Cinema 4D knižně - 3D grafika - 3Dscena.cz: 3D grafika jako na dlani

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



3D grafika

Cinema 4D knižně

18. března 2004, 00.00 | Rodina knih, věnujících se počítačové grafice, se opět rozšířila. A tentokrát o knihu k programu, který je možná jedním z nejrychleji se rozšiřujícím 3D programem ve světě. Tím je Cinema 4D, kterou vyvíjí německá společnost Maxon pod společností Nemetchek a knihu o ní právě nedávno vydalo nakladatelství Computer Press.

Rodina knih, věnujících se počítačové grafice, se opět rozšířila. A tentokrát o knihu k programu, který je možná jedním z nejrychleji se rozšiřujícím 3D programem ve světě. Tím je Cinema 4D, kterou vyvíjí německá společnost Maxon pod společností Nemetchek a knihu o ní právě nedávno vydalo nakladatelství Computer Press.

A co vlastně kniha nabízí? Obsahem vychází z referenčních návodů a několika návodů autorských Pavla Zocha, který shodou okolností publikuje i na našem serveru. Verze programu, na kterou je kniha zaměřena, je R6, která byla aktuální okolo roku 2000. Možná je s podivem, že se kniha věnuje tak staré verzi programu, když je dnes aktuální verze R8.5. Odpověď vychází z koncepce výrobce, společnosti Maxon, která uvolnila verzi R6 fakticky zdarma široké veřejnosti. Vše je omezeno jen velikostí výstupu (600*400 bodů), přičemž plné uvolnění tohoto omezení lze docílit zakoupením plné licence u zdejšího distributora, společnosti Digital Media s. r. o., za necelých 3 000 Kč (bez daně), což je cena více než akceptovatelná. Zvláště vezmeme-li v potaz, že program Cinema 4D R6 byla svého času zlomovou verzí, která posunula Cinemu 4D mezi opravdu profesionální 3D nástroje.

Z výše popsaného důvodu knihu doprovází dvě CD, přičemž na jednom z nich je instalace právě popsané verze programu (jak pro Windows, tak pro MacOS). K obsahu knihy a doprovodných CD se však ještě jistě dostaneme. V tomto smyslu je také nutno poznamenat, že si možná někteří z čtenářů spojí tuto knihu s elektronickými publikacemi o tomtéž tématu a CD s programem Cinema 4D R6, které vyšly jako přílohy u periodik Chip a Pixel. A jistě si je spojí správně. Vždyť obsah je po textové stránce fakticky shodný, v knižní verzi je však oproti "časopisecké" podstatně širší nabídka doprovodného materiálu, programů a příslušenství. Možná na mysli vyvstane otázka, proč že se po vydání časopisové verze připravila i verze knižní. Odpověď je nasnadě. V prvé řadě se periodika nemusí a také nedostanou do ruky všem, kteří by mohli nabídku velmi slušného 3D programu fakticky zdarma ocenit. Za druhé i ti, kteří si zakoupili Cinemu spolu s časopisem, by mohli ocenit tištěnou podobu návodů, protože je jasné, že se lépe studuje s knihou v ruce, než aby se stále muselo střídat zobrazení Cinemy a pdf dokumentu na obrazovce monitoru. Mimo to jsme již zmínili, že nabídka doprovodného "zboží" je u knihy široká a navíc je pravdou, že cena knihy je vzhledem k její šíři a i dvěma CD poměrně nízká.

Zkusme se tedy podívat, co kniha nabízí.

První dvě části knihy se věnují obecným principům a postupům, které se při 3D tvorbě uplatňují. Nejde při tom často ani tak o principy, které se uplatňují jen v Cinemě. Vždyť většina zkušenějších tvůrců ví, že postupy, které se při polygonovém modelování a animacích používají, jsou povětšinou u všech programů podobné. Výsledek tak často nezávisí na typu programu, jako spíš na schopnostech autora. V těchto prvních dvou částech publikace se tedy čtenář dozví něco z obecné teorie komplexního užití 3D a struktury tvorby projektů. To k obecné části.

Po obecném úvodu následuje několik pasáží, ve kterých jsou popsány základní prvky uživatelského rozhraní, modelování a jeho principů, materiálů, osvětlení, animací a renderingu. Čtenář se však v těchto pasážích stále jen seznamuje s programem. To podstatné následuje v dalších kapitolách. Ty jsou totiž rozčleněny na jakési projekty, ve kterých si uživatel vytvoří i celé jednodušší komplexní projekty.

