Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
3D grafika
Generátor vlasů, chlupů, trávy a větru pro Blender
2. října 2002, 00.00 | Vzpomínáte ještě na Grass generator? Jeho autor rozhodně nezahálel a před několika dny zveřejnil jeho přímý pokračovatel Fiber generator, který lze jistě považovat za jeden z nejpropracovanějších skriptů pro Blender vůbec.
O vývoji následníku již tak výborného generátoru trávy se vědělo již několik měsíců, ostatně jeho autor Alan Dennis alias RipSting se tím nijak netajil a co chvíli zveřejnil na fórech komunity ukázkové rendery. Až verze 1.2 je však již plně funkční (až na pár chybek, bez kterých se neobejde snad žádný program), a rozšiřuje tak Blender o celou škálu nových možností.
Nejen že si můžete vygenerovat trávu, vlasy nebo srst. Proti svému předchůdci umí Fiber generator umísťovat stébla přímo na nerovný terén, automaticky hlídá, aby takto vzniklé objekty nepřesáhly povolenou hranici polygonů pro jeden objekt a geniálně využívá vertex painting na definování délky stébel a gravitace. A aby toho nebylo málo, obsahuje skript i simulaci větru, takže realistická animace vlajících vlasů či ohýbaných stébel trávy již není v Blenderu snem, ale poměrně snadno dosažitelnou realitou!
Nejnovější verze Fiber generátoru tak obsahuje:
– podstatně rychlejší generátor animace, než tomu bylo u dřívějších verzí
– generované objekty perfektně kopírují povrchové nerovnosti "emitoru"
– zelená vertex barva určuje délku stébla
– červená vertex barva ohýbá na tom konkrétním místě stébla dolů (gravitace)
– generované objekty jsou nativně zarovnány s globálními koordináty
– generátor reaguje i na animované nerovnosti povrchu (relative vertex keys)
Jak jsem již psal, můžeme délku a míru gravitace ovlivnit přímo nástrojem VertexPaint, a to zelenou barvou pro délku stébla a červenou pro míru gravitace. Tyto barvy je možné samozřejmě kombinovat (zelená+červená=žlutá), a dosáhnout tak odlišného efektu. Kromě toho můžeme generátor ovlivňovat přímo zadáváním různých paramterů nebo zvolit některý z presets, tedy standardních nastavení přímo od autora. Ten nabízí 3 základní nastavení a to fur (srst), lawn (trávník) a tall grass (vysoká tráva). Nastavením vlastních hodnot ovšem můžeme generovat i vlasy, lán pšenice a další.
Proti ostatním skriptům zde však tyto hodnoty zadáváme přímo do zdrojového kódu, který je patřičně "zapoznámkován", takže umožňuje dokonalou orientaci. Samozřejmě pro anglicky mluvící uživatele. Pro ty ostatní připravuji podrobný návod na ovládání tohoto geniálního skriptu.
Simulaci větru umožňuje druhý skript dodávaný v jednom souboru, a to wind.py. I zde je ovládání řešeno netradičně, překvapivě a geniálně jednoduše. Ve scéně je umístěn empty objekt, kterým vítr ovládáme, a to tak, že x-ová a y-ová souřadnice ovlivňuje směr větru, zatímco z-ová souřadnice určuje jeho sílu. Čím se empty nachází výše, tím je vítr silnější.
Genialita tohoto řešení přitom není ani tak v jednoduchosti (na tu jsme ostatně v Blenderu zvyklí :-), ale v tom, že takto můžeme snadno chování větru ovlivňovat i v průběhu animace, a dynamicky tak měnit směr i sílu. Vítr se tak může stáčet, může sílit a slábnout v jednotlivých poryvech... zkrátka možnosti jsou mnohé. A to vše klasickou klíčovou animací přímo empty objektu!
Je zřejmé, že Fiber generátor je skript, který by neměl chybět ve sbírce žádného z uživatelů Blenderu. Jako všechny Python skripty pro Blender je i tento samozřejmě zcela zdarma a stejně jako většina z těch novějších skriptů má i on jisté nároky. Předně vyžaduje správně nainstalovaný Python 2.1 nebo vyšší (můžete si jej zdarma stáhnout z www.python.org) a Blender 2.23 nebo vyšší. S verzí 2.22 nefunguje a ve verzi 2.23 nepřiřazuje stéblům automaticky materiál, což je ovšem bug v Blenderu, nikoli ve skriptu. Nejvhodnějším prostředím je tak Blender 2.25.
Kromě Pythonu je třeba mít přímo v adresáří, kde máte Blender (tedy blender.exe) ještě i knihovnu Dynoise (soubory dynoise.dll a dynoise.so), která je ke stažení na http://www.stormpages.com/eeshlo/VariousPython.html. Mimochodem jedná se o knihovnu, která by měla sloužit jako základ pro celou řadu zajímavých Python skriptů vyvíjených sdružením Blender League. Mluví se o particles s detekcí kolize, reálná simulace šatů atd. :-)
Samotný skript si můžete stáhnout z ftp://ftp.fireengine51.org/pub/Fiber12.zip Součástí zip souboru je blend se základní scénou a skripty Fiber a FiberWind, dále pak oba skripty samostatně a také Readme.txt, jehož přečtení vřele doporučuji, neboť obsahuje informace nezbytné pro instalaci a spuštění skriptu. Pro neanglicky mluvící uživatele i pro ty, kdo si raději čtou v našem rodném jazyce tu pak bude již zmíněný tutoriál, který by měl vyjít příští týden v tomto seriálu.
Obsah seriálu (více o seriálu):
- Blender pro úplné začátečníky
- Blender pro úplné začátečníky, díl 2.
- Modelování v Blenderu metodou extrude
- Animace v Blenderu
- Blender: Budiž světlo, část první
- Blender: Budiž světlo, část druhá
- Materiály v Blenderu- první část
- Materiály v Blenderu- druhá část
- Modelování v Blenderu pomocí křivek
- Světelný meč rytířů řádu Jedi v Blenderu
- Co jste chtěli vědět o Blenderu...
- Váza v Blenderu
- Hořící svíčka v Blenderu
- Vkládání 2D obrázků do 3D scény
- Ter2Blend - propojení Blenderu a Terragenu
- Zrcadlové odrazy v Blenderu
- Planární zrcadlení v Blenderu
- Ter2Blend krok za krokem
- Různé techniky vytváření laserových paprsků v Blenderu
- Lidská hlava v Blenderu snadno a rychle
- Materiálové možnosti Blenderu
- Materiálové možnosti Blenderu II.
- Texturové plug-iny do Blenderu
- Meč v Blenderu - 1. část
- Meč v Blenderu 2. část
- Meč v Blenderu 3. část
- Vodní hladina v Blenderu
- Booleans v Blenderu
- Novinky ze světa Blenderu
- Úvod do částicového systému Blenderu
- Oheň v Blenderu - první část
- Oheň v Blenderu - dokončení
- Fontána v Blenderu 1.část
- Fontána v Blenderu2 - wave efekt
- Déšť v Blenderu
- Volumetrické světlo v Blenderu
- Sníh v Blenderu
- Máte problémy s Python skripty pro Blender?
- 3D text v Blenderu 1. část
- 3D text v Blenderu 2. část
- Mlha v Blenderu
- Importování knihoven do Blenderu
- Člun v Blenderu
- Pár tipů pro Blender
- Tipy pro Blender - renderování
- Skákající koule v Blenderu 1.část
- Skákající koule v Blenderu 2.část
- Nástroje pro Character animation v Blenderu
- Relative vertex keys v Blenderu
- Relative Vertex Keys v Blenderu 2- animování mimiky
- Tipy pro modelování v Blenderu 1
- Tipy pro modelování v Blenderu 2
- Tipy pro modelování v Blenderu 3
- Generátor trávy a vlasů pro Blender
- Skript MakeHead pro Blender
- Sklo v Blenderu
- Kovové materiály v Blenderu 1: Zlato
- Kovové materiály v Blenderu 2: Rezavé železo
- Výroba textur pro Blender a jiné 3D aplikace
- Světlo a stín v Blenderu I
- Světlo a stín v Blenderu II
- Generátor vlasů, chlupů, trávy a větru pro Blender
- Tutoriál k plug-inu Fiber Generator
- Blender vstupuje do nové éry jako OpenSource
- Blender 2.25 Publisher
- Světlo a stín v Blenderu III:Působení světla na scénu
- Pravidla kompozice (nejen) pro 3D grafiku
- Jaké jsou možnosti exportu z Blenderu?
- První film vytvořený v Blenderu a další zajímavosti
- FunBlender - uvolnění kódu Blenderu přináší své první plody
- MakeHuman pro Blender a další zajímavosti
- Blender 2.26
- Modelujeme v Blenderu: Řemdih
- Dvě nové verze Blenderu ke stažení
- Knihy o Blenderu: Oficiální příručka
- Další krátké filmy v Blenderu ke stažení
- Blender 2.28 - konečně oficiální release
- Blender: Fiber Generator 2.0
- Blender: sequencer II.
- Blender 2.30 - revoluční verze Blenderu ke stažení
- Blender raytracing tutorial I - Světla
- Tvorba backgroundu pro adventuru v Blenderu- 1. část
- Tvorba backgroundu pro adventuru v Blenderu- 2. část
- Tvorba backgroundu pro adventuru v Blenderu- 3. část
- Otexturování hlavy v Blenderu pomocí UV mapování
- Nová verze Blenderu: 2.35(a)
Tématické zařazení:
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
11. května 2014
-
23. května 2014
Epson na konferenci Droidcon Berlin ukázal nové možnosti čekající na vývojáře OS Android
-
24. listopadu 2014
-
13. května 2014
Samsung NX3000: retro styl, špičkový výkon a snadná konektivita v jednom přístroji
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014