Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
3D grafika
Enhance:C4D, aneb potřeba snad každého, úvodní seznámení
26. února 2009, 00.00 | Jak jsem bez nich mohl žít, mohu oželet snad cokoliv, teplý čaj, snídani, sprchu, když to se mnou vydrží mé okolí, ale tento paket shaderů, ten bych nedal ani za nic. Vlastně tak mohu dělit čas, podobně jako Egypťané, kteří jej vždy odečítali dělili podle nejvýznamnější události (nástupu krále). Mojí vlastní významnou událostí v oblasti pluginů jsou bezesporu shadery Enhance:C4D.
Titulky na úvod
Než začneme se studiem obsahu tohoto paketu shaderů a matematických modelů povrchů, je nutné se trochu seznámit s jejich původem, cenou a také dostupností. Stejně jako v případě pluginu Lumen je autorem této sady Chris Montesano, který tuto sadu původně připravil pro magazín 3DAttack.us, ale nyní ji prodává již na svou vlastní režii na svém webu www.biomekk.com. Cena za celou sadu je 79.00 USD a k dispozici jsou verze od CINEMY 4D 8.5 výše. Mimo to si můžete možnosti této sady v malém ozkoušet v lite verzi (zdarma ke stažení na stejném webu), ve kterém najdete 8 shaderů z palety připravených položek. A to jsme ještě neřekli, kolik že je shaderů celkem? 178, slovy stosedmdesátosm! A to je pěkné číslo. Tím se získávají již tak široké možnosti matematických povrchů CINEMY 4D další rozměr. Dimenze se nám násobí...
Stručně obsahem
Poměrně těžko popisovat primární nástroje, prostě zdrojové položky, které dávající vzniknout komplexnějším dílům. Mohl bych tak jít cestou prezentace, která ale není příliš korektní, neb může dát mylné očekávání. Místo toho vezmu raději zavděk klasickému výčtu, korektnímu popisu, který Vám může dát, alespoň podle mého, podstatně komplexnější představu o tom co shadery nabízejí, než několik sexy ukázek. Jsou tak dobré, že věřím, že toho kdo uzná jejich sílu přesvědčí bez potíží a začne koketovat s myšlenkou, že je musí koupit...
Shadery Enchance:C4D jsou podobně jako shadery CINEMY 4D členěné do několika hlavních skupin, přičemž každá z těchto skupin má na výběr totální změnu svého vzhledu změnou svého klíčového parametru. Je to poněkud šroubovaná slovní konstrukce, ale nejlépe si to můžeme představit na shaderu Šum CINEMY 4D. Tento interní shader obsahuje přes 30 algoritmů šumů, které mu dávají celé zástupy možných alternativ (a změnou několika parametrů). Velmi podobně je na tom plugin Enhance:C4D, který nabízí 11 sad, které se dále dělí právě změnou klíčového parametru (v případě zmíněného šumu typu šumu). Obecně lze říci, že spektrum vzorců je velmi široké a tomu odpovídá také spektrum nastavení, které u shaderů najdeme. Obecně jsou zde zastoupeny jak 2D shadery, které jsou závislé na své projekci, tak skutečné 3D shadery závislé na poloze objektu, jak to ostatně známe opět z mateřské CINEMY 4D (objemové typy projekcí šumů apod.).
Obecně, pokud to shrneme, jsou některé položky těchto shaderů podobné položkám CINEMY 4D, ale mnohdy jsou v některých ohledech podstatně výkonnější a jinde zase méně. Co je rozhodně plusem a to platí vlastně skoro pro všechny shadery je, že se definují pomocí přechodu, nikoliv pomocí dvou barev. Ano, CINEMA 4D pracuje u šumů a podobně jen s dvěma barvami, poté musíme použít další shader Obarvení, abychom získali stejný efekt. A to je logicky o něco pracnější postup. Samozřejmostí je, že jsou všechny tyto shadery plně animovatelné a v tomto smyslu se nikterak jejich užití neliší od standardních C4D nástrojů. Další neodiskutovatelnou výhodou jsou možnosti úprav matematického vzorku, který určitý efekt generuje, či základního algoritmu vstupních dat. Můžeme tak měnit vstupní hodnoty shaderů, které generují shader výstupní (perlin, pokročilý perlin a podobně), čímž lze poměrně výrazně upravit celý vzhled finálního shaderu – šumu. Druhým uvedeným příkladem je systém typů vzorků kupříkladu cihel, dlažby a podobně. Všechny tyto shadery mají speciální hodnotu, ve které jsou uloženy různé typy jejich distribuce a tak prostou změnou této volby změníte celkový vzhledem generovaného vzorku. Další zajímavostí je možnost vnitřní deformace některých shaderů (obdoba shaderu Distorze C4D, která je ale implementovaná přímo do těchto shaderů, což nikterak neomezuje užití Distorze).
Katalog
Paket Enhance:C4D tedy obsahuje následující skupiny shaderů:
Display: Tři různé typy shaderů pro zobrazení digitálních dat na obrazovce, samozřejmě s možností animování. Tvorba postupně znějícího se času je v samotné CINEMĚ 4D otázkou XPressa programování a nebo čirého animování dat, což je krajně neefektivní, tento shader tuto situaci v mnohém řeší velmi elegantně. Jedná se o klasické 2D shadery.
Distort: Tento adresář obsahuje 8 typů deformace vzložených dat, kterými můžete vytvářet kaleidoskopické efekty, stáhnout vstupní shader do spirály a podobně. I v tomto případě hovoříme o 2D shaderech.
Fractal: Pokud nějaká skupina shaderů v CINEMĚ 4D v podstatě chybí, jsou to fraktálové vzorky. Tento shader nám jich nabízí hned 15 ve formě 2D shaderů.
Geometric: CINEMA 4D obsahuje celou řadu geometrických vzorků různých přechodů, ale musíme přiznat, že tyto přechody ne vždy stačí a to jak v rovině poskytovaných typů, tak s ohledem na jejich nastavení a možnosti. Položka Geometric nám poskytuje 15 typů přechodů, přičemž některé skutečně zaplňují poměrně zásadní mezery mateřské aplikace.
Noise: Obsahuje dalších 29 typů šumů, tyto šumy mohou být jak 2D, tak 3D. Zcela zásadní sada která by byla nezbytná sama o sobě.
Organic: Tato sada obsahuje soubor dalších 26 vzorků, tentokrát určených pro tvorbu organických povrchů a efektů. Najdeme zde různé fraktály, dřevěné vzorky a podobně. 2D i 3D, jak je libo. Významné rozšíření možností katalogu Noise.
Shader Organic: Veins aplikovaný na světle, funguje skvěle, bez potíží...
Dva zástupci stejné skupiny a přesto úplně rozdílní, volumetrický shader Superwood
Panels: Soubor 6 shaderů doplňujích již tak docela dobré možnosti technických vzorků CINEMY 4D (shader dlaždice). Mimo jiné sada nabízí možnost kruhové distribuce, vnitřních vzorků (v prostoru jedné cihly vznikne více prvků) a podobně.
Skin: 11 různých vzorků kůže, přičemž k výběru máme vzorky podobné kůži lidské, zvířecí, obojživelníků a tak dále. Opět se v zásadě jedná o šumy, které mohou být jak 2D, tak 3D.
Space: Další set je určen přípravě vesmírných scén a tudíž obsahuje shadery, které by nám s takovým zadáním mohly pomoci. Najdeme zde tedy shadery terénu, mraků, hvězd noční oblohy, ale také panely světel vesmírné lodi a tak dále.
Primitivní koule jako planeta a jedno světlo, dokonce beze stínu. Nebyla ani použit další objekt pro vrstvu mraků, jen jedna jediná koule a několik shaderů skupiny Space, výsledek je poměrně překvapující.
Tiles: CINEMA 4D sice obsahuje skutečně široké spektrum nastavení dlaždic, ale možnosti této skupiny jsou ještě širší. Jednak je zde k dispozici více než 40 typů modelů, avšak navíc mají některé modely ještě další možnosti nastavení vnitřního typu, distribuce daného modelu, což celý výčet ještě dramatizuje a zásadně rozšiřuje. Kupříkladu, ať se nepohybujeme jen v oblasti teorie, možnosti nastavení vazby „Basket“, tedy kupříkladu vazby proutí v košíku, tak zde máme k dispozici více než 52 možných voleb typů vazeb!
Water: Poslední skupinou celého setu je skupina vodních shaderů. Je opět poměrně dost široká, od simulace podobné C4D shaderu Ripple (avšak nezávislé na částicích), osamocené animované kapky – tedy dopadu kapky na vodní hladinu přes různé typy vln a toku vody. Celkem se jedná o 6 typů šumů, veskrze se jedná o shadery logicky animované, ale pouze 2D.
Závěrem úvodu
Tímto jsme si prošli základní výčet obsahu pluginu Enchance:C4D. Výčet skutečně telegrafický a nezasahující příliš do hloubky, to si totiž chci ponechat na samostatné články, ve kterých bych Vás rád seznámil s jednolitými shadery a jejich nastaveními, protože je to podle mého čtení velmi zajímavé a poučné. Možnosti Ench:C4D jsou totiž opravdu výjimečné a výjimečný nástroj si zaslouží výjimečné pozornosti.
Tématické zařazení:
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
11. května 2014
-
23. května 2014
Epson na konferenci Droidcon Berlin ukázal nové možnosti čekající na vývojáře OS Android
-
24. listopadu 2014
-
13. května 2014
Samsung NX3000: retro styl, špičkový výkon a snadná konektivita v jednom přístroji
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014