Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
3D grafika
Blender vstupuje do nové éry jako OpenSource
23. října 2002, 00.00 | Po více než půlroce nejistoty o budoucnosti tohoto skvělého programu jsme se konečně dočkali rozuzlení. Ton Roosendal jako obvykle splnil, co si předsevzal, a uvolnil zdrojové kódy svého výtvoru, aby se na jeho dalším vývoji mohli podílet samotní uživatelé.
Za devatero horami a devatero řekami...
V dobách, které nejsou až tak dávné, se fungující společnost NaN za pomoci značných dotací ze strany různých investorů, stala společností NaN Holding BV, který vyvíjel 3D technologie pro využití na Internetu a v telemobilní technice. Protože neznám podrobnosti o vztazích mezi těmito společnostmi, nebudu je tu ani rozebírat, neboť je to pro naše účely nepodstatné, ač nepochybně zajímavé. Jisté je, že krátce po uvedení Blenderu 2.22, který náleží do produktové řady tzv. Blender Creator, představila NaN veřejnosti druhou produktovou řadu s názvem Blender Publisher, která byla určena pro profesionální využití. Tento Blender měl něco málo vylepšení (např. Booleans, Stand alone player pro GameBlender, ) a nesl označení 2.25. Podstatnějším rozdílem bylo, že se nejednalo o freeware, ale o produkt v hodnotě přepočtem cca 11000 Kč.
Vypadalo to, že Blender čeká skvělá budoucnost, NaN otevírala nové kanceláře v Japonsku a v Německu, najímala nové programátory, testery a webdesignéry, zkrátka vše šlapalo jako po drátku. Alespoň navenek.
Pro většinu uživatelů bylo tedy překvapením, když NaN začala mít problémy. Ukázalo se, že internetový trh a trh s bezdrátovou technologií ještě nedozrál pro to, co Blender Publisher nabízel. Také ze strany uživatelů se nově nabraný směr nesetkal vždy s pochopením a prodaných licencí Bublisheru přibývalo méně, než se očekávalo. Mateřská společnost měla dojem, že Blender nenaplňuje její očekávání a po několika týdnech zmatků a vzrušených debat na fórech komunity se náhle na stránkách www.blender.nl objevila zpráva o tom, že NaN byla nucena vyhlásit bankrot. Stránky byly uzavřeny dne 12. března tohoto roku, stejně tak e-shop, byly pozastaveny všechny aktivity a postupně byli propuštěni i zaměstnanci. Zdálo se, že s Blenderem je konec...
Počátky Blender Foundation
Vzápětí nato otevřel Ton Roosendaal jednání s většinovými vlastníky o distribuci Blenderu jako OpenSource, čímž by se jeho budoucnost definitivně zachránila. Podílníci o tom zprvu nechtěli ani slyšet a není divu, vždyť do společnosti investovali nemalé peníze.
Mezitím se komunita uživatelů postupně vzpamatovávala z otřesu a začala znovu formovat smysluplnou komunikaci na serveru www.elysiun.com. Zde se obnovovaly přerušené kontakty, schraňovaly se tutoriály, které spolu se starým website zmizely z Internetu a živě se diskutovalo o záchraně programu. Na tomto serveru se také poprvé objevila zpráva o tom, že se Ton Roosendaal dne 5. července 2002 dohodl s podílníky NaN Holding o uvolnění zdrojových kódů Blenderu, aby mohl být nadále vyvíjen jako OpenSource.
Na starých stránkách www.blender.nl o tom vyšlo prohlášení téhož dne, které znělo ve smyslu že se podílníci NaN Holding dohodli na těchto bodech:
-vznikne nekomerční organizace Blender Foundation (Nadace Blender)
-budou zveřejněny kompletní zdrojové kódy Blenderu a to pod licencí GNU GPL
-nadace zaplatí podílníkům NaN Holding poplatek 100 tisíc Euro (98 tisíc Dolarů)
-nadace může znovu otevřít e-shop a provozovat website na www.blender.nl
-NaN si ponechává právo znovu začít obchodovat například licencováním odvozených technologií
NaN holding BV si tedy ponechává vlastnictví intelectual property (což se dá přeložit jednoduše jako autorská práva, ale z právního hlediska a zejména z hlediska pojetí autorských práv v Českém právním systému by to nebylo zcela přesné, dalo by se tedy říci spíše právo realizovat výkon autorského práva). Zavázala se však, že nebude zasahovat do budoucího vývoje programu a bude profitovat právě na technickém supportu, navyšování finanční hodnoty intelectual property a na zvětšování hodnoty tržního segmentu, který Blender a jeho budoucí deriváty budou zaujímat.
Prvotním problémem tedy bylo získat oněch 100 tisíc Eur, které měly být splaceny částečně sponzorováním některými společnostmi, z většiny však z příspěvků samotných uživatelů.
Dne 18. července oficiálně začala kampaň za účelem získání potřebných prostředků. Minimální příspěvek byl stanoven ve výši 50 Euro a každý přispěvatel se automaticky stal členem Blender Foundation, což mu přinášelo a přínáší řadu výhod, zejména pak přístup k tzv. Membership services realizovaných v podobě zaheslované sekce na website, kde jsou ke stažení zdrojové kódy, spouštěcí soubory a také plně funkční licence Blender Publisher, tedy Blender 2.25.
Navzdory jisté skepsi ze strany mnohých uživatelů (k nimž jsem zpočátku, přiznávám, patřil i já) narůstal počet přispěvatelů neuvěřitelnou rychlostí. Během jediného týdne bylo dosáhnuto poloviny potřebné částky. Za další dva to již byly tři čtvtiny, netrvalo dlouho a částka 100 tisíc byla překročena a dodnes roste, aby z ní byly pokryty další náklady, které fungování nadace představuje.
Welcome to the dot org era
Těmito slovy Ton Roosendaal otevřel dne 13. října 2002 nový website www.blender.org a tento den se zapsal do historie Blenderu jako datum oficiálního uvolnění zdrojů pod licencí GNU GPL. Blender se tak ve všech podobách stal navěky freeware a zdá se, že jej již nemůže ohrozit bankrot žádné společnosti,jako se tomu stalo v minulosti již dvakrát.
Nový website má sloužit jako místo, kde se budou setkávat a diskutovat nový developeři, kteří převezmou vývoj programu a mezi něž se může zařadit kdokoli z vás. Komunita jako taková pak bude nadále fungovat na www.elysiun.com.
V minulých dnech byl také uvolněn pro širokou veřejnost dříve komerční, později pouze pro členy nadace určený Blender 2.25, který je teď k dispozici ke stažení v sekci download.
Projekty, o kterých se mluví.
Protože je tento článek takovým shrnutím toho, co se v poslední době děje ve světě Blenderu, nemohou chybět ani projekty, o kterých se mluví, z nichž ne všechny začaly v souvislosti s uvolněním zdrojů a ne u všech je bohužel jisté, že budou skutečně dokončeny.
Jako první bych chtěl uvést ambiciózní soubor připravovaných plug-inů Dynamica, o kterém se mluví již přes rok a teprve před pár dny byl vydán první veřejný release k odzkoušení. Jedná se o značně rozšíření v oblasti particles obsahující dynamickou simulaci fyzikálních zákonů jako je gravitace a odrážení se od různých překážek. Pokud vše dopadne podle toho, jak se o Dynamice vyjádřili její tvůrci, uskupení Blender League, před rokem, měl by být základní modul distribuován zdarma a jednotlivé dotatečné moduly obsahující např. simulaci šatů (ClothSim) nebo boits (školky ryb, hejna ptáků...) by se měly prodávat za nějaký malý peníz. Na základě základního modulu dynoise.dll bylo napsáno již několik zajímavých plug-inů, jako např. nedávno na Grafice popisovaný FiberGenerator.
Mezi nejkritizovanější část Blenderu bezesporu patří jeho renderovací algoritmus neobsahující ray-tracing. Již dnes je dispozici celá řada skriptů exportujících do externích raytracerů jako je Pov-Ray, Lightflow, VirtuaLight nebo již nevyvíjené BMRT. Po uvolnění Blenderovských zdrojů se však začala formovat myšlenka integrovat export do těchto raytracerů, zejména pak Lightflow přímo do programu. Jinou alternativou je pak rozvinout raytracer, který před časem napsal jeden z aktivních členů komunity, a implementovat jej přímo do "render options" Blenderu.
Velmi nadějně vypadá také další projekt, teprve několik týdnů starý. Jestli jste viděli film Pán prstenů a obdivovali bitvy obrovských armád, vězte, že mnohé z toho bylo vytvořeno programem Massive, který je prodáván za velké peníze filmovým studiím právě pro tyto účely. Na podobném principu by měl pracovat právě vyvíjený skript pro Blender, který začal jistý nadšený profesor matematiky a na kterém se začíná formovat skupina programátorů rozhodnutých jej realizovat.
Je zkrátka zřejmé, že budoucnost Blenderu opět vypadá příznivě a že se máme v blízké i vzdálenější budoucnosti na co těšit.
Obsah seriálu (více o seriálu):
- Blender pro úplné začátečníky
- Blender pro úplné začátečníky, díl 2.
- Modelování v Blenderu metodou extrude
- Animace v Blenderu
- Blender: Budiž světlo, část první
- Blender: Budiž světlo, část druhá
- Materiály v Blenderu- první část
- Materiály v Blenderu- druhá část
- Modelování v Blenderu pomocí křivek
- Světelný meč rytířů řádu Jedi v Blenderu
- Co jste chtěli vědět o Blenderu...
- Váza v Blenderu
- Hořící svíčka v Blenderu
- Vkládání 2D obrázků do 3D scény
- Ter2Blend - propojení Blenderu a Terragenu
- Zrcadlové odrazy v Blenderu
- Planární zrcadlení v Blenderu
- Ter2Blend krok za krokem
- Různé techniky vytváření laserových paprsků v Blenderu
- Lidská hlava v Blenderu snadno a rychle
- Materiálové možnosti Blenderu
- Materiálové možnosti Blenderu II.
- Texturové plug-iny do Blenderu
- Meč v Blenderu - 1. část
- Meč v Blenderu 2. část
- Meč v Blenderu 3. část
- Vodní hladina v Blenderu
- Booleans v Blenderu
- Novinky ze světa Blenderu
- Úvod do částicového systému Blenderu
- Oheň v Blenderu - první část
- Oheň v Blenderu - dokončení
- Fontána v Blenderu 1.část
- Fontána v Blenderu2 - wave efekt
- Déšť v Blenderu
- Volumetrické světlo v Blenderu
- Sníh v Blenderu
- Máte problémy s Python skripty pro Blender?
- 3D text v Blenderu 1. část
- 3D text v Blenderu 2. část
- Mlha v Blenderu
- Importování knihoven do Blenderu
- Člun v Blenderu
- Pár tipů pro Blender
- Tipy pro Blender - renderování
- Skákající koule v Blenderu 1.část
- Skákající koule v Blenderu 2.část
- Nástroje pro Character animation v Blenderu
- Relative vertex keys v Blenderu
- Relative Vertex Keys v Blenderu 2- animování mimiky
- Tipy pro modelování v Blenderu 1
- Tipy pro modelování v Blenderu 2
- Tipy pro modelování v Blenderu 3
- Generátor trávy a vlasů pro Blender
- Skript MakeHead pro Blender
- Sklo v Blenderu
- Kovové materiály v Blenderu 1: Zlato
- Kovové materiály v Blenderu 2: Rezavé železo
- Výroba textur pro Blender a jiné 3D aplikace
- Světlo a stín v Blenderu I
- Světlo a stín v Blenderu II
- Generátor vlasů, chlupů, trávy a větru pro Blender
- Tutoriál k plug-inu Fiber Generator
- Blender vstupuje do nové éry jako OpenSource
- Blender 2.25 Publisher
- Světlo a stín v Blenderu III:Působení světla na scénu
- Pravidla kompozice (nejen) pro 3D grafiku
- Jaké jsou možnosti exportu z Blenderu?
- První film vytvořený v Blenderu a další zajímavosti
- FunBlender - uvolnění kódu Blenderu přináší své první plody
- MakeHuman pro Blender a další zajímavosti
- Blender 2.26
- Modelujeme v Blenderu: Řemdih
- Dvě nové verze Blenderu ke stažení
- Knihy o Blenderu: Oficiální příručka
- Další krátké filmy v Blenderu ke stažení
- Blender 2.28 - konečně oficiální release
- Blender: Fiber Generator 2.0
- Blender: sequencer II.
- Blender 2.30 - revoluční verze Blenderu ke stažení
- Blender raytracing tutorial I - Světla
- Tvorba backgroundu pro adventuru v Blenderu- 1. část
- Tvorba backgroundu pro adventuru v Blenderu- 2. část
- Tvorba backgroundu pro adventuru v Blenderu- 3. část
- Otexturování hlavy v Blenderu pomocí UV mapování
- Nová verze Blenderu: 2.35(a)
Tématické zařazení:
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
11. května 2014
-
23. května 2014
Epson na konferenci Droidcon Berlin ukázal nové možnosti čekající na vývojáře OS Android
-
24. listopadu 2014
-
13. května 2014
Samsung NX3000: retro styl, špičkový výkon a snadná konektivita v jednom přístroji
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014