Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
3D grafika
Dvě nové verze Blenderu ke stažení
23. května 2003, 00.00 | Minulý týden přinesl hned dva nové přírůstky do programové rodiny Blenderu a to novou verzi základní řady Blender 2.27 a dále pak novou verzi vývojové odnože Tuhopuu 2.25.
Blender 2.27
Téměř přesně na čas podle měsíc starého ohlášení byl uvolněn ke stažení Blender 2.27, který je v mnoha směrech verzí revoluční, ačkoli se tak na první pohled nezdá.
Pár nejdůležitějších změn:
Multijazyčná podpora-tak už je to tu! Poté, co byla oznámena japonská verze Blenderu (vypadá opravdu sexy a zápis v Kanji je v mnoha případech úspornější, v mnoha zase ne :-) ) a později italské, Blender 2.27 nabízí hned 10 jazykových mutací a to natolik inteligentním způsobem, že můžete zvolit, kde všude se má lokace projevit. Osobně jsem od začátku nebyl příliš příznivcem jakýchkoli lokalizací, sám mám ještě v živé paměti obtíže, které mi kdysi způsoboval např. rozpor v názvosloví anglických tutoriálů pro Photoshop a jejich českých ekvivalentů. V Blenderu si však můžete nastavit, zda chcete přeložit jen Tooltips (vysvětlující popisky tlačítek), což je asi nejschůdnější volba, nebo i všechny tlačítka (jistá cesta ke zmatku) či položky v toolboxu, tedy v onom menu, které aktivujete mezerníkem. V brzké době by měly být zveřejněny šablony pro překlad i do dalších jazyků, není tedy vyloučeno, že se jednou dočkáme i české mutace Blenderu :-)
Nastavitelný font pro interface-je možnost načíst jiný font pro všechna zobrazovaná tlačítka a také zvolit jejich velikost. Fonty jsou již zobrazovány anti-aliasovaně a konečně je podporován i true-type.
Autoskining-tak tato změna mě potěšila skoro nejvíce. Funkce je převzata z FunBlenderu (dnes Tuhopuu- viz. dále) a spočívá v tom, že při "zakosťování" postavy armaturami již nemusíte pracně vytvářet a přejmenovávat skupiny vertexů podle názvů jednotlivých kostí. Blender to udělá za vás.
Neomezená velikost bufferů pro shadow mapy- až donedávna bylo možné velikost bitmapy stínu nastavit nejvíce na 2560K, v nové verzi jste omezeni již jen operační pamětí. Není bez zajímavosti, že si tuto úpravu uživatelé žádali již přes dva roky, ale až podstatné přepsání základního kódu ji umožnilo. Těm z vás, kdo vědí o co ve věci shadowbufferů jde, jistě nemusím vysvětlovat jak zásadní vliv má jejich velikost na vizuální kvalitu renderovaných stínů.
Většina dalších vylepšení se týká hlavně práce s textem. Blender již podporuje fonty Freetype2, v textovém okně funguje práce s clipboardem (Copy, Paste, Cut), zajímavé je i vytváření 3D textu z externího textového souboru (až do 1000 znaků).
K podporovaným výstupních formátům přibyl i QuickTime.
Až do poslední chvíle se mluvilo o integraci nového materiálového a renderovacího systému pro podstatně kvalitnější cell shading (stínování jako v animovaném filmu), než jaký podporuje Blender nyní, ale nakonec se to ještě do této verze nepodařilo stihnout.
Na první pohled se tedy zdá, že nová verze Blenderu nepřinesla nic zase tak zásadního. Autoskining byl představen již ve FunBlenderu a neomezenou velikost shadowbuferů, ze které jsem ovšem já osobně přímo nadšen, využije jen někdo. Ty nejdůležitější změny jsou ovšem přímo ve zdrojovém kódu Blenderu, který se již několik měsíců usilovně přepisuje, optimalizuje a připravuje na přechod do nové generace programu.
Byly zveřejněny první obrázky, jak by možná mohl vypadat nový materiálový editor a mluví se i o novém renderovacím algoritmu. Již příští verze Blenderu 2.28 by měla mít nový Python Api a samozřejmě se dočkáme i onoho cell shadingu.
Blender 2.27 si můžete stáhnout zde a kompletní release notes o všech nových úpravách najdete zde.
Tuhopuu 2.25
Pár dní po zveřejnění Blenderu 2.25 byla uvedena nová verze Tuhopuu Blenderu. Tuhopuu je nový název (tedy nový - toto je již Bůh ví kolikátá verze s tímto jménem, je jich tolik, že jsem ztratil přehled) pro FunBlender, o kterém jsem již na 3D scéně psal. Blender 2.27 jen potvrdil, že Tuhopuu je používán jako vývojová a testovací platforma a pokud bude tento trend pokračovat, máme se opravdu na co těšit.
Onen renderovací algoritmus, pro výpočet obrázků se stínováním jako v animovaném filmu, který měl být v Blenderu 2.27, sestává z Oren-Nayar-Blinn materiálového editoru a Toonshade rendereru. Najdete jej přepnutím v Material Editoru (F5).
Neméně zajímavá nová tlačítka najdete např. v RenderButtons, kde je možné zvolit i render pomocí externích rendererů, konkrétně 3Deligh, a velmi brzy by měla být podpora také PIXIE a PRMANa. Aby render fungoval, musíte mít samozřejmě příslušný program nainstalován.
