Novinky ze světa Blenderu - 3D grafika - 3Dscena.cz: 3D grafika jako na dlani

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



3D grafika

Novinky ze světa Blenderu

27. listopadu 2001, 00.00 | Po delší odmlce mám to potěšení přivítat vás u dalšího pokračování seriálu o Blenderu. A protože od posledního dílu uběhla již nějaká doba, sluší se ve stručnosti napsat, co s sebou přinesly verze 2.20 až nejnovější 2.23, které mezitím vyšly.

Po delší odmlce mám to potěšení přivítat vás u dalšího pokračování seriálu o Blenderu. A protože od posledního dílu uběhla již nějaká doba, sluší se ve stručnosti napsat, co s sebou přinesly verze 2.20 až nejnovější 2.23, které mezitím vyšly.

Zřejmě nejočekávanější verzí Blenderu byla právě ta s označením 2.20, která poprvé představila nový animační systém pro rozpohybování postav. Systém nese název Armatures a nahrazuje předchozí IKA deformátory. Zatímco IKA pracovaly na principu jakési magnetické deformace přiřazeného objektu, armatury ovliňují přímo konkrétní vertexy v přiřezené skupině.

V praxi to funguje tak, že je vytvořen mesh objekt postavy, kterou hodláme animovat. Poté rozdělíme vertexy do skupin (groups), které reprezentují celky jako je např. předloktí, rameno apod. a kterým přiřadíme také jméno. Pro každou tuto část se pak musí vytvořit kost (bone) s názvem, který odpovídá příslušné skupině vertexů. Jednotlivé kosti se následně spojí v armaturu, které se parentováním přiřadí mesh postavy.

Zejména rotací nebo přesunem kostí pak upravíme postavu do potřebné pózy, kterou je možné vložit jako klíč do nového okna Pose window. Obrovskou výhodou je možnost tyto klíče kopírovat, což v předešlém IKA systému bez jistých Python skriptů nešlo. Pokud se dodrží určitá názvová konvence u kostí a skupin vertexů, tedy např. rameno.left a rameno.right, je možné zkopírovat aktuální pozici do bufferu a o pár frejmů dál vložit tuto pozici invertovaně, což by mělo výrazně urychlit vytváření walk cyklů apod, protože je takto nutné vytvořit pouze polovinu klíčových pozic. Bohužel se toto chová v Blenderu poněkud divně a dosud se mi to nepodařilo pořádně vyzkoušet.

V souvislosti s armaturami přibyla v Blenderu ještě jedna velice užitečná funkce a to právě ony Groups, tedy skupiny, do kterých je možné přiřadit vertexy a poté je znovu selektovat nebo deselektovat. Šikovným manipulováním je možné skupiny mezi sebou sčítat nebo odečítat a vytvářet tak nové skupiny vertexů. Výborně se to hodí při animaci mimiky, kdy si můžeme na modelu hlavy vytvořit skupiny vertexů pro jednotlivé svaly.

V info window také přibyla tlačítka KeyAC a KeyOB, které když aktivujete, zautomatizuje se vkládání klíčových frejmů pokaždé, když modifikujete armaturu (AC) nebo objekt (OB).

Malým vylepšením, které může usnadnit život, je také spojení dvou vyselektovaných triangle faces do jednoho quadu po stisknutí klávesy j. Stejně tak kombinace kláves CTRL+f převrátí hrany mezi těmito triangly. Drobnost, ale potěší.

Po verzi 2.20 následovala rovnou verze 2.22. Spolu s ní vydala společnost NaN nový komerční produkt Publisher a Blender samotný se přejmenoval na Blender Creator. Naštěstí pro nás všechny se změnil jen název, ale ne licence. Blender Creator tedy zůstává nadále kompletně freeware. O něco později po něm NaN vydala taktéž free 3D plug-in pro internetové prohlížeče.

Blender Creator nepřinesl v oblasti modelovacích či animačních nástrojů žádné podstatné změny, bylo však opraveno velké množství zásadních chyb.

V těchto dnech vychází Blender Creator 2.23, ve kterém se opět opravila spousta bugů, přibyl import VRML2, zvýšil se limit rozlišení renderu z 4000 x 4000 na 10000 x 10000. V oblasti modelování či animace nepřinesl opět žádné podstatné změny. Podle slov tvůrců se tým momentálně zaměřuje zejména na vylepšení vlastního kódu a tak si na nějaké komplexnější změny ještě nějakou dobu počkáme. Na druhou stranu armatury jsou natolik výkonným animačním systémem, že nás, uživatele, experimentování s nimi ještě nadlouho zabaví.

Obsah seriálu (více o seriálu):

Tématické zařazení:

 » 3D grafika  

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: