender/featurelist.txt?rev=1.32&cvsroot=tuhopuu
Co říci závěrem? FunBlender je vydařeným rozšířením původního Blenderu a doufám, že z vylepšení, která nabízí, bude vycházet i příští oficiální verze Blenderu, tedy Blender 2.26. Ostatně čas do jeho vydání se údajně krátí již každým dnem, tak se nechme překvapit:-)
Obsah seriálu (více o seriálu):
- Blender pro úplné začátečníky
- Blender pro úplné začátečníky, díl 2.
- Modelování v Blenderu metodou extrude
- Animace v Blenderu
- Blender: Budiž světlo, část první
- Blender: Budiž světlo, část druhá
- Materiály v Blenderu- první část
- Materiály v Blenderu- druhá část
- Modelování v Blenderu pomocí křivek
- Světelný meč rytířů řádu Jedi v Blenderu
- Co jste chtěli vědět o Blenderu...
- Váza v Blenderu
- Hořící svíčka v Blenderu
- Vkládání 2D obrázků do 3D scény
- Ter2Blend - propojení Blenderu a Terragenu
- Zrcadlové odrazy v Blenderu
- Planární zrcadlení v Blenderu
- Ter2Blend krok za krokem
- Různé techniky vytváření laserových paprsků v Blenderu
- Lidská hlava v Blenderu snadno a rychle
- Materiálové možnosti Blenderu
- Materiálové možnosti Blenderu II.
- Texturové plug-iny do Blenderu
- Meč v Blenderu - 1. část
- Meč v Blenderu 2. část
- Meč v Blenderu 3. část
- Vodní hladina v Blenderu
- Booleans v Blenderu
- Novinky ze světa Blenderu
- Úvod do částicového systému Blenderu
- Oheň v Blenderu - první část
- Oheň v Blenderu - dokončení
- Fontána v Blenderu 1.část
- Fontána v Blenderu2 - wave efekt
- Déšť v Blenderu
- Volumetrické světlo v Blenderu
- Sníh v Blenderu
- Máte problémy s Python skripty pro Blender?
- 3D text v Blenderu 1. část
- 3D text v Blenderu 2. část
- Mlha v Blenderu
- Importování knihoven do Blenderu
- Člun v Blenderu
- Pár tipů pro Blender
- Tipy pro Blender - renderování
- Skákající koule v Blenderu 1.část
- Skákající koule v Blenderu 2.část
- Nástroje pro Character animation v Blenderu
- Relative vertex keys v Blenderu
- Relative Vertex Keys v Blenderu 2- animování mimiky
- Tipy pro modelování v Blenderu 1
- Tipy pro modelování v Blenderu 2
- Tipy pro modelování v Blenderu 3
- Generátor trávy a vlasů pro Blender
- Skript MakeHead pro Blender
- Sklo v Blenderu
- Kovové materiály v Blenderu 1: Zlato
- Kovové materiály v Blenderu 2: Rezavé železo
- Výroba textur pro Blender a jiné 3D aplikace
- Světlo a stín v Blenderu I
- Světlo a stín v Blenderu II
- Generátor vlasů, chlupů, trávy a větru pro Blender
- Tutoriál k plug-inu Fiber Generator
- Blender vstupuje do nové éry jako OpenSource
- Blender 2.25 Publisher
- Světlo a stín v Blenderu III:Působení světla na scénu
- Pravidla kompozice (nejen) pro 3D grafiku
- Jaké jsou možnosti exportu z Blenderu?
- První film vytvořený v Blenderu a další zajímavosti
- FunBlender - uvolnění kódu Blenderu přináší své první plody
- MakeHuman pro Blender a další zajímavosti
- Blender 2.26
- Modelujeme v Blenderu: Řemdih
- Dvě nové verze Blenderu ke stažení
- Knihy o Blenderu: Oficiální příručka
- Další krátké filmy v Blenderu ke stažení
- Blender 2.28 - konečně oficiální release
- Blender: Fiber Generator 2.0
- Blender: sequencer II.
- Blender 2.30 - revoluční verze Blenderu ke stažení
- Blender raytracing tutorial I - Světla
- Tvorba backgroundu pro adventuru v Blenderu- 1. část
- Tvorba backgroundu pro adventuru v Blenderu- 2. část
- Tvorba backgroundu pro adventuru v Blenderu- 3. část
- Otexturování hlavy v Blenderu pomocí UV mapování
- Nová verze Blenderu: 2.35(a)
Tématické zařazení:
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
11. května 2014
-
23. května 2014
Epson na konferenci Droidcon Berlin ukázal nové možnosti čekající na vývojáře OS Android
-
24. listopadu 2014
-
13. května 2014
Samsung NX3000: retro styl, špičkový výkon a snadná konektivita v jednom přístroji
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014