Bohužel se mi nepodařilo nikde najít aktualizovaný seznam všech nových funkcí, možná ani neexistuje právě proto, že se nové verze Tuhopuu objevují sice nepravidelně, zato však poměrně často. Rozhodně ale stojí za vyzkoušení. Tuhopuu je třeba stáhnout a překopírovat do adresáře s Blenderem 2.25 (funguje i s 2.27), odkud jej také spustíte.
Stahujte zde: http://www.lightning.icuknet.co.uk/tuhopuu.zip
Závěrem zbývá již jen říct, že se vývoj Blenderu po přechodu do oblasti OpenSource začíná poměrně rychle rozjíždět zejména díky neustále se rozšiřující základně schopných programátorů s řadou nových nápadů. Kromě přímé podpory externích rendererů, nového materiálového editoru a nového renderovacího algoritmu, se mluví také o rozšíření animačních efektů, zejména particles, které by měly jednou umět odrážet se od pevných povrchů a být celkově daleko lépe ovladatelné. Jako základ by měl posloužit nikdy úplně nedokončený, přesto však již funkční a v několika projektech použitý modul Dynamica.
Obsah seriálu (více o seriálu):
- Blender pro úplné začátečníky
- Blender pro úplné začátečníky, díl 2.
- Modelování v Blenderu metodou extrude
- Animace v Blenderu
- Blender: Budiž světlo, část první
- Blender: Budiž světlo, část druhá
- Materiály v Blenderu- první část
- Materiály v Blenderu- druhá část
- Modelování v Blenderu pomocí křivek
- Světelný meč rytířů řádu Jedi v Blenderu
- Co jste chtěli vědět o Blenderu...
- Váza v Blenderu
- Hořící svíčka v Blenderu
- Vkládání 2D obrázků do 3D scény
- Ter2Blend - propojení Blenderu a Terragenu
- Zrcadlové odrazy v Blenderu
- Planární zrcadlení v Blenderu
- Ter2Blend krok za krokem
- Různé techniky vytváření laserových paprsků v Blenderu
- Lidská hlava v Blenderu snadno a rychle
- Materiálové možnosti Blenderu
- Materiálové možnosti Blenderu II.
- Texturové plug-iny do Blenderu
- Meč v Blenderu - 1. část
- Meč v Blenderu 2. část
- Meč v Blenderu 3. část
- Vodní hladina v Blenderu
- Booleans v Blenderu
- Novinky ze světa Blenderu
- Úvod do částicového systému Blenderu
- Oheň v Blenderu - první část
- Oheň v Blenderu - dokončení
- Fontána v Blenderu 1.část
- Fontána v Blenderu2 - wave efekt
- Déšť v Blenderu
- Volumetrické světlo v Blenderu
- Sníh v Blenderu
- Máte problémy s Python skripty pro Blender?
- 3D text v Blenderu 1. část
- 3D text v Blenderu 2. část
- Mlha v Blenderu
- Importování knihoven do Blenderu
- Člun v Blenderu
- Pár tipů pro Blender
- Tipy pro Blender - renderování
- Skákající koule v Blenderu 1.část
- Skákající koule v Blenderu 2.část
- Nástroje pro Character animation v Blenderu
- Relative vertex keys v Blenderu
- Relative Vertex Keys v Blenderu 2- animování mimiky
- Tipy pro modelování v Blenderu 1
- Tipy pro modelování v Blenderu 2
- Tipy pro modelování v Blenderu 3
- Generátor trávy a vlasů pro Blender
- Skript MakeHead pro Blender
- Sklo v Blenderu
- Kovové materiály v Blenderu 1: Zlato
- Kovové materiály v Blenderu 2: Rezavé železo
- Výroba textur pro Blender a jiné 3D aplikace
- Světlo a stín v Blenderu I
- Světlo a stín v Blenderu II
- Generátor vlasů, chlupů, trávy a větru pro Blender
- Tutoriál k plug-inu Fiber Generator
- Blender vstupuje do nové éry jako OpenSource
- Blender 2.25 Publisher
- Světlo a stín v Blenderu III:Působení světla na scénu
- Pravidla kompozice (nejen) pro 3D grafiku
- Jaké jsou možnosti exportu z Blenderu?
- První film vytvořený v Blenderu a další zajímavosti
- FunBlender - uvolnění kódu Blenderu přináší své první plody
- MakeHuman pro Blender a další zajímavosti
- Blender 2.26
- Modelujeme v Blenderu: Řemdih
- Dvě nové verze Blenderu ke stažení
- Knihy o Blenderu: Oficiální příručka
- Další krátké filmy v Blenderu ke stažení
- Blender 2.28 - konečně oficiální release
- Blender: Fiber Generator 2.0
- Blender: sequencer II.
- Blender 2.30 - revoluční verze Blenderu ke stažení
- Blender raytracing tutorial I - Světla
- Tvorba backgroundu pro adventuru v Blenderu- 1. část
- Tvorba backgroundu pro adventuru v Blenderu- 2. část
- Tvorba backgroundu pro adventuru v Blenderu- 3. část
- Otexturování hlavy v Blenderu pomocí UV mapování
- Nová verze Blenderu: 2.35(a)
Tématické zařazení:
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
11. května 2014
-
23. května 2014
Epson na konferenci Droidcon Berlin ukázal nové možnosti čekající na vývojáře OS Android
-
24. listopadu 2014
-
13. května 2014
Samsung NX3000: retro styl, špičkový výkon a snadná konektivita v jednom přístroji
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014