Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
Cinema 4D
Octane render pro CINEMU 4D, že by deja-vu? Seznámení
10. června 2014, 13.19 | Je to již několik let, co jsme recenzovali zajímavý unbias engine Octane s velmi rozumnou cenou. Doba pokročila, Octane vyrostl, změnil majitele, změnil cenu a postupně přichází s novými a novými pluginy pro různé 3D aplikace. Mimo jiné i pro CINEMU 4D. Dobrá záminka k tomu, abychom se po dlouhé době na Octane podívali znova...
A podívání to bude jistě zajímavé. Protože, jak jsme řekli, doba pokročila. Na obzoru je již druhá verze aplikace a možnosti enginu jsou dnes podstatně širší než kdy dříve. A i hardware je dnes jinde. Doba se mění. A Octane s ní. I jeho vlastník...
Těch změn je opravdu hodně. V prvé řadě asi i to, že Octane dnes již nepatří společnosti Refractive software, ale společnosti Otoy. A ta je vlastněná korporací Autodesk. Mimo samotný vývoj Octane renderu se postupně objevují i různě propracované bridge do různých aplikací.
V současné chvíli tak můžete Octane využívat přímo v následujících programech:
OctaneRender je přemostěn do:
3dsMax
ArchiCAD
AutoCAD
Blender
CINEMA 4D
Daz Studio
Invertor
Lightwave
Maya
Poser
Revit
Rhino
Softimage
Modo
Co se naopak nezměnilo? Octane render je stále striktně založený na technlogii NVidia CUDA a nepodporuje ani výpočet na CPU, ani pomocí technologie OpenCl. Ideálním vybavením je pro tento engine rodina karet s čipem GK 110. tedy jak jsme již psali v předchozím článku, jedná se o karty GF 780, 780 Ti, Titan, Titan Black a Titan Z. Případně i Quadro K6000 a Tesly K20. Postupně nově uváděná řada Maxwell (prozatím zastoupená jen low-cost a technologicky mírně „hybridní“ kartou 750) je již také podporována, ale přiznávám že prozatím jsem nenarazil na informaci s jakým výsledkem. Pravdou ale je, že i tato lowcost karta dává poměrně dobré výkony v OpenCl a lze tedy předpokládat, že ani v CUDA nebude tahat za až tak kr átký provaz.
Octane se stále honosí označením unbias. Hovořili jsme o tom již mnohokrát, ale berte to maličko s rezervou. Není zrovna unbias přístup definovat max depth hodnotu v unbias. Tedy je to řekněme „skoro unbias“, což může skýtat výhodu v rychlosti.
V současné chvíli již vykukuje nová verze Octane 2.x, ale prozatím je oficiální uváděnou verzí verze 1.x, v této chvíli, včetně přemostění do CINEMY 4D, verze 1.54.
Ještě k cenové politice. Ta se i díky nezávislému vývoji pluginů může lišit podle toho, ve které aplikaci chcete Octane provozovat. Tedy jednou věcí je cena samotného Octane, druhou pak cena pluginu.
Samotný standalone Octane stojí 199 EUR/USD (a zase, tohle mne tak zlobí! Proč že to nejmohu koupit v USD?)
http://render.otoy.com/shop/standalone.php. V případě že byste pro své studium potřebovali více licencí, je jejich cena značně zvýhodněna.
V případě pluginu se pak jedná o kombo standalone verze a pluginu. Jak jsme zmínili, zde se může cena lišit.
Několik příkladů:
CINEMA 4D plugin + Octane standalone: 359 EUR/USD
3ds Max plugin + Octane standalone: 359 EUR/USD
Rhinoceros plugin + Octane standalone: 339 EUR/USD
Blender plugin + Octane standalone: 279 EUR/USD
Než začneme se samotnou recenzí Octane v CINEMĚ 4D, pojďme se podívat na některé důležité informace a odkazy:
Octane render webpage:
http://render.otoy.com/index.php
Demo verze:
http://render.otoy.com/downloads.php
Plugin pro CINEMA 4D:
http://render.otoy.com/shop/cinema4d_plugin.php
Forum, určitě si jej nenechte ujít, už kvůli informacím z vývoje jak standalone, tak pluginu...
Octane, co nového?
Změny v samotném Octanu jsou v porovnání s mými starými recenzemi obrovské. Od uživatelského rozhraní, které si sice zachovalo svou strukturu, ale drobností se změnilo poměrně dost, přes technologický pokrok uvnitř enginu.
Nějaké příklady? Podporovány jsou například instance, effect SSS, lze objekty částečně komponovat (zda vrhají stíny či ne), jsou podporována IES světla, můžeme renderovat různé typy „passů“, vytvářet matte materiály, nově je připravován nový systém pro motion blur, dodány jsou nástroje pro post produkční úpravy (glare, efekty čočky a další), podporován je allembic, directlighting režim obsahuje 5 různých systémů včetně MC enginu (tedy nikoliv již jen AO, ale MC je dobrým kompromisem kvality/času) a tak dále.
Plugin pro CINEMU 4D
Instalace pluginu je poměrně klasická, doporučuji v případě koupě využívat co nejnovější verze, které jsou ke stažení na foru. V případě takové verze je nutné vždy odstranit knihovny, které jsou určené pro jiné verze CINEMY 4D, než právě používáte. Tedy každá verze CINEMY 4D má v rootu adresáře plugin svou dll knihovnu. Pokud zde necháte knihoven více, nepůjde plugin spustit. Instalace pluginu obshuje mimo jiné velmi dobře zpracovaný manuál. Ten není vyloženě komplexní, ale přesto je dobře obsáhne základní informace o nastavení pluginu a technologiích, které nabízí. Nemiňte jej, některé techniky užití pluginu nejsou až tak nativní, jak by se m ohlo na první pohled zdát.
Plugin pro CINEMU 4D má na svědomí turecký vývojář s nickem AOktar, za kterým se skrývá jméno Ahmad Oktar. A plugin je v současné chvíli již poměrně dospělý a de-facto umožňuje pracovat jen a pouze uvnitř CINEMY 4D. To má své obrovské výhody.zejména v tom, že není zapotřebí scénu před renderingem dokončit, ale můžeme na ní pracovat průběžně.
Plugin je koncipován velmi klasicky, ale vlastně jen na první pohled. Najdeme jej samozřejmě všude tam, kde bychom jej očekávali, ale samotnou koncepcí je poněkud rozvitější. To ještě vysvětlíme.
Základní umístění pluginu je následující:
Nastavení renderingu
Menu Pluginy
Hlavní menu programu – derivát nabídky z menu Pluginy
Správce objektů – vlastnosti(tagy)
Správce materiálů – tvorba materiálů
Kanálové shadery
Uvedený seznam bylo možné předpokládat, přesto je ale samotné užití pluginu jiné, než by se na první pohled mohlo zdát. A trochu za to mohu asi i já. Protože úplně v počátku tvorby pluginu jsem s Ahmadem douze diskutoval o „zkratkách“, které by bylo dobré do ovládání pluginu přidat. Například mít všechny základní nástroje tvorby na jednom místě, v hlavní liště ovládání pluginu. A tak se i stalo. Pro první kontakt jsou tyto zkratky vynikající.
Nastavení renderingu
Nastavení renderingu je vlastně aktivačním nastavením celého enginu. Tedy z listu nabízených enginů si můžeme vybrat Octane a pokračovat dále. Například nastavením typu enginu, který Octane použije... Opravdu? No, řekněme jen částečně. Protože toto nastavení nemusí být vůbec klíčové. A také asi většinou vůbecklíčové nebude. Doporučuji pokračovat jinde. Přesto je zde nastavení, které se může hodit. Například můžeme zadat, aby se v případě změn ve scéně odesílaly do enginu jen objekty, které byly změněné.
Menu Pluginy, hlavní menu
Podstatně silnější a komplexnější nastavení máme k dispozici v menu Pluginy a nebo skrze hlavní menu, kde je speciální položka Octane. Menu Pluginy obsahuje příkazy: Convert materials, Live Viewer Window, Octane dialog a Settings. Položka v hlavním menu je shodná, jen chybí příkaz pro konverzi.
Začněme od té konverze. Jedná se samozřejmě o příkaz Convert materials, kterým můžeme konvertovat materiály CINEMY 4D do interních materiálů Octane. Jak je zvykem není tato konverze nějak komplexní, ale může pomoci a zrychlit přípravu scény.
Podstatně důležitější jsou tři zbývající příkazy, které spouští tři hlavní panely enginu. Vlastně, pokud bychom si všechny tři tyto panely dali do jednoho okna, tak získáváme kopii nastavení Octanu přímo v CINEMĚ 4D. A to včetně vlastně všech příkazů (řekněme zrychlujících připravených „zkratek“), které bychom mohli potřebovat.
