Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
3D grafika
Fizz 1.31 pro CINEMU 4D R6.x až R8.x
fizz
24. února 2004, 00.00 | Před několika dny se v diskuzi na tomto serveru rešil problém s rozšířením možností částicových systémů v CINEMĚ 4D R6 (a vyšší). Jedním z řešení je skvělý, volně stažitelný plugin Fizz 1.31, který byl před několika dny počeštěn a tak se podrobně podíváme na to, co umí. A umí toho hodně....
Před několika dny jsem v diskusi na tomto serveru narazil na zajímavý dotaz. Zněl v tom smyslu, zda jsou v CINEMĚ CE 6 k dispozici i nějaké jiné typy odražečů, než plošné. Dotaz poměrně zajímavý a rozhodně ne neopodstatněný. Je totiž pravdou, že s plošným odražečem člověk "díru do světa" zrovna neudělá. Tato situace není v dalších verzích programu zas až tak podstatná, má li uživatel modul Dynamics, či Thinking Particles, ale ostatní se mohou cítit trochu ochuzeni. I když nemusí, a o tom bude dnešní článek.
Na serverech zabývajících se programem CINEMA 4D (například domovské stránky www.maxon.net, či www.c4d-treff.de) je totiž k nalezení velmi zajímavý plugin. Je volně ke stažení a jmenuje se Fizz 1.31f. Nejde přitom o nějakou novinku, ale vzhledem k výše uvedenému dotazu si myslím, že nebude marné, pokud se na něj podíváme podrobněji. Možná o to více, že jsem k němu připravil také českou verzi. Ta je zdarma ke stažení na serveru www.digitalmedia.cz v uživatelské sekci (po registraci).
A co vlastně Fizz umí? Je toho poměrně dost. V prvé řadě lze pomocí Fizzu vytvořit odražeč fakticky z jakéhokoliv objektu, který ve scéně je. Přitom lze definovat i míru přitahování, či odpuzování emitovaných částic od těchto objektů, míru tření částic při pohybu po objektu, valivé tření a podobně. Další širokou škálu funkcí nabízí plugin přímo pro částice samotné. Díky Fizzu lze totiž nadefinovat minimální poloměr vzdálenosti, který mohou částice mezi sebou dosáhnout, vzájemné přitahování či odpuzování částic. Také Vás to ihned napadlo? Takhle by se přeci naprosto skvěle dala vytvořit zcela reálná voda. Mimo to také Fizz umí generovat nové částice, které vzniknou při dopadu každé jedné částice na odražeč (tedy jiné těleso). Díky tomu vzniknou při dopadu kapky na hladinu malé odražené menší kapky z místa dopadu.
Při tom všem částice za použití Fizzu stále zůstávají běžnými částicemi a tak lze stále využívat všechny klasické "ovládací" prvky částicových systémů. Lze tedy používat objekt Gravitace, Vítr, Tření atd.
Fizz není zcela dokonalý. Má jistá omezení a možná by se dalo říci že i nedostatky, ale přesto se jedná o velmi výkonný nástroj, který je vzhledem ke své ceně (zdarma) unikátní. Pokud si totiž jaksi sečteme všechny právě vyjmenované vlastnosti, pak nám Fizz 1.31 poskytuje dynamiku částic, a to zcela zdarma….
Pojďme se tedy podrobně podívat na jednotlivá nastavení pluginu. Nejdříve si ale musíme říci, jak si nainstalovat českou verzi pluginu, protože tu budeme popisovat. Máme li plugin stažený a nainstalovaný do adresáře Plugins (to se netýká těch uživatelů, kteří si nainstalovali CINEMU 4D z CD přiloženého u knihy od Computer Pressu, tam je Fizz automaticky), tak stáhneme českou verzi pluginu, rozbalíme ji a přehrajeme adresář string_cz do adresáře pluginu. Tím jsme zavedli českou verzi pluginu. Ta se automaticky inicializuje při zvolení českého prostředí a případném restartu programu do českého prostředí.
Struktura jednoduché scény za využití Fizz-u
Tření. Tento parametr je tím čím se tváří. Vytváří tření, tedy zpomalení částice v okamžiku, kdy je na povrchu objektu.
Valivé tření. Tento parametr je aktuální pouze tehdy, je li u generátoru částic aktivní volba Tangenciálně. Díky tomuto parametru se budou částice pohybující se po povrchu odražeče zcela reálně otáčet.
Pružnost definuje míru odpružení dopadlé částice. Jedná se tedy o hodnotu, která definuje rychlost odrazu vzhledem k rychlosti dopadu. Míra variace definuje proměnlivost pružnosti.
Odrážení definuje celkovou tuhost povrchu, tedy říká, zda objekt skrze sebe propouští částice či ne.
Následující parametry jsou poměrně spojené. Jde o parametry Rozptyl a Úhel rozptylu. Normálně se úhel dopadu částice rovná úhlu odrazu. Lze ale nastavit jiný max. úhel odrazu. To je parametr Úhel rozptylu (v úhlech). Míra, respektive podíl odražených částic jiným směrem zadává parametr Rozptyl (v procentech).
Parametry následující vypovídají o své funkci již svým jménem. Další roztříštění z roztříštěného tvoří nové částice při dopadu "dceřiných částic". Volba Kolize Roztříštěných částic umožňuje, aby bylo mezi těmito částicemi zachováno dynamické chování. Poslední položkou je volba Zničit při kolizi. Díky této volbě budou dceřiné kolidující částice zničeny.
Možná důležitější je volba Oboustranný, která definuje, že je objekt "nepropustný" z obou dvou stran. A také volba Zničit při kolizi, která říká, že částice dopadnuvší na povrch zanikne (a přitom bychom třeba mohli mít aktivní nastavení Roztříštění….). Volba Automaticky převést na polygony automaticky (pravděpodobně) interně převádí geometrii parametrického objektu na polygonový. Automaticky spojit interně spojuje geometrii objektů. Posledním parametrem je náhodnost, která nám pomáhá při tvorbě kopií, aby nevypadaly zcela stejně.
Tím jsme si prošli nastavení objektu, či spíše funkce Kolize Polygon-Částice. Plugin nám ale nabízí ještě jeden objekt. Tímto objektem je funkce Kolize Částice-Částice, která nám umožňuje interakci, či jinak řečeno Dynamiku mezi jednotlivými částicemi. Nutno přitom poznamenat, že většina parametrů je podobná jako u objektu Kolize Polygon-Částice. Strukturou modelů to většinou bývá tak, že objekt Kolize Částice-Částice se zařazuje pod objekt Kolize Polygon-Částice se stejným nastaveným poloměrem (tedy v případě, že je ve scéně několik různě velikých generátorů částic a tím pádem i několik "geometrií" odražečů, které mají ve svých nadřazených objektech Kolize Polygon-Částice nastavené různé poloměry podle velikostí částic, více viz výše). Pod takovým objektem Kolize Polygon-Částice je poté také zařazen příslušný generátor částic.
Prošli jsme si spolu jeden z nejlepších volně šiřitelných pluginů, který je na CINEMU 4D od verze 6 k dispozici. Fizz má jistá omezení, viz faktická nemožnost reálné kolize různě velikých částic, ale přesto se jedná o nástroj velmi dobrý. Jeho použití vidím hlavně v oblasti tvorby kapalin. Díky tomuto pluginu totiž není problém například vytvořit reálně se chovající vodu dopadající a tříštící se o obličej. Plugin je na své schopnosti překvapivě rychlý a to je další výhoda. Nutno je ale dbát na jistá pravidla. Prvním a asi nejdůležitějším je správná struktura scény, při využívání několika typů částic, respektive velikostí. Tento problém jsme již naznačili výše. Dalším pravidlem je, že velikost generátoru částic se NESMÍ upravovat pomocí nástroje Velikost. Díky tomu lze dospět při nadefinování kolize částic k neočekávaným deformacím těchto částic.
A několik velmi narychlo vytvořených ukázek. Na prvním obrázku kouř obtéká modul. Pod druhým obrázkem se skrývá malá animace, ve které je "okapem" spouštěno několik koulí, které skrze trychtýř dopadají na kouli na podstavci a podlahu. Při tom jsou nadefinované kolize mezi těmito koulemi.
Klasický příklad obtékání "kouře"
Kutálení koulí skrze kaskádu objektů, ANIMACE KE STAŽENÍ, velikost cca 780 kB (avi)
Tématické zařazení:
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
11. května 2014
-
23. května 2014
Epson na konferenci Droidcon Berlin ukázal nové možnosti čekající na vývojáře OS Android
-
24. listopadu 2014
-
13. května 2014
Samsung NX3000: retro styl, špičkový výkon a snadná konektivita v jednom přístroji
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014