Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
3D grafika
CrazyBump: výtečný konvertor textur
6. března 2008, 00.00 | Neříká se nadarmo, že člověk není tak bohatý, aby si mohl kupovat levné věci, ale zase na druhou stranu není tak bohatý, aby si mohl dovolit rozhazovat. A jedno, zda-li čas či peníze. V tomto případě čas, protože vše z toho, co si nyní popíšeme, můžeme udělat za pomoci standardní 2D bitmapové aplikace či 3D aplikace, na kterou jsme zvyklí. Můžeme, ale možná by to zdržovalo. Takto je to podstatně rychlejší a za výtečného komfortu. Bohužel ale všeho do času. Zatím vám ale doporučuji sledovat vývoj beta verze aplikace CrazyBump.
CrazyBump je tak trochu jednostranná aplikace - konvertor vyrábějící z načtené mapy povrchu mapy ostatních běžně využívaných kanálů, počínaje odlesky přes normálové mapy, mapy subpolygonální deformace až po mapu „fake occlusion“, tedy mapu difusního ztmavení oblastí, které jsou v textuře „vpadlé“ dovnitř (v C4D určeno pro kanál Povrchová úprava).
Autorem této vynikající aplikace je Ryan Clark a aplikaci ke stažení můžete nalézt na stránkách www.crazybump.com. Testovaná verze byla verzí 8.6.
A jak tato aplikace pracuje? Bezezbytku velmi vesele. Ryan je evidentně veselá kopa, takže celý jeho program je, mírně řečeno, trochu svůj, ale přesto plně funkční a velmi velmi efektivní. V krátkosti slouží ke generování všech zmíněných textur z připravené textury barvy. Stačí pro uvedenou konverzi učinit opravdu velmi málo. Pouze načíst původní fotografii a ostatní se vygeneruje samo, a to automaticky (pokud je daný kanál aktivní). Systém mimoto generuje takřka dokonalý náhled scény obsahující všechny zmíněné kanály s možností interaktivní rotace a také umístění hlavního světla scény.
Ale postupně. Instalace aplikace není úplně jednoduchá, neb je jejímu provedení nezbytná aktualizace systémových prostředků Microsoft DirectX (cca 27 MB), ale nakonec proběhla zcela bez potíží. Po spuštění aplikace jsme uvítáni černou obrazovkou s možností volby – chcete vidět fórum či chcete dostávat informace o novinkách? No, tohle asi každý přeskočí, jelikož další podstatné tlačítko je vlevo dole. Ostatně je také popsané Click this button to begin.
Obrazovka se změní – zobrazí se nabídka tří typů textur, které můžeme načíst. A proč tří? Protože nejen z hlavní textury barvy můžeme potřebovat konvertovat textury. Může se nám hodit také konverze z mapy hrbolatosti či konverze z normálové mapy do mapy povrchové úpravy (fake occlusion) apod. Takže proto mapy tři. Abychom učinili komplexnosti zadost, pokračovat budeme skrze první volbu, tedy plnohodnotnou texturu barvy povrchu.
Zatímco Crazybump přemýšlí a humanoid (člověk) čeká a lidově řečeno „čumí“, generuje se první podstatné rozhodnutí, které na uživateli leží. Mám si vybrat tuto výškovou mapu, nebo tu druhou. Samozřejmě tu, která je pro daný typ vhodnější, takže si vybereme (kliknutí na popis Select this shape pod obrázkem). Tím se již dostaneme do hlavního okna programu a také se nám otevře náhled povrchu ve 3D. Pokud ne, stačí kliknout na příkaz Show3D preview.
Pokud máte pocit, že je vše tak nějak obráceně a že jste se zpočátku nechali „špatným“ směrem (co se týká směru nerovnosti), tak tuto situaci můžete kdykoliv zvrátit pomocí tlačítka Invert shape recognition. Dokonce můžeme také míchat textury s jinými obrázky, to pomocí dialogu vyvolaného tlačítkem Show to mixer. Přes možnost tohoto míchání se zcela drze domnívám, že většina uživatelů půjde cestou „čisté konverze“, a tak se jí budeme věnovat také my.
Okno aplikace je rozdělené do dvou hlavních polí. Levé pro ovládání a pravé pro náhled textury. Pod tímto náhledem jsou jednotlivé záložky jednotlivých generovaných kanálů. Při aktivaci příslušného kanálu se na levé straně objeví jeho nastavení, tedy přesněji řečeno nastavení filtrů, které uvedený kanál ovládají. Tyto filtry jsou většinou podobné a obsahují různé samostatné úrovně ovládání intenzity jemných, středních, velkých detailů, intenzitu efektu a podobně.