Prvním z těchto důležitých míst je panel Octane dialog. Je panelem ovládajícím vlastně vše zmíněné (viz výše). Můžeme jím posíalt obraz do náhledového renderu, zastavovat a opětovně zpouštět, ovládadat materiály pomocí klasického editoru Octane, ale hlavně jím můžeme vytvářet opravdu vše, co pro nastavení Octane potřebujeme. Materiály, kamery, fyzikální oblohu, světla, nastavení HDRi mapy a tak dále. Zapomenout nesmíme na napojení na Live databázi materiálů a i nastavení kernelu lze zadat pomocí této palety.
Dalším podstatnou položkou menu pluginy je živé náhledové okno. To je aktivně propojené s oknem editačním a tak změny provedené v náhledu se odrazí v editačním a i obráceně. Tedy úpravy editačního okna se zobrazí v náhledovém.
Poslední podstatný příkaz je pro zobrazení nastavení systému, tedy využitého kernelu, účtu, post efektů, hardware a tak dále.
Tyto tři zméněné příkazy jsou všechny přístupné i pomocí hlavního menu programu. Jsou umístěné v menu, které instalací pluginu vzniklo.
Správce materiálů
Dalším podstatným místem je samozřejmě správce materiálů, pomocí kterého můžeme vytvářet nové materiály. Můžeme, ale jak už víme, nemusíme. Protože na to „existuje zkratka“ pomocí hlavního ovládacího panelu. Zkratka rychlejší. Stejně je ten panel stále otevřený...
Zpět k tématu. K dispozici máme v rámci vytvoření materiálu tři základní materiály. Octane materiál, který můžeme přepnout do tří dalších typů. A to materiálu Diffuse (difuze, matné povrchy a emisní plochy), Glossy (lesklé, odrazivé povrchy) a nakonec Specular (refrakční průhledné povrchy). K dispozici jsou ještě další dva specifické materiály. První je pro míchání dvou materiálů (Mix) pomocí slideru definujícího váhu vstupních materiálů a pak další speciální materiál pro portály. Tedy pro definování vstupu, kudy že do scény vchází světlo.
Ve výsledku je tedy časté, že jeden koncový materiál je tvořen minimálně dvěmi dalšími. A nebo i více materiály, které jsou již míchané pomocí jiných dílčích „mixů“. Udržet si v takovém případě přehed vyžaduje slušné nadání organizace scény a využití vrstev...
Kanálové shadery
Kanálové shadery jsou věcí materiálů. Jistě, ale nejenom jich. A to proto, že se používají i v případě tagů, tedy vlastností, které známe ze Správce objektů. Příkladem může být nastavení HDRi (Environment tag) vlastnosti. Pro načtení textury je nutné načíst do tagu shader ImageTexture. Kanálový shader, aby bylo jasno...
Tedy kanálové shadery jsou samostatnou kapitolou. Kdo je chce pořádně pochopit, měl by se vrátit a spustit samotný Octane a vytvořit si nějaký materiál přímo v Octanu. Protože to co najde v CINEMĚ 4D, to najde i v Octanu. Spektrum shaderů je totožné.
Vlastnosti
Skutečně poslední lokací ve které se nacházejí prvky pluginu jsou vlastnosti. Platí ale opět to, co jsme již zmínili. Než využívat tyto vlastnosti, je jistě rychlejší vytvořit příslušný objekt se všemi příslušnými vlastnostmi rovnou. Ale, tak jako tak, můžeme zejména při konverzi tyto vlastnosti potřebovat a tak zde najdeme vlastnost pro vytvoření HDRi prostředí (umisťuje se na objekt Obloha) vlastnosti světel (skutečných plošných světel, v reálu se vlastně jedná o klasické iluminační plochy), Object tag slouží k základnímu komponování, Camera tag nastavení kamery a nakonec je zde ještě přednastavený Environment tag upravený pro simulaci fyzikáln í oblohy.
Závěrem prvního dílu
Tak se nám to s tím Keplerem nakonec rozjelo, co říkáte. Určitě ano, myslím že to dnes na úvodní seznámení stačilo. Další, již podrobnější informace čekejte zase příště.
Link vimeo: https://vimeo.com/97719362
|
|
|
|
|
|
|
|
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
11. května 2014
-
23. května 2014
Epson na konferenci Droidcon Berlin ukázal nové možnosti čekající na vývojáře OS Android
-
24. listopadu 2014
-
13. května 2014
Samsung NX3000: retro styl, špičkový výkon a snadná konektivita v jednom přístroji
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014