Pečení holubi a božská mana v jednom! zn. zdarma a hned - Cinema 4D - 3Dscena.cz: 3D grafika jako na dlani

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



Cinema 4D

Pečení holubi a božská mana v jednom! zn. zdarma a hned

10. prosince 2013, 18.28 | Tady bych pána i paní poprosil kapkou krve o stvrzenčičku. Čekáte podraz? Nečekejte, nekoná se. Naopak se koná představení a praktická demonstrace nejlepšího zdarma pluginu CINEMY 4D, na který můžete momentálně narazit. Pluginu, který je nejenom skvělý, ale který je ještě skvělejší.

 

Zní to jako jedno a totéž? Také to tak je, jen mi přišlo, že CMNodes je nutné uvést s opravdu velkým humbukem. Tedy CMNodes, CMNodes...

 

Chris Montesano. Tohle jméno zmiňuji poměrně často. Určitě zaslouženě. Chris je podle mého názoru jedním z nejlepších programátorů, kteří kdy vyráběli pluginy pro CINEMU 4D. A já měl tu čest a radost dělat beta testera jeho vynikajícího pluginu CMNodes. 

 

O co že se jedná? Jedná se o plugin, který zcela mění způsob editace materiálů v CINEMĚ 4D. A nejenom v ní. Co vím, podporují nové verze pluginu i editaci materiálů VRay. Vynikající. 

 

Dobře, nechme superlativ. Co je tedy tak úžasného? Přidává glossiness, možnost rozostřit reflexe podle textury? Nebo coating, nebo co? Nic z toho. Materiály CINEMY 4D jsou pořád těmi starými materiály CINEMY 4D. Nic se nemění. Ale přeci jen se něco mění. Jejich editace. Jejich příprava. A to zásadně. První ze zásadních výtek editace materiálů CINEMY 4D je tak odstraněna. 

 

Instalace pluginu

 

Instalace pluginu je klasická, stačí si jej stáhnout (pokud možno vždy nejnovější verzi) na stránkách výrobce cmstuff.com, rozbalit archivní soubor a výsledný adresář vložit do adresáře CINEMA 4D/Plugins. Je to prosté...

 

CMnodes

 

Práce s pluginem

 

Následně plugin nalezneme v menu Pluginy, ale také v seznamu kanálových shaderů nebo v nastavení programu. To podstatné je ale v menu pluginy, kde je mimo jiné i masivní menu a speciální update příkaz pro stahování nových verzí produktu. Velmi profesionální přístup. 

 

V paletě pluginu máme vše, co budeme potřebovat. Anebo skoro vše, závisí na nás a na tom, jak budeme své materiály koncipovat. 

 

Základním příkazem menu je CMNodes editor, který otevře speciální editační okno. Pomocí tohoto okna můžeme vytvářet opravdu skoro cokoli. Můžeme sice jednotlivé součásti ovládat a vytvářet z menu, ale není to podle mého praktické. Klasické kontextové menu CINEMY 4D (pravé tlačítko myši) to jistě zcela nahradí. 

 

Pojďme si na praktické ukázce, nějakém materiálu, předvést, jak se se systémem pracuje. Nejdříve ale idea. Ta je taková, že systém nenahrazuje materiály CINEMY 4D. Pouze je upravuje v tom směru, že definuje jejich obsah. Nikoli koncept. Stále tedy budeme používat stejný systém materiálů, tedy kanály, ale obsah kanálů je řízen uzly a tyto uzlové systémy mohou „končit“ kdykoli výstupním uzlem, který můžeme načíst do každého jednoho kanálu tolika materiálů, kolika chceme! Tedy máte 10 materiálů, ve kterých je vždy stejný vzorek a jen se mění barva například dlaždic? Výborně, pak ve stromu bude jeden diagram s deseti výstupy použitých v těchto materiálech (v barvě), kdy změnou jednoho původního uzlu (například oněch dlaždic) se změní všech deset materiálů najednou! A případně se nezmění jen barva, ale cokoli, kde se změněný uzel podílel. Tedy například v hrbolatosti, normálové mapě, odlesku, prostě v čemkoli. 

 

Daný koncept je naprosto geniální, protože jednou úpravou změníme hned několik kanálů, či dokonce několik materiálů!

 

CMnodes

 

Zpět k práci. Snad několik pomůcek. V okně se pohybujeme Alt+LMB, zoom pomocí scrollu, anebo prostředním tlačítkem. Vytvoření uzlů již víme, jen opakuji, že stejnou možností je ikonka vpravo nahoře, anebo příkaz v hlavním menu...

 

Ale moment. Že je zatím okno prázdné? A že v něm není ani pomocná navigační mřížka. Pravda. Musíme nejdříve vytvořit „strom“. Nebo více stromů pro lepší organizaci. 

 

Jakmile je vytvořený strom, je vhodné vytvořit buďto výstupní Output uzel a nebo uzel pro materiál. Ten vytvoří i nový propojený materiál. Pokud chcete využít jen Output node,  je nutné v materiálech které budou obsah používat vytvořit shader CMnodesshader, který použije výstupní data... 

 

A pak už je to jen hraní s uzly. Vstupy mohou být různé, od shaderů CINEMY 4D po obrázky či jednoduše zadané barvy. Pokud použijeme shadery CINEMY 4D pak pozor, tyto uzly nemají vstupní porty. Mohou data pouze vysílat, podle mého soudu to ale až tak moc nevadí...

 

Pro zpracování dat a jejich úpravu by mohly fungovat opět shadery CINEMY 4D. Ale zde narazíme. Nemají vstupní porty. Jen výstup. Nevadí, pokud prozkoumáme možnosti CMNodes zjistíme, že systém je vybaven opravdu úchvatnými vlastními shadery. Není tedy třeba používat C4D shadery (kompoziční)...

 

Je něco co lze systému vytknout? Jistě. V prvé řadě, pokud necháme otevřeno více náhledů shaderů, bude systém pomalejší a pomalejší. Je tedy vhodné vše postupně zavírat, abychom zbytečně generováním náhledu systém nebrzdili. Další výtka směřuje na automatické zapékání. To mi chybí, něco jako umí Indigo či Iray... 

 

Jinak se ale jedná o fascinující nástroj. Zkoumejte, hrejte si, používejte. Ale, pravda, jen nutno ještě trochu zdůraznit, že jen těžce budete poskytovat data kolegovi, který plugin nemá! Jak jsme zmínili, automatický baking zde není... Pamatujte na to a donuťte jej si plugin stáhnout také!

 

video na Vimeo.com

 

Video na Vimeo.com: CMNodes...

 

Pavel Zoch, Ph.D.

 

 

 

 

Obsah seriálu (více o seriálu):

Tématické zařazení:

 » Software  » Cinema 4D  

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: