Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
3D grafika
Lokální změny povrchu (v 3D Max)
1. září 1999, 00.00 | Použití různých metod (noise/displacement/bump) při simulaci lokálních nerovností na povrchu může přinést velmi zajímavé výsledky.
Tipy
do 3D Studia max v2.5+
dil 2.
Displacement a bump
Pri tvorbe nejakeho objektu se casto zamyslime nad tim, jak ho udelat trosku prirozenejsi, jak mu dodat nejake lokalni zmeny povrchu apod. V 3D Studiu Max mame mnoho zpusobu jak podobneho efektu docilit, ale v zasade se tyto metody daji rozdelit na dva typy:
- Zmeny docilovane primo v topologii objektu
- Zmeny az pri renderingu
(Ne)destruktivni
zmeny topologie
Mame zde opet k dispozici nekolik moznosti jak pozadovaneho
detailu docilit (jiste existuji dalsi metody, a pokud se o
nejakych zajimavych dozvite,byl bych velice rad ,kdybyste se s ni
podelili s ostatnimi(napr. mnou)):
- Destruktivni metoda na urovni Editable (edit) meshe
- Nedestruktivni metody modifikatoru Noise a displacement / pluginy
- Specialni pouziti Space warpu Noise a Displacement
Edit(able) mesh
Popis modifikatoru Edit mesh a typu objektu Editable
mesh presahuje moznosti tohoto tematu a proto bych se mu
radeji venoval jindy. Zde nas bude pouze zajimat moznost
vytahovani FACEu (fce. Extrude). V novejsich verzich
pluginu Editable mesh a tusim ze i modifikatoru Edit
mesh se vyskytuje uzitecna funkce Sweep select, ktera
umoznuje oznacit (pridat k oznaceni/ubrat) FACEy/EDGE/VERTEXy
jakymsi kreslenim po objektu. Kdyz mame hotovou selekci, muzeme
pristoupit k vytahovani FACEu. Zvolte funkci Extrude a Amount a
nastavte ji na nejakou mensi hodnotu. Po internetu se pohybuje i
uzitecny script , ktery vybere nahodne FACEy a nahodne je
vytahne, pricemz si muzete zvolit procento pokryti MESHe a
velikost vytazeni. Tuto funkci lze vyuzit i pro jakousi formu
modelovani mest - mrakodrapu. (Vytvorte si box se segmentaci
30x30x1 (nebo podobne), oznacte FACEy, ktere by mely tvorit
'ulice', v menu selection zvlote SELECTION INVERT a na vysledek
aplikujte zmineny script, zbyva jen otexturovat)
Ukazka kombinace ruznych metod na upravu
povrchu
zpet nahoru
Noise a
displacement modifikatory
Pouziti modifikatoru temer nema omezeni a lze je pouzit k MNOHA
efektum. Zde vsak vyuzijeme pouze planarni typ mapovani u
diplacement mapy. V jejich moznostech si lze zvolit jak
proceduralni mapu tak externi obrazek / animaci. Pouziti ruznych
sumu (NOISEu) se hodi pro ziskani dojmu hrubosti povrchu,
nerovnosti, avsak pouze v urovni FACEu a VERTEXu. Displacement mapa
se da mimo jine pouzit i pro efekty typu slapoty ve snehu, stopa
po pneumatikach v blate, propad pudy pri zemetreseni, pukani zeme
apod. Staci pouzit prislusne animace v odstinech sedi jako vyskove
mapy. K vytvoreni podobne animace lze pouzit MNOHO softwarovych
produktu (Photoshop/FD Painter apod.), ze sharewareovych bych se
primlouval za Paint Shop Pro a jeho Animation Shop (toto nema byt
skryta reklama - pouze doporuceni)
Nasledujici obrazky ukazuji vliv noise a displacement(Spherical mapping) modifikatoru na objekt, koule vlevo ma zobrazeny jednotlive VERTEXy, aby bylo videt s jakou topologii byly objekty modifikovany.
Zajimaveho efektu se da docilit napr pouzitim freewareoveho pluginu Decay od Blur studios
Spacewarp(y)
Spacewarpy jsou vlastne jakousi zvlastni odrudou modifikatoru,
ktere pusobi pouze na objekty, ktere jsou ke Spacewarpum
pripojeny funkci Bind to spacewarp(rikejme jim pracovne
deti) a pusobi tedy nezavisle na poloze techto 'deti'. Muzete si
to sami vyzkouset (treba vytvorte jiste duverne znamy box se
segmentaci 30x30x1, vytvorte spacewarp displace s prirazenou
mapou checker, umistnete toto 'gizmo' kam chcete a pak k nemu
pripojte vyse zminenou fci. Bind to spacewarp a posouvejte box,
ktery jste vytvorili pobliz gizma. Pokud jse SPACEWARPU priradili
nejakou silu (polozka strength) (treba 3) mel by se zmineny box
deformovat podle polohy vuci zminenemu gizmu). Stejne funguje i
spacewarp noise.Pohrajte si s ruznymi nastavenimi k docileni
pozadovaneho efektu.
S trochou prestavivosti byste na nasledujicich obrazcich meli
videt vytlacenou kanadskou vlajku do pole koule.
Planar displace spacewarp, strength okolo 200, pouzita bitmapa: kanadska vlajka, pole 10x10 Geosphere radius:50 segments:5
Displacement a
bump mapy v material editoru
Tyto mapy se pouzivaji podobne jako zminovane modifikatory s tim
rozdilem, ze se aplikuji az pri renderingu. Bump mapa v podstate
pouze simuluje nerovnosti povrchu pomoci modifikace povrchove
normaly - pekny efekt pri pohledu zeshora, avsak podivate-li se
na objekt z maleho uhlu, uvidite stale tu 'plochost'.
Displacement mapa ma jedno PODSTATNE omezeni a to takove, ze ji
lze aplikovat pouze na parametricke plochy (NURBS nebo Bezier
Patch) a u Patchu dokonce pouze na samostatny
plat. Navic meni topologii (pocet VERTEXu, takze se vypocet
znacne! prodlouzi). Dluzno podotknout, ze zminovane bump mapy se
dokonce uz objevily podporovane v hardwaru nekterych novych
grafickych karet. Nasledujici obrazky ukazuji vliv bump a
displacement mapy (Noise typ Fractal) na kouli
koule vpravo u posledniho obrazku mela pri renderingu pres pul milionu FACEu!(z puvodnich priblizne 5000)
Pred pouzitim diplacement mapy musela byt koule kolapsovana na NURBS objekt.
Pokrocili
V teto rubrice bych chtel opet trosku podrobneji rozebrat
problematiku zminovanych bump a displacement map. Ve spojeni s
pluginy na prime kresleni na objekty se da vytvorit nastroj na
modelovani (pomoci diplacement modifieru) v realnem case v
prostoru. Jina uzitecna moznost je spojeni bump mapy s mapou Vertex
color, ktera pri vhodne kombinaci a bump mapou (a mapou Mask)
vytvorit objekt, u ktereho nastavenim barvy vertexu (u editable
MESHe)ovladame vliv BUMP efektu. Bump mapy se da take s vyhodou
vyuzit k simulaci hladiny vody (lesknouci se hladina s vlnkami
pri zapadajicim slunci...)
zpet nahoru
Autor se omlouva za jakekoliv nepresnosti a omyly kterych se mohl
dopustit pri psani tohoto textu. S pripadnymi navrhy a pripominkami(popr. dotazy) se obracejte na adresu
Ondrej Marek 1999
Tématické zařazení:
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
11. května 2014
-
23. května 2014
Epson na konferenci Droidcon Berlin ukázal nové možnosti čekající na vývojáře OS Android
-
24. listopadu 2014
-
13. května 2014
Samsung NX3000: retro styl, špičkový výkon a snadná konektivita v jednom přístroji
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014