MorphInk 99 v2.0 - 3D grafika - 3Dscena.cz: 3D grafika jako na dlani

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



3D grafika

MorphInk 99 v2.0

8. června 2001, 00.00 | MorphInk je relativně normální morfovací program, ovšem pracující výhradně se spline křivkami a vektorovými trajektoriemi pohybujících se objektů - co všechno ale dnes už není normální, že?

MorphInk 99 má už několikaletou historii a možná ho tedy budete znát už z dřívějška, přesto si neodpustím krátký úvodní popis jeho možností a technik, které používá. Zaměření tohoto morfovacího programu čistě na práci s několika typy vektorů dnes už nikoho nepřekvapí, samozřejmá je ale i práce s bitmapovými obrázky ve formě pozadí nebo předlohy pro tracing. MorphInk obsahuje částečně interaktivní editační nástroje pro kreslení 2D křivek, jejich převedení do 3D podoby s pomocí efektů, klíčování s pomocí jednotlivých scén a exportní modul pro uložení ve formátech ANC, GIF a SWF (Shockwave/Flash). Program stojí 40,- USD, je určen pro Windows 95/98/ME/NT4/2000 a zkušební verzi můžete testovat po dobu 15 dnů.



Ačkoliv nabízí MorphInk několik kreslících nástrojů na 2D křivky a jejich případný převod do 3D podoby, použití programu je vhodné pouze pro některé typy grafiky. Hlavním typem jsou tzv. cartoon animace, u kterých lze využít možností programu poměrně dobře, mnohem horší je, budete-li chtít importovat vektorový obrázek a dále ho editovat, zde je už komfort práce takřka minimální. Program v podstatě nemá žádná nastavení ani nijak složitě strukturovaná menu, parametry animace včetně její původní velikosti se nastaví v jednom z nemnoha samostatných okének a všechny nástroje potřebné k editaci a kreslení jsou rozmístěny kolem hlavního okna.



Klíčování scény je doslova primitivní a zapomeňte na časovou osu jako u střihových a postprodukčních programů, nic takového MorphInk nemá. Zato má docela šikovně vymyšlený systém klíčů alias styčných bodů vektorových animací. Scénu jednoduše zduplikujete (stačí dát vložit novou scénu a zbytek udělá MorphInk sám), objekty či křivkami "hýbnete" myší na požadované místo a výsledný pohyb si už program spočítá sám. Celkový počet scén není nijak omezen, stejně jako počet objektů a křivek na scéně. Přímo v hlavním okně programu si kdykoliv můžete animaci přehrát, přes jednotlivé scény pak přejíždí ukazatel času. Samotný MorphInk při přehrávání okraje / hrany křivek nevyhlazuje, při exportu do formátu SWF se však o tuto funkci stará sám prohlížeč respektive příslušný Shockwave/Flash plug-in. Omezení v orientaci při klíčování scén vám možná budou zprvu dělat chybějící trajektorie (MorphInk je totiž nezobrazuje), ale po čase se na to dá zvyknout.



Export do formátu ANC asi nebude nikdo upřednostňovat, k jeho přehrátí je totiž zapotřebí samostatný MorphInk Player (psaný v Javě) nebo MorphInk ActiveX komponenta pro MS IE či plug-in pro Netscape Navigator (vše je součástí instalace MorphInku). Mimo obligátního GIFu ale možná řadu animátorů zaujme podpora přesněji řečeno možnost exportu do formátu Shockwave/Flash, jednu ukázku výstupu si můžete prohlédnout níže (má cca 80 KB, tak prosím chvilku vydržte než se načte).

Tak co, přiznejte se, čekali jste podle názvu programu kapalinový morfing? MorphInk nic takového neumí, umí ale mnoho jiných věcí týkajících se práce s vektory. Jako náhradu Macromedia Flashe ani klasického morfovacího programu ho samozřejmě použít nelze, jako zpestření při animování kreslených postaviček a dalších věcí podobného typu ano.

Tématické zařazení:

 » 3D grafika  

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: