Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
3D grafika
Importování knihoven do Blenderu
5. března 2002, 00.00 | Máte vytvořeny desítky scén plných těžce vydobytých objektů, materiálů a světelných schémat, která byste rádi použili v dalších projektech? Proč dělat něco dvakrát, když by bylo příjemnější naimportovat si to do nové scény z knihovny? V tomto tutoriále se dozvíte jak.
Každý, kdo již pokročil v jakémkoli 3D programu trochu dál, pocítí čas od času potřebu použít v právě vytvářené scéně nějaký ten objekt nebo materiál, který již někdy předtím vytvořil a ušetřit si tak spoustu času i nervů. Stejně tak jako v jiných 3D programech, ani v Blenderu to není žádný problém a hned si ukážeme, jak importovat do nové scény jen ty prvky, které skutečně potřebujeme.
Jedna ze základních filosofií Blenderu je objektová struktura dat. V praxi to znamená, že data jsou rozdělena do datových bloků, které jsou mezi sebou určitým způsobem propojeny.
Na tuto datovou strukturu se můžete podívat přímo v Blenderu, když si nahrajete jakoukoli scénu a stisknete Shift+F9. Základní struktura může vypadat třeba takto:
Ten zelený obdélník dole je datový blok Scene, tedy scéna. Od něj vede link na Cam, tedy kameru. Druhý link ze scény vede k objektu Plane, který obsahuje Mesh (síť) taktéž s názvem Plane. Síti je přiřazen materiál a ten je zase nadřazen textuře.
Popišme si základní datové bloky:
Scene stojí v hirerarchii nejvýše a je tedy nadřazena objektům. Nenechte se tím ovšem zmást, jeden soubor .blend může obsahovat více scén s rozdílnými objekty. Pokud naimportujete scénu, bude to zahrnovat všechny objekty přiřazené konkrétní scéně, pozice kamer a světel, stejně tak jako nastavení renderu.
World obsahuje nastavení prostředí, tedy barvu pozadí, mlhu, hvězdy a expozici světla.
Object obsahuje informace o pozici, velikosti a rotaci. Tento datový typ je nejuniverzálnější a může představovat mnoho věcí, od bloků se sítěmi až po deformační objekty.
Mesh obsahuje vertexy a facy
Material obsahuje základní definice povrchu a je nadřazen až 8 datblokům typu texture
Texture obsahuje procedurální vzorce a bitmapové obrázky.
Datových bloků je samozřejmě daleko více- světla, Ipo (animační křivky), curve, camera atd., ale jejich popis přesahuje rámec tohoto článku a v praxi je stejně odvodíte snadno sami. Důležité je pochopení principu.
Dostáváme se tedy konečně k vlastnímu importu. Z každého blenderovského souboru je možné importovat kterýkoli datový blok, nehledě na pozici v celkové struktuře, kde je umístěn. Importování provedete příkazem File->Append, nebo klávesovou zkratkou Shift+F1.
Otevře se File browser, ve kterém nalezněte soubor, ze kterého chcete importovat. Dvojklik na něj otevře strukturu datových bloků:
Názvy "adresářů" již samy napovídají, jaká data obsahují. Se znalostí datových bloků se můžete adekvátně rozhodnout, zda chcete importovat celý objekt (tedy včetně materiálu), nebo jen mesh či samotný materiál. V adresáři databloku pak jednotlivé položky selektujete pravým tlačítkem. Můžete tak vyselektovat jednu nebo také všechny položky a volbu poté potvrdíte tlačítkem Load Library nebo klávesou Enter.
Je třeba mít na paměti, že pokud importujete např. samostatnou mesh, musíte pro ni vytvořit i objekt, který jí bude nadřazen. To uděláte tak, že vložíte jakýkoli objekt, vyselektujete jej a v edit buttons vyberete z roletkového menu Me: název naimporotované sítě.
A na závěr ještě praktickou radu. Velmi se mi osvědčilo uchovávat všechny své materiály v jednom souboru názvově tematicky rozdělené (kámen, dřevo, kov...) odkud je pak podle potřeby importuji. Nastavení dobrého materiálu může být časově docela náročná práce a takto stačí jen drobně poupravit ten z knihovny. Mimochodem na internetu je ke stažení také velice kvalitní materiálová knihovna pro Blender, která obsahuje zhruba stovkou materiálů v různých kategoriích. Adresa je http://www.geocities.com/pollythesheep/files/matlibv1_02.zip
Obsah seriálu (více o seriálu):
- Blender pro úplné začátečníky
- Blender pro úplné začátečníky, díl 2.
- Modelování v Blenderu metodou extrude
- Animace v Blenderu
- Blender: Budiž světlo, část první
- Blender: Budiž světlo, část druhá
- Materiály v Blenderu- první část
- Materiály v Blenderu- druhá část
- Modelování v Blenderu pomocí křivek
- Světelný meč rytířů řádu Jedi v Blenderu
- Co jste chtěli vědět o Blenderu...
- Váza v Blenderu
- Hořící svíčka v Blenderu
- Vkládání 2D obrázků do 3D scény
- Ter2Blend - propojení Blenderu a Terragenu
- Zrcadlové odrazy v Blenderu
- Planární zrcadlení v Blenderu
- Ter2Blend krok za krokem
- Různé techniky vytváření laserových paprsků v Blenderu
- Lidská hlava v Blenderu snadno a rychle
- Materiálové možnosti Blenderu
- Materiálové možnosti Blenderu II.
- Texturové plug-iny do Blenderu
- Meč v Blenderu - 1. část
- Meč v Blenderu 2. část
- Meč v Blenderu 3. část
- Vodní hladina v Blenderu
- Booleans v Blenderu
- Novinky ze světa Blenderu
- Úvod do částicového systému Blenderu
- Oheň v Blenderu - první část
- Oheň v Blenderu - dokončení
- Fontána v Blenderu 1.část
- Fontána v Blenderu2 - wave efekt
- Déšť v Blenderu
- Volumetrické světlo v Blenderu
- Sníh v Blenderu
- Máte problémy s Python skripty pro Blender?
- 3D text v Blenderu 1. část
- 3D text v Blenderu 2. část
- Mlha v Blenderu
- Importování knihoven do Blenderu
- Člun v Blenderu
- Pár tipů pro Blender
- Tipy pro Blender - renderování
- Skákající koule v Blenderu 1.část
- Skákající koule v Blenderu 2.část
- Nástroje pro Character animation v Blenderu
- Relative vertex keys v Blenderu
- Relative Vertex Keys v Blenderu 2- animování mimiky
- Tipy pro modelování v Blenderu 1
- Tipy pro modelování v Blenderu 2
- Tipy pro modelování v Blenderu 3
- Generátor trávy a vlasů pro Blender
- Skript MakeHead pro Blender
- Sklo v Blenderu
- Kovové materiály v Blenderu 1: Zlato
- Kovové materiály v Blenderu 2: Rezavé železo
- Výroba textur pro Blender a jiné 3D aplikace
- Světlo a stín v Blenderu I
- Světlo a stín v Blenderu II
- Generátor vlasů, chlupů, trávy a větru pro Blender
- Tutoriál k plug-inu Fiber Generator
- Blender vstupuje do nové éry jako OpenSource
- Blender 2.25 Publisher
- Světlo a stín v Blenderu III:Působení světla na scénu
- Pravidla kompozice (nejen) pro 3D grafiku
- Jaké jsou možnosti exportu z Blenderu?
- První film vytvořený v Blenderu a další zajímavosti
- FunBlender - uvolnění kódu Blenderu přináší své první plody
- MakeHuman pro Blender a další zajímavosti
- Blender 2.26
- Modelujeme v Blenderu: Řemdih
- Dvě nové verze Blenderu ke stažení
- Knihy o Blenderu: Oficiální příručka
- Další krátké filmy v Blenderu ke stažení
- Blender 2.28 - konečně oficiální release
- Blender: Fiber Generator 2.0
- Blender: sequencer II.
- Blender 2.30 - revoluční verze Blenderu ke stažení
- Blender raytracing tutorial I - Světla
- Tvorba backgroundu pro adventuru v Blenderu- 1. část
- Tvorba backgroundu pro adventuru v Blenderu- 2. část
- Tvorba backgroundu pro adventuru v Blenderu- 3. část
- Otexturování hlavy v Blenderu pomocí UV mapování
- Nová verze Blenderu: 2.35(a)
Tématické zařazení:
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
11. května 2014
-
23. května 2014
Epson na konferenci Droidcon Berlin ukázal nové možnosti čekající na vývojáře OS Android
-
24. listopadu 2014
-
13. května 2014
Samsung NX3000: retro styl, špičkový výkon a snadná konektivita v jednom přístroji
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014