Co je velmi zajímavé, je, že nastavení normálové mapy je stabilně zobrazené a že mimo jiného můžeme také upravovat nastavení samotné textury – tedy původního načteného obrázku. Samozřejmě, že ovlivnění zdroje všech dalších map má přitom vliv na způsob generování map závislých. A co tu můžeme definovat? Můžeme upravovat intenzitu světlých a tmavých bodů, stínů, světlých oblastí a také barevnost povrchu.
Funkci jednotlivých parametrů je podle mého asi nejlepší vyzkoušet, ale než se vrhnete na nějakou high res texturu, doporučuji si zkusit funkčnost aplikace na něčem menším, co bude mít také rychlejší odezvu ve zpracování.
Jak jme si již řekli, aplikace nám umožňuje také poměrně sofistikovaný náhled výsledného povrchu. Víme jej aktivovat, otázkou ještě je, co nám nabízí za funkce.
Jednotlivé kanály materiálu se aktivují pomocí pole Option a aktivace každého kanálu vždy trochu času zabere. Pomocí přepínače na pravé straně okna s náhledem se definuje objekt náhledu. Může to být jeden z objektů, které jsou nastavené, nebo i objekt vlastní, který je ve formátu wavefront, directx, collada a nebo ase. Slušný výčet. Samozřejmě, že by načtený objekt neměl prográmek zabít, takže s citem.
K samotnému náhledu. Rotace z počátku probíhá automaticky, jinak pokud do náhledu klikneme levým tlačítkem myši, můžeme ji ovládat sami. Pokud pravým, ovládáme polohu náhledového světla. Klávesy +/- ovládají množství dlaždic textury na náhledovém objektu, skrolovací kolečko myši přibližuje náhled a stisknutí tohoto kolečka nám umožňuje posun materiálu po povrchu objektu.
Nastavení aplikace (ikona zcela vpravo dole) není nikterak složité a domnívám se, že většinou jej ponecháme tak, jak je. Jen pro úplnost můžeme v nastavení programu definovat směr vektorů X a Y v rámci tangenciální normálové mapy (to závisí na nastavení aplikace, pro kterou normálové mapy připravujeme), způsob ukládání textur a v neposlední řadě také koncovky jednotlivých kanálů při uložení výsledku.
Zbývají nám dvě poslední ikony – příkazy. Lupa přibližuje zobrazení textury v rámci hlavního okna 2D náhledu. Přibližování probíhá rotačně, a to dva kroky plus a jeden globální mínus.
Poslední ikona uloží vytvořené textury. Buďto jen texturu normálové mapy, nebo všechny textury. Možností je také uložení textury jen do schránky.
Formáty
Aplikace podporuje neuvěřitelnou škálu formátů, a to jak ve vstupu, tak ve výstupu, nikdo se podle mého nemusí obávat toho, že by aplikace nebyla s to načíst běžné 2D formáty včetně formátu s vrstvami. V případě exportu jsou k dispozici velmi luxusní možnosti definování kompresí (například jpeg), tedy není v tomto směru co vytknout.
Závěrem
Nevytkl jsem nic v rámci formátů, nevytknu nic ani v rámci celku. Prográmek je to vynikající, co mne například mimo jiné nadchlo, je skutečnost, že velikost objektů náhledů (například box) se generuje podole velikosti textur, a tudíž máme možnost spatřit skutečnou texturu a ne její zdeformovaný derivát, jak to bývá běžné. Možná není příliš rychlé generování změn nastavení filtrů v případě, že upravujeme skutečně velké textury, ale to není ani tak problémem tohoto prográmku jako prostě tím, že jsou textury velké. Ono to také není žádná legrace, ostatně si můžeme pod položkou Options zkontrolovat datovou velikost načtených (a generovaných) textur a z toho také náročnost celého náhledu.
Nemohu tedy jinak než doporučit. Určitě budete spokojeni!
Tématické zařazení:
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
11. května 2014
-
23. května 2014
Epson na konferenci Droidcon Berlin ukázal nové možnosti čekající na vývojáře OS Android
-
24. listopadu 2014
-
13. května 2014
Samsung NX3000: retro styl, špičkový výkon a snadná konektivita v jednom přístroji
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014