Pyrocluster, plugin pro Cinemu 4D nejen na tvorbu pyrotechnických efektů - 3D grafika - 3Dscena.cz: 3D grafika jako na dlani

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



3D grafika

Pyrocluster, plugin pro Cinemu 4D nejen na tvorbu pyrotechnických efektů

19. srpna 2002, 00.00 | Náš mírně retrospektivní seriál o chuťovkách vydávaných k modelačnímu "hlavnímu chodu" Cinemě 4D dnes pokračuje poněkud pálivě. Na chodu je Pyrocluster připravený v kuchyni firmy Cebas.

Náš mírně retrospektivní seriál o chuťovkách vydávaných k modelačnímu "hlavnímu chodu" Cinemě 4D dnes pokračuje poněkud pálivě. Na chodu je Pyrocluster připravený v kuchyni firmy Cebas.


Oč jde. Pyrocluster je plně integrovaný plugin, který se specializuje na tvorbu efektu ohně (překvapující že), dýmu, oblaků, mlhy a podobně. Jde tedy o modul, který při výrobě těchto efektů nahrazuje využívání vhodně nastavovaných světel v particle systému. I pyrocluster však využívá právě particle systém a tak je principiálně výsledek na prvý pohled podobný. Ne však zcela.
V čem je tedy rozdíl od použití světel? Rozdílů je mnoho a snad se mi podaří vyčíst alespoň ty podstatné. Ku příkladu si zkuste udělat pomocí particle systému a viditelných světel, které bude tento systém emitovat, kouř sopky. Výsledek nemusí být špatný, je tu ale několik nedokonalostí. Například kouř nebude mít globální stín, protože v Cinemě světlo (poměrně logicky) nemůže vrhat stín. To samozřejmě znamená, že se stínem nebudou vzájemně ovlivňovat ani jednotlivé chuchvalce dýmu. Zkuste průchod světla skrz vámi vytvořený dým. Chtěli by jste, aby se měnily parametry světla při průchodu sloupem dýmu? To se světly v particle systému bude opět problém. A co vnitřní struktura chuchvalce, a tvar, luminiscence, barevné změna v závislosti na čase a také změna krytí v souvislosti s časem. To vše (a určitě ještě mnoho dalšího) vám dokáže zajistit, na rozdíl od použití viditelného světla pod particle systémem, Pyrocluster.

Instalace
Po instalaci se nelekejte, že není nikde pod položkou pluginů pyrocluster k nalezení. Jde totiž v zásadě jen o specifický materiál, který se aplikuje na particle systém a také na prostředí. Další položka se objeví v menu po pravém tlačítku myši u správce objektů na pravé straně.






Princip práce
Pyrocluster se použivá tak, že si vytvoříte (nutně) dva objekty. Emitor částic a prostředí. Na emitor částic standardně aplikujete jako texturu "Pyrocluster" (na obrázku vlevo). Aby však plugin fungoval, tak musíte prostředí otexturovat "Pyrocluster-Volume Tracer" (v pravo). Tím je základní nastavení hotovo. Plugin totiž není tvořen žádnými objekty, které by jste museli vkládat pod emitor, ale jakýmisi virtuálními částicemi, které jsou emitovány dle nastavení emitoru. Většinu parametrů částic tedy nastavujete v dialogovém okně, které se otevře na ikonu pyroclusteru v záložce materiálů. Samozřejmě, že v tomto okně nenastavujete počet emitovaných částí a životnost částic a podobně. To patří do parametrů emitoru.


Vlastnosti pyrocluster jsou editované pomocí sedmi editačních záložek, které umožňují perfektní nastavení, avšak domnívám se, že i značnou zkušenost. Velkou část parametrů nastavujete pomocí přechodů. Chcete-li tedy například postupně zprůhlednit editované částice a měnit jejich barvu, tak právě takové vlastnosti nastavíte právě pomocí přechodu (a nejen je).


Mezi silné stránky editace patří rozhodně náhled částice a tak máte v každém okamžiku poměrně slušnou představu o tom, jak vámi editované částice vypadají.



Pyrocluster umožňuje několik základních tvarů emitovaných částic a to krychli, kouli, válec a anuloid. U těchto elementů samozřejmě můžete editovat jejich velikost, poměr stran i natočení. Dále je zde k dispozici sedm základních druhů částic a šest komplexně předdefinovaných nastavení jako tmavý kouř, oheň, mrak a podobně. Pro názornou ukázku dvou různých typů částic jsem připravil dva níže uvedené obrázky.





Kromě výše zmíněných kladných vlastností vyvstává s tímto produktem i několik negativ. To největší negativum je zřejmě v náročnosti na výkon počítače. Hrubým odhadem se dá říci, že pyrocluster je mnohanásobně (v některých případech v řádech) pomalejší než při výrobě podobné scény pomocí světel. Má zkušenost je taková, že největší časovou náročnost prokazují scény, ve kterých je pyrocluster nastaven na tvorbu mraků.
Tato časová náročnost není věcí, která by nějak snižovala kvalitu pluginu, ale pravdou je, že určitě snižuje okruh uživatelů. Nemáte-li k dispozici opravdu silný stroj či stanici, tak počítejte s tím, že rozhodně nedokážete využít v plné míře schopnosti pluginu. To platí samozřejmě nejvíce pro tvorbu animací.
Dalším nedostatkem, který však již jde na vrub autorů a distributora, je relativně chudý manuál na CD, který mi nepřijde dostatečný - ve smyslu názornosti a přehlednosti. Snad je to i tím, že je vytvořen v html a nikoliv ve formátu pdf.
Co také na CD chybí je další podpora ve formě přiložených příkladů scén a tutoriálů, na které jsem si u produktů, které jsou k Cinemě dodávány, zvykl. Celkově se tedy dá říci, že jsem byl s podporou produktu na CD velmi zklamán a že tato "podpora" poněkud sráží kvalitu celého modulu.

Celkové hodnocení je však určitě kladné. Jde o silný nástroj, který ve většině případů nahradí využití světel a zcela určitě přiblíží Vaše scény realitě. Musíte však počítat s dlouhou dobou výpočtu. Máte-li však k dispozici rychlíka, tak určitě nemáte důvod k váhání.

Tak jako minule, tak i pro tento produkt jsem připravil některé příklady, které jsem vytvořil při recenzování. A opět si myslím, že nejsou tak úplně špatné. No, posuďte sami.

Obsah seriálu (více o seriálu):

Tématické zařazení:

 » 3D grafika  

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: