Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
3D grafika
Studio VIZ/MAX R3 - Dohořívající zápalka (1.)
3S Studio VIZ folly zápalka
22. listopadu 2001, 00.00 | V tomto dvoudílném tutoriálu si ukážeme jednoduchou cestu jak vytvořit realisticky vypadající model pomocí deformace objektu Loft a pomocí drobných kouzel, která umí materiálový editor díky maskám a procedurálním mapám.
Tento tutoriál jsem napsal pro 3D
Studio VIZ R3, ovšem základní ovládání tohoto klonu 3D Studia se od 3D
Studia MAX téměř neliší, takže jej lze použít i pro něj.
O 3D Studiu VIZ
se často nepříliš právem
hovoří jako o "ořezaném MAXku". Možná je to také proto, že ho pořídíte
přibližně za polovinu ceny 3D Studia MAX. Ale některými funkcemi určenými
pro architekuru (ale použitelnými zdaleka nejen v ní), dokonce MAXe předčí...
Také proto mohu jeho všestrané využití jen potvrdit.
Na začátek
Návod by měli zvládnout uživatelé, kteří již mají základní znalosti prostředí
3D Studia. Věřím, že si z něho něco odnesou také zkušenější uživatelé.
Se základnímy funkcemi vám mohou pomoci jiné články. Např. na Grafice.cz jste
se mohli v tutoriálu 3DSMax
- zápalka naučit používat nástroje non-uniform Scale a Atmospheric aparatus
pro efekt Combustion. S nimi vám určitě nebude dělat problém vytvořit si na
závěr našeho příkladu oba plameny i kouř dohořívající zápalky. Výsledný vzhled
těchto efektů lze naprosto změnit nastavením jejich parametrů a je jen na
vás jaké plameny vám 3D Studio vykouzlí. Z vlastní zkušenosti vím, že to může
být zdlouhavá práce... Pokud by vás zajímalo, jak jsem vzorový model nastavil
já, zjistíte to ve zdrojovém souboru (obsahuje 3D
model a texturu dřeva).
Výsledek
Nejdřív se podívejte na výsledek. Pokud vás zaujal, pak vězte, že ho bylo
dosaženo pomocí deformace složeného objektu Loft a malými kouzly materiálů
Blend a Cellular. Věřím, že vás tutoriál naučí něco nového a
že omluvíte, že výsledek není dokonale fotorealistický.
Měřítko
(velikost objeků)
Na měřítku našeho modelu v podstatě nezáleží. Takže můžete bez nebezpečí "škrtnout"
třeba i třímetrovou zápalkou. Důležité je dodžet správné proporce modelu.
Proto nebudu v tomto článku uvádět ty hodnoty, které nejsou pro náš příklad
až tak důležité a které si vy můžete nastavit dle libosti. Je ale nutno si
uvědomit, že velikost objektů bude mít vliv i na vzhled materiálů. Vždy si
můžete pomoci nahlédnutím do zdrojového souboru.
Dřívko
- cesta a obrys
Takže vzhůru
do díla. Dřívko vyrobíte ze složeného objektu (Compound Objects) Loft.
Ve 3D Studio existuje téměř vždy několik cest ke stejnému výsledku. Nám se hodí Loft,
protože mu později budeme moci měnit tvar.
Pro hlavičku zápalky použijte postup např. ze článku 3DSMax
- zápalka.
Nyní budete potřebovat profil dřívka zápalky a dráhu, po které profil protáhnete. Ty si nyní vytvořte jako čtverec Rectangle (pro profil) a čáru Line (pro dráhu), které najdete ve skupině objektů Splines.
Tvar dřívka určíme vodorovnou čárou. Kolmosti čar dosáhnete tak, že při umísťování koncového bodu Line budete držet Shift. Úmyslně čáru prozatím ponecháme vytvořenou pouze ze dvou vrcholů. Později totiž použijeme další nástroj, abychom to změnili. Čáru nyní nazvěte Cesta.
Nyní si vytvoříme profil. Pravidelný čtvercový tvar docílíte přidržením klávesy Ctrl při jeho tvorbě. Nazvěte ho Obrys.
Hotová Cesta a Obrys
Dřívko - složený objekt Loft
Je pro nás výhodnější vytvořit objekt Loft tímto způsobem (pořadí Path -> Shape čili aplikovat profil na cestu), protože řídícím prvkem je Cesta. V obráceném pořadí by nám Loft "vyrostl" podle nastavení Pivotu objektu Obrys , což v našem případě nemusí být nejvhodnější - vyzkoušejte si toto chování (o Pivotu, tj. lokálním středu a lokálním souřadném systému každého objektu zas někdy příště).
Jako metodu vytvoření objektu zvolte Instance, abyste ho později mohli pomocí cesty a obrysu měnit. Tato metoda totiž způsobí, že objekt Loft bude dědit vlastnosti zdrojových objektů.
Důležitými parametry jsou Skin Parameters. Protože budete objekt později deformovat, je nutno ho vytvořit z většího množství polygonů. V našem jednoduchém příkladě nás nijak jejich množství neomezuje. Nezapomínejte však, že u rozsáhlejších projektů to může být velký problém a dobré optimalizování modelu je potom skutečná věda. Já jsem nastavil parametr Shape steps na 2 (dělí obrys) a parametr Path Steps na 8 (dělí cestu).
Nezapomeňte označit v sekci Smoothing oba parametry Surface Parameters,
aby měl objekt vyhlazené hrany. Smooth Lenght pro vyhlazení hran, které
vzniknou později jeho ohýbáním a Smooth Width pro vyhlazení hran na obrysu.
Důležité: všechny
tyto parametry budete moci později změnit v panelu Modify.
Nazvěte nový objekt Drivko (nemusíte se bát diakritiky, ale 3D Studio
ji ne všude správně zobrazuje). Drivko si odsuňte, ať máte volný přístup
k objektu Cesta.
Složený objekt Drivko
Shořelá část - zakulacení a pokroucení
Vzhledem k tomu,
že jste vytvořili Drivko jako instanci, bude nyní reagovat na změny zdrojových
objektů Cesta a Obrys.
Protože v přírodě prakticky neexistují ideální hrany, doporučuji je u našeho dřívka také zakulatit. Toho docílíte následovně. Nejdříve na Obrys aplikujte modifikátor EditSpline (na panelu Modify), v něm vyberte vrchol (sub-object Vertex). Označte všechny čtyři vrcholy a buď pomocí pravého tlačítka myši, nebo z nabídky modifikátoru EditSpline vyberte funkci Fillet. Přibližte kurzor k některému z vrcholů (kurzor změní svůj vzhled ) a tažením čtverci přiměřeně zakulaťte rohy. Zároveň můžete v reálném čase pozorovat změny na objektu Drivko.
Vyberte objekt Cesta. Abyste ho mohli deformovat, přidáte na něj nový vrchol. V panelu Modify vyberte sub-objekt Vertex a pravým tlačítkem (nebo z panelu Modify) vyberte funkci Refine. Najeďte kurzorem nad objekt Cesta do míst, kde budete chtít, aby se zápalka začala ohýbat (kurzor se opět změní ) a tam klikněte. Tím jste vytvořili nový vrchol. Nyní se přepněte z Refine do výběrového módu (např. pravým tlačítkem) a označte si koncový a prostřední vrchol, najeďte kurzorem nad jeden z nich a pravým tlačítkem otevřete menu. V něm změňte typ vrcholu na Bezier corner. Teď si vyberte koncový vrchol a ohýbejte podle vaší fantazie...
Metoda lnstance způsobí deformaci objektu Loft podle zdrojových objektů
Shořelá část - zúžení
Zápalka zmenšuje hořením svůj objem. Ve 3D Studiu tohoto efektu docílíte
jednoduše pomocí Deformations v Modify panelu. Vyberte Drivko,
otevřete okno deformování velikosti tlačítkem Scale.
Okno Deformation scale objektu Loft
V okně vidíte křivku definující profil Loftu. Na ose X je délka, na ose Y poloměr v procentech (přesněji míra aplikování profilu). Je na vaší fantazii jak Drivko zdeformujete. Jenom vám poradím, že tlačítko přidává další bod na křivku a stisknutí způsobí, ze je deformace uplatňována symetricky.
Plameny a světlo
Nyní si vytvořte plameny a kouř známým postupem (zase tak jednoduché to není,
chce to trpělivost). Přibližně do středu plamene umístěte světlo typu Omni
a v panelu Modify mu změňte barvu na žlutou a zvětšete podle potřeby
svítivost násobitelem svítivosti Multiplier. V této fázi, byste se měli
dopracovat přibližně k tomuto výsledku:
Model přichystaný pro aplikování materiálů
Závěr
V dalším pokračování tohoto tutoriálu se dozvíte jak ve svém modelu používat
materiál typu Blend jako masku a jak docílit velmi věrohodného povrchu
pomocí procedurální mapy Cellular. Abyste si mohli udelat představu,
zde je malá ukázka:
Obsah seriálu (více o seriálu):
- Přírodní jevy v 3DS Max - 2.DÍL
- Přírodní jevy v 3DStudiu Max - Vodní hladina
- Přírodní jevy v 3DS Max - DÍL 4.
- Modelování v 3DStudiu Max - Exploze
- Modelování v 3DStudiu Max - Stříkačka
- Modelování v 3DStudiu Max - větrný vír
- Modelování v 3DStudiu Max - Fragmentace
- Modelování v 3DStudiu Max - Deformace
- Modelování v 3DSMax - Plasmový oblouk
- Modelování v 3DStudiuMax - Mince
- Modelování v 3DStudiuMax - Tráva
- Modelování v 3DSMax - Blobs
- Modelování v 3DSMax - Kompozice
- Modelování v 3DSMax - Psaní textu
- Modelování v 3DSMax - Sekání
- Modelování v 3D Studiu Max - Krajina
- Modelování v 3DS Max - Telefonní šňůra
- Modelování v 3DS Max - Vrstvy
- Mořská hladina v 3ds max
- Modelování v 3DS Max - Bevel Profile
- Animace předmětu na hladině moře - 3DSMax
- Modelování v 3DS Max - Lavička
- 3D fotomontáž - 3DSMax
- Modelování v 3DStudio Max - Prst
- Animace průletu kamerou nad nerovným povrchem - 3DStudioMax
- 3DSMax - padající sníh
- Modelování v 3DS Max - Střela
- 3DSMax - modelace stíhačky
- 3DSMax - výbuch.
- 3DSMax - začlenění loga do animace.
- 3DSMax - Multimaterial
- 3DSMax - váza
- 3DSMax - padající mince I. díl
- 3DSMax - padající mince II. díl
- 3DSMax - elektrizující efekt.
- 3DSMax - zápalka
- 3DSMax - střih!
- 3DSMax - Particle Array - exploze.
- 3D Studio MAX: 2D Postavy
- 3DSMax - podvodní pohled
- 3DSMax: Baterka + kužel světla
- 3DSMax - lidská ruka
- Studio VIZ/MAX R3 - Dohořívající zápalka (1.)
- 3D Studio VIZ/MAX R3 - Dohořívající zápalka (2.)
- Modelování v 3DSMax - Fotbalový míč
- 3DSMax: Padající mince
- Modelování v 3DSMax - List
- 3DSMax - Vložení detailu do scény
- 3DSMax: Raytrace Materials - sledování paprsku
- Modelování v 3DSMax - Kouzelná hůlka
- Vytvoření hračky psa pomocí Surface Tools
- Modelování v 3DSMax - Hrnek s uchem
- Simulování povrchů pomocí funkce FallOff v 3D studiu Max
- Modelování v 3DSMax - Krabice s džusem
- Modelování v 3DSMax 3 - Ocelové lano
- Tvorba brazilského deštného pralesa v 3D studiu
- Modelování v 3DSMax 3 - Informační panel
- Exploze pomocí částicového systému PArray a atmosférických efektů
- Poklidný sen nenarozené životní formy
- Modelování v 3DS Max 3 - Mýdlo
- Modelování v 3DS Max 3 - Kartáč
- Modelování v 3DS Max 3 - Kaktus
- Modelování v 3DS Max 3 - Svíčka
Tématické zařazení:
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
11. května 2014
-
23. května 2014
Epson na konferenci Droidcon Berlin ukázal nové možnosti čekající na vývojáře OS Android
-
24. listopadu 2014
-
13. května 2014
Samsung NX3000: retro styl, špičkový výkon a snadná konektivita v jednom přístroji
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014