Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:

3D grafika
Modelování dle naskenované předlohy
15. listopadu 2000, 00.00 | Přinášíme podrobný návod, jak modelovat objekty dle naskenované předlohy v prostředí programu Rhinoceros 1.1.
Tak je tu slíbený článek o práci dle naskenované předlohy. Při ní se naučíme pracovat s obrazky v pozadí oken a využívat je k práci. Samozřejmě nelze tento postup považovat za zcela přesný, ale většinou stačí.
SKENOVANÍ
V první řadě musíme získat skenováním obraz součásti (můžeme i fax...). Skenovat bychom měli v rozlišení 300dpi a vyšším. Součást by měla mít aspoň 3 pohledy - nárys, půdorys a bokorys (popřípadě nárys, bokorys a profil). Pro naši ukázku jsem vymyslel tvar, který vidíte na obrázku. Profilem by měla být kružnice. Soubor ke stažení rh_01_SCAN.PNG
UMÍSTĚNÍ OBRÁZKU DO POZADÍ
Rhino podporuje tyto formáty obrázku: BMP, TGA, JPG, JPEG, PCX, PNG. Osobně jsem použil nový standard PNG. V první řadě musíme vypnout mřížku, aby nám nepřekážela před pozadím. Z menu Tools > Options v záložce Grid odškrtneme Show Grid. Nastavíme si aktivní okno TOP. Teď přejdem k samotnému vkládání. Z menu View > Background Bitmap použijeme příkaz Place (z příkazové řádky PlaceBackgroundBitmap). V dialogovém okně vybereme soubor obrázku a potvrdíme. Na výzvu First corner (první roh) zadáme z klávesnice 0,0 a na výzvu Second corner or length (druhý roh nebo délka) zadáme 100,100. Stačí nám pouze vkládat pozadí do pohledu TOP, protože půdorys pak otočíme o 90° kolem osy X a druhý důvod je, že bude nárys a půdorys stejně dlouhý. Samozřejmě, že si můžeme vložit pozadí i do ostatních pohledů, ale nám to postačí takto. Hůře by se nám koordinovaly souřadnice (museli bychom kreslit pomocné čáry v jiných rovinách).PŘÍKAZY PRO PRÁCI S POZADÍM

První PLACE

Další příkazy:
REMOVE (RemoveBackgroundBitmap) - trvale odstraní pozadí z aktivního pohledu.
HIDE (HideBackgroundBitmap) - dočasně skryje pozadí. Pro opětovné zobrazení použít příkaz SHOW.
SHOW (ShowBackgroundBitmap) - zobrazí pozadí, které bylo schováno příkazem HIDE.
MOVE (MoveBackgroundBitmap) - přesune pozadí z výchozího bodu do nového. Skryté volby - během provádění příkazu napište corner1, corner2, corner3 nebo corner4 pro uchopení rohu obrázku.
ALIGN (AlignBackgroundBitmap) - přízpůsobení obrázku. Obrázek je zvětšen nebo zmenšen tak, aby délka první referenční čáry byla shodná s délkou druhé referenční čáry. Příkaz se provádí zadáním 2 bodů první referenční čáry a 2 body druhé referenční čáry.
SCALE (ScaleBackgroundBitmap) - změna měřítka obrázku. Obrázek je zvětšen nebo zmenšen tak, aby délka první referenční čáry byla shodná s délkou druhé referenční čáry. Příkaz se provádí zadáním počátečního bodu pro změnu měřítka a 2 bodů definující první a druhou čáru vzhledem k počátečnímu.
MODELOVÁNÍ SOUČÁSTI
Takže již máme v pozadí obrázek součásti. Nakreslíme si 4 svislé čáry tak, aby 2 procházeli bočnimi hroty součásti a 2 procházeli kvadranty přechodů úseček na křivky. Těmi si zajistíme návaznoust křivek při kreslení v nárysu a půdorysu (viz obr.).
Nejdříve si nakreslíme vodorovné čáry (Line) a pak na ně navážeme křivkou s interpolovanými body (InterpCrv) v místech kam ukážeme. Křivku kreslíme od nejvzdálenějšího místa ke koncovému bodu čar. Počet interpolovaných bodů závisí na vás. Já jsem jich použil přibližně 3-7. Při posledním kroku napíšeme T, abychom zajistily tangenciální návaznost na čáru, vybereme koncový bod čáry a zadáme vodorovný směr tečny.

Tímto způsobem obkreslíme dle předlohy nárys a půdorys. Dalším krokem bude natočení půdorysu kolem osy X o 90°. Vyberem celý půdorys. Přepneme se do pohledu RIGHT a zde zadáme příkaz Rotate. Automatický se nám vyberou již vybrané objekty. Zadáme koncový bod a v módu ORTHO jej otočím o 90° proti hodinám. Tím bychom měli získat nárys a půdorys (viz obr.) pro další operaci.

Tou bude vytváření 3D křivek z nárysu a půdorysu. Předem je dobré si křivky spojit v kvadrantech. Tím nám vzniknou v nárysu 3 křivky (bok, střed, bok) a v půdorysu také 3 křivky (vrchní, střed, spodní). Teď použijeme příkaz Crv2View. Na výzvu Select planar curve vyberem střed z půdorysu a jako druhou vybereme bok z nárysu. Takto postupujeme tak, abychom vytvořily obrysové křivky (viz obr.).

Pro vytvoření tělesa použijeme příkaz NetworkSrf, který vytváří plochu ze sítě hladkých křivek. Zatím máme vytvotřeny jenom křivky u. Teď si vytvoříme křivky v. K tomu použijeme příkaz CSec, který vytváří z profilových křivek řezy a to budou právě křivky v. Řezy budou přibližné kružnice, protože jsme kreslily od ruky. Po zadání příkazu musíme zadat profilové křivky v daném směru (například ve směru hodin-viz obr.) a potrvdit ENTER.

Pak už zadáme koncový bod přímkové části a v módu ORTHO ukážeme směr dolů. Tím se nám vytvoří řez. Takto uděláme ještě jeden řez na druhé straně.

Teď už můžeme konečně vytvořit těleso z uzavřené plochy. Po zadání příkazu NetworkSrf vybereme všechny křivky a potvrdíme. Příkaz si sám seřadí křivky. V nábídce sice nic měnit nemusíme, ale je lepší zjemnit čísla (nižší hodnoty), aby výsledné těleso vypadalo lépe.

No a to je konec celého tutoriálu.

Tématické zařazení:
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
11. května 2014
-
23. května 2014
Epson na konferenci Droidcon Berlin ukázal nové možnosti čekající na vývojáře OS Android
-
24. listopadu 2014
-
13. května 2014
Samsung NX3000: retro styl, špičkový výkon a snadná konektivita v jednom přístroji
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014