Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
3D grafika
Pyrocluster, plugin pro Cinemu 4D nejen na tvorbu pyrotechnických efektů
19. srpna 2002, 00.00 | Náš mírně retrospektivní seriál o chuťovkách vydávaných k modelačnímu "hlavnímu chodu" Cinemě 4D dnes pokračuje poněkud pálivě. Na chodu je Pyrocluster připravený v kuchyni firmy Cebas.
Náš mírně retrospektivní seriál o chuťovkách vydávaných k modelačnímu "hlavnímu chodu" Cinemě 4D dnes pokračuje poněkud pálivě. Na chodu je Pyrocluster připravený v kuchyni firmy Cebas.
Oč jde. Pyrocluster je plně integrovaný plugin, který se specializuje na tvorbu efektu ohně (překvapující že), dýmu, oblaků, mlhy a podobně. Jde tedy o modul, který při výrobě těchto efektů nahrazuje využívání vhodně nastavovaných světel v particle systému. I pyrocluster však využívá právě particle systém a tak je principiálně výsledek na prvý pohled podobný. Ne však zcela.
V čem je tedy rozdíl od použití světel? Rozdílů je mnoho a snad se mi podaří vyčíst alespoň ty podstatné. Ku příkladu si zkuste udělat pomocí particle systému a viditelných světel, které bude tento systém emitovat, kouř sopky. Výsledek nemusí být špatný, je tu ale několik nedokonalostí. Například kouř nebude mít globální stín, protože v Cinemě světlo (poměrně logicky) nemůže vrhat stín. To samozřejmě znamená, že se stínem nebudou vzájemně ovlivňovat ani jednotlivé chuchvalce dýmu. Zkuste průchod světla skrz vámi vytvořený dým. Chtěli by jste, aby se měnily parametry světla při průchodu sloupem dýmu? To se světly v particle systému bude opět problém. A co vnitřní struktura chuchvalce, a tvar, luminiscence, barevné změna v závislosti na čase a také změna krytí v souvislosti s časem. To vše (a určitě ještě mnoho dalšího) vám dokáže zajistit, na rozdíl od použití viditelného světla pod particle systémem, Pyrocluster.
Instalace
Po instalaci se nelekejte, že není nikde pod položkou pluginů pyrocluster k nalezení. Jde totiž v zásadě jen o specifický materiál, který se aplikuje na particle systém a také na prostředí. Další položka se objeví v menu po pravém tlačítku myši u správce objektů na pravé straně.
Princip práce
Pyrocluster se použivá tak, že si vytvoříte (nutně) dva objekty. Emitor částic a prostředí. Na emitor částic standardně aplikujete jako texturu "Pyrocluster" (na obrázku vlevo). Aby však plugin fungoval, tak musíte prostředí otexturovat "Pyrocluster-Volume Tracer" (v pravo). Tím je základní nastavení hotovo. Plugin totiž není tvořen žádnými objekty, které by jste museli vkládat pod emitor, ale jakýmisi virtuálními částicemi, které jsou emitovány dle nastavení emitoru. Většinu parametrů částic tedy nastavujete v dialogovém okně, které se otevře na ikonu pyroclusteru v záložce materiálů. Samozřejmě, že v tomto okně nenastavujete počet emitovaných částí a životnost částic a podobně. To patří do parametrů emitoru.
Vlastnosti pyrocluster jsou editované pomocí sedmi editačních záložek, které umožňují perfektní nastavení, avšak domnívám se, že i značnou zkušenost. Velkou část parametrů nastavujete pomocí přechodů. Chcete-li tedy například postupně zprůhlednit editované částice a měnit jejich barvu, tak právě takové vlastnosti nastavíte právě pomocí přechodu (a nejen je).
Mezi silné stránky editace patří rozhodně náhled částice a tak máte v každém okamžiku poměrně slušnou představu o tom, jak vámi editované částice vypadají.
Pyrocluster umožňuje několik základních tvarů emitovaných částic a to krychli, kouli, válec a anuloid. U těchto elementů samozřejmě můžete editovat jejich velikost, poměr stran i natočení. Dále je zde k dispozici sedm základních druhů částic a šest komplexně předdefinovaných nastavení jako tmavý kouř, oheň, mrak a podobně. Pro názornou ukázku dvou různých typů částic jsem připravil dva níže uvedené obrázky.
Tato časová náročnost není věcí, která by nějak snižovala kvalitu pluginu, ale pravdou je, že určitě snižuje okruh uživatelů. Nemáte-li k dispozici opravdu silný stroj či stanici, tak počítejte s tím, že rozhodně nedokážete využít v plné míře schopnosti pluginu. To platí samozřejmě nejvíce pro tvorbu animací.
Dalším nedostatkem, který však již jde na vrub autorů a distributora, je relativně chudý manuál na CD, který mi nepřijde dostatečný - ve smyslu názornosti a přehlednosti. Snad je to i tím, že je vytvořen v html a nikoliv ve formátu pdf.
Co také na CD chybí je další podpora ve formě přiložených příkladů scén a tutoriálů, na které jsem si u produktů, které jsou k Cinemě dodávány, zvykl. Celkově se tedy dá říci, že jsem byl s podporou produktu na CD velmi zklamán a že tato "podpora" poněkud sráží kvalitu celého modulu.
Celkové hodnocení je však určitě kladné. Jde o silný nástroj, který ve většině případů nahradí využití světel a zcela určitě přiblíží Vaše scény realitě. Musíte však počítat s dlouhou dobou výpočtu. Máte-li však k dispozici rychlíka, tak určitě nemáte důvod k váhání.
Tak jako minule, tak i pro tento produkt jsem připravil některé příklady, které jsem vytvořil při recenzování. A opět si myslím, že nejsou tak úplně špatné. No, posuďte sami.
Obsah seriálu (více o seriálu):
- Cinema 4D: Modelování lžičky
- Cinema 4D, modelování rotačních objektů (1)
- Cinema 4D, modelování rotačních objektů (2)
- Cinema 4D: Žárovka
- Cinema4D, modelování pomocí funkce Loft
- Cinema 4D - modelování bez křivek
- Cinema4D - modelujeme lidskou ruku
- Západ slunce v Cinemě snadno a rychle, bez použití jediné bitmapy
- In the Shadows... pokračování návodů ze světa stínů a světel
- In the Shadows... pokračování návodů ze světa stínů a světel, díl druhý
- Výroba louče, aneb hrátky s emitorem částic
- Bodypaint, aneb jak vyrábět textury pro 3D lépe než ve 3D
- Pyrocluster, plugin pro Cinemu 4D nejen na tvorbu pyrotechnických efektů
- Vlasy dělají člověka, Shave and a HairCut pro Cinemu 4D (a nejen pro ni)
- Cinema 4D r8 Oxygen, na prvý pohled
- Cinema 4D r 8 Oxygen a její nové modelovací funkce
- F-Curves, jednoduchá editace animací a další nepopsané funkce v Cinema 4D r8
- Jak na inverzní kinematiku v Cinemě 4D, nejen ve verzi 8
- Cinema: Využití primitivního objektu jako polotovaru pro polygonové modelování
- Jak na realisticky vypadající kovový povrch jen za pomoci shaderů? Snadno!!
- Xfrog 4, to pravé potěšení pro virtuální zahrádku
- Jak si ulehčit animace? No od čeho je tu XPresso!
- Bodypaint 3D 2.0, make up animovaných hvězd!
- CINEMA 4D R 8.5, víc než obyčejná subverze
- CINEMA 4D (R7 a vyšší) - tvorba reálně vypadajícího dřevěného povrchu
- Sketch and Toon, jak dohnat lektora výtvarné výchovy k šílenství
- Shave and HairCut 2
- Terragen a Cinema 4D R8.x
- Radiosita v programu Cinema 4D R7 až 8.5
- Materiál keramiky v Cinemě 4D
- Elektrony, jak na ně v CINEMĚ 4D R6
- Jak na některé volně šiřitelé pluginy v CINEMĚ 4D R6, modelování
- CINEMA 4D R9, uživatelské rozhraní
- Novinky v modelování v CINEMĚ 4D R9, n-úhelníky
- Novinky v modelování v CINEMĚ 4D R9, nové nástroje
- Novinky v modelování v CINEMĚ 4D R9, nové funkce
- Dynamická cesta, vlastní plugin pomocí XPressa
- Modelování bronzové sekery od A do Z
- UV mapa bronzové sekery od A do Z
- Texturování bronzové sekery pomocí BodyPaintu 3D od A do Z
- Vytvoření materiálu a scény bronzové sekery od A do Z
- Tvorba iónského sloupu, voluta hlavice, část první
- Tvorba iónského sloupu, voluta hlavice, část druhá
- Tvorba iónského sloupu, dřík
- UV mapa dříku a hlavice iónského sloupu
- Materiály a scéna iónského sloupu
- Modelování prvků architektury, rozeta, díl první
- Modelování prvků architektury, rozeta, díl druhý
- Cube 3D UV Toolkit
- 50grEy - budiž světlo, zdarma
- 51grEy – a jakpak nám ale vyrostl, co říkáte…
- Shadermania - texturování, ale bez textur
- Cinema 4D6 – Modelace lampy
- CINEMA 4D R 9.5, první postřehy a dojmy
- DPIT 3, víc jak obyčejný plugin
- Světla, co nám rozsvítí
- Ambient Occlusion
- Normálové mapy a "pečení" textur v CINEMĚ 4D R 9.5
- Rhodos, Dělová brána u paláce Velmistrů, díl 1
- Rhodos, Dělová brána u paláce Velmistrů, díl 2
- Rhodos, Dělová brána u paláce Velmistrů, díl 3
- Rhodos, Dělová brána u paláce Velmistrů, díl 4
- Čalouněná židlička s kovovým rámem
- Rhodos, Dělová brána u paláce Velmistrů, díl 5
- Rhodos, Dělová brána u paláce Velmistrů, díl 6
- Rhodos, Dělová brána u paláce Velmistrů, díl 7
- Rhodos, Dělová brána u paláce Velmistrů, díl 8
- Rhodos, Dělová brána u paláce Velmistrů, závěr
- Tvorba zjednodušeného charakteru – plynové masky
- Unikátní textura bez jakýchkoliv zdrojů? Jistě...
- Bierhanzlova mast, pro muže všech kast. A nebo taky Hair…
- Osvětlení interiéru, je libo radiozita? Díl první
- Osvětlení interiéru, je libo radiozita? Díl druhý
Tématické zařazení:
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
11. května 2014
-
23. května 2014
Epson na konferenci Droidcon Berlin ukázal nové možnosti čekající na vývojáře OS Android
-
24. listopadu 2014
-
13. května 2014
Samsung NX3000: retro styl, špičkový výkon a snadná konektivita v jednom přístroji
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014