BodyPaint 3D pro každého - a na videu? Česky? Tentokráte texturování - 3D grafika - 3Dscena.cz: 3D grafika jako na dlani

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



3D grafika

BodyPaint 3D pro každého - a na videu? Česky? Tentokráte texturování

18. prosince 2008, 00.00 | Když jsme před několika málo dny vydali tiskovou zprávu o vydání nové ucelené sady video návodů na BodyPaint 3D – UV editaci, zaslechl jsem z pléna šum obsahující jednoduchoučký dotaz – proč že řeší to UV, proč nejde rovnou na texturování? Odpovědí bylo, že cílem je popis celého texturovacího procesu, nejen dílčí části. A BodyPaint 3D je přeci silný v obou těchto oblastech. Jak UV přípravy, tak texturování. Přesto, či vlastně právě proto dnes přicházíme s druhou navazující sadou, sada návodů na texturování v BodyPaintu 3D je zde.

Barvičky, barvičky, na tělíčko barvičky...

Nejdříve snad otázka, proč že vlastně BodyPaint 3D. V současné době je Bodypaint 3D společnosti Maxon asi nejkomplexnějším texturovacím řešením 3D modelů umožňující komplexní zpracování generovaných povrchů jak ve 3D prostoru/modelu tak ve 2D editačním režimu klasického bitmapového editoru. BodyPaint 3D do značné míry dokáže nahradit Adobe PhotoShop.

Že nevěříte? Ano, jistě lze pravdivě konstatovat, že PhotoShop bude mít silnější některé speciální funkce, nemůžeme například v BodyPaintu 3D používat vrstvy úprav, ale přesto je dokáže BodyPaint 3D beze ztráty a poškození načíst, tedy při opětovném otevření souboru ve PhotoShopu najdeme vrstvu úprav přesně tam, kde jsme ji měli. BodyPaint 3D mimo to nepracuje s efekty vrstev, ale vše ostatní, na co jsme z PhotoShopu zvyklí, tu najdeme. Najdeme zde výtečné možnosti práce s vrstvami, perfektně definovaný štětec a texturovací nástroje, možnost načíst štětce z PhotoShopu, či si vytvářet vlastní, ale také mnoho dalšího, na co už PhotoShop ani zdaleka nestačí, či za podstatně vyšší námahy.

Jak efektivní je při texturování vybrat pár polygonů UV podle potřeby a tyto polygony zkonvertovat do výběru textury, jak vynikající je možnost nanášet všechny možné kanály jediným tahem štětce, přičemž každý z nanášených kanálů má vlastní nastavení barvy, pomocné prolnuté tapety, krytí v dané vrstvě a do toho všeho může mít štětec nastavené ztmavení či vlhké okraje.

O čem si může nechat PhotoShop zdát je projekční nanášení, které nám pomůže s eliminací efektu nespojitých ploch UV sítě, či nanášení povrchu v renderovaném pohledu. Zde BodyPaint 3D skutečně vede a ukazuje, v čem je jeho síla.

03

Jistěže PhotoShop v pracovním procesu nezůstává stranou, ale BodyPaint 3D je skutečně vynikající nástroj, který si své místo na slunci nevydobyl jen tak pro nic za nic. A v těchto návodech je na jednoduchém příkladu demonstrováno jak.

Příkladem

Základem této řady návodů je jednoduchý objekt sudu, kterému byla v minule uvedené sadě určené UV editaci připravena UV síť. V této aktuální sadě se nejdříve přepneme do rozhraní pro nanášení a předvedeme si (opět jsou tato videa určena spíše uživatelům, kteří nemají hlubší zkušenost s aplikacemi Maxonu) jak si toto rozhraní podle potřeby upravit a jak si nastavit  některé užitečné předvolby, jako například výchozí nastavení formátu PSD.

Sada pokračuje vytvořením materiálu a také všech kanálů, které budeme postupně editovat (či vlastně najednou). V rámci tvorby podkladových vrstev všech kanálů budeme pracovat ve všech těchto kanálech najednou, využijeme výběr z polygonů a následně upravíme takřka automaticky oblasti, ve kterých jsou švy použité vyplňující textury. V závěru je oblast okraje UV sítě, která je logicky u válcové části sudu rozpojená, opravena pomocí systému projekčního nanášení.

Jedna vrstva v kanálu, to je přeci jen málo, v dalším díle vytvoříme další vrstvy ve všech kanálech a v těchto vrstvách vytvoříme nové krycí masky. Následně si vytvoříme několik stop štětců, přímo v BodyPaintu 3D a tyto nově nastavené štětce využijeme při editaci těchto masek. Výsledkem je opět komplexní tvorba tří kanálů najednou a perfektně popraskaného povrchu – barvy na pomalu rzí užíraném sudu.

Pro lepší náhled a také simulaci prostředí můžeme kdykoliv využívat bohatých knihoven Maxonu, které máme zdarma k dispozici. Tím tedy začíná další díl, a také nastavením vlastní uživatelské kamery ve scéně. Texturovací operace pokračují dalšími takřka automatickými úpravami, vytvořením ohnutí oprýskaných okrajů ostrůvků barvy a také stínů, které praskající barevný povrch vrhá. V závěru dílu si prezentujeme možnosti vložení obrázku – vzorku do textury a možnost kopírování vzorku z jednoho kanálu do jiného.

Načtený obrázek je v předešlém díle zpracován jen dílčím způsobem, popraskání nástřiku značky radioaktivity jsme vůbec neřešili a tak to na nás počkalo až do tohoto dílu, ve kterém je tato značka notně poškozená časem a erozí. A aby toho nebylo málo, namalovány jsou na povrchu dlouhé stopy eroze pokrývající místa, kde se barva ještě drží původního povrchu. Závěrem je ještě využito další malované vrstvy, ve které je povrch na mnoha místech zatmaven a dále upraven.

Díl poslední je dílem prezentačním. Předvedeny jsou v něm všechny nástroje levé palety a to jeden po druhém. V rámci těchto ukázek tak potkáme nastavení štětce, klonovacího razítka, zabarvení, kouzelné hůlky, výběru rozsahu barev, transformací, houby, rozostření, rozmazání, výplní, přechodů, křivkových tvarů a tak dále a tak dále. Zapomenuto není také na možnosti vkládání vzorků přímo do 3D pohledu a transformace těchto vzorků ve 3D, vkládání textu a podobně. V závěru popisu texturovacích nástrojů jsou demonstrovány možnosti odpojení projekční roviny při projekčním nanášení a také technologie zamrazeného 3D pohledu. Skutečně na závěr je ještě prezentována možnost přenosu textury při přesunu UV mapy na novou lokaci a to je opravdu vše. Objekt je dokončen.

02

Co? Aneb stejný dotaz a jiný obsah.

1) First step 05: BP 3D Paint rozhraní, úprava rozhraní, nastavení výchozího formátu textur a podobně.
Délka 0:08:24

2) First step 06: první práce s nanášením více textur najednou – vícekanálové nanášení, projekční nanášení a mnoho dalšího.
Délka 0:14:10

3) First step 07: pokročilejší práce s vrstvami, maskami vrstev a také vytvoření vlastních unikátních štětců a jejichstop.
Délka 0:23:09

4) First step 08: nastavení kamery a řízení místa rotace kamery podle potřeby nanášení, práce s prohlížečem obsahu, maskami, vrstvami a texturami...
Délka 0:19:03

01

5) First step 09: práce s vrstvami, výběry, maskami, štětci a filtry, dokončení základního vzhledu textur povrchu modelu.
Délka 0:17:14

6) First step 10: základní texturovací nástroje levé palety rozhraní BP 3D paint, projekční nanášení, uvolnění projekční roviny, zamrazení pohledu pro nanášení, přenost textury podle UV a další.
Délka 0:27:44

04

Kdeže? A tohle je vlastně shodné

Celý set je zdarma (po registraci) ke stažení na stránkách www.c4dexchange.com. Na tomto serveru naleznete videa v plné kvalitě ve formátu AVI s kodováním Camtasia, přehrávač a kodeky na tento formát naleznete na stránkách výrobce www.techsmith.com.

Mimo si jej budete moci řekněme v „online" kvalitě stáhnout na www.duber.tv s laskavým poskytnutím prostoru Lukášem Dubědou. Samozřejmě že i v tomto případě zdarma. Musíme však upozornit, že na tomto serveru se díky zaneprázdnění majitele videa vyskytnou s mírným zpožděním...

Není to nějaké menší?

Ti, co se na videa vydají na server www.c4dexchange.com možná zjistí, že jsou soubory poněkud menšího rozlišení (720), než byly soubory popisující UV editaci. Je tomu tak proto, že oba dva sety jsou mimo své uvedení na internetu také prodávány za víceméně symbolickou cenu a v tom případě najdete na DVD rozlišení plné (tedy 1024). To je jediný rozdíl. A také v doprovodném materiálu,m zdrojových souborech a podobně. Pro další informace Vám doporučuji sledovat následující stránku distributora ZDE. 

Tématické zařazení:

 » 3D grafika  

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: