3D text v Blenderu 1. část - 3D grafika - 3Dscena.cz: 3D grafika jako na dlani

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



3D grafika

3D text v Blenderu 1. část

11. února 2002, 00.00 | Přinášíme první část pojednání o možnostech vytváření 3D nápisů v prostředí Blenderu. Představíme si základní nástroje pro práci s texty.

Text se v Blenderu vkládá stejným způsobem jako každý jiný objekt, a to příkazem v menu Add->Text. Vložený text je reprezentován jako zvláštní objekt typu Curve, tedy jako soustava křivek, kterou je možné upravovat nástroji v edit buttons (F10).

Po vložení textu můžete v editačním módu psát a upravovat text, zatímco mimo editační mód se aplikují globální deformace jako je beveling, extrude apod.

Vkládání a úprava textu

Po příkazu Add->Text se v 3D okně objeví textový objekt se slovem "Text", které končí editačním kurzorem. Celé toto slovo můžete najednou smazat stiskem Shift+Backspace a začít vkládat nový text. Samotným Backspace pak můžete mazat jednotlivá písmena a šipkami se mezi nimi pohybovat stejně tak, jako byste pracovali s kterýmkoli textovým procesorem.

Jediným problémem je česká diakritika, tu totiž původní font Blenderu bohužel neobsahuje. Naproti tomu je možné vložit téměř všechny speciální znaky jako je copyright (Alt+c) nebo trademark (Alt+r) kombinací kláves Alt+příslušný znak.

Stiskněte F10, zobrazí se edit buttons s množstvím modifikátorů textu.

Nejprve se zaměříme na ty v levé dolní části.

Size:x - tímto parametrem je možné měnit velikost fontu

Spacing - určuje vzdálenost mezi jednotlivými písmeny (proklad)

Shear - tímto parametrem můžeme písmo "zkosit" (italic)

LineDist - vzdálenost mezi řádky textu

Y a X offset- tento parametr slouží zejména k úpravě textu na křivce, protože jimi posunujeme text doleva či doprava.

Runové písmo? Proč ne?

Ve sloupci vpravo úplně nahoře je velice zajímavá funkce Ob family. Díky ní můžete místo písmen vkládat jakékoli objekty. Jinými slovy, pokud si vytvoříte např. runové písmo jako jednotlivé objekty, můžete jimi psát, jako by to byl font. Tyto objekty musí splňovat určitou názvovou konvenci sestávající ze jména "rodiny" (např. "runes") a příslušného znaku (např. "a").

V našem případě tedy mějme objekt s názvem "Runesa". Nyní u textového objektu klikneme na Ob Family se stisknutým Shift a napíšeme Runes (povšiměte si, že na konci není "a" jako u názvu objektu) a v anim buttons (F7) zaktivujeme tlačítko Dupliverts.

Když nyní budete psát text, měl by se v místě, kde se zobrazí písmeno "a", objevit také objekt, který jsme si vytvořili jako Runesa. Takto je možné vytvořit třeba celou stránku psanou v Azbuce :-)

Duplikované objekty ve větě však nejsou skutečné- jsou to pouze virtuální kopie dosazené na určené souřadnice. Abyste pracně vytvořený nápis získali jako plnohodnotný objekt, stačí klávesová kombinace Ctrl+Shift+a.

Pro dnešek je to vše. Příště si ukážeme, jak deformovat text podle křivky, jak jej extrudovat do prostoru, zaoblovat a jak je to v Blenderu s fonty.

Obsah seriálu (více o seriálu):

Tématické zařazení:

 » 3D grafika  

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: