Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
3D grafika
Cinema 4D r8 Oxygen, na prvý pohled
cinema 4D
7. listopadu 2002, 00.00 | Již 23. červece 2002 byla na Siggraphu v San Antoniu představena nová verze populárního modelačního programu Cinema 4D, která se zpožděním dnes dorazila i k nám
23. červece 2002 byla na Siggraphu v San Antoniu představena nová verze Cinemy od německé firmy Maxon, a to již ve verzi osmé. Mám pocit, že zřejmě byla v příchodu do našich luhů a hájů poměrně stydlivá, a tak na náš redakční stůl dorazila až dnes.
Prvý kontakt. Již při spuštění určitě zaujme nové dynamické logo, které opouští klasickou kombinaci černé plochy a broušeného kovu. Další novinkou z oboru zřejmě spíše obchodního je také pojmenování, vězte tedy že osmá verze Cinemy se honosí jménem Oxygen. Nové logo a název předchazejí masivním změnám, které jsou na rozdíl od přechodu ze šesté na sedmou verzi velmi zřetelné.
Vezmeme-li to celkově, tak se změnilo pracovní prostředí, modelační nástroje, jádro renderingu a v neposlední řadě také marketingová strategie firmy Maxon. Jde zejména o to, že tato verze programu využívá zcela své modularity a tak se zavádějí různě nabyté prodejní balíky, které se liší svým obsahem závislým na ceně. Základní verze, které se distribuují jsou tři. Základní verzí je samotná Cinema, která od této chvíle nahrazuje verzi Cinema Art, druhou je verze "XL Bundle", která obsahuje pět dalších modulů a to Mocca, Thinking Particles, Pyrocluster R2, Advanced Render a Net render pro tři klienty. Nejsilnější variantou je "Studio Bundle", které navíc od Bundle obsahuje neomezený Net rendering, Bodypaint 3D a Dynamics. Není od věci poznamenat, že tato nabytá varianta je cenově nastavena na stejnou hodnotu, kterou měla verze R7 v balíku s Net renderem a Bodypaintem. Tím se Maxon přiřadil k obecnému trendu snižování cen svých produktů, kterému odolává, na škodu svých uživatelů, snad už jen 3D Studio Max. A právě tuto variantu Cinemy jsem měl poskytnout k recenzování. K dispozici samozřejmě i na dále zůstává již standartní nabídka vysoce kvalitních Shaderů SLA. Navíc naleznete v záložce plugins poměrně povedený Shader na tvorbu oblohy, který využívá shadery mraku, či případně právě SLA. Vygenerovaná obloha obsahuje všechny související elementy jako slunce či měsíc, včetně jejich vlastností, které jsou generovány na základě datumu, který je nastaven.
Úplnými novinkami mezi uvedenými moduly jsou Mocca, Thinking Particles.
Mocca je speciální modul zaměřený na oblast animací postav (charakter animation). Jde o soubor nástrojů, kterými budete moci podstatně lépe než doposud editovat reálné chování končetin a povrchu-kůže, ku příkladu pomocí měkké inverzní kinematiky. Další možností je nové použití křivek (F-Curves) pro přesnou kontrolu nad pohybem a nové mixování pohybu. Co jsem ocenil je možnost zrcadlení kostí, čímž odpadá zdlouhavé vyrábění osově souměrného systému kostí na osově souměrné postavě.
Thinkings Particles je modul pro emitaci částic, který umožňuje oproti svému standartnímu kolegovi ku příkladu detekci kolize objektů. Tento modul se v zásadě ovládá skrz další novinku, XPresso Editor, což je v zásadě vizuální programovací prostředí, ve kterém se edituje pomocí systému, který není nepodobný vývojovým diagramům. Samozřejmě není toto prostředí určeno jen pro Particles. XPresso totiž umožňuje spouštět různé události na základě jiných událostí ve scéně.
Advanced Render, jak jsem naznačil výše, tak se v této verzi Cinemy jedná o modul, který není obsažen v základní variantě programu, a tak se tedy majitelé této varianty budou muset (stejně jako u verze Art) obejít bez radiosity. Mezi novinku v tomto modulu patří zejména nový DoF, tedy Depth of Field, kdy se dá například editovat síla rozostření a další "módy" roostřední (třeba radiální) a vektorový Motion Blur. Co je věcí nadmíru pozitivní je fakt, že se Cinema při výstupu poměrně znatelně zrychlila. Výrobce deklaruje zrychlení až o 30%. Nevím, zda je ta hodnota úplně přesná, ale rozhodně to pocítíte.
Pokud na základě prozatím relativně letmého zkoumání mohu posoudit, tak moduly Bodypaint 3D, Pyrocluster 2 ani Dynamics neprodělaly žádné zásadní změny. Jednotlivým modulům se budeme věnovat podrobně v navazujících článcích.
Nastavení pyroclusteru, co by příklad nového okna nastavení atributů objektu
Samotná práce v nové Cinemě je příjemná. Musíte se však naučit hledat parametry jednotlivých objektů a nástrojů jinde než v okně, které se otevře při poklikání na ikonu objektu či funkce. Všechny hodnoty jakéhokoliv objektu tedy naleznete na stejném místě, ve standardním prostředí pod správcem objektů. To je však zřejmě to nejmenší. Mezi zásadní novinky patří nový HyperNurbs, u kterého můžete editovat míru jeho účinku na body a polygony, čímž velmi snadno docílíte při užití několika mála sekund zostření hran jinak "zakulaceného" objektu. Další na prvý pohled zřetelnou novinkou je nový editační mód, a to hran, který přibyl k bodům a polygonům. Mezi novinky také patří změna chování osového kříže, který se zjevuje i v případě výběrů bodů a polygonů (i hran). Máte-li vybraný jeden bod, tak se vám zobrazí v tomto bodě i osový kříž daného bodu.
Myslím, že jsem snad pootevřel tomuto tématu dveře a v příštích článcích se podrobně koukneme na jednotlivé novinky zblízka.
Můžeme se také samozřejmě těšit na české prostředí a český referenční manuál, který se připravuje.
Ješte snad adresy, na kterých naleznete další informace a ukázky z nové verze www.3dfortherealworld.com a samozřejměwww.cinema4d.com a www.cinema4d.cz.
Obsah seriálu (více o seriálu):
- Cinema 4D: Modelování lžičky
- Cinema 4D, modelování rotačních objektů (1)
- Cinema 4D, modelování rotačních objektů (2)
- Cinema 4D: Žárovka
- Cinema4D, modelování pomocí funkce Loft
- Cinema 4D - modelování bez křivek
- Cinema4D - modelujeme lidskou ruku
- Západ slunce v Cinemě snadno a rychle, bez použití jediné bitmapy
- In the Shadows... pokračování návodů ze světa stínů a světel
- In the Shadows... pokračování návodů ze světa stínů a světel, díl druhý
- Výroba louče, aneb hrátky s emitorem částic
- Bodypaint, aneb jak vyrábět textury pro 3D lépe než ve 3D
- Pyrocluster, plugin pro Cinemu 4D nejen na tvorbu pyrotechnických efektů
- Vlasy dělají člověka, Shave and a HairCut pro Cinemu 4D (a nejen pro ni)
- Cinema 4D r8 Oxygen, na prvý pohled
- Cinema 4D r 8 Oxygen a její nové modelovací funkce
- F-Curves, jednoduchá editace animací a další nepopsané funkce v Cinema 4D r8
- Jak na inverzní kinematiku v Cinemě 4D, nejen ve verzi 8
- Cinema: Využití primitivního objektu jako polotovaru pro polygonové modelování
- Jak na realisticky vypadající kovový povrch jen za pomoci shaderů? Snadno!!
- Xfrog 4, to pravé potěšení pro virtuální zahrádku
- Jak si ulehčit animace? No od čeho je tu XPresso!
- Bodypaint 3D 2.0, make up animovaných hvězd!
- CINEMA 4D R 8.5, víc než obyčejná subverze
- CINEMA 4D (R7 a vyšší) - tvorba reálně vypadajícího dřevěného povrchu
- Sketch and Toon, jak dohnat lektora výtvarné výchovy k šílenství
- Shave and HairCut 2
- Terragen a Cinema 4D R8.x
- Radiosita v programu Cinema 4D R7 až 8.5
- Materiál keramiky v Cinemě 4D
- Elektrony, jak na ně v CINEMĚ 4D R6
- Jak na některé volně šiřitelé pluginy v CINEMĚ 4D R6, modelování
- CINEMA 4D R9, uživatelské rozhraní
- Novinky v modelování v CINEMĚ 4D R9, n-úhelníky
- Novinky v modelování v CINEMĚ 4D R9, nové nástroje
- Novinky v modelování v CINEMĚ 4D R9, nové funkce
- Dynamická cesta, vlastní plugin pomocí XPressa
- Modelování bronzové sekery od A do Z
- UV mapa bronzové sekery od A do Z
- Texturování bronzové sekery pomocí BodyPaintu 3D od A do Z
- Vytvoření materiálu a scény bronzové sekery od A do Z
- Tvorba iónského sloupu, voluta hlavice, část první
- Tvorba iónského sloupu, voluta hlavice, část druhá
- Tvorba iónského sloupu, dřík
- UV mapa dříku a hlavice iónského sloupu
- Materiály a scéna iónského sloupu
- Modelování prvků architektury, rozeta, díl první
- Modelování prvků architektury, rozeta, díl druhý
- Cube 3D UV Toolkit
- 50grEy - budiž světlo, zdarma
- 51grEy – a jakpak nám ale vyrostl, co říkáte…
- Shadermania - texturování, ale bez textur
- Cinema 4D6 – Modelace lampy
- CINEMA 4D R 9.5, první postřehy a dojmy
- DPIT 3, víc jak obyčejný plugin
- Světla, co nám rozsvítí
- Ambient Occlusion
- Normálové mapy a "pečení" textur v CINEMĚ 4D R 9.5
- Rhodos, Dělová brána u paláce Velmistrů, díl 1
- Rhodos, Dělová brána u paláce Velmistrů, díl 2
- Rhodos, Dělová brána u paláce Velmistrů, díl 3
- Rhodos, Dělová brána u paláce Velmistrů, díl 4
- Čalouněná židlička s kovovým rámem
- Rhodos, Dělová brána u paláce Velmistrů, díl 5
- Rhodos, Dělová brána u paláce Velmistrů, díl 6
- Rhodos, Dělová brána u paláce Velmistrů, díl 7
- Rhodos, Dělová brána u paláce Velmistrů, díl 8
- Rhodos, Dělová brána u paláce Velmistrů, závěr
- Tvorba zjednodušeného charakteru – plynové masky
- Unikátní textura bez jakýchkoliv zdrojů? Jistě...
- Bierhanzlova mast, pro muže všech kast. A nebo taky Hair…
- Osvětlení interiéru, je libo radiozita? Díl první
- Osvětlení interiéru, je libo radiozita? Díl druhý
Tématické zařazení:
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
11. května 2014
-
23. května 2014
Epson na konferenci Droidcon Berlin ukázal nové možnosti čekající na vývojáře OS Android
-
24. listopadu 2014
-
13. května 2014
Samsung NX3000: retro styl, špičkový výkon a snadná konektivita v jednom přístroji
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014