Shave and HairCut 2.5 - 3D grafika - 3Dscena.cz: 3D grafika jako na dlani

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



3D grafika

Shave and HairCut 2.5

29. března 2004, 00.00 | 2. března vyšla nová subverze pluginu Shave nad HairCut, řešení na tvorbu vlasů pro CINEMU 4D (a také Mayu). Asi se lze zeptat, co čekat od subverze? Odpověď může v tomto případě znít, byla zrozena pro rychlost.

Tak jsem se těšil a také se nakonec dočkal. A na co? Na novou subverzi pluginu Shave and HairCut 2.5. I když, možná jsem se zase až tak nadšený nebyl, nebo byl? Vlastně ano, byl, i když jsou oblasti, jejichž zpracování mne zklamalo.

V prvé řadě jsem byl velmi potěšen tím, že se opravdu potvrdily informace pocházející z různých materiálů, Shave 2.5 je skutečně velmi rychlý, ale k tomu se ještě dostaneme.

Nějak mám pocit, že by někdo měl říci tvůrci pluginu, Joe Alterovi, že i obal prodává. Vlastně již od verze 1 se vzhled pluginu nikterak nezměnil. A nejen pluginu, dá se však přeci říci, že dobré a úspěšné věci se měnit nemají. Na druhou stranu však jsou stejné i veškeré grafické a doprovodné materiály. To může někoho odradit, protože pak může mít uživatel pocit, že se stále nic nemění a pak se logicky ptá, proč že by si měl kupovat novou verzi programu. To je přitom podle mého mínění dost škoda, protože plugin měl prozatím v každé variantě, kterou jsem měl k dispozici, co nabídnout a byl zas o kus dál.

Začneme ale od píky. Od instalace. Subverze se instaluje jako vždy bez problémů a stejně jako v předchozích verzích, tak i v této vše doplňuje kolekce předdefinovaných vlasů a doprovodných ukázkových scén.

Máme-li plugin nainstalovaný, pak si tedy můžeme vytvořit první scénu a poté se upřímně zděsit. Kde je nějaká novinka? No vlastně nikde. Plugin vizuálně vypadá zcela stejně jako ve verzi 2 a veškeré paleta možností je naprosto shodná. Změny jsou však někde jinde. Když bychom editovali materiál vlasů, pak bychom se možná mohli pozastavit nad tím, že se trochu jinak chovají parametry na stránkách Frizz a Kind, které se starají o rozcuchání vlasů. Vzhled takto upravených vlasů je zas o něco bližší realitě. Je tu však jeden háček. Tím je skutečnost, že díky změněné funkci parametrů na těchto stránkách může být potřeba při práci se scénami vytvořenými v předchozí verzi pluginu tato nastavení upravit.

Na stránkách materiálu Color a Style jsou pole, kterými se mohou definovat některé vlastnosti vlasů pomocí obrázků, či shaderů. A právě se shadery se vyskytl problém v pluginu Shave And HairCut 2.0 v programu CINEMA 4D R8.5, který měl přepracované rozhraní tvorby materiálů, přesněji řečeno zakomponované SLA shadery. Díky této změně v CINEMĚ totiž Shave nebyl sto načítat tyto shadery. Byl to poměrně kritizovaný jev a tak jsem se těšil na to, že byl napraven. Chyba lávky. Do těchto polí lze nahrát shadery, ale pouze některé z nich skutečně s pluginem spolupracují (například Šum, tím je myšleno bývalý SLA Noise), přičemž po jejich načtení a stisknutí tlačítka Edit pro otevření jejich editačního pole se otevře nastavení příslušného shaderu, ve kterém však není náhled…. Mimo to další shadery, například Fůzi, sice můžeme do pole načíst, ale to je asi všechno, protože fakticky nepracují. Do těchto shaderů totiž nelze nic vložit.

Výše popisovaný negativní fakt není svým způsobem tak říkajíc na hřišti vývojáře Shavu, protože on rozhraní editoru materiálu CINEMY nepředělal, přesto jsem doufal, že si s tímto problémem poradí. Je pravdou, že po tomto uvedeném zjištění jsem měl obličej trochu protažený, i když výše popsaný problém je omezen jen na nejnovější verzi CINEMY 4D (R8.5) a také na poměrně specifické použití shaderů, protože většinou člověk asi použije obrázek (když už má UVW mapu). Když už jsme však u tohoto tématu, tak nejde o problém neřešitelný, protože právě v CINEMĚ 4D R8.5 je nástroj, pro "upečení" textury. Stačí si tedy připravit požadovaný materiál ze shaderů, který chceme použít na objektu a poté z tohoto materiálu upéct texturu, kterou následně použijeme v nastavení materiálu vlasů.

V dalších oblastech však již nová subverze exceluje. Asi tím nejdůležitějším, což bylo i uváděné v materiálech, je skutečnost, že měl být zrychlen render od 25% až po 100%. A tak jsem to zkusil. Stejnou scénu jsem vyrenderoval s verzí 2 a poté i s verzí 2.5. Výsledek odpovídal zrychlení skutečně někde okolo 25%. Další testy jsem nedělal, avšak mám za to, že hlavně jednodušší vlasy se renderují zcela zásadně rychleji a tak je klidně možné i dosažení horní hranice zrychlení.

V rychlosti však změny nezůstaly. Pokud mohu soudit, tak se zřetelně zlepšilo vyhlazení vlasů a také vzhled měkkých stínů. Plugin se opět posunul směrem k dokonalosti. Toť v zásadě vše. Mimo tyto základní oblasti (rychlost výstupu a viditelně lepší vzhled) byly také odstraněny některé drobné chybky. Bohužel ale ne problém se shadery v CINEMĚ 4D R8.5. Na obranu nutno poznamenat, že je asi docela problém pro vývojáře pluginu vytvořit systém, který by pracoval s oběma schématy struktury tvorby materiálů, tedy se schématem starším, do CINEMY 4D R8.2 a novým verze R8.5. Poslední věcná poznámka patří uživatelům platformy MacOS 9, kteří si musí pro práci s tímto pluginem updatovat svůj systém na vyšší verzi.

Pokud má subverze býti pouhým zlepšením verze původní, pak Shave and HairCut tento předpoklad splňuje. Při prvním a i druhém pohledu se sice nic nezměnilo, ale rychlost výpočtu je skutečně poměrně dramaticky zvýšená a asi to samo o sobě stačí na slova chvály. Protože je faktem, že ono čekání až "tráva začne růst" bývá dost otravné a navíc i drahé. Dalším plusem je zas o něco realističtější vzhled.

Jak je mým zvykem, plugin jsem si důkladně vyzkoušel. Jak jsme se již zmínili, jen ta rychlost je přesvědčivá sama o sobě. V tom asi tkví maximální kouzlo nové subverze tohoto pluginu. Co tedy dodat. Jste-li uživateli verze 1, či 2 a pokud používáte Shave skutečně často, pak se update vyplatí. Podle předběžných zpráv by měl stát cca 70 EUR (více na http://www.digitalmedia.cz/store), což není zas až tak hrozné.

Tématické zařazení:

 » 3D grafika  

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: