Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
![OBLIBENE_TITLE2](/templates/108/gr/print-logo.gif)
3D grafika
Cinema 4D tutoriál: Kapesní dalekohled
13. března 2008, 00.00 | Dnešní tutoriál pro Cinemu 4D jsem věnoval tvorbě kapesního dalekohledu. Vybral jsem jednoduchý dalekohled, který by měli zvládnout i začínající grafici.
Ještě před modelováním si upravte jednotky, abyste měli model stejný jako já. Přepneme se na nastavení programu Ctrl+E, klikneme na složku Jednotky a změníme metry na milimetry.
Nejdříve začneme modelovat tělo dalekohledu. K vytvoření použijeme Válec (Objekty-Primitiva-Válec) a ve správci vlastností upravíme jeho hodnoty Poloměr: 26 mm; Výška: 200 mm; segmenty na výšku: 1; po obvodu: 20 a orientace v ose +X. Pak se přesuneme do záložky Uzávěr a vypneme možnost Uzávěru. Poslední, co musíme ještě upravit je Pozice válce. Přepneme se do záložky Souřadnice a upravíme hodnotu P . Z: 77.5 mm. Důvod, proč jsem vybral tento model, je ten, že mnoho začínajících grafiků nezná nástroj Symetrie a tedy zbytečně modelují dvakrát stejné věci. Proto je dobré u takovýchto modelů použít právě nástroje Symetrie (Objekty-Modelování-Symetrie). Zrcadlení tohoto nástroje nám nevyhovuje, a proto musíme změnit zrcadlení na osy XY. Pak už jen přesuneme Válec pod symetrii a můžeme se pustit do modelování. Vrátíme se k válci a převedeme ho na editovatelný (klávesa C), abychom ho mohli upravovat. Nejdříve se přepneme na editaci bodů jedním stisknutím klávesy Enter. Stisknutím klávesy F4 se přepneme do pohledu 4 a aktivujeme nástroj Nůž (klávesa K). Přesuneme se do správce vlastností a vypneme volbu Jen viditelné, aby se nám válec rozřezal i na druhé straně. Pak už jen vytvoříme nožem dva řezy, které by měly vypadat asi takto.
![dalekohled](/old-idif/grafika/images4/dalekohled1.jpg)
Pozn: při řezu stiskněte klávesu Shift, abyste měli řez rovný.
Teď se přepneme na editaci polygonů a vybereme nově vzniklé polygony (klávesová kombinace U+L). Pak aktivujeme nástroj Zkosit (M+S) a upravíme jeho hodnoty: Vytažení: -1 mm; Vytažení uvnitř: 0.8 mm. Pak už jen potvrdíme kliknutím na Aplikovat. Protože jak sami vidíte, vyhlazování není podle našich představ, musíme si ho upravit. Klikneme u Válce na vyhlazování („dvě modré koule“) a přepíšeme hodnotu na 35°.
Teď se pustíme na zaoblení zadního konce dalekohledu. Zůstaneme ještě v editaci polygonů a vybereme koncový polygon. Potom aktivujeme nástroj Zkosit (M+S) a upravíme hodnoty: Vytažení: 1.5 mm; Vytažení uvnitř: 1.1 mm.
![dalekohled](/old-idif/grafika/images4/dalekohled2.jpg)
Nyní použijeme téměř stejný nástroj, jen s tím rozdílem, že budeme vytahovat jen do vnitřku. Aktivujeme nástroj Vytažení uvnitř (M+W), upravíme hodnotu na 1.5 mm. Opět aktivujeme nástroj Zkosit a upravíme hodnoty: Vytažení: -1.5 mm; Vytažení uvnitř: 1.1 mm.
![SS](/old-idif/grafika/images4/dalekohled3.jpg)
Protože otvor pro oči ještě neodpovídá skutečnému, musíme ještě protáhnout polygon dovnitř, aby vzniklo potřebné místo. Stisknutím klávesy D aplikujeme nástroj Vytažení, kterým prodloužíme polygony (ve správci vlastností nastavíme hodnotu vytažení na -15 mm). K vytvoření otvoru použijeme nástroj Vytažení uvnitř, kde nastavíme hodnotu na 9.5 mm. Znovu aktivujeme nástroj Vytažení a nastavíme hodnotu vytažení na: -3 mm.
Pozn: Pokud jste postupovali dobře, měl by váš model vypadat nějak takhle.
![dalekohled](/old-idif/grafika/images4/dalekohled4.jpg)
Zadní stranu už máme hotovou, a tak se přesuneme dopředu. Vybereme přední polygon a pomocí nástroje Zkosit začneme zaoblovat přední stranu. Ve správci vlastností upravíme jeho hodnoty: Vytažení: 1.7 mm; Vytažení uvnitř: 1.3 mm. Pak aktivujeme nástroj Vytažení uvnitř a nastavíme hodnotu na: 2 mm. Znovu aktivujeme nástroj Zkosit a upravíme hodnoty: Vytažení: -1.7 mm; Vytažení uvnitř: 1.3 mm. Teď už jen pomocí nástroje vytáhneme polygon dovnitř (hodnota vytažení -5 mm).
![dalekohled](/old-idif/grafika/images4/dalekohled5.jpg)
Teď se pustíme do tvorby předního skla. Protože materiálem bychom vytvořili jen lom světla, tak si vymodelujeme jednoduchý tvar čočky. K tomu nám poslouží nástroj Zkosit. Protože je zbytečné popisovat kroky, tak jen napíšu hodnoty, které budete potřebovat k modelování. 1) Vytažení: 1.1 mm; Vytažení uvnitř: 6.5 mm 2) Vytažení: 0.5 mm; Vytažení uvnitř: 6 mm. Přepneme se do pohledu 2 (F2) a stisknutím kláves M+K aktivujeme nástroj nůž. Ještě před tím, než provedeme řezy, přesuneme se do správce vlastností a vypneme možnost Jen viditelné. Teď už můžeme provést dva svislé řezy, které by měly vypadat takto:
![dalekohled](/old-idif/grafika/images4/dalekohled6.jpg)
Přepneme se do pohledu 1 (F1) a pomocí přímého výběru (Výběr-Přímý výběr) vybereme nově vzniklé polygony.
![dalekohled](/old-idif/grafika/images4/dalekohled7.jpg)
Aktivujeme nástroj Vytažení (D) a ve správci vlastností nastavíme hodnotu Vytažení: 1.7 mm. Znovu aktivujeme nástroj Vytažení, ale tentokrát nastavíme hodnotu Vytažení: 0 mm. Teď musíme přesunout polygony na své místo. Stiskneme klávesu E (posun) a přesuneme polygony.
![dalekohled](/old-idif/grafika/images4/dalekohled8.jpg)
Přepneme se do pohledu 1 a do editace bodů, a zbavíme se zbytečných bodů. Vybereme tyto tři body
![dalekohled](/old-idif/grafika/images4/dalekohled9.jpg)
a pomocí nástroje Spojit (Struktura-Spojit) spojíme do jednoho bodu. (Pozn: stačí jen kliknout.)
Totéž provedeme ještě třikrát na opačných koncích.
<![dalekohled](/old-idif/grafika/images4/dalekohled10.jpg)
Protože spodní body nejsou tak, jak bychom potřebovali, musíme je přesunout. Vybereme je a v pohledu 3 je přesuneme na své místo.
![dalekohled](/old-idif/grafika/images4/dalekohled11.jpg)
Zůstaneme ještě v pohledu 3 a pomocí nože provedeme tři řezy. Pokud máte u nože zaškrtnutou možnost Jen viditelné, tak ji vypněte, protože by se nám nevytvořily hrany.
![dalekohled](/old-idif/grafika/images4/dalekohled12.jpg)
Teď přesuneme levé tři body.
![dalekohled](/old-idif/grafika/images4/dalekohled13.jpg)
Přepneme se na editaci polygonů a vybereme polygonu jako na obrázku.
![dalekohled](/old-idif/grafika/images4/dalekohled14.jpg)
Teď se přepneme zpět na body a pomocí nože vytvoříme další dva řezy.
![dalekohled](/old-idif/grafika/images4/dalekohled15.jpg)
Vybereme vrchní a spodní body a stisknutím klávesy Delete je vymažeme.
Vrátíme se do editace polygonů a pustíme se do propojení částí. Pokud jste nic neudělali, tak byste měli mít stále vybrané polygony. Pokud máte, tak vytáhneme polygony. Stisknutím klávesy D aktivujeme nástroj vytažení a nastavíme hodnotu Vytažení: 0 mm. Teď už jen pomocí Modré osy přesuneme polygony za nulovou osu.
![dalekohled](/old-idif/grafika/images4/dalekohled16.jpg)
Protože se nám ještě hodí nástroj Symetrie, tak si ještě před propojení částí vymodelujeme pár dalších věcí. Nejdříve musíme vytvořit trubku, abychom si mohli dalekohled přizpůsobit k očím. Abychom nemuseli vložit další objekt a tento upravovat, tak použijeme středový polygon.
![dalekohled](/old-idif/grafika/images4/dalekohled17.jpg)
Přepneme se do pohledu 3 a pomocí nástroje Zrcadlit (M+H) ho zrcadlíme. Pak už jen přesuneme na své místo
![dalekohled](/old-idif/grafika/images4/dalekohled18.jpg)
a pohled 2
![dalekohled](/old-idif/grafika/images4/dalekohled19.jpg)
Teď stiskneme klávesu D (vytažení) a vytáhneme jako na obrázku.
![dalekohled](/old-idif/grafika/images4/dalekohled20.jpg)
Protože vytažení nám zanechalo otvor, musíme ho spojit. Stiskneme M+D a otvor uzavřeme. Nyní se pustíme ke spojení částí. Klikneme na Symetrii a klávesou C přerušíme možnost zrcadlení. Poté klikneme na Válec a přepneme se na editaci bodů. Vybereme dva body, které jsou na stejné úrovni a pomocí nástroje je spojíme v jeden. (Pozn.: Při spojení klikněte mimo body, aby byl vzniklý bod uprostřed.)
![dalekohled](/old-idif/grafika/images4/dalekohled21.jpg)
Totéž provedeme s ostatními body. Protože je zbytečné ukazovat, jak bude konečná podoba modelu vypadat, přeskočím tento obrázek a pustíme se do vytváření zaostřování. Ale nesmíme zapomenout na polygony, které nám zůstaly při spojování bodů, protože by nám pak mohly dělat problémy. Přepneme se do pohledu 3 a pomocí nástroje Výběr do obdélníku a vybere celou střední část. (Pozn.: Zkontrolujte si, že ve správci vlastností není zaškrtnuta možnost Jen viditelné, jinak byste nic nevybrali.)
![dalekohled](/old-idif/grafika/images4/dalekohled22.jpg)
Stisknutím klávesy Delete tyto polygony vymažeme. Nyní se už můžeme pustit do vytváření zaostřování. Přepneme se do pohledu 1 a vybereme vrchní dva polygony. Pak aktivujeme nástroj Vytažení uvnitř (M+W) a ve správci vlastností nastavíme hodnotu Vytažení: 18.5 mm. Pak aktivujeme nástroj Zkosit (M+S) a nastavíme hodnoty Vytažení: 3.6 mm a Uvnitř: 5 mm.
![dalekohled](/old-idif/grafika/images4/dalekohled23.jpg)
Teď bude trochu komplikovanější tvorba, ale doufám že ji zvládnete. Vytvoříme si sami zbylou část zaostřování. Spíše to bude jen psaní hodnot, snad to nebude činit problém. Aktivujeme nástroj Vytažení a nastavíme hodnotu Vytažení: -3.65 mm. Pak se přesuneme do Souřadnice a upravíme hodnotu Velikost Z: 19.1 mm a potvrdíme Aplikovat. Teď budeme tyto kroky opakovat, tedy sem jen napíšeme další hodnoty Vytažení: -2.3 mm; Velikost Z: 9.9 mm Vytažení: -0.7 mm Pokud se divíte, proč není napsaná u předchozího řádku hodnota Velikost Z, tak důvod je ten, že si spojíme body do jednoho, jako při spojování částí. Přepneme se na editaci bodů, ale tentokrát vybereme tři sousední body
![dalekohled](/old-idif/grafika/images4/dalekohled4.jpg)
a spojíme v jeden. To samé provedeme na druhé straně.
![dalekohled](/old-idif/grafika/images4/dalekohled24.jpg)
No a to je vše. Pokud jste se dostali až sem, tak bych vám chtěl pogratuloval, na závěr přidávám ukázku scény.
Doufám, že se vám tutoriál líbil, něco nového vás naučil, a že pro vás nebyl ztrátou času.
Tématické zařazení:
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
11. května 2014
-
23. května 2014
Epson na konferenci Droidcon Berlin ukázal nové možnosti čekající na vývojáře OS Android
-
24. listopadu 2014
-
13. května 2014
Samsung NX3000: retro styl, špičkový výkon a snadná konektivita v jednom přístroji
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014