Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
![OBLIBENE_TITLE2](/templates/108/gr/print-logo.gif)
3D grafika
Studujeme Rhinoceros - Body a čáry
18. prosince 2000, 00.00 | V tomto díle si probereme prostředí Rhina a příkazy pro body
a čáry. Pusťte se s námi do 3D grafiky.
Prostředí
![Prostředí Rhina](/old-idif/grafika/images/strh01_01.jpg)
Legenda
Cesta v menu
Příkaz
![Levé tlačítko](/old-idif/grafika/images/l.gif)
![Pravé tlačítko](/old-idif/grafika/images/p.gif)
Body
Curve > Point Object![Ikonové menu pro body](/old-idif/grafika/images/strh01_02.gif)
Body jsou v každém modeláři prostředkem informací. Slouží nám jako nosné prvky každé křivky, plochy a tělesa. Samozřejmě je použiváme samostatně jako pomocné body při konstrukci a odvozování u většiny příkazů.
![Zobrazení bodů](/old-idif/grafika/images/strh01_03.gif)
Body jsou zobrazeny jako malé čtverečky a jsou vždy viditelné. Tím se liší od řídících bodů a editačních bodů, protože ty jsou součástí jiných objektů. Body vytvořené těmito příkazy jsou samostané.
Single Point
Curve > Point Object > Single Point
Point
Kreslení bodu v zadaných souřadnicích nebo ukazáním místa.
Multiple Points
Curve > Point Object > Multiple PointPoints
Kreslení více bodů v zadaných souřadnicích nebo ukázáním. Příkaz pokračuje dále a ukončíte jej stiskem klávesy ENTER.
Closest Point
Curve > Point Object > Closest Point
ClosesPt
Nalezení bodu, který je nejbližší danému objektu. Rhino vytvoří bod na vybraném objektu s nejmenší kolmou vzdáleností od základního bodu. V prvním kroku vybereme objekty pro zjištění nejbližšího bodu a v druhém pak základní bod.
![Příklad](/old-idif/grafika/images/strh01_04.gif)
Divide Curve by Length of Segments
![Levé tlačítko](/old-idif/grafika/images/l.gif)
Curve > Point Object > Divide Curve by > Length of Segments
DivideByLength
Rozdělení křivky délkou segmentů. V prvním kroku vyberem křivku, kterou chceme rozdělit a v druhém zadáme délku segmentů. Dělení na segmenty se provádí z počátku křivky. Pokud chceme aby se dělení provádělo z opačného konce, obrátíme směr křivky příkazem DIR.
![Příklad](/old-idif/grafika/images/strh01_05.gif)
Divide Curve by Number of Segments
![Pravé tlačítko](/old-idif/grafika/images/p.gif)
Curve > Point Object > Divide Curve by > Number of Segments
Divide
Rozdělení křivky počtem segmentů. V prvním kroku vyberem křivku, kterou chceme rozdělit a v druhém zadáme počet segmentů. Pokud chceme dodatečně křivku rozdělit na samostatné objekty, použijeme příkaz SPLIT.
![Příklad](/old-idif/grafika/images/strh01_06.gif)
Čáry a lomené čáry
Curve > Line![Ikonové menu pro čáry](/old-idif/grafika/images/strh01_07.gif)
Rhino reprezentuje všechny křivky (úsečky, oblouky, kružnice, křivky volného tvaru a všechny další typy křivek, které najdete v menu Curve) jako NURBS křivky. Kdykoliv vás Rhino vyzve ke zvolení křivky, můžete zvolit jakýkoliv z těchto objektů, včetně čar a lomených čar. Čáry a lomené čáry jsou speciálními křivkami, které obsahují rovné segmenty. Čáry a lomené čáry mohou být vytvořeny z jiných objektů a mohou být použity k tvorbě jiných křivek, ploch, spojených ploch a sítí polygonů.
Single Line
Curve > Line > Single Line
Line
Kreslení jedné čáry. Čára je dána počátečním a koncovým bodem. Pokud chcete od počátečního bodu kreslit čáru na obě strany, zadejte znak B a stiskněte ENTER. Chcete-li vytvořit několik nezávislých, dotýkajících se čarových segmentů, použijte příkaz Lines. Chcete-li vytvořit jedinou lomenou čáru, složenou z čarových segmentů, použijte příkaz Polyline.
![Příklad](/old-idif/grafika/images/strh01_08.gif)
Line Segments
![Pravé tlačítko](/old-idif/grafika/images/p.gif)
Curve > Line > Line Segments
Lines
Kreslení více čar. Čáry jsou dány počátečním a koncovým bodem. Příkaz pokračuje v kreslení čar do stisku klávesy ENTER. V tomto příkazu funguje undo. Po zadání znaku U a stisku ENTER se odstraní naposledy nakreslený segment.
![Příklad](/old-idif/grafika/images/strh01_09.gif)
Polyline
![Pravé tlačítko](/old-idif/grafika/images/l.gif)
Curve > Line > Polyline
Polyline
Kreslení lomené čáry. Je dána počátečním bodem a dalšími vrcholy lomené čáry. V tomto příkazu funguje undo. Po zadání znaku U a stisku ENTER se odstraní naposledy nakreslený vrchol. Pro uzavření lomené čáry stačí stisknout ENTER. Pro neuzavírání lomené čáry slouží parametr NoClose.
Angled
Curve > Line > Angled
LineAngle
Kreslení čáry pod zadaným úhlem vůči jiné čáře. Nejprve zadáme počáteční bod a koncový bod základní čáry. Dalším krokem je zadání úhlu vůči základní čáře. Pak zadáme koncový bod.
Perpendicular from Curve
Curve > Line > Perpendicular from Curve
LinePerp
Kreslení kolmice z křivky. Pohyb markeru je omezen na pohyb po křivkách. Kolmice je dána bodem který vybereme na křivce a koncovým bodem který je dán na kolmici a aktivní konstrukční rovinou. Po zadání znaku B a stisku ENTER bude čára pokračovat na obě strany od počátečního bodu.
Perpendicular to 2 Curves
Curve > Line > Perpendicular to 2 Curves
LinePP
Kreslení čáry kolmé ke dvěma křivkám. Zadáme první křivku poblíž kolmice a potom druhou křivku.
![Příklad](/old-idif/grafika/images/strh01_10.gif)
Tangent from Curve
Curve > Line > Tangent from Curve
LineTan
Kreslení tečny z křivky. Nejdříve zadáme bod na křivce, kde chceme vytvořit tečnu. Pohyb markeru bude omezen na pohyb po tečně. Tečnu vytvoříme zadáním dalšího bodu. Po zadání znaku B a potvrzením ENTER se bude tečna kreslit na obě strany.
Tangent to 2 Curves
Curve > Line > Tangent to 2 Curves
LineTT
Kreslení tečny ke dvěma křivkám. Zadáme první křivku poblíž tečny a potom druhou křivku.
![Příklad](/old-idif/grafika/images/strh01_11.gif)
From 4 Points
Curve > Line > From 4 Points
Line4Pt
Kreslení čáry ze čtyř bodů. Nejdřive zadáme první bod základní čáry, potom druhý. Marker se bude pohybovat přímce definované těmito body. Teď postupně nadefinujeme koncové body úsečky.
![Příklad](/old-idif/grafika/images/strh01_12.gif)
Normal to Surface
Curve > Line > Normal to Surface
Normal
Kreslení kolmice na plochu. Nejdříve vybereme plochu ke které chceme udělat kolmici. Marker se omezí na pohyb po ploše a my vybereme bod z kterého bude vycházet kolmice. Marker se omezí na pohyb po kolmici na plochu v daném bodě. Teď buď zadáme koncový bod nebo přímo délku od bodu v příkazovém řádku. Při zadání znaku B a stisku ENTER bude kolmice pokračovat na obě strany.
Vertical to CPlane
Curve > Line > Vertical to CPlane
LineV
Kreslení vertikální čáry. Vybereme počáteční bod v pohledu s tou konstrukční rovinou, ke které chceme vztyčit kolmici. Pak vybereme koncový bod nebo zadáme vzdálenost v příkazovém řádku. Při zadání znaku B a stisku ENTER bude kolmice pokračovat na obě strany.
Bisector
Curve > Line > Bisector
Bisector
Kreslení čáry, která půlí úhel. Nejprve vybereme počátek půlící čáry. Pak vybereme koncové body, které vytvoří s počátkem 2 přímky a ty defunjí půlený úhel. Pak už definujeme koncový bod zadáním nebo délku z příkazové řádky.Při zadání znaku B a stisku ENTER bude úsečka pokračovat na obě strany.
![Příklad](/old-idif/grafika/images/strh01_13.gif)
Polyline Through Points
Curve > Line > Polyline Through Points
PolylineThroughPt
Vytvoření lomené čáry procházející skupinou bodů. Vybereme body jimiž má lomená čára procházet. Můžeme je vybírat v jakémkoliv pořadí. Výsledný tvar to neovlivní. Zato pohled v jakém jsme body vybírali vliv má.
Polyline On Mesh
Curve > Line > PolylineOnMesh
PolylineOnMesh
Kreslení lomené čáry přímo na síti polygonů. Nejdříve vybereme síť polygonů. Ihned můžeme kreslit po ploše tvořenou polygonovou síťí. Zadáním parametru U a stiskem ENTER se vrátíme o jeden krok zpět. Zadáním parametru C a stisku ENTER se použije první bod jako koncový.
![Příklad](/old-idif/grafika/images/strh01_14.gif)
Convert Curve to Polyline
Curve > Line > Convert Curve to Polyline
ConvertToPolyline
Konverze křivek na lomené čáry. Vybereme požadované křivky a potom zadáme maximální povolenou hodnotu úhlu mezi sousedními segmenty lomené čáry. Větší úhly mají v důsledku hrubější aproximaci, menší úhly lepší.
A to je proteď vše.
Obsah seriálu (více o seriálu):
- Studujeme Rhinoceros 1.1 - Úvod
- Studujeme Rhinoceros - Body a čáry
- Studujeme Rhinoceros 1.1 - Křivky, oblouky
- Studujeme Rhinoceros 1.1 - Kružnice a Elipsy
- Studujeme Rhinoceros 1.1 - Text
- Studujeme Rhinoceros 1.1 - Tvorba ploch (1.část)
- Studujeme Rhinoceros 1.1 - Tvorba ploch (2.část)
- Studujeme Rhinoceros 1.1 - Tvorba ploch (3.část)
- Studujeme Rhinoceros - Tvorba ploch (4.část)
- Rhinoceros 1.1: Modelování digitálního budíku (2.část)
- Studujeme Rhinoceros 1.1 - Technologie Gazelle
Tématické zařazení:
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
11. května 2014
-
23. května 2014
Epson na konferenci Droidcon Berlin ukázal nové možnosti čekající na vývojáře OS Android
-
24. listopadu 2014
-
13. května 2014
Samsung NX3000: retro styl, špičkový výkon a snadná konektivita v jednom přístroji
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014