Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:

3D grafika
Blender: Modelování metodou 'extrude'
30. listopadu 2006, 00.00 | Čas nám letí, dny se krátí a zima (ta pravá) je pomalinku za dveřmi. Někteří lidé tráví čím dál tím víc času u počítače a tuto kratochvíli bych vám rád zpříjemnil dalším, v pořadí už třetím dílem článku o 3D programu Blender.
Čas nám letí, dny se krátí a zima (ta pravá) je pomalinku za dveřmi.Někteří lidé tráví čím dál tím víc času u počítače a tuto kratochvíli bych vám rád zpříjemnil dalším, v pořadí už třetím dílem článku o 3D programu Blender. První se věnoval základnímu rozhraní programu, druhý tvorbě luku pomocí křivek.
Ale co když potřebujeme vytvořit něco hranatého - monitor, dům nebo nějakou poličku? Křivky se hodí na oblé předměty typu pouliční lampa nebo dříve zmíněný luk. Jak tedy vytvořit tu poličku/monitor/hlavní postavu dětského pořadu 'Kostičky'? Právě k tomu je vhodná metoda extrude, kterou bychom si měli osvětlit na řádcích následujících. Kromě toho se ke konci článku naučíme využívat kombinaci nám známých metod (křivky + extrudování) nazývanou rotace z křivky (profilu). V závěru by se nás společnými silami mělo podařit vytvořit stůl s květináčem, podobně jako na tomto obrázku: Opět připomínám, že je dobré si článek nejdříve celý přečíst, a poté teprve postupovat krok za krokem. Začít bychom asi měli vysvětlením techniky extrude.
Touto technikou se dá velice jednoduše vyrábět spousta zajímavých předmětů.
Technika samotná spočívá v tom, že ty vertexy, které máte označené, se nakopírují a následně rozšiřují původní objekt.
Extrudování samo má klávesovou zkratku E.
Možná to bude lépe zřetelné z následujících obrázků:

Nejprve vytvoříme podstavec stolku, který se nachází v popředí obrázku. Vložte si do prázdné scény objekt Plane (mezerník, Add, Mesh, Plane). Vkládejte ho v horním pohledu.
Přepněte se do bočního pohledu a stiskem klávesy E extrudujte region (Region). Uděláme si tedy takový kvádr, jehož horní vertexy nástrojem Scale (S) poněkud zmenšete, aby vznikl podobný tvar:

Nyní se přepněte do Object menu a přes F9 se dostanete do editování. Tam objekt nově centrujte (Centre New) a pak pomocí příkazu Shift + S zarovnejte kursor na střed (viz minulý článek).
Znovu se hoďte do horního pohledu a vložte objekt Circle. Ten v bočním pohledu extrudujte směrem nahoru. Extrudovat musíte Vertex only.


Tím nám vlastně vznikla deska stolu.

Příkaz Bevel vlastně vezme označené vertexy, nakopíruje je a přesune tak, aby byl objekt zaoblený. Míru zaoblení můžete pochopitelně ovlivňovat.

Hlavní deska bude mít texturu dřeva (použít můžete třeba tu z prvního článku nebo tu níže uvedenou).
Na tyčku, tvořící stojan nohy, použijte standardní šedou barvu nebo i jinou. To nechám na vás.
A konečně na podstavec použijte také texturu dřeva- stejnou jako na desku.
Nezapomeňte na nastavení textury (taktéž se odkazuji na první článek)




Začneme tím, že si v bočním pohledu vložíte křivku, kterou otočíte o 90° a upravíte do následujícího tvaru:

Mělo by to vypadat následovně:

Povšimněte si těchto tlačítek:

Jestli budete mít někdy čas, zkuste je použít do nějaké scény. Pod těmito tlačítky se nacházejí 3 posuvníky. 1. - Degr - ovlivňuje velikost extrudování v úhlech, 2. - Steps - ovlivňuje, v kolika krocích se bude 1. hodnota extrudovat a 3. - turns - určuje počet otáček.
My tedy nastavíme Degr 360 a Steps necháme na 9. To znamená, že se bude křivka extrudovat o 360° a po devíti krocích.
Budoucí objekt se extruduje podél kurzoru, tudíž ten kurzor musíte přiřadit až k poslednímu vertexu na dně. (ideálně ho zarovnejte pomocí příkazu Shift + S) Stiskněte spin a kochejte se dokonalostí :-) Vypadat by to mělo přibližně takto:

Přidejte také třeba pár světel typu Sun, podle toho, jak chcete mít scénu nasvětlenou. Na podlahu jsem použil objekt Plane, který jsem adekvátně zvětšil a přidal mu následující texturu:

I Vám přeji pěkný obrázek a těším se nashledanou u dalšího dílu článku
Tématické zařazení:
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
11. května 2014
-
23. května 2014
Epson na konferenci Droidcon Berlin ukázal nové možnosti čekající na vývojáře OS Android
-
24. listopadu 2014
-
13. května 2014
Samsung NX3000: retro styl, špičkový výkon a snadná konektivita v jednom přístroji
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014