Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
3D grafika
Rychlovarná konvice v rhinoceros 2 (krok za krokem)
3. července 2003, 00.00 | Tutoriál doporučujeme hlavně začátečníkům, protože
pracuje se základními funkcemi programu a obsahuje dostatek obrázků pro pochopení.
Tělo konvice
Nejprve si vytvoříme
obrys naší konvice ze čtyř stran pomocí křivky
(Curve >
Free-form > Control Points). Pro lepší výsledek
doporučuji při vytváření všech křivek používat co nejméně kontrolních
bodů, výsledek bude kvalitnější. Pokud se vám křivka nepovedla, tak ji
poupravte pomocí kontrolních bodů
(Edit > Point Editing > Control Points On).
obrys je
tvořen čtyřmi křivkami
Na vrchol těchto křivek vložíme bod (Curve > Point Object > Single Point). Pro správnou polohu bodu použijte uchopování END. Nyní pomocí funkce Csec Profiles (Curve > CSec Profiles) vytvoříme několik profilů konvicí.
Nyní použijeme funkci loft (Surface > Loft), kterou aplikujeme na profilové křivky a bod. Ale protože konvice nemá dno, tak použijeme funkci cap (Solid > Cap Planar Holes).
Ucho konvice
Nyní máme dva objekty, ty spojíme pomocí operace boolean union (Solid > Union).
spojení pomocí operace boolean union
Protože jsou spoje mezi tělem a uchem konvice ostré, použijeme funkci fillet edge (Solid > Fillet Edge), pomocí níž se vytvoří zaoblení. Tuto funkci aplikujeme jak na horní část ucha, tak i na dolní část. Velikost zaoblení závisí na zadané hodnotě, která se vpisuje do horní stavové řádky.
Hrdlo
Vytvoříme si tři křivky, které následně spojíme v jednu pomocí funkce join
(Edit > Join) - na obrázku zvýrazněna žlutě.
Označíme si tuto křivku v pohledu right a použijeme funkci na přenesení křivky na plochu project (Curve > From Objects > Project). Křivka se nám přenese i na ucho konvice, kde ji však nepotřebujeme, a tak ji můžeme smazat. Za to původní křivku nemažte, ta se nám bude ještě později hodit.
Pomocí nanesené křivky uděláme do konvice díru. Nejprve, ale musíme celou konvici rozdělit na jednotlivé surface/plochy, a to tak, že použijeme funkci explode (Edit > Explode). Po rozdělení označíme plochu, kde je naše křivka a aplikujeme funkci split (Edit > Split) a následně vybereme naši křivku. Plocha se rozdělí na plochu okolo křivky a na plochu vně křivky. Plochu vně křivky smažeme. Funkce john je opak funkce explode, proto označíme všechny části konvice a stiskneme tlačítko. A konvice je opět z jednoho kusu.
Nyní se dostáváme k tomu, proč jsem upozorňoval, abyste křivku, se kterou jsme začínali modelovat hrdlo konvice, nemazali. Křivku si označíme a aplikujeme na ní Offset (Curve > Offset). Tím naší křivku zvětšíme - závisí na hodnotě, kterou zadáte do horního stavového řádku a pak opět přeneseme na konvici.
Vytvoříme si „oválnou“ křivku do tvaru „V“ (na obrázku fialová), která bude představovat horní okraj hrdla. Její dva konce budou napojeny na naší větší přenesenou křivku, která je již na ploše konvice. Použijeme na křivku zobrazení kontrolních bodů a zapneme si přichytávání END. Tuto samou oválnou křivku ve tvaru „V“ zkopírujeme a poposuneme ji do střední části hrdla. Opět pomocí kontrolních bodů ji přichytíme na již hotovou křivku na ploše konvice, ale přepneme na přichytávání NEAR. Na dolní část dáme jeden bod. Lépe je to vidět na obrázku:
Nyní použijeme na tyto dvě křivky (fialové) a jeden bod funkci loft. Na vzniklou plochu použijeme funkci offset, ale tentokrát offset na plochy (Surface > Offset ). Funkci offset použijeme směrem dovnitř (plocha se tedy zmenší). Dvě vzniklé plochy propojíme funkcí loft.
Rozdělení těla
Dále vytvoříme tři křivky z boku konvice jako na obrázku.
Na označené křivky v pohledu z boku aplikujeme funkci project a vybereme následně konvici. Na konvici se nám vytvoří křivky, které opět za pomocí funkce split rozřežou konvici. Nezapomeňte, že konvice před touto operací musí být rozdělena na jednotlivé plochy (explode).
Vytvoříme si bod v místech, jako na obrázku:
Zapneme si přichytávání POINT, spustíme funkci extrude to point
(Surface > Extrude > To Point) a označíme hrany víka konvice (na obrázku
zeleně), následně označíme náš bod. Tím vznikne plocha pod víkem konvice. Tato plocha bude pravděpodobně ze dvou částí, proto ji spojíme john a zkopírujeme si ji do schránky „Ctrl+C“. Tuto plochu spojíme s víkem john. Ostré hrany víka můžeme
nyní zaoblit funkcí fillet edge. Na víko bych použil ještě explode, abych mohl smazat dolní část víka, potom spojil opět funkcí john.
Tento postup zopakujeme u těla konvice, kde leží víko. Začneme tím, že vložíme zkopírovanou část „Ctrl+V“.
Naprosto stejný postup nadále zopakujeme na dolní části konvice.
Vyřízlé esovité plochy z boku konvice zaoblíme také, ale trochu jinak. Tyto dvě plochy propojíme pomocí funkce loft. Tuto „loftovanou“ plochu opět zkopírujeme „Ctrl+C“, spojíme funkcí john a zaoblíme funkcí fillet edge. Opět použijeme explode a smažeme střední pruh, pak následně opět john. Vložíme zkopírovanou část „Ctrl+V“ a zopakujeme postup okolo esíčkovitých ploch.
Tlačítko
Tlačítko na uchu konvice vymodelujeme tak, že v horním pohledu si vytvoříme elipsu (Curve >
Ellipse > From Center). Pak použijeme funkci project pro
přenesení elipsy na ucho, split pro rozřezání plochy, dále funkcí extrude
(Surface > Extrude) vytáhneme plochu hran tlačítka směrem dolů (dovnitř ucha),
spojíme john s tlačítkem a zaoblíme fillet edge.
Horní část víka
Vytvoříme si kouli (Solid > Sphere > Center, Radius), kterou si upravíme pomocí kontrolních
bodů do tvaru podobnému elipsoidu, který je z jedné strany zúžený.
Od víka odečteme booleanem Difference (Solid >
Difference) upravenou kouli. Vzniklé hrany opět zaoblíme fillet edge.
Vytvoříme si ještě dvě křivky (jako na obrázku) na ně použijeme extrude,
následně vzniklé plochy spojíme funkcí loft, použijeme john
a opět zaoblíme.
Zástrčku vymodelujeme tím, že vytvoříme několik průřezů. Ty pak pomocí loftu dostanou určitý tvar. Přidáním dvou válců (Solid > Cylinder) a pomocí booleanu vytvoříme zbytek. Kabel stvoříme pomocí křivky, na kterou aplikujeme (Solid > Pipe).
Pak už jen stačí celý model exportovat do nějakého renderovacího programu, nastavit osvětlení, vytvořit materiály a je hotovo.
Tématické zařazení:
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
11. května 2014
-
23. května 2014
Epson na konferenci Droidcon Berlin ukázal nové možnosti čekající na vývojáře OS Android
-
24. listopadu 2014
-
13. května 2014
Samsung NX3000: retro styl, špičkový výkon a snadná konektivita v jednom přístroji
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014