Shave and HairCut 2 - 3D grafika - 3Dscena.cz: 3D grafika jako na dlani

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



3D grafika

Shave and HairCut 2

13. ledna 2004, 00.00 | Napravujeme mírné opomenutí a vracíme se k nové verzi pluginu Shave and HairCut, specializovaného řešení tvorby vlasů v Cinemě 4D.

Již je to pár pátků, nebo spíše měsíců, co vyšla nová verze pluginu Shave and HairCut 2.0, známého kustoda 3D tvorby Joea Altera. Avšak díky mnoha událostem v oblasti Cinemy 4D, kterých jsem se účastnil, jsem se k tomuto výkonnému modulu dostal až nyní, za což se omlouvám.

Tedy zanechám omluv a vrhneme se na to. Rozhodnete-li se pro koupi pluginu Shave and HairCut, možná budete úplně v prvním okamžiku poněkud zaskočeni, tak jako já. Jsem si totiž vědom toho, že obal není u počítačových programů to nejdůležitější, ale na druhou stranu i obal prodává a tak mi přijde fakticky stejný přebal nové verze poněkud zavádějící. Instalace pluginu samotného proběhla naprosto bez potíží a plugin se zaparkuje stejně jako jeho starší bráška do adresáře plugins programu Cinema 4D, přičemž do programu se automaticky implementuje jen novější verze.

Stejně jako u verze 1, tak i u verze 2 se vytvoří nad modelačním oknem záložka příkazů pluginu, skrze kterou se celý plugin ovládá. Příkazy této záložky při tom nedoznaly zásadní změny. Díky tomu by se mohlo zdát, že vlastně není o čem psát, protože v čem jiném by se mohla nová verze programu lišit od té staré, než v příkazech? Odpověď zní, v jádru, ale k tomu se dostaneme. Jedinou změněnou položkou, kterou tak může uživatel zaznamenat, je absence příkazu tvorby jiných "chlupů" než vlasů. Jednoduše se pod pojem vlasy, tedy Hair, schovalo všechno.

Princip práce s pluginem, tedy editace vlasů, zůstal stále stejný. Oproti minulé verzi se však změnil princip nabídky příkazů. Ta se z poněkud nepřehledných menu přesunula do spodní lišty okna pluginu. Všechny příkazy jsou nadále znázorněny ikonami, přičemž se při najetí kurzoru nad ikonu zobrazí malá nápověda. Další novinkou jsou dva nové příkazy. První z nich mění délku vlasů v závislosti na velikosti polygonů a druhý sčesává vlasy směrem od kamery. Pokud mohu říci, je hlavně druhý z nástrojů velmi užitečný.

Je-li ukončena editace tvaru účesu, nadefinuje se obvykle materiál a vlastnosti renderingu. Nutno poznamenat, že editace materiálu zůstává stále stejná, zásadní změny však zaznamenalo právě nastavení renderingu. A abychom na něco nezapomněli, vezmeme to pěkně po pořádku.

Pokud jste zkoušeli předchozí verzi, tak jistě víte, že pro render stínů vlasů a také pro render viditelných vlasů za průhlednými objekty je ve scéně nutný objekt Prostředí, na kterém jsou speciální shadery Hair Shadows a Hair Transparencies. To platí i nadále, ale mimo to zde přibyl další důležitý shader, a to Shave Tracer. Tento Shave Tracer (po dalším nastavení v nastavení renderu pluginu) umožňuje nejen render vlasů za průhlednými objekty, ale také render vlasů v odrazivých plochách, což je novinka a také možnost renderu ostrého stínu, což v předchozí verzi také nebylo. Jen tedy pro úplnost, sice to vyplývá z textu ale přeci, tento shader se aplikuje na objekt prostředí, přičemž parametry, které tento shader ovládají, se definují v nastavení renderingu pluginu.



Mimo možnosti renderu odrazů vlasů v odrazivých plochách a jejich viditelnosti skrze průhledné plochy, se dají v nastavení renderu pluginu nastavit i ony ostré stín, lze zadat post render, tedy po výpočtu scény (což je tedy rychlejší metoda, avšak má jistá logická omezení) a hlavně lze nadefinovat počet ploch, do kterých se má render vlasů interně rozdělit. Tato volba je jakousi Johankou z Arku osvobozující uživatele od nákupu dalších pamětí RAM. Poměrně často se totiž stávalo, že byl render obsáhlejší scény ukončen s trapnou poznámkou, že zrovna Váš počítač má nedostatek paměti RAM. Pokud se tak stalo po třech hodinách usilovného přemýšlení, je to na infarkt. Tento problém tedy Joe Alter vyřešil po svém, jeho plugin umožňuje rozdělit render vlasů do čtverců, které počítá samostatně. Přičemž počet čtverců odpovídá mocnině zadané hodnoty. Pokud Vám tedy scéna "slítne" při renderu jednoho pole, zkuste zadat hodnotu 2, čímž rozdělíte oblast na 4 pole. Při hodnotě 3 na 9 atd.


Vlasy jsou viditelné jak skrze průhledný objekt, tak i v odrazech.

U renderu vlasů za průhlednými objekty a v odrazech je důležitá jedna poznámka. Při testování se mi stalo, že mi při renderu byla velmi prapodivně vynechávána jistá světla a také se dramaticky zvyšoval čas renderu. Vše bylo způsobeno tím, že jsem měl na objektu Prostředí nastavené shadery Shave Tracer, Hair Transparencies a Hair Shadows, přičemž funkce shaderu Shave Tracer se kryje se shaderem Hair Transparencies. Je to tak, že pro viditelnost vlasů za průhledným objektem bez jejich odrazu se použije Hair Transparencies, pro jejich viditelnost za průhlednými objekty a také v odrazech se použije Shave Tracer. Jak vidno je použití Shave Traceru širší a Hair Transparencies je zde hlavně kvůli rychlejšímu výstupu bez odrazů. Jsou-li ale tyto shadery použity najednou, vede to k neočekávaným problémům.



Shave and HairCut docela vyrost, řekl bych. Na první pohled nikterak dramaticky, ale změny které v něm proběhly jej přeci jen posouvají kupředu, zejména v oblasti výstupu. Připočítá li se k jeho kladům již v recenzi na verzi 1 uvedená kvalitní dynamika a možnost "výpočtového" převodu vlasů na polygonové objekty, to aby se zabezpečila možnost renderu vlasů za využití dalších post efektů, například PyroClusteru, či Ozonu, je pro tvůrce postav Shave ideální. Mimo to nová verze plně podporuje nový HyperNURBS, který je implementovaný v programu Cinema 4D R8.

Obsah seriálu (více o seriálu):

Tématické zařazení:

 » 3D grafika  

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: