Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
3D grafika
Blender: Fiber Generator 2.0
1. září 2003, 00.00 | Před nějakým časem jsme se na našich stránkách mohli seznámit s Python skriptem pro Blender Fiber Generator, který slouží ke generování vlasů, chlupů nebo trávy a jejich realistickou animaci působením větru. RipSting na něm tvrdě pracoval a 28.srpna uvedl novou verzi 2.0.
Fiber Generator je Python skript určený pro Blender, který na základě nastavených parametrů a barevných hodnot faců na meshi vytvořených pomocí nástroje Vertex paint vygeneruje chlupy, vlasy, trávu a podobné objekty na ploše editované sítě a to i s respektem pro povrchové nerovnosti.
Mezi verzí 2.0 a verzí, která byla recenzovaná na těchto stránkách (1.2), byla ještě 1.4, která však kromě nahrazení vkládání hodnot přímo do skriptu uživatelsky daleko příjemnějšími slidery, nepřinesla téměř nic nového a navíc kvůli postupujícímu přepisování základního kódu nepodporovala simulaci větru. Hlavně díky tomuto nedostatku většina uživatelů dávala přednost předešlé verzi a čekalo se, čím nás autor Alan Dennis překvapí. Musím říct, že rozhodně nezklamal.
Fiber Generator 2.0 má tedy oproti verzi 1.2 přehledné uživatelské rozhraní, které umožňuje také ukládat a načítat nastavení pro různé typy trávy nebo chlupů a které převzal z již zmiňované verze 1.4.
Kromě toho byla také samozřejmě opravená celá řada bugů a celkově je plugin daleko rychlejší a stabilnější, než jeho předchůdci.
Asi nejdůležitějším krokem vpřed je potom možnost použít tzv. vodící křivky, kterými lze daleko lépe kontrolovat směr generovaných stébel a to až natolik přesně, že není problém vytvořit prakticky jakýkoli účes, včetně např. vlasů svázaných do copu apod. Další parametry vytvořené specielně pro tvarování účesu je možné vytvářet tzv. dreddy a všelijaké podobné "divoké" účesy. Protože byla opět implementovaná simulace větru, je vytvoření efektu vlajících vlasů skutečně záležitostí na pár minut. Připomínám, že směr a síla větru je definována umístěním empty objektu, který je samozřejmě animovatelný, takže je možné simulovat nejen vytvrvale vanoucí vítr, ale různě silné poryvy.
Poznámky k instalaci
Skript je možné stáhnout zde: http://oregonstate.edu/~dennisa/Blender/Fiber2/
Fiber Generator 2.0 by měl fungovat v Blenderu 2.23 a vyšší a vyžaduje Python 2.22 nebo vyšší.
Spolu s vlastním skriptem je v zip souboru distribuována také knihovna dynoise.dll a skript dynoise.py. Ty skript potřebuje ke svému běhu, ale jejich instalace se liší pro Blender 2.23, Blender Publisher (2.25) a pro vyšší verze.
Pokud chcete používat Blender 2.23 nebo 2.25, je třeba použít dynoise.dll z kořenového adresáře. Pokud však máte Blender 2.26 nebo vyšší (nejčastěji tedy 2.28, případně 2.28a), použijte dynoise.dll z adresáře 2.26+. Knihovny překopírujte do adresáře, kde máte nainstalovaný Blender (nejčastěji tedy c:\program files\blender foundation\blender-2.28).
Vodící křivky
Nové funkce v kostce (1.4 + 2.0)
*uživatelské rozhraní umožňující ukládat a načítat nastavení (již od verze 1.4)
*modrá barva u vertex paint definuje hustotu stébel (již od verze 1.4)
*simulace větru je zpět, je tedy možné např. animovat trávu vlnící se ve větru
*přibyla možnost tvarovat např. vlasy pomocí tzv. vodících křivek
* automatická detekce vertex colors
*parametry clumpiness a clumpiness falloff pro vytváření tzv. dredů a podobných účesů
*všechny meshe jsou ukládané v souboru
*optimalizovaný kód je rychlejší a stabilnější
Uvedením Fiber Generatoru 2.0 je na světě další skvělý python skript pro Blender a jsem opravdu zvědav, jak se bude vyvíje dál. Již nyní je to ale dokonale použitelný a mocný nástroj.
Obsah seriálu (více o seriálu):
- Blender pro úplné začátečníky
- Blender pro úplné začátečníky, díl 2.
- Modelování v Blenderu metodou extrude
- Animace v Blenderu
- Blender: Budiž světlo, část první
- Blender: Budiž světlo, část druhá
- Materiály v Blenderu- první část
- Materiály v Blenderu- druhá část
- Modelování v Blenderu pomocí křivek
- Světelný meč rytířů řádu Jedi v Blenderu
- Co jste chtěli vědět o Blenderu...
- Váza v Blenderu
- Hořící svíčka v Blenderu
- Vkládání 2D obrázků do 3D scény
- Ter2Blend - propojení Blenderu a Terragenu
- Zrcadlové odrazy v Blenderu
- Planární zrcadlení v Blenderu
- Ter2Blend krok za krokem
- Různé techniky vytváření laserových paprsků v Blenderu
- Lidská hlava v Blenderu snadno a rychle
- Materiálové možnosti Blenderu
- Materiálové možnosti Blenderu II.
- Texturové plug-iny do Blenderu
- Meč v Blenderu - 1. část
- Meč v Blenderu 2. část
- Meč v Blenderu 3. část
- Vodní hladina v Blenderu
- Booleans v Blenderu
- Novinky ze světa Blenderu
- Úvod do částicového systému Blenderu
- Oheň v Blenderu - první část
- Oheň v Blenderu - dokončení
- Fontána v Blenderu 1.část
- Fontána v Blenderu2 - wave efekt
- Déšť v Blenderu
- Volumetrické světlo v Blenderu
- Sníh v Blenderu
- Máte problémy s Python skripty pro Blender?
- 3D text v Blenderu 1. část
- 3D text v Blenderu 2. část
- Mlha v Blenderu
- Importování knihoven do Blenderu
- Člun v Blenderu
- Pár tipů pro Blender
- Tipy pro Blender - renderování
- Skákající koule v Blenderu 1.část
- Skákající koule v Blenderu 2.část
- Nástroje pro Character animation v Blenderu
- Relative vertex keys v Blenderu
- Relative Vertex Keys v Blenderu 2- animování mimiky
- Tipy pro modelování v Blenderu 1
- Tipy pro modelování v Blenderu 2
- Tipy pro modelování v Blenderu 3
- Generátor trávy a vlasů pro Blender
- Skript MakeHead pro Blender
- Sklo v Blenderu
- Kovové materiály v Blenderu 1: Zlato
- Kovové materiály v Blenderu 2: Rezavé železo
- Výroba textur pro Blender a jiné 3D aplikace
- Světlo a stín v Blenderu I
- Světlo a stín v Blenderu II
- Generátor vlasů, chlupů, trávy a větru pro Blender
- Tutoriál k plug-inu Fiber Generator
- Blender vstupuje do nové éry jako OpenSource
- Blender 2.25 Publisher
- Světlo a stín v Blenderu III:Působení světla na scénu
- Pravidla kompozice (nejen) pro 3D grafiku
- Jaké jsou možnosti exportu z Blenderu?
- První film vytvořený v Blenderu a další zajímavosti
- FunBlender - uvolnění kódu Blenderu přináší své první plody
- MakeHuman pro Blender a další zajímavosti
- Blender 2.26
- Modelujeme v Blenderu: Řemdih
- Dvě nové verze Blenderu ke stažení
- Knihy o Blenderu: Oficiální příručka
- Další krátké filmy v Blenderu ke stažení
- Blender 2.28 - konečně oficiální release
- Blender: Fiber Generator 2.0
- Blender: sequencer II.
- Blender 2.30 - revoluční verze Blenderu ke stažení
- Blender raytracing tutorial I - Světla
- Tvorba backgroundu pro adventuru v Blenderu- 1. část
- Tvorba backgroundu pro adventuru v Blenderu- 2. část
- Tvorba backgroundu pro adventuru v Blenderu- 3. část
- Otexturování hlavy v Blenderu pomocí UV mapování
- Nová verze Blenderu: 2.35(a)
Tématické zařazení:
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
11. května 2014
-
23. května 2014
Epson na konferenci Droidcon Berlin ukázal nové možnosti čekající na vývojáře OS Android
-
24. listopadu 2014
-
13. května 2014
Samsung NX3000: retro styl, špičkový výkon a snadná konektivita v jednom přístroji
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014