Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
3D grafika
Západ slunce v Cinemě snadno a rychle, bez použití jediné bitmapy
Slunce
31. května 2002, 00.00 | První drobný tutoriál na nastavení světla, textur a parametrů, které sice nejsou k životu nezbytně nutné, ale práci ulehčí.
V tomto a příštích drobných tutoriálech si vyzkoušíme práci se světly jejich nastavením, s úpravami vlastností objektů, které se vám budou určitě hodit a s několika dalšími drobnými triky, které sice nejsou životně nezbytné, ale zkrátí nám práci a výsledek nás potěší.
A začneme západem slunce. Takový západ slunce je notoricky se opakujícím zázrakem. My však tento jev nebudeme fotografovat, ale velmi rychle a snadno jej bez použití jakékoliv textury vyrobíme. Jak rychle? Asi tak do pěti minut :-).
Zde si můžete stáhnout zdrojový soubor (prvý je za použití efektu čočky, druhý bez, viz. níže:
západ slunce 1, západ slunce 2)
, či si ho můžeme vyrobit. Jako legenda by mohl posloužit následující sumář. Celá scéna se skládá ze tří objektů: vodní hladiny, oblaků a nebe. Dále zde je kamera a světlo. Scéna je vlastně vytvořena jen vhodně nastavenými materiály (ze shaderů), světlem a parametry objektů.
Vodní hladina. Vložte si do scény objekt zem a vytvořte texturu vody (za pomoci shaderu voda v parametru hrbolatost), aplikujte ji na zem jako plošnou a zvolte vhodnou velikost (poklikáním na ikonu textury ve správci objektů, viz. druhý obrázek).
U textury jsou nastaveny parametry barva (RGB 0-255: 216, 232, 255, 40%), odrazivost (70%, pro jiné užití to je hodně, ale nám se to tak bude hodit), již zmíněná hrbolatost (shader voda v defaultním nastavení, síla -25%), a trochu odlesk.
Mraky. Opět vyjdeme z objektu zem. Ale nyní jej pomocí záložky souřadnic nastavíme do výšky 2000 m. Vytvoříme texturu mraků. Také zde použijeme shader, který je v Cinemě "přibalen". U textury jsou nastaveny parametry barva (RGB 0-255: 234, 239, 249, 88%), alfa kanál a průhlednost (50%). Právě do alfa kanálu použijeme shader mrak.
Změníme jeho parametry a to dle následujícího obrázku. Poté vyrobený materiál aplikujeme jako plošnou texturu na tvořený objekt. Velikost textury nastavíme na 2500*2500.
Posledním fyzickým objektem (no fyzickým, ono zkuste chytit nebe) je nebe. Zde opět použijeme shader, ale ne přímo ze Cinemy ale od BhudiNUT. Jde o přechod (gradient) díky kterému získáme reálnou barvu oblohy. Cílem je, aby v okolí zapadajícího slunce byla barva podobná slunci, tedy nějaká oranžová a čím více na východ tím byla tmavší do modra. Toho docílíme právě vhodně nadefinovanám přechodem a barva bude jediným parametrem který nás bude u tohoto materiálu zajímat.
Materiál aplikujeme jako sférický. Po nastavení světla se k němu vrátíme a doeditujeme jeho polohu.
Světlo. Pro tento jednoduchý příklad nám bude stačit Slunce. Poklikáním na ikonku Slunce ve správci objektů na stavíme jeho parametry.
Vložíme do scény kameru. Jestliže chceme aby se kamera "dívala" do slunce můžeme ji do tohoto pohledu umístit ručně. Lepší však bude, a to je velmi příjemná funkce, přiřadit kameře cíl. Jak na to. Klikněte pravým tlačítkem na záložku Kamera a nalezněte položku cílový objekt. Objeví se okno, do kterého vepište "světlo" (ono bude stačit "s", všimněte si, že si program najde objekt podle vepsané části názvu). Nyní stačí v pohledu změnit kameru. To uděláme tak, že ji v záložce kamera nastavíme.
Nyní pootočíme texturu oblohy. A to tak, aby světlá "čepička" byla na stejném místě jako slunce. Přepneme tedy do modu editace textury a poté do rotace. Mé hodnoty vidíte na obrázku (z okna "textura" po poklikání na texturu ve správci objektů).
Nyní stačí jen doeditovat Slunce. Polkikáním na ikonu baterky u nápisu světlo ve správci objektů otevřete palety nastavení tohoto světla a v záložce Efekty čočky nastavte parametry záře. A jsme hotovi.
Stejného a myslím že lepšího efektu docílíme i jinak. A to vložením dalšího světla, které sice nebude vůbec osvětlovat scénu, ale bude tvořit záři slunce. Označte si ve správci Slunce a formulkou Ctrl C, Ctrl V jej zduplikujte. Označte u kopie ikonu Slunce a smažte ji. Poklikejte na ikonu nového světlo a změňte jej ze vzdáleného na všesměrové, volumetrické bez stínu. Parametry pozice nového světla jsou stejné jako toho starého a pro iluzi vzdáleného slunečního zdroje musíme nové světlo umístit dostatečně daleko. Zde využijeme s výhodou realitivní souřadný systém a posuneme světlo dle osy "z" tak, aby nevypadalo, že se topí ve vodě (tedy opravdu hodně daleko :-)). Poté dáme ve správci toto světlo pod slunce, u kterého zrušíme efekt záře.
U nového světla naopak záři vyrobíme. Ne ovšem pomocí efektu, ale pomocí nastavené volumetricity. V záložce Viditelnost světla (po poklikání na ikonu ve správci) nastavíme vnitřní a vnější barvy, pokles (dostatečně velké hodnoty, jelikož je to velmi daleko), jas (vytvoří "vypálení" ve středu slunce) případně prach a míchání pro vytvoření drobných disturbancí.
Zde je výsledek (včetně rozostřeného popředí).
Obsah seriálu (více o seriálu):
- Cinema 4D: Modelování lžičky
- Cinema 4D, modelování rotačních objektů (1)
- Cinema 4D, modelování rotačních objektů (2)
- Cinema 4D: Žárovka
- Cinema4D, modelování pomocí funkce Loft
- Cinema 4D - modelování bez křivek
- Cinema4D - modelujeme lidskou ruku
- Západ slunce v Cinemě snadno a rychle, bez použití jediné bitmapy
- In the Shadows... pokračování návodů ze světa stínů a světel
- In the Shadows... pokračování návodů ze světa stínů a světel, díl druhý
- Výroba louče, aneb hrátky s emitorem částic
- Bodypaint, aneb jak vyrábět textury pro 3D lépe než ve 3D
- Pyrocluster, plugin pro Cinemu 4D nejen na tvorbu pyrotechnických efektů
- Vlasy dělají člověka, Shave and a HairCut pro Cinemu 4D (a nejen pro ni)
- Cinema 4D r8 Oxygen, na prvý pohled
- Cinema 4D r 8 Oxygen a její nové modelovací funkce
- F-Curves, jednoduchá editace animací a další nepopsané funkce v Cinema 4D r8
- Jak na inverzní kinematiku v Cinemě 4D, nejen ve verzi 8
- Cinema: Využití primitivního objektu jako polotovaru pro polygonové modelování
- Jak na realisticky vypadající kovový povrch jen za pomoci shaderů? Snadno!!
- Xfrog 4, to pravé potěšení pro virtuální zahrádku
- Jak si ulehčit animace? No od čeho je tu XPresso!
- Bodypaint 3D 2.0, make up animovaných hvězd!
- CINEMA 4D R 8.5, víc než obyčejná subverze
- CINEMA 4D (R7 a vyšší) - tvorba reálně vypadajícího dřevěného povrchu
- Sketch and Toon, jak dohnat lektora výtvarné výchovy k šílenství
- Shave and HairCut 2
- Terragen a Cinema 4D R8.x
- Radiosita v programu Cinema 4D R7 až 8.5
- Materiál keramiky v Cinemě 4D
- Elektrony, jak na ně v CINEMĚ 4D R6
- Jak na některé volně šiřitelé pluginy v CINEMĚ 4D R6, modelování
- CINEMA 4D R9, uživatelské rozhraní
- Novinky v modelování v CINEMĚ 4D R9, n-úhelníky
- Novinky v modelování v CINEMĚ 4D R9, nové nástroje
- Novinky v modelování v CINEMĚ 4D R9, nové funkce
- Dynamická cesta, vlastní plugin pomocí XPressa
- Modelování bronzové sekery od A do Z
- UV mapa bronzové sekery od A do Z
- Texturování bronzové sekery pomocí BodyPaintu 3D od A do Z
- Vytvoření materiálu a scény bronzové sekery od A do Z
- Tvorba iónského sloupu, voluta hlavice, část první
- Tvorba iónského sloupu, voluta hlavice, část druhá
- Tvorba iónského sloupu, dřík
- UV mapa dříku a hlavice iónského sloupu
- Materiály a scéna iónského sloupu
- Modelování prvků architektury, rozeta, díl první
- Modelování prvků architektury, rozeta, díl druhý
- Cube 3D UV Toolkit
- 50grEy - budiž světlo, zdarma
- 51grEy – a jakpak nám ale vyrostl, co říkáte…
- Shadermania - texturování, ale bez textur
- Cinema 4D6 – Modelace lampy
- CINEMA 4D R 9.5, první postřehy a dojmy
- DPIT 3, víc jak obyčejný plugin
- Světla, co nám rozsvítí
- Ambient Occlusion
- Normálové mapy a "pečení" textur v CINEMĚ 4D R 9.5
- Rhodos, Dělová brána u paláce Velmistrů, díl 1
- Rhodos, Dělová brána u paláce Velmistrů, díl 2
- Rhodos, Dělová brána u paláce Velmistrů, díl 3
- Rhodos, Dělová brána u paláce Velmistrů, díl 4
- Čalouněná židlička s kovovým rámem
- Rhodos, Dělová brána u paláce Velmistrů, díl 5
- Rhodos, Dělová brána u paláce Velmistrů, díl 6
- Rhodos, Dělová brána u paláce Velmistrů, díl 7
- Rhodos, Dělová brána u paláce Velmistrů, díl 8
- Rhodos, Dělová brána u paláce Velmistrů, závěr
- Tvorba zjednodušeného charakteru – plynové masky
- Unikátní textura bez jakýchkoliv zdrojů? Jistě...
- Bierhanzlova mast, pro muže všech kast. A nebo taky Hair…
- Osvětlení interiéru, je libo radiozita? Díl první
- Osvětlení interiéru, je libo radiozita? Díl druhý
Tématické zařazení:
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
11. května 2014
-
23. května 2014
Epson na konferenci Droidcon Berlin ukázal nové možnosti čekající na vývojáře OS Android
-
24. listopadu 2014
-
13. května 2014
Samsung NX3000: retro styl, špičkový výkon a snadná konektivita v jednom přístroji
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014