Modelujeme v Rhinoceros - Trup vrtulníku - 3D grafika - 3Dscena.cz: 3D grafika jako na dlani

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



3D grafika

Modelujeme v Rhinoceros - Trup vrtulníku

29. srpna 2002, 00.00 | V dnešním tutoriálu si ukážeme, jak pomocí jednoho příkazu vymodelovat téměř celý trup ze zadaných křivek.

V dnešním tutoriálu si ukážeme, jak pomocí jednoho příkazu vymodelovat téměř celý trup ze zadaných křivek.

V tomto tutoriálu se budeme zabývat modelováním trupu vrtulníku. Jelikož jsem neměl žádné podklady ke skutečnému tvaru trupu, berte proto výsledný tvar s rezervou. Modelování podle snímků by bylo dozajista stejné. Uvidíte, že pomocí jednoho příkazu lze vymodelovat téměř celý trup ze zadaných křivek.

Legenda

Cesta v menu
Příkaz
Číselná hodnota do příkazové řádky

Standardně začneme přepnutím do pohledu TOP. Zde si pomocí příkazu Curve (Curve > Free-form > Control Points) nakreslíme půdorys trupu. Předtím je dobré si udělat osu a alespoň dvě měřítkové čáry. Ty budeme používat při kreslení křivek bokorysu. Na obrázku vidíte můj navržený půdorys.

Pohled TOP půdorysu
Pohled TOP půdorysu s kontrolními body křivky

Pro editaci kontrolních bodu slouží příkaz PtOn (Edit > Point Editing > Control Points On). U vybrané křivky se zobrazí kontrolní body. S nimi můžete pracovat, čili uchopením posouvat. V daném menu Edit > Point Editing jsou i příkazy na přidávání kontrolních bodů, editaci váhy, a jiné. Jejich prozkoumání nechám prozatím na vás. Snad v dalším díle seriálu o Rhinoceros se o tom zmíním více.

Přepneme se do pohledu RIGHT. Nakreslím opět pomocí příkazu Curve bokorys trupu. Princip je obdobný jako u půdorysu až na pár vyjímek. Pomocí měřítkových čar, které jsme si udělali v půdorysu, nakreslíme nové pro bokorys. Nyní víme kde začíná trup, kde se začíná zužovat a kde končí. Podle toho budeme křivky tvořit. Další záležitostí je přední část trupu. V detailu vydíte, že jsem jej úmyslně přetáhl přes počáteční měřítkovou čáru. Proč tomu tak je, pochopíte u finálního příkazu celého tutoriálu.

Pohled RIGHT bokorysu
Pohled RIGHT bokorysu s kontrolními body křivky a s detailem

Nyní máme hotové křivky bokorysu a půdorysu. Je to dobré, ale křivky půdorysu musíme upravit. Jsou zatím umístěny v nulové výšce a jsou jenom v rovině (2D). Vybereme je a posuneme zhruba do urovně počátku nosu trupu. Potom si zapneme kontrolní body a budeme měnit jejich z-tovou souřadnici tak aby zhruba kopírovala tvar křivek bokorysu. Výsledný tvar vidíte na obrázku v bokorysu a pak v prostoru.

Pohled RIGHT bokorysu s prostorovou křivkou půdorysu
Perspektivní pohled na křivky bokorysu a půdorysu

Teď se vrátíme k onomu detailu nosu. Příkaz, který na konci použijeme potřebuje mít na začátku a na konci plochy otvor. Proto jsme bokorys přetáhli. Nyní pomocí měřítkové čáry bokorys rozdělíme na dvě křivky pomocí příkazu Trim (Edit > Trim). Tímto budeme mít dvě křivky půdorysu (symetrické) a dvě křivky bokorysu (nesymetrické).

Pohled RIGHT bokorysu na oříznutou část
Perspektivní pohled na křivky bokorysu a půdorysu pro následující příkaz

Dále budeme potřebovat příčné profily trupu. K tomu nám napomůžou již vytvořené křivky půdorysu a bokorysu. Použijeme příkaz CSec (Curve > CSec Profiles). Po zadání příkazu vybereme křivky tak jak jsou očíslovány na předešlém obrázku. Je tedy patrné, že musíte dodržet směr proti hodinovým ručičkám. Po té se přepneme to pohledu RIGHT a zadáme přímkou "řez" kde se profil má vytvořit. Můžete těchto řezů udělat kolik chcete, ale zase to nepřežeňte. Výsledná plocha by s největší pravděpodobností byla kostrbatá. Mě stačilo šest řezů. Na začátku, na konci, těsně za nosem, uprostřed, na přechodu a před koncem.

Perspektivní pohled na vytvořené řezy(profily)

Jak vidíte z obrázku profily na konci a na začátku jsou postačující. Zatímco ostatní moc nesplňují požadavky na tvar a na počet kontrolních bodů. Musíme je upravit. Nebudu to přesně popisovat. Je to velmi jednoduché. Jenom jedna užitečná věc. Pomocí příkazu CPlaneToObject (View > Set CPlane > To Object) nastavíme souředný systém právě do daného profilu, což nám zjednoduší posun a celkovou orientaci v daném profilu. Ale pozor. Nastavení platí pouze pro okno ve kterém jste příkaz provedli.

Perspektivní pohled na nový souřadný systém dle profilu

Tvar profilů po editaci je vidět na následujícím obrázku.

Perspektivní pohled na výsledné profily

Nyní přichází na řadu příkaz, který je dostupný pouze ve verzi RhinoCeros 2.0 a výše. Jedná se o příkaz NetworkSrf (Surface > From Curve Network) jež jsem již probíral v seriálu. Tedy jednotlivé nastavení nebudu popisovat. Vybereme všechny křivky a profil, které jsme vytvářeli. Je jedno v jakém pořadí je vybíráte, příkaz sám rozpozná, které jsou profily a které křivky příčně k profilům. Výhodou tohoto příkazu je to, že profily se nemusí vubec dotýkat křivek bokorysu a půdorysu. Příkaz se bude snažit vytvořit síť tak, aby vyhovovala všem zadaným křivkám v dané toleranci.

Nastavení příkazu NetworkSrf

A výsledná plocha vypadá takto.

Perspektivní pohled na výsledné plochu

Ještě zkontrolovat normály, zda směřují ven. K tomu použijeme příkaz Dir (Analyze > Direction). Je vidět, že normály jsou správně. Toto je konec tutoriálu. Přední část a konec lze již dodělat jinými metodami.

Perspektivní pohled na normály plochy

Nakonec jen malá vizualizace. Je zde krásně vidět jak plocha odráží paprsky světla a jak se zobrazuje okolní prostředí a jaký vliv má plocha na své okolí.

Vizualizace vymodelovaného trupu
Odkaz na vysokou kvalitu snímku.

Chtěli by jste pokračování v modelování vrtulníku? Hlasujte v anketě.

Tématické zařazení:

 » 3D grafika  

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: