Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
3D grafika
Tipy pro modelování v Blenderu 3
10. července 2002, 00.00 | Do třetice hrstka tipů a triků při modelování v Blenderu vycházejících z dotazů čtenářů.
Modelování domu
Architektura je jeden z nejčastějších motivů vytvářených v 3D programech a tak je jen pochopitelné, že se mnoho čtenářských dotazů týká právě vytváření domů v Blendru. Uživatel zvyklý z jiných 3D aplikací na komfortní Booleans operace bývá často zaražen funkcí Blenderovské Intersection, která je sice pro vyříznutí oken či dveří ve stěně použitelná, ale ne vždy zrovna nejefektivnější. Přitom existuje velice jednoduchý způsob, jak docílit stejného modelu.
Vytvoříme stěnu s dveřmi a dvěma okny. Za základ poslouží plane, který protáhneme do obdélníku.V edit buttons (F9) zapneme funkci DrawFaces, abychom v editačním módu viděli vyplněné a prázdné plochy objektu.
V editačním módu vyselektujeme všechny vertexy, stiskneme x a z menu vybereme položku "Only faces". Žlutý obdélník uvnitř objektu znázorňující face by měl zmizet a nám tak zůstal nevyplněný obrys zdi z polygonů. Vyselektujeme dolní dva vertexy a opět stiskneme x. Tentokrát vybereme položku "Edges", čímž zmizí i spodní hrana objektu.
Stále v editačním módu vložíme další plane a opět smažeme jeho face i spodní hranu. Nový plane vytvarujeme do podoby dveří a umístíme jej. Nakonec dveře spojíme s vertexy zdi a to tak, že vždy vyselektujeme dva vertexy, které chceme spojit a stikneme f
Nakonec ještě jednou vstoupíme do editačního módu objektu a vložíme další plane, tentokrát však již smažeme pouze face a hrany necháme všechny 4. Tento plane poslouží jako základ pro okno, proto podle toho upravíme velikost i umístění. Pokud chceme oken víc, stačí to první zkopírovat.
Nyní již jen vyselektujeme všechny vertexy a stiskem Shift+f vyplníme stěnu mezi okny a dveřmi.
Stěnu pak dokončíme vyextrudováním, čímž vznikne zděný základ pro jednu stranu domu. Do otvorů pro okna a dveře se pak již jen dají odpovídající modely vlastních dveří a okenních dílů, ale k tomu již postačují klasické modelovací metody, kterými jsme se zabývali v minulých dílech seriálu.
Možná to vypadá složitě, oproti booleans v jiných programech, ale jak vám jedno technika přejde do krve, je rychlá a efektivní jako každá jiná.
Paprsky pod vodní hladinou
Stejně jako tomu bylo minule s tipem pro napojování kleneb, ani tento tip nemám ze své hlavy, ale používám jej, takže se o něj s vámi podělím. Poprvé jsem jej viděl někne na Internetu jako tutoriál pro jiný 3D program a posléze se ta sama technika objevila i v Blender Tutorial Guide 1 jako součást skvělého tutoriálu o základním světelném schématu jehož autorem je známý blenderista Geno Ruffalo.
V jiných programech umožňujících raytracing se tento efekt většinou vytváří tak, že se svítí volumetrickým světlem zkrze plochou hladinu, která má animovanou texturu s alpha mapou. Protože ale Blender raytracing nemá, musíme toto omezení obejít jinak a troufám si tvrdit, že výsledek je srovnatelný s raytracingem a navíc je výpočet i nesrovnatelně rychlejší.
Stačí jen vložit do scény Icosphere, umazat vertexy na horní polokouli a objekt umístit nad horní okraj výřezu, který vidí kamera. Do této polokoule pak náhodným mazáním vertexů "vyvrtáme" otvory, kterými bude proudit světlo.
Do polokoule umístíme Spot světlo a nastavíme jej jako volumetrické (viz článek Volumetrické světlo v Blenderu).
Světlo bude svítit otvory a simulovat tak paprsky pronikající přes vodní hladinu. Pokud chceme naanimovat "tanec" těchto paprsků, stačí jen polokouli roztočit. Zkrátka jednoduchost sama :-).
Obsah seriálu (více o seriálu):
- Blender pro úplné začátečníky
- Blender pro úplné začátečníky, díl 2.
- Modelování v Blenderu metodou extrude
- Animace v Blenderu
- Blender: Budiž světlo, část první
- Blender: Budiž světlo, část druhá
- Materiály v Blenderu- první část
- Materiály v Blenderu- druhá část
- Modelování v Blenderu pomocí křivek
- Světelný meč rytířů řádu Jedi v Blenderu
- Co jste chtěli vědět o Blenderu...
- Váza v Blenderu
- Hořící svíčka v Blenderu
- Vkládání 2D obrázků do 3D scény
- Ter2Blend - propojení Blenderu a Terragenu
- Zrcadlové odrazy v Blenderu
- Planární zrcadlení v Blenderu
- Ter2Blend krok za krokem
- Různé techniky vytváření laserových paprsků v Blenderu
- Lidská hlava v Blenderu snadno a rychle
- Materiálové možnosti Blenderu
- Materiálové možnosti Blenderu II.
- Texturové plug-iny do Blenderu
- Meč v Blenderu - 1. část
- Meč v Blenderu 2. část
- Meč v Blenderu 3. část
- Vodní hladina v Blenderu
- Booleans v Blenderu
- Novinky ze světa Blenderu
- Úvod do částicového systému Blenderu
- Oheň v Blenderu - první část
- Oheň v Blenderu - dokončení
- Fontána v Blenderu 1.část
- Fontána v Blenderu2 - wave efekt
- Déšť v Blenderu
- Volumetrické světlo v Blenderu
- Sníh v Blenderu
- Máte problémy s Python skripty pro Blender?
- 3D text v Blenderu 1. část
- 3D text v Blenderu 2. část
- Mlha v Blenderu
- Importování knihoven do Blenderu
- Člun v Blenderu
- Pár tipů pro Blender
- Tipy pro Blender - renderování
- Skákající koule v Blenderu 1.část
- Skákající koule v Blenderu 2.část
- Nástroje pro Character animation v Blenderu
- Relative vertex keys v Blenderu
- Relative Vertex Keys v Blenderu 2- animování mimiky
- Tipy pro modelování v Blenderu 1
- Tipy pro modelování v Blenderu 2
- Tipy pro modelování v Blenderu 3
- Generátor trávy a vlasů pro Blender
- Skript MakeHead pro Blender
- Sklo v Blenderu
- Kovové materiály v Blenderu 1: Zlato
- Kovové materiály v Blenderu 2: Rezavé železo
- Výroba textur pro Blender a jiné 3D aplikace
- Světlo a stín v Blenderu I
- Světlo a stín v Blenderu II
- Generátor vlasů, chlupů, trávy a větru pro Blender
- Tutoriál k plug-inu Fiber Generator
- Blender vstupuje do nové éry jako OpenSource
- Blender 2.25 Publisher
- Světlo a stín v Blenderu III:Působení světla na scénu
- Pravidla kompozice (nejen) pro 3D grafiku
- Jaké jsou možnosti exportu z Blenderu?
- První film vytvořený v Blenderu a další zajímavosti
- FunBlender - uvolnění kódu Blenderu přináší své první plody
- MakeHuman pro Blender a další zajímavosti
- Blender 2.26
- Modelujeme v Blenderu: Řemdih
- Dvě nové verze Blenderu ke stažení
- Knihy o Blenderu: Oficiální příručka
- Další krátké filmy v Blenderu ke stažení
- Blender 2.28 - konečně oficiální release
- Blender: Fiber Generator 2.0
- Blender: sequencer II.
- Blender 2.30 - revoluční verze Blenderu ke stažení
- Blender raytracing tutorial I - Světla
- Tvorba backgroundu pro adventuru v Blenderu- 1. část
- Tvorba backgroundu pro adventuru v Blenderu- 2. část
- Tvorba backgroundu pro adventuru v Blenderu- 3. část
- Otexturování hlavy v Blenderu pomocí UV mapování
- Nová verze Blenderu: 2.35(a)
Tématické zařazení:
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
11. května 2014
-
23. května 2014
Epson na konferenci Droidcon Berlin ukázal nové možnosti čekající na vývojáře OS Android
-
24. listopadu 2014
-
13. května 2014
Samsung NX3000: retro styl, špičkový výkon a snadná konektivita v jednom přístroji
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014