Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
3D grafika
3D text v Blenderu 1. část
11. února 2002, 00.00 | Přinášíme první část pojednání o možnostech vytváření 3D nápisů v prostředí Blenderu. Představíme si základní nástroje pro práci s texty.
Text se v Blenderu vkládá stejným způsobem jako každý jiný objekt, a to příkazem v menu Add->Text. Vložený text je reprezentován jako zvláštní objekt typu Curve, tedy jako soustava křivek, kterou je možné upravovat nástroji v edit buttons (F10).
Po vložení textu můžete v editačním módu psát a upravovat text, zatímco mimo editační mód se aplikují globální deformace jako je beveling, extrude apod.
Vkládání a úprava textu
Po příkazu Add->Text se v 3D okně objeví textový objekt se slovem "Text", které končí editačním kurzorem. Celé toto slovo můžete najednou smazat stiskem Shift+Backspace a začít vkládat nový text. Samotným Backspace pak můžete mazat jednotlivá písmena a šipkami se mezi nimi pohybovat stejně tak, jako byste pracovali s kterýmkoli textovým procesorem.
Jediným problémem je česká diakritika, tu totiž původní font Blenderu bohužel neobsahuje. Naproti tomu je možné vložit téměř všechny speciální znaky jako je copyright (Alt+c) nebo trademark (Alt+r) kombinací kláves Alt+příslušný znak.
Stiskněte F10, zobrazí se edit buttons s množstvím modifikátorů textu.
Nejprve se zaměříme na ty v levé dolní části.
Size:x - tímto parametrem je možné měnit velikost fontu
Spacing - určuje vzdálenost mezi jednotlivými písmeny (proklad)
Shear - tímto parametrem můžeme písmo "zkosit" (italic)
LineDist - vzdálenost mezi řádky textu
Y a X offset- tento parametr slouží zejména k úpravě textu na křivce, protože jimi posunujeme text doleva či doprava.
Runové písmo? Proč ne?
Ve sloupci vpravo úplně nahoře je velice zajímavá funkce Ob family. Díky ní můžete místo písmen vkládat jakékoli objekty. Jinými slovy, pokud si vytvoříte např. runové písmo jako jednotlivé objekty, můžete jimi psát, jako by to byl font. Tyto objekty musí splňovat určitou názvovou konvenci sestávající ze jména "rodiny" (např. "runes") a příslušného znaku (např. "a").
V našem případě tedy mějme objekt s názvem "Runesa". Nyní u textového objektu klikneme na Ob Family se stisknutým Shift a napíšeme Runes (povšiměte si, že na konci není "a" jako u názvu objektu) a v anim buttons (F7) zaktivujeme tlačítko Dupliverts.
Když nyní budete psát text, měl by se v místě, kde se zobrazí písmeno "a", objevit také objekt, který jsme si vytvořili jako Runesa. Takto je možné vytvořit třeba celou stránku psanou v Azbuce :-)
Duplikované objekty ve větě však nejsou skutečné- jsou to pouze virtuální kopie dosazené na určené souřadnice. Abyste pracně vytvořený nápis získali jako plnohodnotný objekt, stačí klávesová kombinace Ctrl+Shift+a.
Pro dnešek je to vše. Příště si ukážeme, jak deformovat text podle křivky, jak jej extrudovat do prostoru, zaoblovat a jak je to v Blenderu s fonty.
Obsah seriálu (více o seriálu):
- Blender pro úplné začátečníky
- Blender pro úplné začátečníky, díl 2.
- Modelování v Blenderu metodou extrude
- Animace v Blenderu
- Blender: Budiž světlo, část první
- Blender: Budiž světlo, část druhá
- Materiály v Blenderu- první část
- Materiály v Blenderu- druhá část
- Modelování v Blenderu pomocí křivek
- Světelný meč rytířů řádu Jedi v Blenderu
- Co jste chtěli vědět o Blenderu...
- Váza v Blenderu
- Hořící svíčka v Blenderu
- Vkládání 2D obrázků do 3D scény
- Ter2Blend - propojení Blenderu a Terragenu
- Zrcadlové odrazy v Blenderu
- Planární zrcadlení v Blenderu
- Ter2Blend krok za krokem
- Různé techniky vytváření laserových paprsků v Blenderu
- Lidská hlava v Blenderu snadno a rychle
- Materiálové možnosti Blenderu
- Materiálové možnosti Blenderu II.
- Texturové plug-iny do Blenderu
- Meč v Blenderu - 1. část
- Meč v Blenderu 2. část
- Meč v Blenderu 3. část
- Vodní hladina v Blenderu
- Booleans v Blenderu
- Novinky ze světa Blenderu
- Úvod do částicového systému Blenderu
- Oheň v Blenderu - první část
- Oheň v Blenderu - dokončení
- Fontána v Blenderu 1.část
- Fontána v Blenderu2 - wave efekt
- Déšť v Blenderu
- Volumetrické světlo v Blenderu
- Sníh v Blenderu
- Máte problémy s Python skripty pro Blender?
- 3D text v Blenderu 1. část
- 3D text v Blenderu 2. část
- Mlha v Blenderu
- Importování knihoven do Blenderu
- Člun v Blenderu
- Pár tipů pro Blender
- Tipy pro Blender - renderování
- Skákající koule v Blenderu 1.část
- Skákající koule v Blenderu 2.část
- Nástroje pro Character animation v Blenderu
- Relative vertex keys v Blenderu
- Relative Vertex Keys v Blenderu 2- animování mimiky
- Tipy pro modelování v Blenderu 1
- Tipy pro modelování v Blenderu 2
- Tipy pro modelování v Blenderu 3
- Generátor trávy a vlasů pro Blender
- Skript MakeHead pro Blender
- Sklo v Blenderu
- Kovové materiály v Blenderu 1: Zlato
- Kovové materiály v Blenderu 2: Rezavé železo
- Výroba textur pro Blender a jiné 3D aplikace
- Světlo a stín v Blenderu I
- Světlo a stín v Blenderu II
- Generátor vlasů, chlupů, trávy a větru pro Blender
- Tutoriál k plug-inu Fiber Generator
- Blender vstupuje do nové éry jako OpenSource
- Blender 2.25 Publisher
- Světlo a stín v Blenderu III:Působení světla na scénu
- Pravidla kompozice (nejen) pro 3D grafiku
- Jaké jsou možnosti exportu z Blenderu?
- První film vytvořený v Blenderu a další zajímavosti
- FunBlender - uvolnění kódu Blenderu přináší své první plody
- MakeHuman pro Blender a další zajímavosti
- Blender 2.26
- Modelujeme v Blenderu: Řemdih
- Dvě nové verze Blenderu ke stažení
- Knihy o Blenderu: Oficiální příručka
- Další krátké filmy v Blenderu ke stažení
- Blender 2.28 - konečně oficiální release
- Blender: Fiber Generator 2.0
- Blender: sequencer II.
- Blender 2.30 - revoluční verze Blenderu ke stažení
- Blender raytracing tutorial I - Světla
- Tvorba backgroundu pro adventuru v Blenderu- 1. část
- Tvorba backgroundu pro adventuru v Blenderu- 2. část
- Tvorba backgroundu pro adventuru v Blenderu- 3. část
- Otexturování hlavy v Blenderu pomocí UV mapování
- Nová verze Blenderu: 2.35(a)
Tématické zařazení:
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
11. května 2014
-
23. května 2014
Epson na konferenci Droidcon Berlin ukázal nové možnosti čekající na vývojáře OS Android
-
24. listopadu 2014
-
13. května 2014
Samsung NX3000: retro styl, špičkový výkon a snadná konektivita v jednom přístroji
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014