Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
3D grafika
Mlha v Blenderu
28. února 2002, 00.00 | World buttons v Blenderu skrývají mnohá tajemství a mlha je jen jedním z nich. Pomocí tohoto efektu je možné vytvořit velmi hustou mlhu, stejně tak jako namodralý opar vzdušné perspektivy.
World je v Blenderu samostatný datový blok, který obsahuje informace o pozadí, efekt mlhy, efekt hvězdného pole, expozici světla a ambientní barvu. V tomto tutoriálu se zaměříme na základní nastavení efektu mlhy, který se hodí také k simulaci působení atmosféry na vzdálené objekty (vzdušná perspektiva).
World buttons aktivujete tlačítkem na obrázku:
Poté je ještě třeba vložit nový svět (world) výběrem položky Add new v roletkovém menu.
Objeví se následující parametry:
Pro mlhu jsou relevantní označené parametry. Vlastní efekt zaktivujete tlačítkem Mist. Pod tímto tlačítkem je možné zvolit způsob progrese mlhy, tedy jak se bude zahušťovat z narůstající vzdáleností. Na výběr jsou možnosti Kvadratická, Lineární a Square. Pro efekt vzdušné perspektivy se hodí lineární progrese, pro klasickou mlhu pak kvadratická a poslední, tedy square progrese, je vhodná pro podvodní scény nebo pro zvlášť hustou mlhu.
Dále jsou tu parametry pro začátek a konec mlhy. K lepší přehlednosti je vhodné vyselektovat kameru a nastavit jí zobrazování limitů mlhy. To provedete v edit buttons (F9) aktivací tlačítek Show Limits a Show mist. Manipulací parametry Sta: (start) a Di (distance) pak můžete upravovat rozsah mlhy. Na začátku nebude mlha téměř žádná, za hranicí označenou Di bude již absolutně hustá. Číme větší bude vzdálenost mezi těmito body, tím bude zahušťování mlhy pozvolnější, protože se přechod rozloží na větší ploše.
Posledním parametrem určeným přímo pro ovládání mlhy je Hi, který slouží např. k efektu mlhy, která leží v údolí, zatímco ve vyšších polohách je řidší. Je-li tento parametr na nule, je efekt vypnutý a mlha je tedy stejně hustá nezávisle na výšce. Čím vyšší hodnota, tím silnější efekt řídnutí mlhy ve "vyšších polohách".
Mlha je také ovlivňována vlastním nastavením světa, zejména pak jeho barvou. Proto je ještě třeba nastavit tyto parametry:
Horní řada tlačítek definuje v podstatě jak se chová horizont a zakřivení. Blend simuluje barevnou progresi oblohy (nad horizontem bývá světlejší). Tato progrese není lineární, ale zakřivuje se podle čočky kamery. Real pak nastaví horizont do výšky kamery a konečně Paper nastaví Blend a textury tak, že se bude vše zdát ploché (zmizí zakřivení podle čoček i planetární zakřivení.)
Slidery ZeR, ZeG a ZeB jsou barevné hodnoty zenitu, tedy barevné hodnoty oblohy přímo nad kamerou. Naproti tomu HoR, HoG a HoB určují zase barvu na horizontu.
Svět a tedy i mlha můžem mít i vlastní texturu a je tak možné vytvořit např. "cáry" mlhy přiřazením textury typu Clouds. Přiřazení i nastavení textury je stejné jako u materiálů.
Různé typy progrese mlhy: Lineární, Kvadratická, Square
Obsah seriálu (více o seriálu):
- Blender pro úplné začátečníky
- Blender pro úplné začátečníky, díl 2.
- Modelování v Blenderu metodou extrude
- Animace v Blenderu
- Blender: Budiž světlo, část první
- Blender: Budiž světlo, část druhá
- Materiály v Blenderu- první část
- Materiály v Blenderu- druhá část
- Modelování v Blenderu pomocí křivek
- Světelný meč rytířů řádu Jedi v Blenderu
- Co jste chtěli vědět o Blenderu...
- Váza v Blenderu
- Hořící svíčka v Blenderu
- Vkládání 2D obrázků do 3D scény
- Ter2Blend - propojení Blenderu a Terragenu
- Zrcadlové odrazy v Blenderu
- Planární zrcadlení v Blenderu
- Ter2Blend krok za krokem
- Různé techniky vytváření laserových paprsků v Blenderu
- Lidská hlava v Blenderu snadno a rychle
- Materiálové možnosti Blenderu
- Materiálové možnosti Blenderu II.
- Texturové plug-iny do Blenderu
- Meč v Blenderu - 1. část
- Meč v Blenderu 2. část
- Meč v Blenderu 3. část
- Vodní hladina v Blenderu
- Booleans v Blenderu
- Novinky ze světa Blenderu
- Úvod do částicového systému Blenderu
- Oheň v Blenderu - první část
- Oheň v Blenderu - dokončení
- Fontána v Blenderu 1.část
- Fontána v Blenderu2 - wave efekt
- Déšť v Blenderu
- Volumetrické světlo v Blenderu
- Sníh v Blenderu
- Máte problémy s Python skripty pro Blender?
- 3D text v Blenderu 1. část
- 3D text v Blenderu 2. část
- Mlha v Blenderu
- Importování knihoven do Blenderu
- Člun v Blenderu
- Pár tipů pro Blender
- Tipy pro Blender - renderování
- Skákající koule v Blenderu 1.část
- Skákající koule v Blenderu 2.část
- Nástroje pro Character animation v Blenderu
- Relative vertex keys v Blenderu
- Relative Vertex Keys v Blenderu 2- animování mimiky
- Tipy pro modelování v Blenderu 1
- Tipy pro modelování v Blenderu 2
- Tipy pro modelování v Blenderu 3
- Generátor trávy a vlasů pro Blender
- Skript MakeHead pro Blender
- Sklo v Blenderu
- Kovové materiály v Blenderu 1: Zlato
- Kovové materiály v Blenderu 2: Rezavé železo
- Výroba textur pro Blender a jiné 3D aplikace
- Světlo a stín v Blenderu I
- Světlo a stín v Blenderu II
- Generátor vlasů, chlupů, trávy a větru pro Blender
- Tutoriál k plug-inu Fiber Generator
- Blender vstupuje do nové éry jako OpenSource
- Blender 2.25 Publisher
- Světlo a stín v Blenderu III:Působení světla na scénu
- Pravidla kompozice (nejen) pro 3D grafiku
- Jaké jsou možnosti exportu z Blenderu?
- První film vytvořený v Blenderu a další zajímavosti
- FunBlender - uvolnění kódu Blenderu přináší své první plody
- MakeHuman pro Blender a další zajímavosti
- Blender 2.26
- Modelujeme v Blenderu: Řemdih
- Dvě nové verze Blenderu ke stažení
- Knihy o Blenderu: Oficiální příručka
- Další krátké filmy v Blenderu ke stažení
- Blender 2.28 - konečně oficiální release
- Blender: Fiber Generator 2.0
- Blender: sequencer II.
- Blender 2.30 - revoluční verze Blenderu ke stažení
- Blender raytracing tutorial I - Světla
- Tvorba backgroundu pro adventuru v Blenderu- 1. část
- Tvorba backgroundu pro adventuru v Blenderu- 2. část
- Tvorba backgroundu pro adventuru v Blenderu- 3. část
- Otexturování hlavy v Blenderu pomocí UV mapování
- Nová verze Blenderu: 2.35(a)
Tématické zařazení:
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
11. května 2014
-
23. května 2014
Epson na konferenci Droidcon Berlin ukázal nové možnosti čekající na vývojáře OS Android
-
24. listopadu 2014
-
13. května 2014
Samsung NX3000: retro styl, špičkový výkon a snadná konektivita v jednom přístroji
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014