První z projektů, který je v knize uveden jako návod, je projekt jednoduchého létajícího loga. Publikace vede uživatele od počátečního modelování, texturování, osvětlení a animace až po finální rendering animace.
V dalším komplexním projektu se čtenář bude zabývat tvorbou interiéru. A opět se návod věnuje všem aspektům scény. Od tvorby nábytku až po nastavení osvětlení scény a rendering.
Tyto prvé dva návody tvorby celých projektů vycházejí z originálních referenčních návodů programu. Čtenář se v nich seznámí se základními pracovními postupy a ty by mu měli již po jejich zpracování přejít do krve. Z toho důvodu se autor překladu, kolega Pavel Zoch, ve spolupráci se společností Digital Media, rozhodl poněkud upravit obsah. Další tři návody se tedy nezabývají komplexními scénami, ale řeší konkrétní principy modelování pomocí nejsilnější funkce programu HyperNURBS a některých dalších. V prvním návodu jde o tvorbu láhve na olej, vycházející z velmi jednoduchého polygonového objektu. Avšak to je jen úvod pro ty, kteří se necítí ještě příliš jistí. V následujícím návodu se již budou čtenáři věnovat tvorbě poměrně složitého džbánu a ve třetím si dokonce zkusí princip tvorby lidské tváře na divadelní masce. Závěrečná část knihy se podrobněji věnuje problematice osvětlení a využití světel na zajímavé efekty.

A co nabízejí CD? V prvé řadě instalaci programu pro PC/Windows i pro MacOS. Jak jsme již napsali, je tato instalace plná a jediné omezení tkví v omezení velikosti výstupu na max. 600*400. Zrušení tohoto omezení je popsáno výše. Dále referenční manuál, jakýsi popis všech příkazů ve formátu pdf v českém jazyce a mimo to i původní referenční manuál v angličtině a zdrojové soubory projektů.
Poměrně hodnotnou součástí CD je široké spektrum pluginů, které jsou krátce popsány v doprovodných www stránkách CD ve stručné tabulce. Pluginů je celá řada a většinou se jedná o autorem osobně prověřené volně šiřitelné pluginy, či o shareware, kterých lze přes jejich zřídká omezení s velkým úspěchem použít. Ku příkladu jedním z pluginů lze simulovat dynamické chování tuhých těles a částic. To jen pro demonstraci kvality výběru. Možná stojí za připomenutí, že mimo pluginů samotných instalace programu přímo obsahuje ještě velkou škálu chování C.O.F.F.E.E..
Stávající nabídka několika modelů, které jsou u programu k dispozici, byla doplněna několika poměrně zajímavými autorskými modely, které by mohli ocenit zvláště začátečníci.
CD dále obsahují kompletní demo nové verze programu Cinema 4D R8.x, včetně všech dostupných modulů. Nedá se zapřít to, že je uvolnění verze 6 podle společnosti Maxon otevřenou branou k novým klientům, kteří by mohli časem chtít přesedlat na pokud možno nejnovější verzi programu. Demo nové Cinemy je doplněno recenzí, která vyšla v časopisu Chip.
Demo Cinemy 4D R8.x však není z programů vše, co na CD čtenář nalezne. Mimo to tam jsou také další dema a sharewary zajímavých programů, ale také programy plné. V prvé řadě se jedná o plnou verzi programu Poser 3, populárního řešení pro tvorbu postav a na CD je také přibalen populární Terragen (shareware omezen velikostí výstupu a nekomerčním užitím). Do výčtu dem patří BodyPaint 3D R2, 3D Browser Pro, UZR 3D a Xfrog 3.5. Samozřejmostí již jsou instalace Adobe Acrobat Readeru, QuickTime a StuffIt. Zapomenout nesmíme ani na testovací program výkonu počítače Cinebench 2003. Většina aplikací, které se na CD nacházejí, jsou jak pro PC/Windows tak pro MacOS.
Doprovodná CD osahují také galerie. A to jak původní společnosti Maxon, tak i českých tvůrců. Mimo to jsou uvedeny i adresy na zajímavé stránky, které by měl čtenář navštívit (samozřejmě včetně našeho serveru :-)) a také kontakt na helpdesk.

U většiny recenzí se očekává zhodnocení. Ocenit kvalitu publikace, která je spíše knihou návodů než literárním dílem, je však obtížné, protože ji může ocenit ten, kdo ji prošel a její četba, či spíše její studium, mu dalo to, co očekával. Při letmém prohlédnutí knihy to vypadá, že by čtenář neměl být zklamán. Vždyť má vlastně vše, co může potřebovat ke "štěstí". Slušný 3D software fakticky zdarma, rozsáhlý balík funkčních a otestovaných pluginů, nějaké ty modely na vlastní zkoumání, rozsáhlé galerie pro inspiraci a hlavně průvodce, který mu počáteční ušetří skok do tmy, který si musí většina samouků přetrpět. A to je za 300 Kč víc než dost.

Tématické zařazení:

 » 3D grafika  

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: