Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
3D grafika
Blender 2.26
19. února 2003, 00.00 | V lednu tohoto roku Ton Roosendaal, autor původního Blenderu, vypustil do světa žertem "fámu", že se chystá Blender 2.26, který je předběžně plánován na 3.února. Fáma se stala skutečností a i když se nová verze objevila trochu později, než bylo plánováno, faktem zůstává, že je zde.
Osobně jsem byl velmi zvědav, na kterou část Blenderu se členové nového programátorského týmu zaměří a hlavně zda si vezmou inspiraci z velice povedeného FunBlenderu. Již nyní mohu říci, že Blender 2.26 za FunBlenderem pokulhává, co se nových funkcí týče, ale na druhou stranu jej předčí výkonem a stabilitou. Řečeno tedy jednodušeji - verze 2.26 implementuje nové funkce sice pomaleji, zato ale pořádně, aby se v budoucnu nemusely předělávat, což je dle mého názoru jen a jen dobře.
Podobně jako je tomu u FunBlenderu, i zde jsou na první pohled viditelné zejména nové prvky v ovládání pomocí kolečka na myši. Otáčením kolečka je možné zoomovat, se stisknutým Shift nebo Ctrl pak posouvat plochu horizontálně nebo vertikálně.
Dalším drobným přírůstkem je tzv. fake user v material buttons. Najdete jej jako tlačítko s písmenem "F" napravo od názvu materiálu a slouží k zachování materiálu i v tom případě, kdy není přiřazen k žádnému objektu. Předchozí verze fungovaly tak, že materiál byl zachován až do chvíle, než jste uložili soubor a znovu načetli - tedy ukládaly se pouze ty materiály, které byly skutečně přiřazeny nějakému objektu, případně několika objektům. Počet "uživatelů" materiálu se zobrazuje hned vedle jeho názvu. Pokud tam číslo nenajdete, není materiál přiřazen žádnému z objektů a při příštím nahrátí souboru jej už nenajdete, což neplatí v případě aktivovaného fake usera. Proč se o tom tak rozepisuji? Nenápadně jsem tak do recenze přidal odpověď na občasné čtenářské dotazy, jak z knihovny smazat nepotřebný materiál, nebo naopak, kam tak záhadně některé materiály mizí :-)
Mnohé jistě potěší zobrazování hran sítě v solid zobrazení, protože výrazně zlepšuje orientaci při low level modelování. Tento zobrazovací mód je třeba aktivovat pro každý objekt zvlášť, resp. pro objekt, který takto hodláme editovat. Stačí vyselektovat požadovaný objekt a v edit buttons aktivovat Wire v levém sloupci tlačítek. Oproti FunBlenderu však síť bohužel není tak výrazná.
Funkce podobného ražení, rovněž převzatá z FunBlenderu jsou "X-bones", tedy armatura viditelná i přes mesh zobrazený jako solid. Funkce se aktivuje jako atribut armatury v edit buttons tlačítkem x-ray.
Další změny se týkají editace Action křivek, které je možné ovládat přímo z Action window, tedy vyselektujeme klíče v Action window a použijeme klávesy "v", "h" a "shift+h" pro editaci IPO křivek. Do Action window je nyní také implementován větší komfort při selekci - border select (b) použitý na vertiálním slideru vybere všechny klíče na řádku, stejně jako borderselect na horizontálním slideru vybere všechny klíče ve sloupci. Klávesa "c" pak posune celé okno na aktuální pozici v čase. A konečně klávesou T je možné mezi jednotlivými klíči přepínat mezi interpolačními metodami (constant, linear a bezier)
Ty z vás, kdo si rádi upravujete Python skripty pro svoji potřebu, možná potěší, že již fungují zkratky Ctrl+x, Ctrl+c, Ctrl+v a Ctrl+z způsobem, na který jsme zvyklí z textových editorů, tedy operace cut, copy, paste, undo,
Poslední změna, tedy možnost renderovat v barevném modelu NTSC se nás v ČR až na vyjímky netýká. Naopak hodně lidí možná bude mrzet, že v této verzi vůbec nefunguje GameEngine, který se předělává separátně a není zatím jasné, do které verze bude znovu implementován (pravděpodobně to ale bude již 2.27).
Co říci závěrem? Blender 2.26 je rychlejší (minimálně v renderingu) a stabilnější než jeho předchůdce i FunBlender. Trochu mě mrzí absence Autoskin nástroje z FunBlenderu, ale snad se jej dočkáme příště. Samozřejmě má i pár nových bugů na místo těch starých, které byly opraveny, ale žádný z nich není fatální. Osobně jsem až díky němu opustil verzi 2.23, kterou jsem do této chvíle používal hlavně pro jeho větší stabilitu a rychlost oproti Publisherovi.
Blender 2.26 si můžete stáhnout zde: http://www.blender3d.org/Download/
Obsah seriálu (více o seriálu):
- Blender pro úplné začátečníky
- Blender pro úplné začátečníky, díl 2.
- Modelování v Blenderu metodou extrude
- Animace v Blenderu
- Blender: Budiž světlo, část první
- Blender: Budiž světlo, část druhá
- Materiály v Blenderu- první část
- Materiály v Blenderu- druhá část
- Modelování v Blenderu pomocí křivek
- Světelný meč rytířů řádu Jedi v Blenderu
- Co jste chtěli vědět o Blenderu...
- Váza v Blenderu
- Hořící svíčka v Blenderu
- Vkládání 2D obrázků do 3D scény
- Ter2Blend - propojení Blenderu a Terragenu
- Zrcadlové odrazy v Blenderu
- Planární zrcadlení v Blenderu
- Ter2Blend krok za krokem
- Různé techniky vytváření laserových paprsků v Blenderu
- Lidská hlava v Blenderu snadno a rychle
- Materiálové možnosti Blenderu
- Materiálové možnosti Blenderu II.
- Texturové plug-iny do Blenderu
- Meč v Blenderu - 1. část
- Meč v Blenderu 2. část
- Meč v Blenderu 3. část
- Vodní hladina v Blenderu
- Booleans v Blenderu
- Novinky ze světa Blenderu
- Úvod do částicového systému Blenderu
- Oheň v Blenderu - první část
- Oheň v Blenderu - dokončení
- Fontána v Blenderu 1.část
- Fontána v Blenderu2 - wave efekt
- Déšť v Blenderu
- Volumetrické světlo v Blenderu
- Sníh v Blenderu
- Máte problémy s Python skripty pro Blender?
- 3D text v Blenderu 1. část
- 3D text v Blenderu 2. část
- Mlha v Blenderu
- Importování knihoven do Blenderu
- Člun v Blenderu
- Pár tipů pro Blender
- Tipy pro Blender - renderování
- Skákající koule v Blenderu 1.část
- Skákající koule v Blenderu 2.část
- Nástroje pro Character animation v Blenderu
- Relative vertex keys v Blenderu
- Relative Vertex Keys v Blenderu 2- animování mimiky
- Tipy pro modelování v Blenderu 1
- Tipy pro modelování v Blenderu 2
- Tipy pro modelování v Blenderu 3
- Generátor trávy a vlasů pro Blender
- Skript MakeHead pro Blender
- Sklo v Blenderu
- Kovové materiály v Blenderu 1: Zlato
- Kovové materiály v Blenderu 2: Rezavé železo
- Výroba textur pro Blender a jiné 3D aplikace
- Světlo a stín v Blenderu I
- Světlo a stín v Blenderu II
- Generátor vlasů, chlupů, trávy a větru pro Blender
- Tutoriál k plug-inu Fiber Generator
- Blender vstupuje do nové éry jako OpenSource
- Blender 2.25 Publisher
- Světlo a stín v Blenderu III:Působení světla na scénu
- Pravidla kompozice (nejen) pro 3D grafiku
- Jaké jsou možnosti exportu z Blenderu?
- První film vytvořený v Blenderu a další zajímavosti
- FunBlender - uvolnění kódu Blenderu přináší své první plody
- MakeHuman pro Blender a další zajímavosti
- Blender 2.26
- Modelujeme v Blenderu: Řemdih
- Dvě nové verze Blenderu ke stažení
- Knihy o Blenderu: Oficiální příručka
- Další krátké filmy v Blenderu ke stažení
- Blender 2.28 - konečně oficiální release
- Blender: Fiber Generator 2.0
- Blender: sequencer II.
- Blender 2.30 - revoluční verze Blenderu ke stažení
- Blender raytracing tutorial I - Světla
- Tvorba backgroundu pro adventuru v Blenderu- 1. část
- Tvorba backgroundu pro adventuru v Blenderu- 2. část
- Tvorba backgroundu pro adventuru v Blenderu- 3. část
- Otexturování hlavy v Blenderu pomocí UV mapování
- Nová verze Blenderu: 2.35(a)
Tématické zařazení:
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
11. května 2014
-
23. května 2014
Epson na konferenci Droidcon Berlin ukázal nové možnosti čekající na vývojáře OS Android
-
24. listopadu 2014
-
13. května 2014
Samsung NX3000: retro styl, špičkový výkon a snadná konektivita v jednom přístroji
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014