Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
3D grafika
Pomlázka v 3DS Max
pomlazka
4. dubna 2003, 00.00 | K vytvoření tradiční velikonoční pomlázky použijeme nástroje Array a "modelovací techniku" lofting. Návod je určen spíše pro začínající uživatele 3ds max, ale možná zaujme i protřelé 3D grafiky.
Jelikož je tu jaro a blíží se Velikonoce, rozhodl jsem se tento tutoriál věnovat něčemu pro toto období typickému - dnes se pokusíme vymodelovat pomlázku.
K jejímu vytvoření použijeme nástroje Array a "modelovací techniku" lofting. Návod je určen spíše pro začínající uživatele 3ds max, ale kdo ví - třeba zaujme i protřelé 3D grafiky (i když... ;-)
1. Pomlázka
Začneme tak, že si ve viewportu Top vytvoříme spirálu (Helix; Create -> Splines -> Helix)
a nastavíme jí následující parametry :
Dále si v témže viewportu vytvoříme kruh (Circle; Create -> Splines -> Circle), jehož poloměr (Radius) nastavíme na "2"
Měli bychom vidět něco takového :
Vybereme (zde modrý) kruh a na panelu Create zvolíme "Compound Objects" a klikneme na "Loft"
v nastavení zvolíme "Creation Method -> Get Path"
a klikneme na spirálu :
Měl by se vytvořit nový objekt, představující jeden prut pomlázky :
Je však nevhodně natočen, takže klikneme pravým tlačítkem myší na ikonce "Rotate"
a v okně s nastavením zadáme tyto hodnoty :
Změny by se měly projevit následovně :
Vybereme (kliknutím v libovolném viewportu) "prut" a v hlavní nabídce vybereme "Tools -> Array...". Tento nástroj nám pomůže prut vhodně nakopírovat tak, aby výsledek působil jako pomlázka - tedy několik prutů spletených dohromady.
V okně s nastavením klikneme na tlačítko ">" vedle "Rotate" (zpřístupníme tak nastavení Totals - celkové posunutí, otočení a změna velikosti; my pouze zadáme Rotate - Z na 360 degrees (stupňů) :
Typ objektu nastavíme na "Instance" - není to však nikterak důležité, můžeme ponechat nastavení "Copy",
a konečně nastavíme celkový počet objektů na 5 :
A po kliknutí na OK by se měl objevit z větší části dokončený "polotovar" pomlázky.
Pro větší "realističnost" (celkem se obávám tento termín v návodu tohoto typu použít - ale nic lepšího mě nenapadá) pomlázku "ohneme".
Vybereme tedy všechny pruty (tažením se stisknutým myšítkem v libovolném viewportu)
a na panelu Modify, ve výsuvné nabídce "Modifier List" vybereme modifikátor Bend,
jehož parametry nastavíme takto (v podstatě nastavíme jen jak se má pomlázka "prohnout" (Angle : 10 - ale může být i víc či míň, to záleží čistě na vašem citu) :
pomlázka se "prohne" :
2. Mašle
Další částí, bez které by pomlázka nebyla pomlázkou (v reálném světě by ani
dost dobře nedržela pohromadě), je mašle. Berte prosím následující řádky s
rezervou, výsledek celkem dost závisí na tom, jakou čáru - představující tvar
mašle - nakreslíte; tedy tak trochu i na vašem štěstí.
Možná také existuje lepší postup jak mašli vymodelovat - ale zkusme to dnes
následovně :
Ve viewportu Top vytvoříme čáru (Create -> Splines -> Line) představující tvar mašle :
Dále (stále ve viewportu Top) vytvoříme obdélník (Rectangle; Create -> Splines -> Rectangle) :
Obdélník je onen fialový, blíže nespecifikovatelný objekt napravo od pomlázky.
Vybereme obdélník, a jako při tvorbě prutu pomlázky, na panelu Create zvolíme "Compound Objects" a klikneme na "Loft"
v nastavení zvolíme "Creation Method -> Get Path" a klikneme na čáru - mašli :
Vytvoří se "mašle", která je však zcela jistě nevhodně umístěna. Proto ji pomocí Move
a Rotate
Dále zúžíme mašli v oblasti kolem "uzlu" :
Na panelu Modify (s vybranou mašlí) klikneme na tlačítko "Scale" v nabídce "Deformations" :
Objeví se okno s nastavením. Nejprve ověříme, je-li deaktivována symetričnost
křivek (aktivovaná je žlutě podbarvená)
,
přepneme na přizpůsobování osy
a vytvoříme pomocné body : klikneme na tlačítko
, čímž
zaktivujeme tvoření bodů na křivce - ty přidáme tak, že na zvoleném místě křivky
klikneme.
Takto vytvořené body následovně přesuneme (po kliknutí na
) do
vhodných pozic (osa "x" je umístění na mašli, osa "y" představuje velikost
křivky v daném místě). V mém případě vypadala křivka následovně (plynulých
přechodů mezi body dosáhnete tak, že na zvoleném bodě kliknete pravým myšítkem a
z nabídky vyberete Smooth) :
Křivka se však může lišit případ od případu, je důležité, aby výsledek byl podobný tomuto obrázku (nebo takový, jakého si přejete dosáhnout) :
Ještě dodáme "zvlnění" mašle - aby nepůsobila tak uměle vypnutě : Na panelu "Modify" vybereme z nabídky "Modifier List" modifikátor "Noise", jehož parametry změníme (například) následovně :
Mašle by se měla "zvlnit" :
Nakonec můžeme přiřadit vhodné materiály, a tím by měla být pomlázka hotova.
Tématické zařazení:
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
11. května 2014
-
23. května 2014
Epson na konferenci Droidcon Berlin ukázal nové možnosti čekající na vývojáře OS Android
-
24. listopadu 2014
-
13. května 2014
Samsung NX3000: retro styl, špičkový výkon a snadná konektivita v jednom přístroji
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014