Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
3D grafika
3DSMax: Padající mince
14. ledna 2002, 00.00 | Tutoriál se zabývá problematikou simulace dynamických jevů. Pro úvod do této oblasti jsem zvolil simulaci pádu a dopadu mince na pevnou plochu.
Asi každý už si někdy házel mincí... Naanimovat pád a dopad mince, ve 3D Studiu MAX, se můžeme pokusit pomocí primitivních nástrojů a nikdy nedosáhneme výsledku se kterým bychom mohli být spokojeni. Nebo se nabízí možnost vcelku šikovného uplatnění dynamiky, kterou 3D Studio nabízí. Tento tutoriál se Vám pokusí ukázat, jakým způsobem přistupovat k simulaci dynamických jevů.
Nejdříve si připravíme scénu. Zcela postačí vytvořit jakoukoliv desku (Box). Ve zvolené výšce nad touto deskou umístíme minci (nízký Cylinder). Pokud standardní světlo není to pravé, vytvoříme a umístíme i světlo.
Na řadu přichází vytvoření objektu, který vlastně uvede věci do pohybu - vytvoříme tedy gravitaci. V panelu Create - Space Warps - roletové menu Forces - tlačítko Gravity. Vlastní tvorba objektu funguje na základě Drag & Drop - dojde k vytvoření nerenderovaného představitele, u nejž je nejpodstatnější směr šipky - ten totiž určuje směr, kterým gravitace působí. Pro nás bude evidentně nejvhodnější orientace taková, aby mince padala ve směru kolmém na desku.
Představme si nyní, jak bude vypadat průběh animace - předpokládáme, že na minci působí gravitace a mince bude tudíž uvedena do pohybu, kterému říkáme pád. Problém je, že minci nebyl dán žádný prvotní impuls - nekoná v průběhu pádu žádný rotační pohyb.
Jenže tak to ve skutečnosti nevypadá. Zkusíme tedy dát minci, při její "cestě" dolů, nějaký impuls. Tímto impulsem může být objekt, který minci v její cestě stojí. Můžeme tedy vytvořit malý kvádr (Box), který umístíme mezi minci a desku - de facto "pod" minci - tak, aby jí byla udělena rotace (ne aby mince na tomto malém kvádru zůstala ležet). Tento malý kvádr v poslední fázi tvorby animace schováme, aby nedocházelo k jeho renderování.
Přesuneme se nyní do panelu Utilities. Z nabízených utilit vybereme "Dynamics". Rozbalí se nám lišta, pomocí které nadefinujeme veškeré parametry týkající se vytvářené simulace.
Pomocí tlačítka "New" vytvoříme novou simulaci - tím si zpřístupníme následující položky.
Po stisknutí tlačítka "Edit Object List" se objeví okno, ve kterém označíme objekty, které se budou v simulaci vyskytovat.
Pomocí šipky vpravo ( ">" ) přesuneme označené objekty do výběru - tohoto principu se používá i později...
Na liště s dynamikou si ještě povšimneme tlačítka "Edit Object". Dojde k otevření poněkud obsáhlejšího okna:
V levém horním rohu se nalézá roletové menu, pomocí kterého vybíráme ze seznamu objektů obsažených v simulaci. Zvolme nejdříve například objekt reprezentující minci. Vpravo od tohoto roletového menu se nachází oblast nazvaná "Assign Effects/Collisions" obsahující tlačítka "Assign Object Effects" a "Assign Object Collisions". V oblasti nadepsané "Collision Test" zvolíme představitele objektu, který jsme vybrali v roletovém menu - doporučuji používat pro minci "Cylinder", pro kouli "Sphere", atd., v případě složitějších objektů pak "Mesh" - zde je pak brán v úvahu přesný tvar objektu - díky tomu dochází mnohdy ke komplikacím, ale to je velmi specifická záležitost. Použijme nejdříve tlačítko pro přiřazení efektu "Assign Object Effects": zde nastavíme ovlivnění mince gravitací.
Následuje přiřazení kolizních objektů pro minci - těmito objekty jsou pro nás dva kvádry - jeden způsobuje v průběhu pádu rotaci mince, na druhý kvádr mince dopadá. Stejným způsobem jako v okně pro přiřazení efektů (v našem případě pouze gravitace), přiřadíme minci kolizní objekty.
V sekci nadepsané "Dynamic Controls" se nachází velmi důležitá položka. Pokud totiž zaškrtneme položku "This Object is Unyielding", stane se objekt nepohyblivým - i když na žádný z kvádrů v naší scéně nepůsobí gravitace, po nárazu mince do některého z těchto objektů dojde i k jejich uvedení do pohybu a rotace. Zaškrtnutím této položky u obou kvádrů předejdeme tomuto efektu.
Za zmínku rovněž stojí sekce "Material Editor Physical Properties". Pokud zaškrtneme položku "Override Material ...", bude nám dovoleno zadávat odrazový koeficient, smykové tření, atd. - vše v rozmezí 0.0 - 1.0. Doporučuji pohrát si s těmito koeficienty pro dosažení těch pravých vlastností - jinak vypadá pohyb míčku po jeho dopadu a jinak vypadá pohyb mince, to je asi jasné.
V okně "Edit Object" lze nastavit či nechat automaticky počítat spoustu zajímavých parametrů - hmotnost na základě hustoty, objem, povrch...
Ještě zbývá skrytí kvádru udělujícího minci rotační pohyb. Zvolíme tedy kvádr, který hodláme skrýt a například v panelu "Display", pomocí "Hide Selected" skryjeme tento rušící element.
Když nyní budeme posunovat časovou lištou, nebude docházet k žádnému pohybu. Dynamika totiž funguje tak, že každému objektu se kterým se něco děje v rámci simulace, jsou přiřazovány klíčové body. Tyto body je třeba předpočítat ještě před vlastním renderováním. Pro výpočet těchto klíčových bodů použijeme tlačítko "Solve" nacházející se v nabídkové liště sloužící pro nastavování dynamiky: Utilities - Dynamics. Nachází se zde mimo jiné i položka, udávající časový úsek na který bude výpočet aplikován. Pokud zaškrtneme položku "Update Display ...", budeme moci v průběhu výpočtu sledovat pohyb objektu.
Nyní byly tedy vytvořeny klíčové body a při pohybu po časové liště bude docházet i ke změnám ve scéně.
Zbývá už pouze vyrenderování. K dispozici nabízím svůj zdrojový soubor (zabalený ve formátu Zip - 30kB, bohužel bez textur) a video soubor (formát DivX - 41kB). Přeji mnoho úspěchů s dynamikou...
Obsah seriálu (více o seriálu):
- Přírodní jevy v 3DS Max - 2.DÍL
- Přírodní jevy v 3DStudiu Max - Vodní hladina
- Přírodní jevy v 3DS Max - DÍL 4.
- Modelování v 3DStudiu Max - Exploze
- Modelování v 3DStudiu Max - Stříkačka
- Modelování v 3DStudiu Max - větrný vír
- Modelování v 3DStudiu Max - Fragmentace
- Modelování v 3DStudiu Max - Deformace
- Modelování v 3DSMax - Plasmový oblouk
- Modelování v 3DStudiuMax - Mince
- Modelování v 3DStudiuMax - Tráva
- Modelování v 3DSMax - Blobs
- Modelování v 3DSMax - Kompozice
- Modelování v 3DSMax - Psaní textu
- Modelování v 3DSMax - Sekání
- Modelování v 3D Studiu Max - Krajina
- Modelování v 3DS Max - Telefonní šňůra
- Modelování v 3DS Max - Vrstvy
- Mořská hladina v 3ds max
- Modelování v 3DS Max - Bevel Profile
- Animace předmětu na hladině moře - 3DSMax
- Modelování v 3DS Max - Lavička
- 3D fotomontáž - 3DSMax
- Modelování v 3DStudio Max - Prst
- Animace průletu kamerou nad nerovným povrchem - 3DStudioMax
- 3DSMax - padající sníh
- Modelování v 3DS Max - Střela
- 3DSMax - modelace stíhačky
- 3DSMax - výbuch.
- 3DSMax - začlenění loga do animace.
- 3DSMax - Multimaterial
- 3DSMax - váza
- 3DSMax - padající mince I. díl
- 3DSMax - padající mince II. díl
- 3DSMax - elektrizující efekt.
- 3DSMax - zápalka
- 3DSMax - střih!
- 3DSMax - Particle Array - exploze.
- 3D Studio MAX: 2D Postavy
- 3DSMax - podvodní pohled
- 3DSMax: Baterka + kužel světla
- 3DSMax - lidská ruka
- Studio VIZ/MAX R3 - Dohořívající zápalka (1.)
- 3D Studio VIZ/MAX R3 - Dohořívající zápalka (2.)
- Modelování v 3DSMax - Fotbalový míč
- 3DSMax: Padající mince
- Modelování v 3DSMax - List
- 3DSMax - Vložení detailu do scény
- 3DSMax: Raytrace Materials - sledování paprsku
- Modelování v 3DSMax - Kouzelná hůlka
- Vytvoření hračky psa pomocí Surface Tools
- Modelování v 3DSMax - Hrnek s uchem
- Simulování povrchů pomocí funkce FallOff v 3D studiu Max
- Modelování v 3DSMax - Krabice s džusem
- Modelování v 3DSMax 3 - Ocelové lano
- Tvorba brazilského deštného pralesa v 3D studiu
- Modelování v 3DSMax 3 - Informační panel
- Exploze pomocí částicového systému PArray a atmosférických efektů
- Poklidný sen nenarozené životní formy
- Modelování v 3DS Max 3 - Mýdlo
- Modelování v 3DS Max 3 - Kartáč
- Modelování v 3DS Max 3 - Kaktus
- Modelování v 3DS Max 3 - Svíčka
Tématické zařazení:
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
11. května 2014
-
23. května 2014
Epson na konferenci Droidcon Berlin ukázal nové možnosti čekající na vývojáře OS Android
-
24. listopadu 2014
-
13. května 2014
Samsung NX3000: retro styl, špičkový výkon a snadná konektivita v jednom přístroji
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014