Studujeme Rhinoceros 1.1 - Technologie Gazelle - 3D grafika - 3Dscena.cz: 3D grafika jako na dlani

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



3D grafika

Studujeme Rhinoceros 1.1 - Technologie Gazelle

Rhinoceros

25. dubna 2001, 00.00 | Dnešní díl seriálu o práci s Rhinem 1.1 bude opět věnován tvorbě ploch. Tentokrát se zaměříme na technologii Gazelle.

Legenda

Cesta v menu
Příkaz

V tomto díle si probereme příkaz NetworkSrf, který velmi rád používám.

Tento příkaz je úplná novinka v Rhinu 1.1. Verze 1.0 ji neobsahuje. Tento příkaz používá patentovanou technologii Gazelle™, což je vysoce rychlá nelineární optimalizační technologie pro tvorbu, lícování a deformaci ploch.

Zde není tato technologie plně využita, protože zatím v Rhinu 1.1 slouží k tvorbě ploch ze sítě křivek - příkaz NetworkSrf (Ikona textu Surface > From Curve Network). Pomocí něj lze vytvořit plochu i z nekvalitních křivek. Křivky mohou být uzavřené i otevřené. Křivky se nemusí v místě křížení vůbec dotýkat a ani nemusí plynule navazovat na hrany sousedních ploch. I přesto Rhino vytvoří plochu dle zadaných návazností.

Teď si vysvětlíme postupně celý příkaz a nakonec si probereme ukázky tvorby.

Tak prvním krokem je vybrání křivek. Křivky můžeme vybrat hromadně a Rhino si je sám setřídí. Automatické setřídění se řídí parametrem AutoSort. Pokud Rhino není schopen křivky setřídit, nabídne vám, abyste to udělali ručně.

Příklad


Po té nám nabídne dialogové menu, kde si zadáme paramatry pro tolerance ploch, navázání normál a spojitosti.

Příklad


Hraniční křivky (Edge Curves)
Zde si nastavíme toleranci pro hraniční křivky. Hrany výsledné plochy budou ležet v této toleranci vůči vstupním křivkám hran. Výchozí nastavení je hodnota globální tolerance.

Vnitřní křivky (Interior Curves)
Zde si nastavíme tolerance pro vnitřní křivky. Plochy bude ležet v této toleranci vůči vnitřním vstupním křivkám. Výchozí nastavení je hodnota globální tolerance násobená 10.

Úhel (Angle)
Pokud navazujeme tečnost nebo křivost podél hran, udává tato volba přesnost pro navazování normál.

Navazování hran (Edge Matching)
V této oblasti si můžeme pro každou hranu nastavit samostatnou hodnotu spojitosti. Aby byla tato volba k dispozici, musíme mít vybránu alespoň jednu z hraničích křivek jako hranu sousední plochy. Pokud na stejném místě leží hrana plochy i křivka, ujistíme se, že jsme vybrali hranu plochy. Ujistíme se pomocí dialogového okna Choose multiple objects.

Teď si něco povíme o vstupních křivkách.
Všechny křivky v jednom směru musí křižovat všechny křivky v druhém směru a nesmí se křižovat navzájem v rámci jednoho směru.

Příklad
Dobře

Příklad
Špatně

Křivky s nahromaděnými řídicími body mohou způsobit selhání příkazu.

A nyní pár ukázek nakonec.
Jedna dobrá finta jak vytvořit kufrový roh - v jednom rohu se sbíhají tři různé zaoblení. Nejdříve postupně zaoblíme hrany různými poloměry. Po té vytvoříme příkazem Blend plynulé přechodové křivky, kterými ořízneme přebývající plochy.

Příklad

Poté již na hrany aplikujeme příkaz NetworkSrf se spojitostmi G1.

Další ukázka je přímo z praxe. Tuto část nevím jak bych vymodeloval jako jednu plochu.

Příklad

To je asi tak vše. Neprobral jsem všechny varianty tohoto příkazu, ale prostě to nejde - možností je hodně, co jak udělat.

Obsah seriálu (více o seriálu):

Tématické zařazení:

 » 3D grafika  

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: