Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:

3D grafika
Studujeme Rhinoceros - Tvorba ploch (4.část)
21. března 2001, 00.00 | V tomto díle seriálu o prostředí 3D programu Rhinoceros si probereme jenom jeden příkaz, ale velmi podrobně. Tímto příkazem bude Loft.
Legenda
Cesta v menuPříkaz
V tomto díle si probereme jenom jeden příkaz, ale velmi podrobně. Tímto příkazem bude Loft.
Tímto příkazem lze tvořit plochy z křivek řazených v posloupnosti za sebou. Dají se jím vytvořit velmi složité plochy, ale má svá omezení. Například u křivek, která obsahují zlomy, lze velmi často očekávat špatné výsledky.
Takovým prvním příkladem využití tohoto příkazu v praxi je tvorba lodního profilu. Lodní modeláři mi dají za pravdu, že tvorba je úplně stejná jako ve skutečnosti. Nejdříve si nakreslíme jednotlivá žebra (nebo je získáme již nakreslená) a potom je rozmístíme ve správném pořadí a vzdálenosti za sebou.

Po zadání příkazu Loft (

Zobrazí se nám úsečky spojující spoje uzavřených křivek.

Musíme nastavit jejich směr pro všechny stejný a pokud možno, aby ležely v jedné přímce. U nás je to jednoduchý problém. Myší postupně vybereme spoje a umístíme je s volbou uchopovacího režimu MID do poloviny "paluby".

V některých (častých) případech se musí obrátit i směr spoje a to provedeme pomocí volby F (FlipDirection). Směr spoje je dán normálou křivky (žebra). Také lze použít volbu A (Automatic), která se pokusí automaticky nastavit spoje do správného směru a přímky. Pokud nám to nevyhovuje, lze volnou N (Natural) vrátit vše do původního stavu.

Po nastavení směrů a posloupnosti spojů potvrdíme a tím se dostaneme do dalších voleb v tomto dialogovém okně. Zároveň se nám ukáže vytvořená plocha dle standardního nastavení tohoto dialogu.

Zde lze měnit styl provedení výpočtu (Style), zda chci stínovaný náhled (Shaded preview) a zjednodušení výsledné plochy (Simplify).
Zde vidíte jednotlivé typy stylů:
Normální (Normal)

Volný (Loose)

U tohoto stylu je dovolena větší odchylka plochy od vstupních křivek a plocha je pak hladší.
Těsný (Tight)

U tohoto stylu se plocha drží co nejblíže vstupních křivek.
Rovné sekce (Straight sections)

U tohoto stylu jsou sekce mezi křivkami přímé.
Rozvinutelný (Developable)
U tohoto stylu vytvoří samostatnou rozvinutelnou plochu nebo spojenou plochu pro každý pár křivek.
U voleb zjednodušení je snad jasná volba Do not simplify - nezjednodušovat.
Volba rekonstruovat s řidícími body (Rebuild with control points) rekonstruuje "žebra" před následným zpracováním.
Volba uzpůsobit v toleranci (Refit within units) uzpůsobí výslednou plochu dle globální tolerance.
To by bylo snad vše k příkazu.
Teď trochu něco z praktických věcí. Určitě velmi názorným příkladem je přechod z kruhového profilu na obdélníkový (toť častý problém ve vzduchotechnice).


Na závěr jedno opětovné upozornění. Dávejte si pozor na směr spojů a jejich umístění. Jejich umístění na profilech (žebrech) má velmi podstatný význam. A jen tak mimochodem se dají použít i otevřené křivky.
Obsah seriálu (více o seriálu):
- Studujeme Rhinoceros 1.1 - Úvod
- Studujeme Rhinoceros - Body a čáry
- Studujeme Rhinoceros 1.1 - Křivky, oblouky
- Studujeme Rhinoceros 1.1 - Kružnice a Elipsy
- Studujeme Rhinoceros 1.1 - Text
- Studujeme Rhinoceros 1.1 - Tvorba ploch (1.část)
- Studujeme Rhinoceros 1.1 - Tvorba ploch (2.část)
- Studujeme Rhinoceros 1.1 - Tvorba ploch (3.část)
- Studujeme Rhinoceros - Tvorba ploch (4.část)
- Rhinoceros 1.1: Modelování digitálního budíku (2.část)
- Studujeme Rhinoceros 1.1 - Technologie Gazelle
Tématické zařazení:
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
11. května 2014
-
23. května 2014
Epson na konferenci Droidcon Berlin ukázal nové možnosti čekající na vývojáře OS Android
-
24. listopadu 2014
-
13. května 2014
Samsung NX3000: retro styl, špičkový výkon a snadná konektivita v jednom přístroji
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014