Blender 2.32- další zlom v historii programu - 3D grafika - 3Dscena.cz: 3D grafika jako na dlani

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



3D grafika

Blender 2.32- další zlom v historii programu

5. února 2004, 00.00 | Přímá podpora externího rendereru Yafray, vlastní raytracing, nový typ světla, displacement mapping, beveling a další funkce nenechávají na pochybách, že s Blenderem 2.32 se posouvá kvalitativní úroveň Blenderu i uživatelský luxus zase o notný kus dál.

Raytracing konečně zpět

Pokud čtete pravidelně Blender Journal a stáhli jste si tam popisovanou BF verzi Blenderu, máte jeho raytracing možná už vyzkoušený. Jedná se o optimalizovaný algoritmus, který obsahoval původní Blender z poloviny 90. let a který byl později z programu odstraněn, protože byl příliš pomalý. Dnes jsou počítače mnohem výkonnější než tehdy, také Ton nějaké ty zkušenosti za tu dobu nabral a proto je raytracing v Blenderu zpět i s několika vylepšeními.

Všechny světla tak nyní mohou vrhat raytracované stíny, přičemž Spotlight má stále možnost vrhat stín shadowbufferovaný, což má kromě výhody rychlosti i praktický dopad, protože takový stín nemá tak ostré okraje a působí realističtěji.

Když už jsme u světel, přibyl nový typ Area Light. Jedná se o jeden z nejmocnějších nástrojů, které CG zná pro vytváření jemných stínů vrhaných světlem plošného charakteru, zatímco ostatní světla jsou spíše bodová. Dá se jím tedy např. simulovat odražené světlo od stěny apod.

Další oblastí využití raytracingu jsou zrcadlové odrazy, průhlednost s refrakcí atd. Tutoriál na používání všech funkcí raytracingu v Blenderu očekávejte v nejbližších dnech na tomto serveru.

Ti, co vládnou angličtinou si zatím mohou více přečíst zde:http://www.blender.org/docs/2.32_release/release232_render.html

Lepší bump mapy a displacement mapy

Pro výpočet bumpmap u procedurálních textur byl přepsán a vylepšen algoritmus, který byl dříve založen na samplingu podle normál, nyní přidává ještě malý posun (offset) ve všech třech osách. Výsledky vypadají mnohem lépe, velmi podobně jako z dosud nepřekonané sady pluginů t_texture.

Displacement mapping je nový nástroj, který v mnohém zcela změní práci v Blenderu. Zatímco bump mapy vytváří dojem, že povrch objektu má plastické prohloubeniny a vyvýšeniny, displacement mapa povrch skutečně deformuje a takto zdeformovaná síť vrhá i patřičně zdeformované stíny!

Více o displacement mappingu najdete zde: http://www.soylent-green.com/tutes/Displacement.html a také se k němu vrátíme v jednom z chystaných tutoriálů.

Gauss sampling

S antialiasingem v Blenderu byl skutečně spokojen málokdo a tato funkce je odpovědí na mnohá volání uživatelů po hladších okrajích. Zapnete ji tlačítkem Gauss v Render buttons (F10), paletce Render v bloku tlačítek vpravo dole (Fields, Odd, Gauss). Vedle tlačítka je i okénko s parametrem pro míru aplikace gauss filtru.

Momentálně gauss nefunguje pro průhlednost, raytarcing ani v unified rendereru, ale pracuje se na tom...

Transcluency

Tato volba u materiálu způsobí, že materiál bude prosvítat a podle toho také bude vypadat stín. Když tedy například budete mít světlo procházející zaskleným oknem a ono sklo bude mít na sobě špinavé fleky nebo kresbu, promítne se to do stínu, stejně tak jako průchod barevným sklem apod. Výborně se tento shader hodí pro materiály jako papír na rozsvíceném lampionu, již zmíněná barevná skla apod. Funkce pochopitelně vyžaduje zapnutý raytracing.

Python

Nový Blender je dodáván s již "zabudovanou" sadou exportních a importních python skriptů, které naleznete v menu File->Import nebo File ->Export.

Nové skripty mohou být registrovány přidáním speciální hlavičky a být v adresáři k tomu určeném. Více o opravách i nových částech Python implementace zde: http://www.blender.org/docs/2.32_release/release232_rest.html

Podpora Yafraye

Zřejmě nejpopulárnější nová funkce Blenderu je přímá podpora Yafraye, externího rendereru s vysokou kvalitou výstupu. Stačí mít nastavenou cestu k nainstalovanému programu (není nutné ve Windows, ale doporučuje se) ve verzi Yafray 0.0.6 a v Render Buttons přepout z Blender internal na Yafray rendering. Vlastní výpočet pak spustíte stiskem klávesy F12, stejně, jako jste dosud renderovali v samotném Blenderu.

Podpora Yafraye ještě není úplná a zvláště světla je v některých případech nutné doladit ručně v exportovaném xml souboru.

Více o známých omezeních Yafraye najdete zde

Verzi Yafraye fungující s Blenderem stahujte zde: http://download.blender.org/release/yafray.0.0.6/

Další změny a nové funkce

Bevel tool- na první pohled nenápadná funkce s obrovským praktickým dopadem. Najdete ji v menu pod klávesou "w" a použijete ji všude tam, kde chcete snadno, rychle a hlavně úsporně zaoblit hrany. Více opět v chystaném tutoriálu.

Particle duplikátory- když má duplikovaný objekt IPO (animační křivku), je jeho časování upraveno podle životního cyklu částic. Korekce nefungují pro lokační klíče, ty se dál řídí pohybem částic, ale je možné např. nechat objekt zvětšovat z minima na začátku životního cyklu do maxima na jeho konci.

Zvýšen limit faců pro jeden objekt - doposud byla složitost jednoho objektu limitována na 64 tisíc faců, nyní byl tento limit zvýšen na 2 miliony.

Nové režimy výběru a editování v edit módu - select non manifold, select more, select random, funkce loop cut.

Výpis všech dalších funkcí zde: http://www.blender.org/docs/2.32_release/release232_rest.html

Je vidět, že vývoj Blenderu nabírá obrátky a i když předpokládám, že dalších několik verzí bude spíše "jen" dolaďovat novinky uvedené v této (ačkoli nové metabally v příští nebo přespříští verzi vypadají taktéž velmi slibně), dostává se nám do rukou nástroj jehož užitná hodnota oproti předešlým Blenderům vzrostla o několik tříd. Proto také v nejbližší době můžete očekávat sérii tutoriálů jak nové funkce používat.

Tématické zařazení:

 » 3D grafika  

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: