Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
3D grafika
CINEMA 4D a Adobe After Effects, průzkum bojem
28. července 2011, 00.00 | Říká se „ševče drž se svého kopyta“. Na druhou stranu je ale pravdou, že žádný obor nemůže existovat sám o sobě a minimálně je dobré vědět, cože dělá ten další v pořadí produkční linie. Zpracování v post produkci, to je přesně navazující krok na vytvoření sekvence obrázků – animace. Nakonec i mne dohnala nutnost (ano, pořád jsme vlastně kutilové) a podíval jsem se na to, jak pracuje asi nejhojněji používaný nástroj, Adobe After Effects. Ve spojení se CINEMOU 4D, samozřejmě. Ale ono to je vlastně obecné...
Má dnešní videa tedy jsou trochu odlišná než bývá zvykem. Domnívám se, že skoro vždy vím co říkám, jakkoliv je asi pravdou že jazyk mi funguje hbitě. V tomto případě ale není vlastně tématem vyloženě tutoriál. Ten by asi měli připravovat lidé, kteří vidí dále než za lekci, kterou právě prezentují. A to není můj případ, snad, prozatím...
Doufejme ale, že ne tak zcela. Domnívám se, že jisté zkušenosti obecně mám a tak mi není snad cizí vnímání aplikací, které nemusím až tak plně znát. Berte to tedy jako poznávání cestou. Průvodce je jen jedním z Vás, ale jede o týden dřív a tak může dělat „machra“.
Téma
Dokončil jsme konečně další DVD. Nikoliv české, ale anglické. Porodní bolesti byly dlouhé a přál jsem si, aby byla kvalita co nejvyšší. Téma je shodné s mým posledním počinem (Fokker Dr.1), ale samozřejmě vše je přeložené a upravené pro cizojazyčný trh. Součástí DVD a také prezentace je kratičká animace, jen oblet kamerou okolo letounku, který má vypadat jako by byl ze stavebnice.
CINEMA 4D
Téma si nežádalo žádné náročné separace ani vytváření souboru projektu AE, což CINEMA 4D nabízí. Příprava tedy byla poměrně snadná. Pouze jsem nechal separovat základní vrstvy obrázku a to i ty, které jsem potenciálně nepotřeboval, protože není problém je smazat. Mimo to jsem nechal generovat také alfa kanál hlavního objektu a to pomocí zásobníku. Vše jsem ukládal do 16 bitových psd souborů ani ne snad proto, že bych neměl rád 32 bit ale spíše proto, že jsem počítal se střihem na druhé stranici a ještě nemám dořešené propojení (křížený kabel funguje, leč stará stanice už má tak rozsypaný systém že záleží na tom, jak se vyspí), a nechtěl jsem, aby byl celý paket souborů až tak velký. Při použití 32 bitových psd souborů by datová velikost dramaticky rostla a zároveň jsem chtěl využít výhody automatické interakce vrstev uložené v psd. Tedy vyšlo mi psd v 16 bitech. Obecně, pokud by šlo o co nejlepší výsledek, je asi vhodné ukládat do separátních passů v Open EXR. Tento formát má kvalitní „bezztrátovou“ kompresi a i přes absenci podpory vrstev v C4D je výhodný relativně malou datovou velikostí. Interakci vrstev bychom si ale museli nastavit sami, což není neřešitelný problém, ale je to pár kliknutí navíc...
After Effects
AE mám v balíčku CS4, což je maličko pozadu, což mne mrzí zejména s ohledem na rychlost zpracování dat, ale což. Nejde vše hned...
A co si předvedeme? Mým tématem byla úprava a´la Photoshop. Já rád vrstvy úprav, interakce, úprava gamutu a podobně. Podobně jsme tedy přistupoval k AE. Základním problémem je načtení sekvence. To je ale velmi snadné skrze hlavní menu a položku File. Následně je nutné se maličko zorientovat. Tomu je věnovaná podstatná část tohoto videa. Kde je projekt, jeho složky, vrstvy, stopy, náhledové okno výsledku, přehrávání a podobně. Podstatné je nastavení projektu, bitové hloubky (16 bitů, pamatujete?), zobrazení času, počet snímků za vteřinu a další základní parametry scény.
Jakmile jsou načtené všechny obrázky sekvence, stačí smazat co není potřeba a upravovat podle libosti. Asi záhy zjistíme, že úpravy jsou vlastně shodné s Photoshopem, jen jsou AE trochu jinak členěné a mají maličko jiné workflow. Odlišnosti však postupně mizí podle toho jak jednak program odkrýváme a také podle toho, které možnosti zobrazení máme aktivní. Například interakce vrstev se toto tvrzení týká velmi výrazně.
Je načase testovat. Upravíme si spolu celkový vzhled videa tím, že nastavíme expozici a gamut. Jako vrstvu úprav (já je rád). A také můžeme upravit křivky, opět jako vrstvu úprav, nebo můžeme vše zatónovat a podobně. Vše je opravdu velmi podobné Photoshopu a rozdíly nejsou až tak markantní. V tomto smyslu je odlišná jen konstrukce rozhraní programu (ale také ne tak moc).
Vyzkoušíme si použití masky a nakonec si ukážeme kde nastavit export celého díla.
To je vše. Byl jsem překvapený. Nebolelo to. První setkání mívají horší následky.
Tématické zařazení:
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
11. května 2014
-
23. května 2014
Epson na konferenci Droidcon Berlin ukázal nové možnosti čekající na vývojáře OS Android
-
24. listopadu 2014
-
13. května 2014
Samsung NX3000: retro styl, špičkový výkon a snadná konektivita v jednom přístroji
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014