Blender: Fiber Generator 2.0 - 3D grafika - 3Dscena.cz: 3D grafika jako na dlani

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



3D grafika

Blender: Fiber Generator 2.0

1. září 2003, 00.00 | Před nějakým časem jsme se na našich stránkách mohli seznámit s Python skriptem pro Blender Fiber Generator, který slouží ke generování vlasů, chlupů nebo trávy a jejich realistickou animaci působením větru. RipSting na něm tvrdě pracoval a 28.srpna uvedl novou verzi 2.0.

Fiber Generator je Python skript určený pro Blender, který na základě nastavených parametrů a barevných hodnot faců na meshi vytvořených pomocí nástroje Vertex paint vygeneruje chlupy, vlasy, trávu a podobné objekty na ploše editované sítě a to i s respektem pro povrchové nerovnosti.

Mezi verzí 2.0 a verzí, která byla recenzovaná na těchto stránkách (1.2), byla ještě 1.4, která však kromě nahrazení vkládání hodnot přímo do skriptu uživatelsky daleko příjemnějšími slidery, nepřinesla téměř nic nového a navíc kvůli postupujícímu přepisování základního kódu nepodporovala simulaci větru. Hlavně díky tomuto nedostatku většina uživatelů dávala přednost předešlé verzi a čekalo se, čím nás autor Alan Dennis překvapí. Musím říct, že rozhodně nezklamal.

Fiber Generator 2.0 má tedy oproti verzi 1.2 přehledné uživatelské rozhraní, které umožňuje také ukládat a načítat nastavení pro různé typy trávy nebo chlupů a které převzal z již zmiňované verze 1.4.

Kromě toho byla také samozřejmě opravená celá řada bugů a celkově je plugin daleko rychlejší a stabilnější, než jeho předchůdci.

Asi nejdůležitějším krokem vpřed je potom možnost použít tzv. vodící křivky, kterými lze daleko lépe kontrolovat směr generovaných stébel a to až natolik přesně, že není problém vytvořit prakticky jakýkoli účes, včetně např. vlasů svázaných do copu apod. Další parametry vytvořené specielně pro tvarování účesu je možné vytvářet tzv. dreddy a všelijaké podobné "divoké" účesy. Protože byla opět implementovaná simulace větru, je vytvoření efektu vlajících vlasů skutečně záležitostí na pár minut. Připomínám, že směr a síla větru je definována umístěním empty objektu, který je samozřejmě animovatelný, takže je možné simulovat nejen vytvrvale vanoucí vítr, ale různě silné poryvy.

Poznámky k instalaci

Skript je možné stáhnout zde: http://oregonstate.edu/~dennisa/Blender/Fiber2/

Fiber Generator 2.0 by měl fungovat v Blenderu 2.23 a vyšší a vyžaduje Python 2.22 nebo vyšší.

Spolu s vlastním skriptem je v zip souboru distribuována také knihovna dynoise.dll a skript dynoise.py. Ty skript potřebuje ke svému běhu, ale jejich instalace se liší pro Blender 2.23, Blender Publisher (2.25) a pro vyšší verze.

Pokud chcete používat Blender 2.23 nebo 2.25, je třeba použít dynoise.dll z kořenového adresáře. Pokud však máte Blender 2.26 nebo vyšší (nejčastěji tedy 2.28, případně 2.28a), použijte dynoise.dll z adresáře 2.26+. Knihovny překopírujte do adresáře, kde máte nainstalovaný Blender (nejčastěji tedy c:\program files\blender foundation\blender-2.28).


Vodící křivky

Nové funkce v kostce (1.4 + 2.0)

*uživatelské rozhraní umožňující ukládat a načítat nastavení (již od verze 1.4)
*modrá barva u vertex paint definuje hustotu stébel (již od verze 1.4)
*simulace větru je zpět, je tedy možné např. animovat trávu vlnící se ve větru
*přibyla možnost tvarovat např. vlasy pomocí tzv. vodících křivek
* automatická detekce vertex colors
*parametry clumpiness a clumpiness falloff pro vytváření tzv. dredů a podobných účesů
*všechny meshe jsou ukládané v souboru
*optimalizovaný kód je rychlejší a stabilnější

Uvedením Fiber Generatoru 2.0 je na světě další skvělý python skript pro Blender a jsem opravdu zvědav, jak se bude vyvíje dál. Již nyní je to ale dokonale použitelný a mocný nástroj.

Obsah seriálu (více o seriálu):

Tématické zařazení:

 » 3D grafika  

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: