Truespace od verze 1.0 do verze 5.x - 3D grafika - 3Dscena.cz: 3D grafika jako na dlani

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



3D grafika

Truespace od verze 1.0 do verze 5.x

24. května 2002, 00.00 | Přinášíme komparativní popis prostředí programového balíku Truespace od verze 1.0 až po 5.x. Jak se tento 3D nástroj vyvíjel, a které funkce nabízí v jednotlivých verzích? Seznamte se prosím.

Truespace je původní 3D nástroj od společnosti Caligari, kterému naše média nevěnují příliš velkou pozornost, přestože se běžně používá i u nás. Proto jsme se rozhodli vás s tímto zajímavým a poměrně dostupným řešením postupně seznámit prostřednictvím série článků a tutoriálů. Začněme popisem funkcí v Truespace od verze 1 do verze 5.

Truespace ve verzi 5.0

Pro ty, kteří o softwaru Truespace nikdy neslyšeli. Jedná se o software pro 3D vizualizaci a animaci, který cenově odpovídá nejnižší třídě a co se týče vyspělosti funkcí, pohybuje se někde ve třídě střední. Truespace 1 vznikl v roce 1994 a byl poměrně jednoduchou alternativou pro 3D modelování a vizualizaci. V té době vzniklo i první 3D Studio Max, které bylo řádově vyspělejším nástrojem, ovšem také podstatně dražším. V Truespace 2 byla představena nová sada nástrojů tzv. ořezové funkce a deformace objektů podle ploch a primitiv. Truespace 3 z roku 1997 zaznamenal asi největší skok a to hned několika novinkami. Funkcí simulace fyzikálních podmínek a procesů, metaballs, vylepšené texturováním, možností nastavení prostředí a TSX pluginy, které ve verzích nižších chyběli. Verze 4.x přinesly přívětivější on-mouse menu, lepší podporu OpenGL, podporu programovacího jazyka Python, ve kterém se dají programovat animace složitějších scén, atd. Dalším významným krokem byl Truespace 5, který přišel s NURBS a metaNURBS povrchy pro rychlé modelovaní nepravidelných tvarů a povrchů, plus lepší práce se světli a stíny. Ve verzi 5.1 přibyla podpora Macromedia Shockwave (Flash) a přímí export 3D tvorby (animací) do tohoto formátu (SWF), verze 5.2 přinesla jen několik oprav v systému a podporu 3D formátu pro web Viewpoint (předchůdcem a méně dokonalým formátem je WRL a WRML97). Truespace v dnešní podobě, tedy ve verzi 5.2 je vrcholem střední třídy podobného softwaru, funkcemi sahá až do vyšší třídy a zároveň drží cenu v únosné míře i na naše poměry, tedy 595$ za krabicovou verzi (cca 20 000 kč). Podle posledních zpráv je již ohlášena verze 6.0 na konec tohoto roku.

A nyní již k samotnému softwaru a jeho funkcím. Protože celá řada uživatelů ještě dnes s úspěchem používá nižší verze tohoto systému, přinášíme popis, ve kterém si můžete velmi snadno porovnat jejich funkčnost.


Prostředí Truespace verze 1.0
Po spuštění programu vás uvítá velká plocha na níž je mřížka. Menu s nástroji je zobrazeno v dolní části jako klasická ikonová lišta. Vše je pochopitelně uspořádáno do sekcí.

Ikona Popis dostupný i ve verzi:
klasická funkce UNDO a REDO. 2 / 3.x / 4.x / 5.x
funkce DELETE pro vymazání aktuálního objektu nebo skupiny objektů. 2 / 3.x / 4.x / 5.x
COPY slouží ke kopírování objektů nebo skupiny objektů, objekty jsou umístěmny přesně na stejné pozice jako kopírovaný originál. 2 / 3.x / 4.x / 5.x
Funkce GLUE slouží ke slučování a rozlučování skupin objektů nebo jejich jednotlivých částí 2 / 3.x / 4.x / 5.x

Ikona Popis dostupný i ve verzi:
Funkce MATERIAL LIBRARY umožňuje používat přednastavené knihovny materiálů a přidávat nové soubory s příponou MLB, které je pak dále možno upravovat. 2 / 3.x / 4.x /
5.x (rozšířen)
funkce SHAPES pro import základních tvarů, je možno vytvářet vlastní tvary a následně je uložit do seznamu stávajících, pro pozdější vyvolání. 2 / 3.x / 4.x / 5.x

Ikona Popis dostupný i ve verzi:
SELECT výběrová šipka pro označování, tažení, rotaci a změnu velikosti objektu. Je možné zadat hodnoty rotace, posunu, velikoti atd. i číselně. 2 / 3.x / 4.x / 5.x
Samostatná funkce MOVE pro posun v osách X,Y,Z, které je možno zamykat a povolovat. 2 / 3.x / 4.x / 5.x
Samostatná funkce ROTATE pro rotaci v osách X,Y,Z, které je možno zamykat a povolovat. 2 / 3.x / 4.x / 5.x
Samostatná funkce SCALE pro změnu velikosti v osách X,Y,Z, které je možno zamykat a povolovat. 2 / 3.x / 4.x / 5.x
HIERARCHY slouží k manipulaci objektovou posloupností a skupinami objektů.

Ikona Popis dostupný i ve verzi:
EDIT FACE slouží k výběru a editaci bodů, hran a ploch v osách X,Y,Z. Jedná se o posun, rotaci a změnu velikosti. 2 / 3.x / 4.x / 5.x
EXTRUDE, vytažení z plochy, je multifunkční nástroj, který v sobě skrývá dalších několik funkcí spojených s prací s plochou. (např. opis křivky plochou objektu, bevel funkci bo ytvoření hrany pod určitým úhlem.) 2 / 3.x / 4.x / 5.x
Funkce DEFORM slouží k deformaci objektů a to buť přímou editací definovaných bodů, nebo deformační plochou, válcem či krychlí. Počet editačních bodů se dá měnit ve všech osách. 2 / 3.x / 4.x / 5.x

Ikona Popis dostupný i ve verzi:
Funkcí TEXT, se definují font, velikost, tloušťka, italika, encoding. Má dvě varianty, plošnou v ose X-Y a vertikální v ose X-Z nebo Y-Z. 2 / 3.x / 4.x / 5.x

Ikona Popis dostupný i ve verzi:
REGULAR PLYGON je osově souměrný polygon (6-ti,8-mi .. až N-úhelník) s pevným středem v roviňě definované osami X a Y. 2 / 3.x až 5.x (rozšířen)
SPLINE PLYGON je plynulou uzavřenou křivkou v roviňě definované osami X a Y. 2 / 3.x / 4.x / 5.x

Ikona Popis dostupný i ve verzi:
PAINT je nástrojem pro texturování kompletního objektu barvou či obrazem ve formátech BMP, TGA, JPG, TIF, PCX - podle verze Truespace. Na objekt je možné natáhnout i BUMP texturu pro definici plastičnosti. 2 / 3.x / 4.x / 5.x
UV PROJECTION definuje jakým způsobem má být natažena textura na povrch objektu, základními prvky jsou - plocha, válec a koule, v Truespace 4.x a 5.x jsou rozšířeny o krychli a válec se základnami. 2 / 3.x /
4.x a 5.x (rozšířen)
MATERIAL RECTANGL slouží definici části lochy na objektu, která je následně vyplněna texturou, tato funkce se dá uplatnit třeba pro nálepku na plechovce. 2 / 3.x / 4.x / 5.x

Ikona Popis dostupný i ve verzi:
LIGHTS / CAMERA definuje tři druhy světla (ve vyšších verzích více typů) a kameru. Světlo rozptýlené, místní a bodové. Pro všechny se dají definovat stíny a ohyb, intenzita, barva. Kamera definuje polohu kamery a její záběr. 2 / 3.x / 4.x / 5.x

Ikona Popis dostupný i ve verzi:
ANIMATION TOOL je panel s jehož pomocí lze klíčovat každý snímek zvlášť a zároveň projít animací, jako náhledem. Lze s ním provést tzv. AUTO RECORD, který ulehčuje animování například rotace o určitý úhel... atd. 2 / 3.x / 4.x / 5.x
ANIMATION PATH jsou definice cest kamer či objektů ve scéně. Definují se podobně jako SPLINE POLYGON každý segment pro editaci je kličovým. Ostatní jsou jednotlivá políčka animace. 2 / 3.x / 4.x / 5.x
LOOK AT, LOOK AHEAD slouží k nastavení snímání kamery LOOK AT znamená - sleduj objekt ve scéně a LOOK AHEAD sleduj cestu. Znamená to, že kamera sleduje po dobu pohybu po nadefinované cestě objekt nebo cestu. 2 / 3.x / 4.x / 5.x
ANIMATION PROJECT WINDOW slouží jako časová osa komplexnějším animacím a lze na ní definovat začátky, konce a vlasní animování jednotlivých objektů ve scéně. 2 / 3.x / 4.x / 5.x

Ikona Popis dostupný i ve verzi:
GRID je definice mřížky pro ustavení objektů ve scéně (pozor, nejedná se o definici mřížky, kterou vidíte na ploše). Jedná se o definici roztečí křížových bodů, podle kterých se předměty ustavují. 2 / 3.x / 4.x / 5.x
AXES kliknutím na toto tlačítko získáte iformaci o poloze všech os v objektu (o osovém středu). 2 / 3.x / 4.x / 5.x
NORMALIZE AXES SCALE slouží k přenastavení os (rotace, posunu, velikosti - informativní). 2 / 3.x / 4.x / 5.x
SMOOTH se používá ke zjemnění detailu objektu - přidá polygony. Může také sloužit k převodu na trojúhelníky, destrukci na jednotlivé segmety a vymazávání nepotřebných - neviditelných bodů. 2 / 3.x / 4.x / 5.x

Ikona Popis dostupný i ve verzi:
VIEW je nástroj zobrazení scény - zhora, zleva, zprava, iso, pohledem kamery - pokud je kamer více, zobrazí se pohled aktuálně vybrané kamery. 2 / 3.x / 4.x / 5.x
MOVE WORLD slouží k posunu kompletní scény po osách X,Y,Z s možností jejich zamykání a povolování. 2 / 3.x / 4.x / 5.x
ROTATE WORLD slouží k rotaci kompletní scény po osách X,Y,Z s možností jejich zamykání a povolování. 2 / 3.x / 4.x / 5.x
SCALE WORLD slouží k přibližování a vzdalování se od scény - maximální vzdálenost = rybí oko po osách X,Y,Z s možností jejich zamykání a povolování. 2 / 3.x / 4.x / 5.x
NEW VIEW je nástroj pro dodatečné zobrazení pohledů na scénu - zhora, zleva, zprava, iso. 2 / 3.x / 4.x / 5.x
CLOSE ALL PANELS zavírá všechny stávající panely na ploše. 2 / 3.x / 4.x / 5.x


Truespace verze 2.0

Ikona Popis dostupný i ve verzi:
VIEW je nástroj zobrazení scény - zhora, zleva, zprava, iso. 3.x / 4.x / 5.x
PLUG-IN slouží k definování nových rozšiřujících možností Truespace - využívá se zde formátu 8BF. 3.x / 4.x / 5.x

Truespace verze 3.x

Ikona Popis dostupný i ve verzi:
METABALLS TOOL je nástroj pro objekty organického charakteru - tekutiny, plyny, a vůbec deformace organického charakteru. 4.x / 5.x
PLASTI FORM slouží k modelování objektem vybraným ze základních primitiv. Modelovat je možné ve všech osách za pomoci myši. 4.x / 5.x
3D PAINT slouží k malování přímo na povrch objeků - fixírkou nebo šťetcem. Je možné malovat i plasticky - například vhodné pro navození realistického dojmu svaru. 4.x / 5.x
PHYSICAL SIMULATIONS slouží k simulaci přírodních vlivů jako je vítr, gravitace, tření, materiály a jejich pružnost, hmotnost, křehkost, atd. Definice kotevních bodů pro pevnou rotaci, rychlost a zrychlení. 4.x / 5.x
IK TOOL je nástroj definující pohyby kloubů pomocí nihž se objekty vůči sobě pohybují - například paže nebo noha. Je možné definovat hraniční pohyby, rotaci v osách a úhel max. rotace. 4.x / 5.x
MAGNETIC TOOL umožňuje přiřadit objektu magnetické schopnosti, například i gravitaci, a rotační gravitaci. Je možné nastavit celý objekt jako magnetický nebo jen FACE. 4.x / 5.x
MIROR slouží k zrcadlení objektu, je možné jej použít u souměrných objektů. 4.x / 5.x
LINK ADD slouží k přidání prolinkování na určitou URL - jedná se o využití scény ve formě WRML pro použití v prostředí internetu. 4.x / 5.x
3D SOUND slouží k začlenění 3D ozvučení do animací. 4.x / 5.x
TSX PLUG-IN slouží k nahrání přídavných modulů ruzného charakteru a tím slouží k rozšíření praktických možností Truespace. Od verze 3.x se používá nový formát TSX 4.x / 5.x

Truespace verze 4.x

Ikona Popis dostupný i ve verzi:
NURBS je nástroj pro vytváření křivkových objektů z nekřivkových. Lze jej použít k editaci těchto objektů pomocí vytvořených křivek. 5.x
ADD SKIN TO SKELETON slouží k přiřazení objektů kostře - například vymodelované tělo se natáhne na kostru, která definuje jeho možnosti pohybu. 5.x

Truespace verze 5.x

Ikona Popis dostupný i ve verzi:
TRIMMING CURVE je ořezová křivka - a z toho vyplývá, že slouží k ořezu ploch.
SURFACE je nástroj pro definici ruzných druhů ploch. Tyto plochy slouží k volnému modelování.
BLEND SURFACE slouží k přesnému spojování ploch.
PRIMITIVES jsou rozšířeny nové funkce NURBS. Jedná o se primitiva definovaná a editovatelná křivkami. At jiz pomocnými (editačními), nebo těcmi ze kterých se objekt skládá.
LIGHTS ve verzi 5.x jsou rozšířeny o několik typů světelných zdrojů. Panelové, projektorové, prochazející obrazky atd. (jejich funkce zůstává)
  • Přímý export do formátu SWF (FLASH) a formátu Viewpoint
  • Vylepšené texturování
  • Knihovny světel, objektů, cest, nahledů, materiálů, scén, nastavení
  • Vylepšená UV projekce

Tématické zařazení:

 » 3D grafika  

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: