Atmosféra a Terragen 2 - 3D grafika - 3Dscena.cz: 3D grafika jako na dlani

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



3D grafika

Atmosféra a Terragen 2

19. prosince 2007, 00.00 | Pozadí každé oblohy v Terragenu je tvořeno atmosférou. Ta je klíčovým prvkem, který určuje barvu oblohy. Dneska si ukážeme, jaké vlastnosti můžeme u atmosféry nastavovat a vytvoříme si několik scén, na kterých si předvedené vlastnosti vyzkoušíme.

Nastavení atmosféry najdeme pod záložkou „Atmosphere“ a skládá se z pěti záložek.

Začněme se záložkou „Main“. V každé atmosféře je určité procento vlhkosti a prachu. Čím vyšší je toto procento, tím zamlženější obzor se nám zdá. Tuto vlastnost v Terragenu představuje parametr „Haze“. „Haze density“ určuje hustotu tohoto zamlžení a „Haze horizont color“ jeho barvu. Standardně je to šedá barva s hustotou 4.

Zkusme tedy si pohrát s parametry. Na následujícím obrázku je nastavená „Haze density“ na 0, 2 a 4.





Nyní zkusme pozměnit barvu „Haze horizont color“ a tu nastavit na jemně pomerančovou.

Vidíme, že pomerančová barva je nejvíce výrazná v dolní části obrazu a s přibývající výškou pozvolna ztrácí na své intenzitě.

Pokud bychom chtěli ovlivnit do jaké výšky se „Haze“ objeví, tak k tomu slouží parametr „Haze exp height“, který najdeme na druhé záložce. S vyšší hodnotou tohoto parametru se bude zvětšovat výška, do které bude „Haze“ dosahovat.

Tady lze vidět ukázky s použitím hodnot 500 a 4000.



Dalším důležitým parametrem, který určuje barvu oblohy je „Bluesky horizont“.

„Bluesky“ je barevná vrstva, která se nachází na nejvzdálenější vrstvě od pozorovatele a přes tuto vrstvu se aplikuje, již zmíněná vrstva „Haze“. Abychom si tedy ukázali, co lze nastavovat u parametru „Bluesky horizont“, tak vypneme vrstvu „haze“ , aby nás nerušila. To provedeme tak, že nastavíme hodnotu „Haze density“ na 0 a provedeme zkušební rendering.

Vidíme, že veškeré zamlžení oblohy z obrázku zmizelo a my získali čistou modř. Barva, kterou nastavíme v parametru „Bluesky horizont color“ je ta, která se objevuje u horizontu a postupně s přibývající výškou ztrácí na intenzitě. Jde o stejný princip jako u „Haze“ parametrů. Výšku, do které tato barva dosáhne, nastavujeme parametrem „Bluesky exp height “ na druhé záložce.

Nyní zkusme snížit hodnotu „Bluesky exp height“ na 500.

Je vidět, že obloha se scvrkla do malého modrého proužku a nad tímto proužkem začíná prosvítat černá barva pozadí. A konečně parametrem „Bluesky density“ řídíme sílu aplikování této barvy.

Zde jsme použili „Bluesky density“ 0, 2, 6.





Aby vše nebylo tak jednoduché, jsou v Terragenu další dva parametry, ovlivňující barvu oblohy a to jsou „Redsky decay“ a „Bluesky additive“.

Když se slunko nachází nízko nad obzorem, tak dochází ke zbarvení jeho světla do červené barvy. Parametrem „Redsky density color“ ze čtvrté záložky nastavíme, do jaké barvy se sluneční světlo zbarví a parametrem „Redsky decay“ na první záložce určujeme, od jaké výšky slunce se začnou jeho paprsky zbarvovat. Tento druhý parametr zároveň přímo ovlivňuje „Bluesky density“. Tuto závislost můžeme popsat asi takto: čímž vyšší hodnota „Redsky decay“, tím se více zabarví obloha do červené barvy, zvýší se hodnoto „Bluesky density“, a více se zatemní obloha. Parametr „Bluesky additive“ přidává do naší „Bluesky“ vrstvy další barvu, kterou nastavíme na čtvrté záložce parametrem „Bluesky density“. Tyto dvě barvy se navzájem míchají. Zvýšením hodnoty „Bluesky additive“ dochází ke zvýšení saturace oblohy.

Dost teorie, teď si zkusme vyzkoušet, co vše jsme se dosud dověděli a vytvořit si romantickou scenérii s červánky.

Vytvoříme novou scénu a přidáme novou vrstvu mraků. Jelikož se mrakům budeme věnovat v nějakém dalším díle, tak jen v rychlosti:

Vytvoříme Midlevel altocumulus 3D. Klikneme na tlačítko pattern a zde nastavíme: Feature scale: 1050, smallest scale: 10, contrast: 0.625, seed: 2844.

První dva parametry definují velikost mraků. Snížením parametru contrast dosáhneme jemnějších okrajů mraků.

Zavřeme dialog „pattern“ a ve vlastnostech mraků nastavíme: cloud altitude: 2851, cloud depth: 550. Tímto jsme nastavili výšku mraků a jejich hutnost.

Ještě než budeme nastavovat atmosféru, otevřeme vlastnosti „Sunligh“ a nastavíme: heading:80, elevation:3 a strength:5.

Nyní konečně otevřeme nastavení atmosféry. Nejdříve snížíme „Haze density“ na hodnotu 2. Redsky decay color nastavíme na R:243, G:179 B:156.

Zkusíme ještě trochu poexperimentovat a zvýšíme „Redsky decay“ na hodnotu 4 – světlo se zbarví více do červené a obloha více potemní a dále zvýšíme „Bluesky additive“ na hodnotu 2 – zvýšíme saturaci oblohy (čili vykompenzujeme potemnění vytvořené v minulém kroku). Výsledkem bude až nepřirozeně krvavý západ slunce.

Pokud bychom chtěli ještě experimentovat, tak by rozhodně stálo za pokus, trošku si „pohrát“ s barvou mraků. Zkusme tedy přejít do nastavení mraků a nastavit „Cloud color“ na R:177, G:173 a B:139.

Zkusme si vytvořit ještě jednu scenérii – tentokrát zkusíme oblohu před bouřkou. Vytvoříme novou scénu a přidáme do ní mraky. Přejdeme do nastavení „Atmosféry“ a zvýšíme „Haze density“ na 6 a „Haze horizont color“ nastavíme na R:200 G:200 B:185 – tímto jsme trochu více zamlžili obzor a tomuto zamlžení jsme dali žluto hnědou barvu.

Chtěli bychom, aby nažloutlý nádech mělo i světlo, které atmosférou prochází. Nastavíme tedy „Redsky decay color“ na R:243 G:231 B:160. A zvýšíme hodnotu „Redsky density“ pro zvýšení intenzity této barvy.

Posledním krokem bude snížení „Bluesky additive“ na 0.5, čímž snížíme sytost oblohy a Terragen automaticky posune barvu oblohy lehce do zelené.

Ve výsledku bychom měli dostat podobný výsledek.

Tím bychom pro dnešek skončili s příslibem, že příště si vysvětlíme zbytek parametrů pro nastavení atmosféry.

Tématické zařazení:

 » 3D grafika  

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: