Blender: Budiž světlo, část druhá - 3D grafika - 3Dscena.cz: 3D grafika jako na dlani

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



3D grafika

Blender: Budiž světlo, část druhá

22. srpna 2000, 00.00 | V druhé části tutorialu o světlech v Blenderu se naučíme pracovat se světlem Spot.

K názorné ukázce, jak nastavit světlo typu Spot tak, aby vrhalo stín použijeme opět náš starý dobrý sloup. Takže si jej nahrajte a pusťme se do práce.

Seznam zkratek:
LM - levé tlačítko myši
RM - pravé tlačítko myši
MM - prostřední tlačítko myši
Numpad -numerická klávesnice

Umístěte do scény světlo (mezerník, ADD->Lamp) a změňte jeho typ na Spot (v menu vyvolaném F4). V předním pohledu (Numpad 1) nastavte jeho polohu (G) a velikost (S) tak jak vidíte na obrázku.

umístění Spot světla

Poznámka: Velikost světla můžete také upravovat parametry Dist. a SpotSize

Než budeme pokračovat dál, vložte v horním pohledu (Numpad 7) objekt Plane (mezerník, ADD->Mesh->Plane), který poslouží jako "podlaha" na niž bude stín vrhán.

Vytvořte objekt Plane...

Nezapomeňte v předním pohledu (Numpad 1) přesunout Plane tak, aby byl skutečně pod sloupem.

...a umístěte jej pod sloup

Označte světlo a v jeho nastaveních (F4) se ujistěte, že je zapnuta volba Shadows

Nastavení světla

Tlačítkem s krajinkou nebo klávesou F10 se dostanete do okna s předvolbami pro rendering.Také zde je třeba zapnout volbu Shadows

Nastavení renderingu

Všiměte si úsečky začínající ve zdroji světla a končíci černým čtvercem. Touto úsečkou se určuje síla stínu a dosah, kam jej světlo vrhá. Úsečka v našem případě bude končit pod podlahou (resp. objektem na který má být stín vržen). Prodloužíme ji několikerým kliknutím na pravou stranu tlačítka ClipEnd ve světelných parametrech (F4) nebo podržením LM na tlačítku a tažením doprava.

Další nastavení Spot světla

Obdobně nastavte ClipStart (tlačítko nad ClipEnd) na hodnotu někde okolo 10.000 a v horním pohledu (Numpad 7) natočte světlo tak, aby svítilo trochu zešikma směrem ke kameře.

Zkuste se podívat na výsledek (F12)- obraz je příliš tmavý.

Sloup pouze s jedním světlem

Můžeme to napravit např. přidáním dalšího Spot světla, kterému vypneme atribut Shadow, nebo rozmístěním několika světel typu Lamp s různou intenzitou (parametr Energy) a barvou. Obecně platí, že potřebujete nejméně 3-4 podpůrná světla na jedno světlo vrhající stín (připravuji tutoriál, ve kterém uvedu ty nejznámější modely pro rozmístění světel-denní světlo, měsíční světlo atd).Experimentujte! Nic si nedělejte z toho, že to zatím vypadá "nic moc"- až textury dají vašim scénám barvu a život.

Konečný výsledek s více světly

Další relevantní články:

Blender: Budiž světlo, část první
Animace v Blenderu
Modelování v Blenderu metodou extrude
Blender pro úplné začátečníky, díl 2.
Blender pro úplné začátečníky
Blender - výkonný 3D software zcela ZDARMA!

Obsah seriálu (více o seriálu):

Tématické zařazení:

 » 3D grafika  

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: