Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
3D grafika
Cube 3D UV Toolkit
23. června 2005, 00.00 | Čekal jsem dubový háj a vůni listí, slunce v zádech a svěží vzduch. Zpívající ptáci, no prostě idylka. Tak všechno jen ne tohle, bylo mé recenzování fakticky freewarového nástroje pro tvorbu UV, Cube 3D UV Toolkit pro CINEMU 4D. Nechtěl se poddat, a tak jsem nad tímto prográmkem strávil většinu prográmkem strávil valnou část jednoho dne. Nakonec ale své svědectví vydal.
Nejdříve bychom ale měli onoho oponenta a mou takřka denní můru představit. Autorem tohoto prográmku, či přesněji bychom měli říkat pluginu pro C4D, je Eike Decker, na jehož stránkách také můžete plugin stáhnout. Popis produktu a také odkaz ke stažení naleznete ZDE. Samotný plugin je napsaný v jazyce c.o.f.f.e.e., a tak jej lze používat jak na platformě Windows, tak Mac OS. Ale to není zas tak úplně pravda, ale o tom za chvilinku. Stejně tak je plugin poměrně nenáročný na verze programu C4D. Sice je na stránkách autora poznámka o tom, že pracuje až od CINEMY 4D R7, ale není to pravda. "Bez problémů" jsem jej rozchodil také na C4D Ce6 (na PC). Prográmek je podle mého trochu nedokončený, ale i přes poměrně značné nedostatky může být docela užitečný, a tak jistě nebude od věci, pokud se na něj podrobně podíváme.
Plugin jsem testoval na několika verzích C4D, ale také jsem jej vyzkoušel na MacOS X G5. Výsledky byly střídavě oblačné. Na Win XP, v C4D Ce6 a R9 se plugin choval bezproblémově nehledě na to, že nepracovaly některé volby (ale podle mého to není systémem, ale pluginem). Na MacOS X a G5 jsem plugin zkoušel na C4D R8.5, a to s fatálním výsledkem. Plugin sice lze spustit, ale fakticky s ním nelze pracovat. Neodpovídá na aktivaci příkazů! Otázka je, čím je tento stav způsoben, zda systémem, CINEMOU a nebo prostě jen souhrou mnoha dílčích okolností, protože pravdou je, že ona stanice nebyla příliš standardní a stabilní.
Instalace a idea práce s pluginem
Instalace pluginu je standardní, tedy stačí jej stáhnout a přehrát do adresáře Plugins, který je v hlavním adresáři Vaší CINEMY 4D. Chtělo by se říci klasika. A také to tak je. Po restartu C4D se objeví v menu Pluginy položka Cube3D UV Toolkit, po jejíž aktivaci se otevře plovoucí okno s editorem UV mapy. Toto okno lze volně kotvit do rozhraní programu, a tak si lze vytvořit jakési „pseudo UV rozhraní“. Proč říkám pseudo? Protože i když je nástroj Cube 3D UV Toolkit poměrně šikovný, tak rozhodně není komplexní.
Nástroj jako takový jsem testoval na velmi jednoduchém modelu, na sudu. Uvažoval jsem přitom tak, že testovaný plugin pro samostatnou práci nestačí, a tak se mi jevilo jako ideální řešení jen jakési „UV podpory“, kterou by měl na starosti plugin a hlavní operace bych prováděl ve C4D, kde jsou hlavní předností oproti Cube3D výběrové nástroje (v nových verzích). Tedy vše jsem dělal tak, že jsem si objekt rozdělil na objektů několik, které odpovídaly nějakému systému geometrického mapování. Vytvořil jsem pak toto mapování pro každý jeden díl objektu, převedl jsem toto mapování na UV mapování a následně jsem všechny díly zase spojil. Ve své podstatně jsem tak nahradil postup, který tak rád využívám v BodyPaintu. Ono to ale nebylo bezproblémové. Či lépe řečeno to byl pěkný problém. Ale to popíši níže. Teď šlo hlavně o ideu.
Popis
Plugin jako takový se skládá z editačního okna, ve kterém je UV rozměr, tedy plocha UV plátna zobrazena čtyřmi vodítky. Na levé straně jsou výběrové a některé editační nástroje, na pravé straně nástroje pro převrácení, zarovnání a podobně. Ve vrchní liště je vždy zobrazeno nastavení právě vybraného nástroje (a musím říci, že ne vždy, alespoň podle mého, tyto volby pracují). Vpravo nahoře jsou volby pro ovládání okna pluginu, kdy musím s povděkem kvitovat to, že zde pracují zkratky pracující v editačním okně CINEMY 4D. Dole vlevo jsou informace nápovědy a v pravé souřadnice polohy kurzoru. Víme, kde co je. A teď co to ještě dělá…
Samozřejmě první ze všeho je výběrový nástroj. Klasická šipka, u které můžeme definovat velikost kurzoru. Škoda jen, že některé výběrové funkce C4D tu také nejsou, ale něco tu přeci jen je, co nám může pomoci. Vedle pole pro definování velikosti stopy je tlačítko. Toto tlačítko lze přepnout do celkem tří stavů. A jaký je jeho vliv? To si nejlépe předvedeme tak, že se přepneme do režimu polygonů (v levé paletě uprostřed) a vybereme nějaké polygony UV sítě. Když se pak přepneme zpět do režimu bodů, pak můžeme vlastně otestovat jaké ty režimy jsou. První režim je normální, tedy vše co je v okruhu kurzoru se vybere. U dalšího režimu se vyberou jen body, které náleží k aktivnímu výběru polygonů. Tento výběr je naznačen barevně i v editačním okně. Poslední režim je trochu zvláštní, pracuje tak, že se vybere bod, který má u příslušného polygonu nejnižší index.
U výběru bodů u aktivního výběru polygonů je jedna nepěkná vlastnost, která tento jinak velmi šikovný režim poněkud snižuje. Touto věcí je skutečnost, že pokud si vybereme body na základě výběru nějakých polygonů, a pak tyto body posuneme, pak se posunou body jen vybraných polygonů a ne i polygonů sousedních. Tedy mapa se v tomto místě roztrhne! A není zde žádná volba, jak tomuto jevu zabránit.
(okrové hrany značí vybrané polygony, červené jsou vybrané body)
Po výběrovém nástroji následují nástroje pro posun, rotaci a velikost. Tyto nástroje interaktivně pracují bez problémů, ale nevím, zda to je problémem jen mým, ale volby pro definování tohoto nástroje (například aktivace jen jedné osy směru posunu a podobně) nefungují… Bohužel.
Upřímně, také další nástroj (ikona šupléry s polygony) jsem ne zcela uchopil a pochopil, tedy asi nejpřesněji by se to dalo popsat mým výrazem. Ale to psaný text asi nedokáže, tedy Ehhh? Jo, to je docela přesné. Tedy nevím, co to má přesně dělat, zřejmě něco ve smyslu uvolnění, ale faktem je, že to nedělá nic…
Následují režim editace bodů a editace polygonů, oba jsou poměrně přehledné, ale režim editace polygonů má docela pěknou vlastnost. A to, že pokud je zapnuté tlačítko pod režimem editace polygonů, pak se aktivní výběr polygonů objektů v editačním okně CINEMY 4D přenáší do výběru polygonů v pluginu. To je velmi pěkná vlastnost. Bohužel ale omezená jen na režim polygonů. V režimu bodů to nepracuje! A to je opravdu škoda.
Další nástroj mi, podle mého, opět nepracuje. Měl by načítat texturu z barvy materiálu, který je na objektu aplikován. Ale nevadí, protože následuje ikona, která tuto texturu je sto nahrát samostatně. A to se mi jeví velmi zajímavé. Když už něco lze nahrát, tak samozřejmě to lze i nějak zrušit. K tomu slouží předposlední ikona levé palety.
A ikona úplně poslední? Ta je jen a pouze na to, abychom nezapomněli na autora..
Koukneme ještě na pravé menu, sice je zde ikonek poměrně dost, ale o valném významu některých nástrojů bych si dovolil pochybovat. Ale první jsou docela šikovné. První dva nástroje „převracejí“ vodorovně a svisle vybrané polygony a body UV sítě. Následuje nástroj pro pootočení o 180 stupňů a další pro natočení o 90 a -90. Vše doplňuje rotace o 45 stupňů. Jako dodatek k nástroji rotace mi to přijde jako docela fajn… I když na interaktivní rotaci se zadáním „kroků“ po úhlech, která je v BP to jaksi nemá.
Další nástroje jsou vlastně vždy alternativou na jedno a to samé. Jsou vždy nějakou formou zarovnání vybraných polygonů. To by mohlo být poměrně užitečné, kdyby… Kdyby alespoň jeden z nich dokázal „rozbít“ UV polygony, které jsou v UV síti degenerované na prostou linku, úsečku. A to neumí. Díky tomu nevidím v těchto nástrojích valného smyslu…
Shrnutí
Vypadá to vypadá, že jsem Cube 3D UV Toolkit pěkně sjel. A nejen vypadá, opravdu jsem to udělal. Plugin je prostě zoufale nedotažený, a to je věčná škoda. I tak, v takto poloviční a mírně nestabilní verzi (může se stát, že jakoby tuhne, pak doporučuji restart C4D), je ale docela šikovným pomocníkem. Musí se ale k němu přistupovat obezřetně.
Osobně jsem si říkal, že bych pracoval následujícím postupem, který zkusím vysvětlit na příkladu sudu, který známe z návodu na BodyPaint. Vrchní a spodní díl sudu, tedy víko a dno, jsou evidentně vhodné pro plošné mapování, zatímco válec sudu pro cylindrické. Tak jsem si tedy z původního, řekněme rodičovského objektu, vytvořil objekty dva. První obsahoval víko a dno, druhý válcovou část. U objektu víka a dna jsem aplikoval nějaký materiál, a to pomocí plošné projekce. Nastavil jsem rovinu podle víka a dna, upravil velikost (Správce objektů > Textura > Přizpůsobit objektu) a následně jsem plošné promítání převedl na UV mapování (Správce objektů > Textura > Generovat UVW mapování). U druhé části jsem totéž provedl s tím rozdílem, že jsem použil cylindrické mapování. Pak jsem pomocí pluginu Cube 3D UV Toolkit rozmístil UV síť víka a dna, aby neležely tyto mapy na sobě a také jsem zmenšil UV síť válcové části. Oba objekty jsem pak spojil (Funkce > Spojit), trochu poupravil polohu všech tří fragmentů a bylo. Ještě zoptimalizovat a je to. Takhle to vypadá skoro až krásně… Ale, jedno velké ALE tu prostě je.
U válcové části sudu jsou také nějaká žebra, je tam zaoblení vrchního okraje a podobně. Vezměme si například ta žebra. Při válcové projekci jsou na žebrech vždy smyčky polygonů, které jsou při této projekci degenerované do prosté úsečky. A to je samozřejmě špatně. V pluginu samotném neexistuje postup, kterým by šlo jednoduše tento stav napravit. Tak jsem se pokusil to udělat tak, že jsem objekt s válcovou projekcí trochu upravil, tedy model jsem upravil tak, aby byly při válcové projekci vidět také tyto „skryté“ smyčky polygonů. Ideu jsem měl takovou, že ještě před započetím editace si někde schovám originální objekt a objekt, na kterém připravím UV, bude čistě pracovní. Pak použiji UV mapu pracovního objektu na objekt původní. To jsem také udělal. Výsledkem však byla destruovaná mapa. Chce-li se někdo zeptat proč, tak nevím, zřejmě se mění indexy bodů v objektu, tedy posouvá se pořadí, a to i přesto, že si myslím, že by to nemělo být možné. Opravdu nevím, ale použít to nelze. Takže to je Cube 3D UV Toolkit v kostce (joj to je vtipné). A nezatracujte ho, on za to nemůže. Mějte ho rádi, občas vám to vrátí :-).
Obsah seriálu (více o seriálu):
- Cinema 4D: Modelování lžičky
- Cinema 4D, modelování rotačních objektů (1)
- Cinema 4D, modelování rotačních objektů (2)
- Cinema 4D: Žárovka
- Cinema4D, modelování pomocí funkce Loft
- Cinema 4D - modelování bez křivek
- Cinema4D - modelujeme lidskou ruku
- Západ slunce v Cinemě snadno a rychle, bez použití jediné bitmapy
- In the Shadows... pokračování návodů ze světa stínů a světel
- In the Shadows... pokračování návodů ze světa stínů a světel, díl druhý
- Výroba louče, aneb hrátky s emitorem částic
- Bodypaint, aneb jak vyrábět textury pro 3D lépe než ve 3D
- Pyrocluster, plugin pro Cinemu 4D nejen na tvorbu pyrotechnických efektů
- Vlasy dělají člověka, Shave and a HairCut pro Cinemu 4D (a nejen pro ni)
- Cinema 4D r8 Oxygen, na prvý pohled
- Cinema 4D r 8 Oxygen a její nové modelovací funkce
- F-Curves, jednoduchá editace animací a další nepopsané funkce v Cinema 4D r8
- Jak na inverzní kinematiku v Cinemě 4D, nejen ve verzi 8
- Cinema: Využití primitivního objektu jako polotovaru pro polygonové modelování
- Jak na realisticky vypadající kovový povrch jen za pomoci shaderů? Snadno!!
- Xfrog 4, to pravé potěšení pro virtuální zahrádku
- Jak si ulehčit animace? No od čeho je tu XPresso!
- Bodypaint 3D 2.0, make up animovaných hvězd!
- CINEMA 4D R 8.5, víc než obyčejná subverze
- CINEMA 4D (R7 a vyšší) - tvorba reálně vypadajícího dřevěného povrchu
- Sketch and Toon, jak dohnat lektora výtvarné výchovy k šílenství
- Shave and HairCut 2
- Terragen a Cinema 4D R8.x
- Radiosita v programu Cinema 4D R7 až 8.5
- Materiál keramiky v Cinemě 4D
- Elektrony, jak na ně v CINEMĚ 4D R6
- Jak na některé volně šiřitelé pluginy v CINEMĚ 4D R6, modelování
- CINEMA 4D R9, uživatelské rozhraní
- Novinky v modelování v CINEMĚ 4D R9, n-úhelníky
- Novinky v modelování v CINEMĚ 4D R9, nové nástroje
- Novinky v modelování v CINEMĚ 4D R9, nové funkce
- Dynamická cesta, vlastní plugin pomocí XPressa
- Modelování bronzové sekery od A do Z
- UV mapa bronzové sekery od A do Z
- Texturování bronzové sekery pomocí BodyPaintu 3D od A do Z
- Vytvoření materiálu a scény bronzové sekery od A do Z
- Tvorba iónského sloupu, voluta hlavice, část první
- Tvorba iónského sloupu, voluta hlavice, část druhá
- Tvorba iónského sloupu, dřík
- UV mapa dříku a hlavice iónského sloupu
- Materiály a scéna iónského sloupu
- Modelování prvků architektury, rozeta, díl první
- Modelování prvků architektury, rozeta, díl druhý
- Cube 3D UV Toolkit
- 50grEy - budiž světlo, zdarma
- 51grEy – a jakpak nám ale vyrostl, co říkáte…
- Shadermania - texturování, ale bez textur
- Cinema 4D6 – Modelace lampy
- CINEMA 4D R 9.5, první postřehy a dojmy
- DPIT 3, víc jak obyčejný plugin
- Světla, co nám rozsvítí
- Ambient Occlusion
- Normálové mapy a "pečení" textur v CINEMĚ 4D R 9.5
- Rhodos, Dělová brána u paláce Velmistrů, díl 1
- Rhodos, Dělová brána u paláce Velmistrů, díl 2
- Rhodos, Dělová brána u paláce Velmistrů, díl 3
- Rhodos, Dělová brána u paláce Velmistrů, díl 4
- Čalouněná židlička s kovovým rámem
- Rhodos, Dělová brána u paláce Velmistrů, díl 5
- Rhodos, Dělová brána u paláce Velmistrů, díl 6
- Rhodos, Dělová brána u paláce Velmistrů, díl 7
- Rhodos, Dělová brána u paláce Velmistrů, díl 8
- Rhodos, Dělová brána u paláce Velmistrů, závěr
- Tvorba zjednodušeného charakteru – plynové masky
- Unikátní textura bez jakýchkoliv zdrojů? Jistě...
- Bierhanzlova mast, pro muže všech kast. A nebo taky Hair…
- Osvětlení interiéru, je libo radiozita? Díl první
- Osvětlení interiéru, je libo radiozita? Díl druhý
Tématické zařazení:
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
11. května 2014
-
23. května 2014
Epson na konferenci Droidcon Berlin ukázal nové možnosti čekající na vývojáře OS Android
-
24. listopadu 2014
-
13. května 2014
Samsung NX3000: retro styl, špičkový výkon a snadná konektivita v jednom přístroji
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014